Korzár logo Korzár Košice

Víťaz tendra na elektrobusy uviedol minimum, mal maximum. Košický dopravca problém nevidí

Vraví, že parameter si vyrátala komisia.

Kĺbový elektrobus spoločnosti SOR Libchavy testoval vlani dopravný podnik v českom Hradci Králové. Tento výrobca uzavrel zmluvu na dodávku svojich vozidiel aj do Košíc.

Kĺbový elektrobus spoločnosti SOR Libchavy testoval vlani dopravný podnik v českom Hradci Králové. Tento výrobca uzavrel zmluvu na dodávku svojich vozidiel aj do Košíc. (Zdroj: www.dpmhk.cz)

KOŠICE. Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) zverejnil v závere augusta rámcovú zmluvu na možnú dodávku tridsiatich kĺbových elektrobusov za takmer 24,4 milióna eur bez DPH (vyše 812-tisíc eur za kus) s jediným uchádzačom v súťaži – dvojicou českých spoločností SOR Libchavy a Škoda Electric Plzeň.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Garantovaná dodávka prvých desiatich vozidiel bude hradená prevažne z eurofondov. Na verejnosť sa vzápätí dostala aj víťazná ponuka.

Náš zdroj z dopravného prostredia, ktorý si neželá odhaliť svoju totožnosť, tvrdí, že jediný záujemca o zákazku podľa neho nesplnil podmienku účasti v súťaži pri jednom požadovanom parametri v technickej špecifikácii.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Uchádzač mal uviesť pri tomto parametri maximálnu hodnotu, ale v jeho ponuke je napísaná minimálna hodnota.

Náš zdroj si preto myslí, že ho mala výberová komisia verejného obstarávateľa zo súťaže vylúčiť.

Dopravný podnik oponuje, že všetko bolo v poriadku.

Korzár pri totožne naformulovanom požadovanom parametri v niekoľkých súťažiach českých dopravných podnikov nenašiel ani jeden prípad, kde by ho uchádzač uviedol v takej podobe ako pri košickej súťaži.

Argumentáciu košického mestského dopravcu nepotvrdzuje nepriamo jedno z rozhodnutí Rady Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) pri inej zákazke.

Súvisiaci článok Kritici to predpovedali. Elektrobusy ponúkol jediný uchádzač, magistrát odmieta zvýhodňovanie Čítajte 

Mali uviesť maximum, napísali minimum

„Podľa požiadavky obstarávateľa mal uchádzač uviesť maximálnu obsaditeľnosť pri maximálnej technicky prípustnej hmotnosti vozidla podľa platného predpisu EHK OSN č. 107,“ začal s popisom vo svojom podnete náš zdroj.

SkryťVypnúť reklamu

Pokračoval, že „víťazný uchádzač to vo svojej ponuke ‚naplnil‘ takto: Maximálna obsaditeľnosť pri maximálnej technicky prípustnej hmotnosti vozidla podľa platného predpisu EHK OSN č. 107: min. 110 cestujúcich + 1 vodič“.

Podľa neho nemôže byť na požiadavku „uveďte maximálnu možnú hodnotu“ odpoveď v štýle „maximálna hodnota je minimálne...“, preto mal byť víťazný uchádzač vylúčený zo súťaže už vo fáze vyhodnocovania splnenia požiadaviek.

Poukázal zároveň na to, že maximálna technicky prípustná hmotnosť vozidla predstavuje súčet pohotovostnej hmotnosti (prázdny autobus) a užitočnej hmotnosti (cestujúci).

Zdôraznil, že priestorové usporiadanie miest na sedenie i státie by nemali umožniť preťaženie vozidla cestujúcimi.

Pozastavil sa preto aj nad tým, že DPMK nepožadoval uviesť v ponuke i konkrétne hmotnosti, vďaka ktorým by sa dalo preveriť dodržanie hmotnostných limitov pri maximálnej naplnenosti vozidla cestujúcimi (priemerná hmotnosť 70 kilogramov na jedného).

SkryťVypnúť reklamu

Ako náš zdroj zdôraznil, práve údaje o hmotnosti i nákres priestorového usporiadania miest pre cestujúcich sú dôležité pre preverenie dodržania maximálnej prípustnej hmotnosti vozidla a výpočet maximálnej obsaditeľnosti.

Kladie preto otázku, ako dokázala komisia vyhodnotiť požiadavku na maximálnu obsaditeľnosť za splnenú, keď pri nej uchádzač uviedol iba číslo minimálnej obsaditeľnosti, čo má „nulovú výpovednú hodnotu pre tento parameter“ a zároveň chýbajú v ponuke akékoľvek údaje o spomínaných hmotnostiach (celková, pohotovostná, úžitková).

Súvisiaci článok Tvrdia, že trolejbusy neodpísali, ale idú kupovať iba elektrobusy. Argumentujú aj Volvom Čítajte 

Dopravný podnik: Komisia obsaditeľnosť vyrátala

Stopercentná mestská akciová spoločnosť okomentovala uvedenie minimálnej hodnoty uchádzačom v jeho ponuke namiesto maximálnej takto:

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CB2BA na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Dopravný podnik mesta Košice

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  3. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 738
  2. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 561
  3. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 4 250
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 4 062
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 3 679
  6. Slovenská značka získala Obal roka 2025 2 959
  7. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 2 669
  8. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 2 238
  1. Gustáv Murín: Čítanie na nedeľu: Španielsko vzdialené i blízke
  2. Marian Letko: Z denníka chrapúňa
  3. Andrea Podešvová: Mnohí hľadajú senzáciu o Elene Podzámskej, nie to, čo jej príbeh hovorí o nás...
  4. Monika Albertiová: A zasa o p*či. Matovičov diabolský plán
  5. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH
  6. Tomáš Csicsó: Dosť bolo Matoviča!
  7. Ján Komrska: Štít Handies, Colorado
  8. Juraj Sališ: "Elektro" versus ropa
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 28 279
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 737
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 659
  4. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 12 060
  5. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 451
  6. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 162
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 7 382
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 194
  1. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  2. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  3. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  4. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  5. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  6. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  7. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  8. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu