Korzár logo Korzár Košice

Dlhá oprava košickej stanice vyvoláva zmätky, cestujúci tlačia kufre po rozbitom chodníku

Už nech je to hotové, zhodujú sa.

Predlžujúce sa stavebné práce a s nimi súvisiace obmedzenia môžu cestujúcich prekvapiť. 
Predlžujúce sa stavebné práce a s nimi súvisiace obmedzenia môžu cestujúcich prekvapiť. (Zdroj: Tamara Eliašová)

KOŠICE. Rekonštrukcia košickej železničnej stanice mešká. Železnice Slovenskej republiky začali s opravami ešte na jeseň 2021. Aj napriek tomu, že boli plánované na 26 mesiacov, v súčasnosti ešte stále prebiehajú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Viac ako ročný sklz odôvodňujú tak, že niektoré práce nemožno urobiť podľa pôvodnej projektovej dokumentácie.

Najviac prác môžu cestujúci vidieť na treťom nástupisku. Sprevádzkujú ho koncom roka 2024. Medzitým nad novovybudovanou rampou pribudla oceľová konštrukcia zastrešenia dlhá 60 metrov. Avšak robila sa aj dlažba v rampe výstupu, obklad stien a osadil sa odvodňovací žľab.

SkryťVypnúť reklamu

„Momentálne je už na druhom nástupisku v predčasnom užívaní osobný výťah. Obdobný bude osadený aj na treťom nástupisku,“ vysvetlila pred časom hovorkyňa železníc Vladimíra Bahýlová.

Súvisiaci článok Rekonštrukcia košickej železničnej stanice mešká a predražila sa Čítajte 

Všetky nástupiská

Dodala, že práce na treťom nástupisku pri južnom podchode finalizujú. Do konca prázdnin presmerujú cestujúcich cez novozrekonštruovaný podchod, potom sa začnú práce pri severnom.

„Je nutné staré poškodené betónové konštrukcie nahradiť novými. Napríklad bude postavený nový batožinový tunel na prvom nástupisku oproti pôvodnému návrhu nadstavby."

Zrekonštruujú všetky nástupiská, koľaje a 27 výhybiek. Pribudnú aj prvky pre zdravotne znevýhodnených cestujúcich, napríklad dlažba pre nevidiacich. Cena opráv bola stanovená na 13 miliónov, no medzičasom stúpla na 14,1 milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu

Bude pekné, ale je to zdĺhavé

Boli sme sa na stanici pozrieť, ako verejnosť vníma dlhšiu rekonštrukciu. Pri treťom nástupisku sme oslovili ľudí, ktorí nastupovali na vlak do Vysokých Tatier.

Ak nemajú toľko šťastia, že by zastavil na prvých dvoch nástupiskách, musia využiť južný podchod. Po strmých schodoch sa dostanú na okraj stanice a prejdú cez viacero koľají až k svojmu spoju. Obchádzajú pritom dve staveniská zatarasené pletivom. Jedno z nich je nové tretie nástupisko. Ocitnú sa tak ďaleko vzadu za stanicou.

Súvisiaci článok Košickú stanicu vynovia. Premárnená šanca, hovorí poslanec Čítajte 

Jedna z cestujúcich, ktorá chodí vlakom pravidelne, bola v Košiciach na nákupoch.

„Najlepšie by bolo, ak by už práce dokončili, nech je to hotové. Obchádzanie je trochu zdĺhavejšie a myslím si, že pre starších to môže byť náročné. Som rada, že stanicu rekonštruujú, ale chcela by som, aby sme už mohli využívať normálne nástupiská.“

SkryťVypnúť reklamu

„Najčastejšie cestujem z Košíc na Ukrajinu, ale nepostrehla som, že ju rekonštruujú. Našťastie opravy nijak neobmedzujú príchody a odchody vlakov zo stanice,“ hodnotí situáciu Ukrajinka žijúca na Slovensku.

„Necestujem vlakom často, teraz som v Košiciach výnimočne na zdravotnej prehliadke. Vyzerá to pekne, ale rekonštrukcia trvá dlho. Určite to obmedzuje cestujúcich, pre starších ľudí je náročné používať jeden podchod s toľkými cestujúcimi.“

Eskalátory chýbajú

Predlžujúce sa stavebné práce môžu cestujúcich prekvapiť.

„Vídavam zmätených turistov, ktorí keď naskočí na tabuli nástupisko 3, začnú zmätkovať, lebo značenie na toto nástupisko nie je na ,prvú´ viditeľné. Komplikáciou je aj to, že sa ide oveľa ďalej a po rozbitej cestičke musia ťahať často aj veľké kufre. Škoda, že rekonštrukcia neprinesie eskalátory, ktoré by uľahčili mnohým presun s batožinou. Kolízie vznikajú, aj keď ide veľká masa ľudí na vlak alebo vystupuje na trojke, vytvorí sa rad, cestujúci s bicyklami chcú prejsť rýchlejšie, obieha sa, vzniká tlačenica, je to nepríjemné,“ hovorí ďalšia z oslovených.

Rekonštrukciu stanice v minulosti kritizoval dnes už bývalý mestský a krajský poslanec Ladislav Rovinský (nezávislý). Priestory vlakovej stanice podľa neho zastali v 70. rokoch minulého storočia. Okrem chýbajúceho východného prístupu k stanici chýbajú aj bezbariérové peróny a eskalátory.

„Dnes už majú byť súčasťou, výťah predsa nezabezpečuje takú kapacitu prepravy. Akoby sme boli na ďalekom východe a Košice ako posledná stanica. Nie je kde si sadnúť, to nie je stanica, to je obchoďák,“ povedal dávnejšie pre Korzár.

Nie modernizácia, ale rekonštrukcia

Aktivista Tomáš Jurkovič z iniciatívy Košická lampáreň to vtedy vnímal podobne ako Rovinský. V súčasnosti je nezávislým poslancom mestskej časti Sídlisko Ťahanovce.

„Teraz sa vlastne pridali výťahy, čo je super pre ľudí, ktorí sú hendikepovaní alebo ktorí majú kočík či nadrozmernú batožinu. Ale úplná väčšina ľudí bude stále chodiť po schodoch. Výťah nemôže mať veľkú kapacitu, logicky by bolo lepšie, ak by tam boli aj eskalátory. Keď sa riešil bezbariérový prístup, nečakal som, že by to tam nebolo,“ kritizoval zámer rekonštrukcie.

Železnice na to reagovali, že stanicu rekonštruujú a nie modernizujú. Argumentovali tým, že modernizácia by bola časovo náročnejšia na prípravu projektovej dokumentácie, realizáciu, ale najmä jej financovanie.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 88 078
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 659
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 371
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 449
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 151
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 445
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 229
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 500
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu