KOŠICE. Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) zverejnil v závere augusta rámcovú zmluvu na možnú dodávku tridsiatich kĺbových elektrobusov za takmer 24,4 milióna eur bez DPH (vyše 812-tisíc eur za kus) s jediným uchádzačom v súťaži – dvojicou českých spoločností SOR Libchavy a Škoda Electric Plzeň.
Garantovaná dodávka prvých desiatich vozidiel bude hradená prevažne z eurofondov. Na verejnosť sa vzápätí dostala aj víťazná ponuka.
Náš zdroj z dopravného prostredia, ktorý si neželá odhaliť svoju totožnosť, tvrdí, že jediný záujemca o zákazku podľa neho nesplnil podmienku účasti v súťaži pri jednom požadovanom parametri v technickej špecifikácii.
Uchádzač mal uviesť pri tomto parametri maximálnu hodnotu, ale v jeho ponuke je napísaná minimálna hodnota.
Náš zdroj si preto myslí, že ho mala výberová komisia verejného obstarávateľa zo súťaže vylúčiť.
Dopravný podnik oponuje, že všetko bolo v poriadku.
Korzár pri totožne naformulovanom požadovanom parametri v niekoľkých súťažiach českých dopravných podnikov nenašiel ani jeden prípad, kde by ho uchádzač uviedol v takej podobe ako pri košickej súťaži.
Argumentáciu košického mestského dopravcu nepotvrdzuje nepriamo jedno z rozhodnutí Rady Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) pri inej zákazke.

Mali uviesť maximum, napísali minimum
„Podľa požiadavky obstarávateľa mal uchádzač uviesť maximálnu obsaditeľnosť pri maximálnej technicky prípustnej hmotnosti vozidla podľa platného predpisu EHK OSN č. 107,“ začal s popisom vo svojom podnete náš zdroj.
Pokračoval, že „víťazný uchádzač to vo svojej ponuke ‚naplnil‘ takto: Maximálna obsaditeľnosť pri maximálnej technicky prípustnej hmotnosti vozidla podľa platného predpisu EHK OSN č. 107: min. 110 cestujúcich + 1 vodič“.
Podľa neho nemôže byť na požiadavku „uveďte maximálnu možnú hodnotu“ odpoveď v štýle „maximálna hodnota je minimálne...“, preto mal byť víťazný uchádzač vylúčený zo súťaže už vo fáze vyhodnocovania splnenia požiadaviek.
Poukázal zároveň na to, že maximálna technicky prípustná hmotnosť vozidla predstavuje súčet pohotovostnej hmotnosti (prázdny autobus) a užitočnej hmotnosti (cestujúci).
Zdôraznil, že priestorové usporiadanie miest na sedenie i státie by nemali umožniť preťaženie vozidla cestujúcimi.
Pozastavil sa preto aj nad tým, že DPMK nepožadoval uviesť v ponuke i konkrétne hmotnosti, vďaka ktorým by sa dalo preveriť dodržanie hmotnostných limitov pri maximálnej naplnenosti vozidla cestujúcimi (priemerná hmotnosť 70 kilogramov na jedného).
Ako náš zdroj zdôraznil, práve údaje o hmotnosti i nákres priestorového usporiadania miest pre cestujúcich sú dôležité pre preverenie dodržania maximálnej prípustnej hmotnosti vozidla a výpočet maximálnej obsaditeľnosti.
Kladie preto otázku, ako dokázala komisia vyhodnotiť požiadavku na maximálnu obsaditeľnosť za splnenú, keď pri nej uchádzač uviedol iba číslo minimálnej obsaditeľnosti, čo má „nulovú výpovednú hodnotu pre tento parameter“ a zároveň chýbajú v ponuke akékoľvek údaje o spomínaných hmotnostiach (celková, pohotovostná, úžitková).

Dopravný podnik: Komisia obsaditeľnosť vyrátala
Stopercentná mestská akciová spoločnosť okomentovala uvedenie minimálnej hodnoty uchádzačom v jeho ponuke namiesto maximálnej takto:
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári