KOŠICE. Východ Slovenska sa dočká výrazných investícií do obnovy zanedbanej železničnej infraštruktúry. Mali by v niektorých úsekoch umožniť zvýšenie rýchlosti, v iných ponúknuť vyšší komfort železničného spojenia.
Obnova čaká asi 100 kilometrov koľají za stovky miliónov eur. Železnice zrekonštruujú a zmodernizujú viacero úsekov.
Ide o elektrifikáciu a súvisiace rekonštrukcie na úseku trate Bánovce nad Ondavou – Humenné, modernizáciu železničnej trate Poprad – Vydrník, elektrifikáciu úseku Haniska - Moldava, elektrifikáciu a rekonštrukciu trate Bánovce nad Ondavou – Humenné (ukončenie júl 2025).

„Celkové investičné náklady sú viac ako jedna miliarda eur. Všetky projekty majú finančné krytie,“ uviedla hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Vladimíra Bahýlová.
Vyššia rýchlosť
Elektrifikácia a rekonštrukcia úseku Bánovce nad Ondavou – Humenné má stáť vyše 216 miliónov eur DPH.
Železnice plánujú elektrifikáciu existujúcej jednokoľajnej železničnej trate jednosmernou trakčnou sústavou či opravu zariadení a stavieb železničnej infraštruktúry na úseku Bánovce nad Ondavou – Humenné v dĺžke 33,5 kilometra.
Po ukončení prác sa traťová rýchlosť zvýši na 120 kilometrov za hodinu. „Predpokladáme zlepšenie parametrov dopravnej cesty, zníženie nákladov na údržbu, zlepší sa plynulosť jazdy a zvýši sa bezpečnosť,“ vysvetľuje Bahýlová.
Vyradia motorové vlaky
Elektrifikácia trate Haniska – Moldava nad Bodvou je v štádiu rozpracovanosti.
Stavba podľa hovorkyne pokračuje podľa harmonogramu prác s predpokladaným ukončením v októbri 2024.
Pôvodne plánované náklady sa z 58,8 milióna eur zvýšili o vyše sedem miliónov. Malo sa tak stať z dôvodu vojnového konfliktu na Ukrajine a nedostatku materiálu.

Po elektrifikácii trate by mali byť ľahké motorové súpravy, ktoré tam v súčasnosti jazdia, nahradené veľkokapacitnými elektrickými vlakmi.
Dokončené je trakčné vedenie, okrem trakčných meniarní.
Hlavné práce sú ukončené na nástupištiach a železničnej infraštruktúre v staniciach Moldava, Mokrance, Cestice a Čečejovce, kde prebiehajú dokončovacie práce.
„Práce pokračujú na modernizácii oznamovacích a zabezpečovacích zariadení, rekonštrukcii nástupišťa a priľahlých objektov v stanici Veľká Ida.“
Pre Volvo aj nová koľaj
Príprava strategického územia pre príchod investora Volvo do lokality Valaliky prebieha už viac ako dva roky. Železnice sú do tohto procesu zapojené od februára 2022.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári