Korzár logo Korzár Košice

Víťaz tendra na elektrobusy uviedol minimum, mal maximum. Košický dopravca problém nevidí

Vraví, že parameter si vyrátala komisia.

Kĺbový elektrobus spoločnosti SOR Libchavy testoval vlani dopravný podnik v českom Hradci Králové. Tento výrobca uzavrel zmluvu na dodávku svojich vozidiel aj do Košíc.

Kĺbový elektrobus spoločnosti SOR Libchavy testoval vlani dopravný podnik v českom Hradci Králové. Tento výrobca uzavrel zmluvu na dodávku svojich vozidiel aj do Košíc. (Zdroj: www.dpmhk.cz)

KOŠICE. Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) zverejnil v závere augusta rámcovú zmluvu na možnú dodávku tridsiatich kĺbových elektrobusov za takmer 24,4 milióna eur bez DPH (vyše 812-tisíc eur za kus) s jediným uchádzačom v súťaži – dvojicou českých spoločností SOR Libchavy a Škoda Electric Plzeň.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Garantovaná dodávka prvých desiatich vozidiel bude hradená prevažne z eurofondov. Na verejnosť sa vzápätí dostala aj víťazná ponuka.

Náš zdroj z dopravného prostredia, ktorý si neželá odhaliť svoju totožnosť, tvrdí, že jediný záujemca o zákazku podľa neho nesplnil podmienku účasti v súťaži pri jednom požadovanom parametri v technickej špecifikácii.

SkryťVypnúť reklamu

Uchádzač mal uviesť pri tomto parametri maximálnu hodnotu, ale v jeho ponuke je napísaná minimálna hodnota.

Náš zdroj si preto myslí, že ho mala výberová komisia verejného obstarávateľa zo súťaže vylúčiť.

Dopravný podnik oponuje, že všetko bolo v poriadku.

Korzár pri totožne naformulovanom požadovanom parametri v niekoľkých súťažiach českých dopravných podnikov nenašiel ani jeden prípad, kde by ho uchádzač uviedol v takej podobe ako pri košickej súťaži.

Argumentáciu košického mestského dopravcu nepotvrdzuje nepriamo jedno z rozhodnutí Rady Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) pri inej zákazke.

Súvisiaci článok Kritici to predpovedali. Elektrobusy ponúkol jediný uchádzač, magistrát odmieta zvýhodňovanie Čítajte 

Mali uviesť maximum, napísali minimum

„Podľa požiadavky obstarávateľa mal uchádzač uviesť maximálnu obsaditeľnosť pri maximálnej technicky prípustnej hmotnosti vozidla podľa platného predpisu EHK OSN č. 107,“ začal s popisom vo svojom podnete náš zdroj.

SkryťVypnúť reklamu

Pokračoval, že „víťazný uchádzač to vo svojej ponuke ‚naplnil‘ takto: Maximálna obsaditeľnosť pri maximálnej technicky prípustnej hmotnosti vozidla podľa platného predpisu EHK OSN č. 107: min. 110 cestujúcich + 1 vodič“.

Podľa neho nemôže byť na požiadavku „uveďte maximálnu možnú hodnotu“ odpoveď v štýle „maximálna hodnota je minimálne...“, preto mal byť víťazný uchádzač vylúčený zo súťaže už vo fáze vyhodnocovania splnenia požiadaviek.

Poukázal zároveň na to, že maximálna technicky prípustná hmotnosť vozidla predstavuje súčet pohotovostnej hmotnosti (prázdny autobus) a užitočnej hmotnosti (cestujúci).

Zdôraznil, že priestorové usporiadanie miest na sedenie i státie by nemali umožniť preťaženie vozidla cestujúcimi.

Pozastavil sa preto aj nad tým, že DPMK nepožadoval uviesť v ponuke i konkrétne hmotnosti, vďaka ktorým by sa dalo preveriť dodržanie hmotnostných limitov pri maximálnej naplnenosti vozidla cestujúcimi (priemerná hmotnosť 70 kilogramov na jedného).

SkryťVypnúť reklamu

Ako náš zdroj zdôraznil, práve údaje o hmotnosti i nákres priestorového usporiadania miest pre cestujúcich sú dôležité pre preverenie dodržania maximálnej prípustnej hmotnosti vozidla a výpočet maximálnej obsaditeľnosti.

Kladie preto otázku, ako dokázala komisia vyhodnotiť požiadavku na maximálnu obsaditeľnosť za splnenú, keď pri nej uchádzač uviedol iba číslo minimálnej obsaditeľnosti, čo má „nulovú výpovednú hodnotu pre tento parameter“ a zároveň chýbajú v ponuke akékoľvek údaje o spomínaných hmotnostiach (celková, pohotovostná, úžitková).

Súvisiaci článok Tvrdia, že trolejbusy neodpísali, ale idú kupovať iba elektrobusy. Argumentujú aj Volvom Čítajte 

Dopravný podnik: Komisia obsaditeľnosť vyrátala

Stopercentná mestská akciová spoločnosť okomentovala uvedenie minimálnej hodnoty uchádzačom v jeho ponuke namiesto maximálnej takto:

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB2BA na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Dopravný podnik mesta Košice

Súvisiace témy: Tip redakcie

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 077
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 446
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 075
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 436
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 118
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 700
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 250
  8. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 230
  1. Tomas Hlavaty: Sankcie proti Rusku označil Fico za "mor". Mor ho!
  2. Viktor Pamula: Čo znamená športová hala v Handlovej pre Slovensko ?
  3. Miroslav Ferkl: Solovjov kód 86 47.
  4. Stano Sládek: Je jedno, na ktorej strane barikády stojíme
  5. Štefan Šturdzík: Bývalý agent KGB a jeho 5 krát zbankrotovaný kamoš narážajú na realitu.
  6. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - Úvod + 1 kapitola
  7. Eva Bachletová: Prvý deň v práci
  8. Martin Fronk: Posledný cisár, prvý blahoslavený: Tragický príbeh Karola I.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 21 561
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 604
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 948
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 688
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 343
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 161
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 325
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 775
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomas Hlavaty: Sankcie proti Rusku označil Fico za "mor". Mor ho!
  2. Viktor Pamula: Čo znamená športová hala v Handlovej pre Slovensko ?
  3. Miroslav Ferkl: Solovjov kód 86 47.
  4. Stano Sládek: Je jedno, na ktorej strane barikády stojíme
  5. Štefan Šturdzík: Bývalý agent KGB a jeho 5 krát zbankrotovaný kamoš narážajú na realitu.
  6. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - Úvod + 1 kapitola
  7. Eva Bachletová: Prvý deň v práci
  8. Martin Fronk: Posledný cisár, prvý blahoslavený: Tragický príbeh Karola I.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 21 561
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 604
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 948
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 688
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 343
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 161
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 325
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 775
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu