Korzár logo Korzár Košice

Do časti Košíc jazdia desaťtisíce áut s východniarmi, cesta k nej je úzka a nebezpečná

Starosta: Autobus ostal na troch kolesách.

Načítavam video...

Jazda autobusu č. 29. Autor: Korzár/Jana Ogurčáková

KOŠICE. V roku 2015 vravel čerstvo zvolený starosta Kavečian, dnes právoplatne odsúdený Martin Balčik (vtedy KDH), o nevyhnutnej úprave štvoritej zákruty na prístupovej ceste do tejto košickej mestskej časti. Miestni do dnešných dní nazývajú úsek ako „esíčko“.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Keď sa v tomto kritickom mieste stretávajú autobusy MHD, vyhýbajú sa na milimetre,“ opisoval vtedy. Nebolo to prvýkrát, čo sa problémová cesta skloňovala.

Aj o deväť rokov neskôr ostáva dopravná situácia nezmenená. Do Kavečian ako okrajovej mestskej časti vedie len jediná prístupová cesta tretej triedy. Trasovaná je po lese a do kopca. Jej súčasťou je viacero prudkých zákrut.

SkryťVypnúť reklamu

Využívaná cesta

Cestu využívajú miestni, v Kavečanoch žije vyše 1 200 obyvateľov. Mestská časť pritom patrí k dynamicky sa rozvíjajúcim, pri jej vstupe je nová štvrť, v ktorej sa aktívne stavia.

Z komunikácie je tiež prístup k chatám a záhradkám. Okrem osobných áut po ceste jazdí aj mestská hromadná doprava – linka č. 29, a trasu využívajú aj cyklisti.

Kavečany sú tiež vyhľadávanou prímestskou rekreačnou lokalitou. Vedie cez ne cesta do zoo, taktiež je vstupnou bránou k turistickej chate Hrešná, od ktorej vedú mnohé turistické chodníky.

Len do zoo prúdia každoročne tisícky návštevníkov z celého východného Slovenska. Dôkazom toho je aj jej vysoká návštevnosť. Napríklad zoo privítala stotisíceho návštevníka už v júni tohto roku, teda pred rozbehom letnej sezóny.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasťou Kavečian bolo aj lyžiarske stredisko. Dnes využívajú svah skialpinisti. Záľubu v turistických chodníkoch tam našli bežkári.

Autobus na troch kolesách

Roky sa o tom rozpráva, už viac volebných období, a stále nič, podotýka zastupujúci starosta Kavečian Michal Bradovka (KDH). „Možno sa teraz niečo udeje.“

Pokračuje, že cesta je síce zjazdná, ale jej stav je taký, že sa za ňu treba hanbiť.

„Máme tu zoo, chodí sem celé východné Slovensko. Okrem toho k nám jazdia cyklisti. Na ceste nie je krajnica, nie je to bezpečné. Keď sa stretnú dva autobusy, je to riziko. Boli aj prípady pred rokmi, keď jeden autobus ostal na troch kolesách, takmer spadol dole.“

To sa už podľa zastupujúceho starostu stať nemôže, keďže je popri ceste vysypaný hrubý kameň. „Každopádne cesta vzhľadom na jej vyťaženosť nespĺňa potrebné parametre.“

SkryťVypnúť reklamu

Nepriaznivý vplyv na bezpečnosť

Mesto Košice teraz prichádza s návrhom, ako havarijný úsek cesty riešiť. Na jej rekonštrukciu si chce pýtať nenávratný finančný príspevok vo výške takmer milión eur s DPH. Spolufinancovalo by ho sumou takmer 80-tisíc eur.

Ide o výzvu ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie určenú aj na odstraňovanie kľúčových úzkych miest na cestnej infraštruktúre.

O podaní žiadosti rozhodnú vo štvrtok mestskí poslanci. Dôvodová správa, ktorú im predkladá radnica, ozrejmuje, že mesto už má spracovanú projektovú dokumentáciu, vydané a právoplatné stavebné povolenie a vykonaný bezpečnostný audit.

„Komunikácia má nevhodné šírkové pomery v smerových oblúkoch, ktoré obmedzujú prejazd vozidiel autobusovej hromadnej dopravy, zásobovania, ostatných vozidiel vrátane autobusovej linky č. 29 ako jediného prístupu a spoja do mestskej časti Košice–Kavečany, priľahlých záhradkárskych lokalít, turistických, rekreačných a športových atrakcií, ako sú Zoologická záhrada v Košiciach, vyhliadková veža, bobová dráha, turistická chata Hrešná a iné.“

Kavečianska cesta podľa dôvodovej správy nespĺňa požiadavky na bezpečnú, bezkolíznu a plynulú premávku.

„Ide o úsek poznačený častými dopravnými kolíziami, ktorých príčinou je práve možný stret aj prostriedkov autobusovej hromadnej dopravy v úzkom mieste smerových oblúkov.“

Delili ich milimetre

Polícia odpovedala, že v lokalite za posledné dva roky nezaznamenala dopravnú nehodu.

Podľa vedúceho referátu dopravy magistrátu Jozefa Mikulu bude rekonštrukcia rozdelená na viac etáp, do užívania takmer 2750 metrov štvorcových nového úseku odovzdajú motoristom naraz.

Starosta mestskej časti Sever František Ténai (nezávislý) ozrejmuje, že tak Sever ako Kavečany dlhé roky vyzývali mesto, aby dalo do poriadku problematické esíčko. Pripomína, že rekonštrukciou sa nezlepší len bezpečnosť na ceste, ale zároveň sa skvalitní zimná údržba.

Primátor Košíc Jaroslav Polaček (nezávislý) sám ako vodič zažil viaceré nebezpečné situácie. Opísal, že sa v zákrute tesne pred ním stretol autobus s nákladným autom a delili ich od seba len milimetre.

„Chceme to zmeniť a odstrániť súčasný havarijný stav. Verím, že poslanci nás v tomto podporia a budúci rok by sme mohli začať s rekonštrukciou.“

Súvisiaci článok Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta Čítajte 

Dopravný podnik: Neprehľadné a ostré zákruty

Radnica navrhuje rozšírenie cesty a s tým súvisiacu výstavbu oporného múra, výmenu konštrukčných vrstiev vozovky podľa stupňa ich poškodenia, úpravu krajníc, výmenu a doplnenie bezpečnostných a vodiacich zariadení, prečistenie a vydláždenie cestných priekop, výstavbu priepustu a obnovu dopravného značenia.

Dĺžka rekonštruovanej a modernizovanej cesty je približne 400 metrov, celková plocha rekonštruovanej a modernizovanej cesty je 2 741 metrov štvorcových.

O dopravných problémoch autobusov na tejto ceste hovorí aj Dopravný podnik mesta Košice.

„Zo skúseností našich vodičov vieme konštatovať, že najvýraznejší problém je v úseku medzi zastávkami Štrbská – Suchá dolina, evidujú neprehľadné ostré zákruty a úzku cestu, ktorá nie je v dobrom stave. V tejto lokalite sa stretajú aj s protiidúcimi nákladnými vozidlami a autobusmi, tiež sa jazdí veľmi tesne pri sebe, preto by určite pomohlo aj rozšírenie spomínanej cesty,“ opisuje hovorkyňa dopravného podniku Vladimíra Bujňáková.

Za ďalší problematický úsek menuje ten medzi zastávkami Vyhliadková veža – Vitalina, kde robí ťažkosti povrch vozovky a zosúvajúca sa krajnica.

„Naši vodiči z hľadiska bezpečnosti musia jazdiť takmer stredom vozovky. Vo viacerých úsekoch, ktoré prechádzajú lesom, sú problematické aj vyčnievajúce konáre stromov zasahujúce do jazdného pruhu,“ dodáva Bujňáková.

Plánovanú opravu najhoršieho úseku cesty do zoo považuje za dobrý nápad aj jej riaditeľ Erich Kočner. Hovorí, že po nej jazdí každý deň a tlmiče si na nej ničí on, ako aj návštevníci zoo a zamestnanci.

"Sme jednou z desiatich najnavštevovanejších atrakcií na Slovensku. Chodia k nám aj mnohí Maďari, Česi, Poliaci, Ukrajinci a v poslednej dobe aj Nemci. Príjazdová cesta k nám už dlhé roky nezodpovedá významu ZOO pre celá náš región."

Súvisiaci článok Cesta do zoo si pýta obchvat. Môže stáť päť miliónov eur Čítajte 

Chýba obchvat

Esíčkovitá cesta nie je jediným problematickým dopravným bodom v Kavečanoch. V mestskej časti sa roky skloňuje potreba výstavby obchvatu. Všetka doprava smerujúca do zoo, susediacej bobovej dráhy a tiež k parkovisku pod Hrešnou totiž prechádza úzkou jednosmernou ulicou pomedzi rodinné domy.

Okrem toho musia pri výstupe z mestskej časti vozidlá vrátane autobusov prejsť úzkou cestou. Z tohto dôvodu je tam znížená rýchlosť na 20 kilometrov za hodinu a v smere z obce značenie Prednosť protiidúcich vozidiel.

Aj preto sa v Kavečanoch už roky hovorí o vytvorení obchvatu, ktorý by odľahčil dopravu medzi domami.

Projekt obchvat Kavečian je zahrnutý do Stratégie rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice. Ide o strategický dokument, ktorý definuje budúce potreby mesta v oblasti dopravnej infraštruktúry.

V roku 2018 sa ako termín ukončenia výstavby obchvatu spomínal rok 2022.

Výkup pozemkov

Obchvat by sa mal začať pred vstupom do Kavečian a smerovať oblúkom doprava k rodinným domom. Na terajšiu komunikáciu sa napojí za posledným domom mestskej časti.

Snahe mesta Košice o začiatok výstavby asi 900 metrov dlhého obchvatu bráni fakt, že pozemky, na ktorých by mala nová cesta stáť, mu nepatria. Časť už skúpilo, ďalšie pozemky chýbajú.

V roku 2008 mestskí poslanci schválili výkup pozemkov vo výmere 18-tisíc metrov štvorcových, ktoré patrili asi 240 vlastníkom.

Súvisiaci článok Cesta do zoo si pýta obchvat. Môže stáť päť miliónov eur Čítajte 

Radnica rokovaním s majiteľmi a odkupovaním ich parciel poverila firmu cez mandátnu zmluvu. Prvá etapa výkupu pozemkov vtedy priniesla 107 uzatvorených kúpnych zmlúv.

Na aktuálnu otázku Korzára, v akom stave je výkup pozemkov potrebných pre výstavbu obchvatu, mesto zatiaľ nereagovalo.

Podľa odhadov z roku 2018 by si obchvat vypýtal investíciu vo výške asi 5 miliónov eur, ide však o kalkuláciu spred covidu a pred začiatkom vojny na Ukrajine. Je tak pravdepodobné, že by pre drahšie stavebné materiály suma výrazne vzrástla.

Ani k možnej cene sa magistrát nevyjadril. Bližšie podrobnosti chce priniesť na tlačovej konferencii v stredu.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  3. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  4. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  5. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  6. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  7. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  8. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  1. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  2. Drevo pod kontrolou: Ako technológia RFID mení vývoz drevnej hmo
  3. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  6. Private equity fondy menia budúcnosť rodinného podnikania
  7. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  8. Ako komplexne a účinne vyriešiť problém akútnej hnačky
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 12 212
  2. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 8 525
  3. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 7 134
  4. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 5 136
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 3 678
  6. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín 2 363
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 2 204
  8. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 1 901
  1. Adam Austera: CoreWeave vytvára nové dátové centrá pre AI a chce sa presadiť aj na Wall Street
  2. Anna Šuhajdová: Ubehlo 35 rokov od uvoľnenia cien v bývalej ČSFR. Kto mal vtedy pod matracom schované koruny v hodnote dnešných 1000 eur, z nich má už len 165 eur
  3. Človek v ohrození: Katastrofa v Gaze pohľadom humanitárneho pracovníka
  4. Anežka Richtariková: Rady skúseného učiteľa
  5. Vladimír Čuchran: Národné, kultúrne, také írečité slovenské dedičstvo a nikdy inak! Súdruhovia choďte s ním do .i.i.
  6. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke.
  7. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia?
  8. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - Zakončenie + Dodatok
  1. Ivan Čáni: Migaľ si svoje prvé a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou aj posledné volebné obdobie užíva „naplno“. 36 047
  2. Ľudmila Križanovská: Zlákal ju multilevel marketing. Prišla o peniaze, aj priateľov 10 013
  3. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 9 928
  4. Matej Galo: Pán Fico, profitujete z ruského plynu? Len sa pýtam. 8 860
  5. Rado Surovka: Robert, tak sa o má robiť, do psej matere ! 8 210
  6. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 7 885
  7. Juraj Kumičák: Atrapa 7 306
  8. Ľuboslava Šusteková: Chrumkavé sladkokyslé zavárané uhorky mojej babky 6 616
  1. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  2. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  3. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  4. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  5. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  6. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  7. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  8. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu