Korzár logo Korzár Košice

Hluk, prach a vysoká rýchlosť. Stavba Volva a rýchlostnej cesty si vyberajú daň

Kraj prosí o trpezlivosť, firma sa ospravedlňuje.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

KOSTOĽANY NAD HORNÁDOM. Nákladné autá prepravujúce materiál z lomu v Trebejove k stavbe rýchlostnej cesty R2 Šaca – Košické Oľšany spôsobujú obyvateľom obce Kostoľany nad Hornádom aj priľahlých dedín problémy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hnevá ich frekvencia dopravy, hluk, prašnosť, ale aj skutočnosť, že pod ťažkotonážnymi autami trpia cesty. Na prepravu materiálu z lomu boli zvyknutí, veď trvá roky, v poslednom období sa však údajne frekvencia prevozov zvýšila.

Súvisiaci článok Tretina stavebných prác na mostoch úseku košickej R2 je hotová Čítajte 

Sťažovateľ: Len vyjsť do ulíc

„Teror prepravy so všetkými dôsledkami pokračuje. Problém evidujem desaťročie, no teraz je to asi najhoršie. Vozidlá, až na výnimky, nie sú vôbec zakryté plachtou, aj keď prevážajú sypký substrát, čo spôsobuje aj obrovskú prašnosť. Vozia materiál prevažne z lomov Trebejov, v súčasnosti najmä na stavbu diaľničného obchvatu, ktorú realizuje spoločnosť Eurovia,“ uviedol obyvateľ Kostolian nad Hornádom Vladimír.

SkryťVypnúť reklamu

Doplnil, že ľuďom prekáža hluk, prašnosť a vysoká dopravná náročnosť. Vysvetľuje, že sťažností už bolo neúrekom, smerovali na obecné úrady v Kostoľanoch nad Hornádom aj v Družstevnej pri Hornáde.

Súvisiaci článok Cesta pri stavenisku Volva je zablatená, autá sa šmýkajú, nestíhajú ich umývať Čítajte 

Zhotoviteľ preškolil vodičov

Vladimír sa obrátil aj na políciu, avšak tvrdí, že nepochodil.

„Úplne zbytočné. Toto treba zažiť, tu už nepomôže nič, iba vyjsť do ulíc,“ myslí si Vladimír, ktorý kontaktoval aj spoločnosť Eurovia SK, a. s. Tá je zhotoviteľom Rýchlostnej cesty R2 Šaca – Košické Oľšany pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s., vo verejnom záujme.

Odpísali mu, že zhotoviteľ využíva na prepravu materiálu len komunikácie, ktoré sú schválené plánom organizácie dopravy správnymi orgánmi štátnej správy.

Materiál z lomu Trebejov prevážajú od pondelka do soboty.

SkryťVypnúť reklamu

„Trasu využívajú rôzni odberatelia, taktiež rôzne súkromné spoločnosti, a je potrebné uviesť, že v Trebejove je aj obaľovacie stredisko,“ odpísal mu zhotoviteľ s tým, že jeho požiadavke preto nedokáže vyhovieť v plnom rozsahu.

Ten Vladimírovi taktiež odpovedal, že prijal opatrenia s tým, že preškolili vodičov na využívanie výlučne schválených prepravných trás, o dodržiavaní maximálnej povolenej rýchlosti v obci a tiež ho informoval, že preprava materiálu z lomu má prebiehať najskôr od 6. hodiny.

„Za vzniknutú situáciu sa ospravedlňujeme,“ ospravedlnili sa Vladimírovi.

Súvisiaci článok Pri budúcom Volve rozbíjajú kamienky sklá áut. Vodiči hlásia aj fiktívne škody Čítajte 

Starosta: Ničia cesty

Problém vníma aj starosta obce Kostoľany nad Hornádom Anton Medvec (nezávislý). Hovorí, že objektívne pociťujú nárast nákladnej prepravy cez obec.

„V blízkosti sa nachádzajú dva lomy a obaľovačka asfaltov, cez obec po ceste III/3390 v správe Košického samosprávneho kraja obojsmerne prechádzajú ťažkotonážne nákladné autá do a z týchto prevádzok. Navyše, priamo v obci je aj expedícia dolomitických pieskov putujúca do U. S. Steel Košice. Problém je dlhodobý, bol zaznamenaný aj pri výstavbe diaľnice Budimír - Bidovce, obchvatov Prešova, aktuálne rýchlostnej cesty okolo Košíc a Industrial parku Valaliky,“ uviedol starosta.

SkryťVypnúť reklamu

Dodal, že evidujú aj sťažnosti obyvateľov na hluk a prach, hoci nie v písomnej forme, len formou štandardného upozornenia pri osobných kontaktoch.

Problém je podľa neho skôr spôsobený frekvenciou prepravy, keďže sa vykonáva aj cez sviatky, soboty a nedele, od skorého rána a najmä prekračovaním povolenej rýchlosti.

„Autá nám ničia komunikácie, ktoré sú v správe Košického samosprávneho kraja. Problém sme riešili v kompetencii vlastníka a správcu cesty, vie o ňom. Výsledok nám nie je známy,“ vysvetľuje Medvec.

V obci ich mrzí, že sa pri takýchto významných investíciách a ich plánovaní nezvolá stretnutie kompetentných orgánov, aby sa subjekty vzájomne informovali a boli prijaté spoločné opatrenia. Aby bol známy plán, trvanie tohto stavu, prepravné trasy a prípadné kompenzácie týchto činností v dotknutom území.

„Sporadicky sa merala aj hlučnosť, výsledok však nepoznáme. Polícia na rokovaní v rámci miniregiónu Ružín na jar 2024 prisľúbila, že bude merať rýchlosť,“ uzavrel starosta.

Košická župa: Opravia sa

Župa tvrdí, že dopravná polícia má kompetencie v oblasti bezpečnosti cestnej premávky, má právo zastavovať vozidlá a kontroluje dodržiavanie pravidiel cestnej premávky.

Košický samosprávny kraj (KSK) spolupracuje so Správou ciest KSK, okresnými úradmi aj dopravnou políciou pri ochrane ciest pred nadmerným zaťažením a ochrane ľudí pred nadmerným hlukom, prašnosťou a vibráciami.

Najviac zaťažené sú podľa župy obce, v blízkosti ktorých sú aktívne lomy, Družstevná pri Hornáde, Kostoľany nad Hornádom, ale aj Ruskov či Hosťovce.

„Na druhej strane, pre rozvoj hospodárstva kraja sú nevyhnutné nové investície a výstavba diaľnic a rýchlostných ciest. Prebieha výstavba rýchlostnej cesty R2 Šaca – Košické Oľšany (II. úsek Košické Oľšany - Šebastovce) a Národná diaľničná spoločnosť už pripravuje aj realizáciu I. úseku (Šebastovce – Šaca). Súčasne sa stavia automobilka Volvo. Tieto investície si vyžadujú prepravu veľkého množstva kameniva z viacerých lomov zo širokého okolia,“ reaguje hovorkyňa župy Katarína Strojná.

Dodáva, že už pri vyjadreniach k projektovým dokumentáciám kládli dôraz na ochranu ciest. Komunikujú s investormi aj so zhotoviteľmi.

„Cieľom je minimalizovať negatívne vplyvy dopravy. Pred začatím prepravy bola vykonaná kontrola počiatočného stavu ciest a urobíme ju aj po jej ukončení. Poškodené úseky budú opravené.“

Podľa Strojnej sa lokálne opravy poškodených úsekov robia aj teraz. Zhotovitelia zabezpečujú čistenie prepravných trás.

„Na základe aktuálnych podnetov upozorňujeme zhotoviteľov na potrebu dodržiavania maximálnych povolených rýchlostí či zaplachtovania vozidiel. Žiadame obyvateľov dotknutých obcí o trpezlivosť,“ reaguje Strojná.

Súvisiaci článok Akoby neustále išla práčka. Pre hluk zo Steel Arény neotvárajú okná, zmení to oprava Čítajte 

Polícia monitoruje

Polícia vysvetľuje, že v minulosti robila kontroly zamerané na preťažovanie nákladných motorových vozidiel v obciach Kostoľany nad Hornádom a Družstevná pri Hornáde.

„Preťaženia zistené neboli. Dohliadame na bezpečnosť a plynulosť premávky, teda aj rýchlosti. V prípade porušenia zákona je vodič vozidla policajtmi zastavený a priestupok riešený. Policajný zbor nedisponuje meračom hluku či prašnosti,“ informovala košická krajská policajná hovorkyňa Jana Mésarová.

Volvo vo Valalikoch

Súvisiace témy: Polícia

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 333
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 518
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 696
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 605
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 128
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 555
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 420
  1. Radoslav Medzihradský: Dva týždne v raji, teda v Háji
  2. Štefan Šturdzík: Robo
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: O oživenej pamäti kajúcnika od sýkorovcov
  4. Ján Šeďo: "Nie si vhodný pre prácu s robotníckou triedou", vyhodili ho !
  5. Vladimír Krátky: Kelňa Lupták - verzia 2 ?
  6. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  7. Adriana Karvaiová: Sedem dôvodov, prečo sa nestať muzikoterapeutom
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 653
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 341
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 165
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 095
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 10 646
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 320
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 884
  8. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 5 844
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Radoslav Medzihradský: Dva týždne v raji, teda v Háji
  2. Štefan Šturdzík: Robo
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: O oživenej pamäti kajúcnika od sýkorovcov
  4. Ján Šeďo: "Nie si vhodný pre prácu s robotníckou triedou", vyhodili ho !
  5. Vladimír Krátky: Kelňa Lupták - verzia 2 ?
  6. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  7. Adriana Karvaiová: Sedem dôvodov, prečo sa nestať muzikoterapeutom
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 653
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 341
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 165
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 095
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 10 646
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 320
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 884
  8. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 5 844
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu