KOŠICE. O podivuhodnej personálnej politike na Správe ciest Košického samosprávneho kraja (SC KSK) sa šíria chýry už dlhšie obdobie.
Aj Korzár už niekoľkokrát písal o tom, že bývalý generálny riaditeľ cestárov Anton Trišč nechodil od vlaňajšieho novembra do práce, ale doteraz poberal plat. Až po niekoľkých mesiacoch potvrdil jeho nástupca Vladimír Žiarný naše informácie, že dôvodom boli bližšie nikdy nevysvetlené prekážky v práci na strane zamestnávateľa.
Triščov koniec na správe ciest je už zrejme neodvratný, keďže v deň jeho opätovného nástupu do práce pred necelými dvoma týždňami mu vedenie príspevkovej organizácie kraja oznámilo, že pre neho nemá žiadne voľné miesto. O rozhodnutí dať mu výpoveď informovalo šéfstvo už aj odborárov.
Najnovšie personálne rošády sa týkajú okrem neho aj siedmich dlhoročných vedúcich zamestnancov, ktorí z rôznych dôvodov upadli do nemilosti šéfstva.
Podozrenia vyvoláva, prečo sa ich miesta nezrušili už v rámci zmeny organizačnej štruktúry platnej od 1. mája, pri ktorej sa vytvorilo viacero úplne nových pracovných pozícií a na niektoré z nich sa už aj prijali ľudia z externého prostredia, ale až dodatkom s platnosťou od 15. augusta.

Korzár získal dôležité čísla, ktoré plasticky ukazujú, ako zo správy ciest masívne odchádzali, ale aj prichádzali do nej technicko-hospodárski pracovníci (THP).
Dozvedeli sme sa aj to, čo prezradil o dôvodoch a pozadí kontroverzných zmien na rokovaní s odborármi samotný Žiarný.
Prepúšťali vraj pre zvýšenie produktivity práce
Pripomeňme, s čím sa pochválila košická župa na čele s predsedom Rastislavom Trnkom (nezávislý) pred necelým rokom v tlačovej správe zo 4. októbra 2023.
Teda len mesiac pred tým, ako Národná kriminálna agentúra (NAKA) zadržala a vzniesla po kauze predraženého nákupu prechodových teplomerov Triščovi už druhé obvinenie, tentokrát za obzvlášť závažný zločin porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku v jednočinnom súbehu so zločinom machinácie pri verejnom obstarávaní v kauze nákupu oficiálne nepoužiteľných nadstavieb na vozidlá zimnej údržby pre chýbajúce doklady.
V októbrovej tlačovej správe sa písalo, že pre kraj „sú pri dosahovaní plánovaných výkonov prvoradé efektívnosť a hospodárnosť“, preto sa zvyšuje aj produktivita práce na správe ciest, čo si vyžaduje „optimalizáciu stavu zamestnancov“.
Oznámili prepustenie 29 zamestnancov ku koncu roka 2023 (neskôr došlo aj k posunom do 31. januára 2024), z ktorých bolo 45 percent THP a ostatní boli z radov robotníckych pozícií.

Odôvodnili to aj 30-miliónovým prenájmom cestárskej techniky na osem rokov od košickej spoločnosti Tempus-Trans, ktorý bol v tom čase už dlhšie masívne kritizovaný za nehospodárnosť i neefektívnosť a nakoniec sa stal aj predmetom trestného konania.
Župný úrad argumentoval, že vďaka modernizácii techniky „boli upravené počty pracovných pozícií, resp. niektoré miesta boli kumulované“.
Kraj ubezpečil, že pri manažérskom rozhodovaní „boli aj v tomto prípade zohľadnené všetky okolnosti o účelnosti a transparentnosti s cieľom dosiahnuť vysokú mieru produktivity práce“.
Čísla hovoria, že počty THP za dva roky neklesli
Korzáru sa však podarilo získať údaje o počtoch príchodov a odchodov THP nielen počas viacerých rokov pred touto organizačnou zmenou, ale aj po nej, ktoré spochybňujú jej „efektívnosť a hospodárnosť“.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári