KOŠICE. Motoristi sa dočkali, už využívajú rozšírenú Slaneckú cestu v košickej mestskej časti Nad jazerom v celkovej dĺžke takmer 2,3 kilometra.
Nové je aj značenie priechodov pre chodcov a miest na prechádzanie. Mestská časť v tejto súvislosti na sociálnej sieti upozornila na zmeny, ktoré nie sú ešte zaužívané, a tak si na ne treba dať pozor.
Miesta na prechádzanie
Už minulý rok vstúpili do platnosti nové pravidlá týkajúce sa priechodov pre chodcov a miest na prechádzanie, ktoré majú za cieľ zvýšiť bezpečnosť chodcov a efektivitu dopravy na križovatkách so svetelnou signalizáciou.
Miesto na prechádzanie sa odlišuje od klasického priechodu pre chodcov tým, že je vyznačené na križovatkách so semaformi. Zákon predpisuje, že tieto semafory majú fungovať nepretržite.

Pri výpadku semafora má prednosť auto
Priechody na Slaneckej už teda nemajú tvar klasickej zebry a semafory tam idú 24 hodín denne. Je tak prvým uceleným ťahom v meste, kde semafory fungujú nonstop.
Čo však, ak nastane výpadok semafora?
„Jedným z kľúčových bodov nových pravidiel je, že ak na mieste na prechádzanie nefunguje signalizačné zariadenie, chodec stráca prednosť. Prednosť má v takom prípade vozidlo. To znamená, že chodec musí počkať, kým auto prejde, a až potom môže pokračovať v prechádzaní cesty," upozornila mestská časť.

Expert zvýšenie bezpečnosti nevidí
Hoci legislatívci hovorili pri zmene pravidiel o snahe zvýšiť bezpečnosť, dopravný expert a projektant Pavel Titl tento názor nezdieľa.
„Bohužiaľ, je to legislatíva, s ktorou nesúhlasím, je to jedna z vecí proti bezpečnosti cestnej premávky. Bol to dlhý boj, dokonca sa to riešilo s ministerstvom dopravy, či nám nedajú výnimku. Svetelne riadené priechody sa už nevyznačujú zebrami, ale vodiacimi pruhmi. Nastala dilema, lebo pri vypnutí semaforov je to neriadený priechod,“ uviedol počas odovzdávania Slaneckej do predčasného užívania.
Aj starostka mestskej časti Nad jazerom Lenka Kovačevičová (nezávislá) vtedy povedala, že zaregistrovala aj nespokojnosť s priechodmi, „no tie sú vyznačené v zmysle súčasnej legislatívy".

Fakty o nových pravidlách
Dôvody zavedenia podľa legislatívcov:
Bezpečnosť na väčších križovatkách: Miesta na prechádzanie sa často budujú na väčších križovatkách, kde by nefunkčnosť semaforu mohla viesť k nebezpečným situáciám.
Jasné rozlíšenie priechodov: Vďaka tomuto pravidlu by mali chodci i šoféri lepšie vnímať, kde je priechod riadený semaformi a kde nie.
Prevencia konfliktov: Zamedzenie situáciám, keď by chodci mohli nesprávne interpretovať svoju prednosť a vstúpiť do cesty vozidlám.
Povinnosti chodcov:
Mnoho ľudí si mylne myslí, že chodci majú absolútnu prednosť. Zákon o cestnej premávke vymedzuje povinnosti aj pre chodcov.
Chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť. Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva.
Mimo priechodu pre chodcov sa smie cez vozovku prechádzať len kolmo na jej os.
Povinnosti cyklistov:
Priechod pre chodcov neraz využívajú aj cyklisti mysliac si, že majú rovnaké práva ako chodci. Nie je to tak. Paragraf 53 zákona 8/2009 jasne definuje: Iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané. Cyklista sa nepovažuje za chodca, ale vodiča nemotorového vozidla. Ak vedľa priechodu pre chodcov nie je zriadený aj priechod pre cyklistov, má z bicykla zosadnúť a po priechode pre chodcov ho tlačiť vedľa seba.
Používatelia samovyvažovacích vozidiel a kolobežiek sú považovaní za chodcov.
(Zdroj: MČ Košice - Nad jazerom)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári