Korzár logo Korzár Košice

Súťaž na zhotoviteľa dopravnej infraštruktúry pre Volvo sa naťahuje, čas na dokončenie kráti

Úrad kázal vyhodiť protiprávne požiadavky.

(Zdroj: valaliky.eu)

KOŠICE. Na výstavbu dopravnej infraštruktúry v súvislosti s budovanou fabrikou automobilky Volvo vo Valalikoch pri Košiciach sa kráti čas.

Súťaž na zhotoviteľa nadlimitnej zákazky „Strategické územie Valaliky fáza 1 - Externá infraštruktúra – Dopravná infraštruktúra – Železnice, Komunikácie, Dátové a NN rozvody“ s predpokladanou hodnotou viac ako 185 miliónov eur sa zatiaľ predĺžila o dva mesiace.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) totiž rozhodnutím z 31. júla vyhovel námietke jedného zo záujemcov, ktorý požadoval odstrániť zo súťažných podkladov protiprávne požiadavky na účasť v tendri.

SkryťVypnúť reklamu

Výstavbu dopravnej infraštruktúry pre Volvo zabezpečuje štátna eseročka Valaliky Industrial Park, ktorej jediným spoločníkom je ministerstvo hospodárstva na čele s ministerkou Denisou Sakovou (Hlas).

Štát podporil projekt priemyselného parku dotáciou vo výške viac ako 730 miliónov eur. K pôvodným 287 miliónom pridal vlani v auguste ďalších 444 miliónov práve na rozvoj verejnej infraštruktúry.

Súvisiaci článok Pri Košiciach prekresľujú pre Volvo cestnú sieť. Štát hľadá zhotoviteľa zákazky za 185 miliónov Čítajte 

Víťaz tendra bude mať na výstavbu 25 mesiacov

Pre rozhodnutie ÚVO posunula štátna firma ako verejný obstarávateľ termín na predkladanie a otváranie ponúk aktuálne na 21. augusta. Informáciu o tom zverejnila v utorok.

Verejné obstarávanie vyhlásili 20. mája s pôvodným termínom na predkladanie ponúk 24. júna. Už teraz tak došlo k dvojmesačnému sklzu.

Predpokladané trvanie výstavby objektov v rámci tejto zákazky sa stanovilo v oznámení o vyhlásení tendra na 25 mesiacov.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorca Volvo Car Košice Martin Seman ešte aj v závere júla potvrdil, že vo fabrike je ostré spustenie výroby elektromobilov stále naplánované na koniec roka 2026.

To znamená, že ak by sa s výstavbou dopravnej infraštruktúry začalo až niekedy v októbri, pri 25 mesiacoch vychádza jej ukončenie na november 2026.

Stihnúť sa to teda ešte dá, ak sa pri súťaži už nevyskytnú námietky uchádzačov alebo keď počas výstavby nevyskočia nejaké vopred nepredvídané okolnosti, ktoré by znamenali ďalšie zdržanie.

Pred niekoľkými týždňami napríklad informovala TASR, že na stavbe objektov fabriky sa pasujú s vysokou hladinou podzemnej vody.

Napriek opakovanej žiadosti Korzára vedenie Valaliky Industrial Parku od minulého týždňa nekomentovalo rozhodnutie ÚVO.

Nedozvedeli sme sa tak ani to, aký prípadný vplyv na dodržanie termínov by mohlo mať a či už reálne nehrozí, že by sa kvôli tomu musel trebárs aj oddialiť začiatok spustenia výroby elektromobilov.

SkryťVypnúť reklamu

„Rozhodnutie ÚVO aktuálne analyzuje spoločnosť Valaliky Industrial Park s cieľom navrhnúť čo najefektívnejší postup ďalších krokov po zohľadnení rozhodnutia úradu. Naším cieľom je minimalizovať dopady na časový harmonogram prác tak, aby bol priemyselný park pripravený pre investora v súlade s investičnou zmluvou. Vzhľadom na stále prebiehajúcu súťaž bude o ďalšom postupe Ministerstvo hospodárstva SR informovať až po tom, ako budú podniknuté oficiálne kroky,“ uviedla hovorkyňa ministerstva hospodárstva Mária Pavlusík.

Jeden zo záujemcov o zákazku nepochodil so žiadosťou o nápravu u verejného obstarávateľa, preto doručil úradu 1. júla námietku proti podmienkam uvedeným v iných dokumentoch potrebných na vypracovanie ponuky. Konkrétne išlo o diskriminačnú povinnosť uchádzačov preukázať vo svojej ponuke vlastnícke alebo užívacie právo k dvom obaľovacím súpravám a aj betonárňam.

Súvisiaci článok Výstavbu fabriky automobilky Volvo komplikuje vysoká hladina podzemnej vody Čítajte 

Záujemca: Ide o skrytú neprípustnú diskrimináciu

Valaliky Industrial Park požadoval v bode Technická a odborná spôsobilosť pre „Stroje a vybavenie na živičné práce“ a „Iné špeciálne stroje a vybavenie“ predloženie údajov o strojovom, prevádzkovom alebo technickom vybavení, ktoré má uchádzač alebo záujemca k dispozícii na uskutočnenie stavebných prác vo vzťahu k dvom obaľovacím súpravám na výrobu asfaltových zmesí s hodinovým výkonom min. 100 t/h a dvom betonárňam s hodinovým výkonom min. 130 m3 /h (prípadne viacerých menších s požadovaným výkonom).

Navrhovateľ odôvodnil svoju námietku okrem iného tým, že preukazovať disponibilitu napríklad zmluvou o nájme na tieto „prevádzky“ je iba formálne využitie tohto inštitútu, keďže nie je možné mať skutočne prenajatú betonáreň, lebo jej majiteľ by sa zriekol na obdobie prenájmu možnosti podnikať.

Súvisiaci článok Kvôli Volvu postavia nový obchvat Košíc. Inak to bude katastrofa, varuje starostka Čítajte 

Poznamenal tiež, že je takmer nemožné využiť inštitút preukazovania splnenia podmienky účasti inou osobou poskytujúcou kapacity, keďže „práve spoločnosti, ktoré disponujú, respektíve sú majiteľmi/vlastníkmi týchto prevádzok, sú práve potenciálnymi záujemcami a samé sa plánujú zúčastniť tejto verejnej súťaže“.

Záujemca o zákazku zdôraznil, že takéto podmienky účasti v súťaži sú diskriminačné, keďže umelo zužujú okruh hospodárskych subjektov, ktoré majú možnosť zúčastniť sa verejného obstarávania, čím sa bráni čestnej hospodárskej súťaži. Označil ich za zjavne neprimerané a ich požadovaním podľa neho dochádza „ku skrytej forme neprípustnej diskriminácie“.

Vypustenie týchto požiadaviek požadovali neúspešne aj ďalší dvaja záujemcovia o zákazku.

Štátna firma: Bez podmienok je riziko priveľké

Valaliky Industrial Park vo svojom vyjadrení k námietkam pre úrad odmietol akékoľvek pochybenia a porušenie zákona o verejnom obstarávaní.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAYFC na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Volvo vo Valalikoch

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 403
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 938
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 439
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 347
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 064
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 106
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 946
  1. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  2. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  4. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  5. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  6. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  7. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  8. Vladimír Bojničan: Neschopnosť plnohodnotne kriticky myslieť vedie k podpore konzervatívnych populistov a extrémistov
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 114
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 020
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 932
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 467
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 521
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 263
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 917
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 6 153
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  2. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  4. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  5. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  6. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  7. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  8. Vladimír Bojničan: Neschopnosť plnohodnotne kriticky myslieť vedie k podpore konzervatívnych populistov a extrémistov
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 114
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 020
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 932
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 467
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 521
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 263
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 917
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 6 153
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu