Korzár logo Korzár Košice

Niektoré sídliská vznikli vďaka letisku. Úrady žiadali, aby ho z Košíc presunuli do Trebišova

Sú preň nižšie paneláky aj komíny.

Pôvodné letisko na Južnej triede v Košiciach.Pôvodné letisko na Južnej triede v Košiciach. (Zdroj: Archív)

V metropole východu Slovenska si v súčasnosti pripomínajú rôznymi aktivitami 100 rokov od prvého komerčného letu do Košíc. Historici DANA KUŠNÍROVÁ a ONDREJ FICERI pri štúdiu dokumentov Archívu mesta Košice a Štátneho archívu v Košiciach narazili na zaujímavé skutočnosti o vplyve letiska na podobu samotného mesta.

Pre denník Korzár porozprávali o tom, čo ovplyvnilo jeho polohu, prečo nebolo postavené pri Haniske, ako znel jeden z návrhov aj to, ktoré paneláky na košických sídliskách tým boli ovplyvnené.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Košické úrady konštatovali, že letisko predstavuje vážnu brzdu vo vývoji mesta. Preto vyzývali vládu, aby odsúhlasila premiestnenie letiska do Gyňova alebo Trebišova. Do kariet im hrala aj expertíza prizvaných sovietskych expertov, ktorí vyhodnotili, že najekonomickejšie plochy pre bytovú výstavbu sa nielenže nachádzajú v pokračovaní Terasy po stranách Alejovej ulice, ale že zastavať by sa mala aj plocha letiska, čím by sa ušetrili značné náklady na prepravu zamestnancov do železiarní,“ cituje Ficeri historické pramene.

Ako, kedy a kde vzniklo prvé letisko v Košiciach?

Dana Kušnírová: Ešte za Rakúsko-Uhorska sa uvažovalo o zriadení stáleho letiska pri Košiciach. Ako najvhodnejšia lokalita sa javila pastvina v okolí Hanisky.

Na tieto plány nadviazala štátna správa novovzniknutého Československa, ktorá sa jednoznačne chcela zaradiť medzi krajiny, ktoré budú rozvíjať letectvo, a to aj civilné. Československo malo dobrú geografickú centrálnu polohu v rámci Európy, boli možnosti nadviazať spojenie aj s ďalšími európskymi krajinami.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Košice majú návrh nového územného plánu mesta. Zmení 356 hektárov nevyužitých plôch Čítajte 

Už v roku 1919 píše ministerstvo pôšt mestskej rade v Košiciach, že by radi spustili leteckú prepravu poštových zásielok na trati Praha – Brno – Bratislava – Košice. Dolaďovali sa územno-právne okolnosti stavby letiska, pričom mesto požiadalo vojsko, aby uvoľnilo vojenské cvičisko na dnešnej Terase, čo však bolo odmietnuté. Namiesto toho sa teda vytypovali pozemky oproti verejnému cintorínu pozdĺž Peštianskej triedy (Južná trieda), ktoré nechali od pôvodných vlastníkov vykúpiť.

Kedy sa začalo lietať z Košíc?

Dana Kušnírová: Keď zoberieme do úvahy, že prvý let lietadlom na svete uskutočnili bratia Wrightovci v roku 1903, tak pomerne dosť skoro. Vojenská prevádzka na letisku bola spustená už v roku 1920 a 4. 5. 1924 bolo začaté pravidelné letecké spojenie Praha – Bratislava - Košice lietadlami Československých aerolínií domácej výroby Aero.

SkryťVypnúť reklamu

Do lietadla sa najskôr zmestili dvaja ľudia vrátane pilota, neskôr štyria, od konca 20. rokov boli nahradzované britskými lietadlami s kapacitou 6 osôb. Letenka stála toľko ako vlakový lístok I. triedy. Je dôležité pripomenúť, že v tomto období sa nelietalo cez zimu, to znamená, že sezóna trvala od marca do začiatku novembra. Zaujímavosťou je, že dodnes existuje pôvodný terminál letiska na Južnej triede.

Súvisiaci článok Prvý cestujúci bol aj jediný cestujúci. Ako vyzeral premiérový let z Košíc Čítajte 

Od roku 1926 pôsobila v Košiciach Masarykova letecká liga na propagáciu a podporu čs. letectva. V Košiciach mala niekoľko tisíc členov. V roku 1927 spoločnosť usporiadala letecký deň, na ktorý sa prišlo pozrieť až 10 000 divákov. Tí mali možnosť vidieť ukážku zoskoku padákom, akrobatické lety, bojové ukážky, dorozumievanie pomocou rádiotelegrafie, ale aj lety nad Košicami pre divákov.

Za akých okolností vzniklo dnešné letisko v Barci?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAX7S na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  2. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  3. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  4. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  5. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 101 336
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 355
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 099
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 470
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 316
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 057
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 948
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 480
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu