Korzár logo Korzár Košice

Víťaz tendra na elektrobusy uviedol minimum, mal maximum. Košický dopravca problém nevidí

Vraví, že parameter si vyrátala komisia.

Kĺbový elektrobus spoločnosti SOR Libchavy testoval vlani dopravný podnik v českom Hradci Králové. Tento výrobca uzavrel zmluvu na dodávku svojich vozidiel aj do Košíc.

Kĺbový elektrobus spoločnosti SOR Libchavy testoval vlani dopravný podnik v českom Hradci Králové. Tento výrobca uzavrel zmluvu na dodávku svojich vozidiel aj do Košíc. (Zdroj: www.dpmhk.cz)

KOŠICE. Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) zverejnil v závere augusta rámcovú zmluvu na možnú dodávku tridsiatich kĺbových elektrobusov za takmer 24,4 milióna eur bez DPH (vyše 812-tisíc eur za kus) s jediným uchádzačom v súťaži – dvojicou českých spoločností SOR Libchavy a Škoda Electric Plzeň.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Garantovaná dodávka prvých desiatich vozidiel bude hradená prevažne z eurofondov. Na verejnosť sa vzápätí dostala aj víťazná ponuka.

Náš zdroj z dopravného prostredia, ktorý si neželá odhaliť svoju totožnosť, tvrdí, že jediný záujemca o zákazku podľa neho nesplnil podmienku účasti v súťaži pri jednom požadovanom parametri v technickej špecifikácii.

SkryťVypnúť reklamu

Uchádzač mal uviesť pri tomto parametri maximálnu hodnotu, ale v jeho ponuke je napísaná minimálna hodnota.

Náš zdroj si preto myslí, že ho mala výberová komisia verejného obstarávateľa zo súťaže vylúčiť.

Dopravný podnik oponuje, že všetko bolo v poriadku.

Korzár pri totožne naformulovanom požadovanom parametri v niekoľkých súťažiach českých dopravných podnikov nenašiel ani jeden prípad, kde by ho uchádzač uviedol v takej podobe ako pri košickej súťaži.

Argumentáciu košického mestského dopravcu nepotvrdzuje nepriamo jedno z rozhodnutí Rady Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) pri inej zákazke.

Súvisiaci článok Kritici to predpovedali. Elektrobusy ponúkol jediný uchádzač, magistrát odmieta zvýhodňovanie Čítajte 

Mali uviesť maximum, napísali minimum

„Podľa požiadavky obstarávateľa mal uchádzač uviesť maximálnu obsaditeľnosť pri maximálnej technicky prípustnej hmotnosti vozidla podľa platného predpisu EHK OSN č. 107,“ začal s popisom vo svojom podnete náš zdroj.

SkryťVypnúť reklamu

Pokračoval, že „víťazný uchádzač to vo svojej ponuke ‚naplnil‘ takto: Maximálna obsaditeľnosť pri maximálnej technicky prípustnej hmotnosti vozidla podľa platného predpisu EHK OSN č. 107: min. 110 cestujúcich + 1 vodič“.

Podľa neho nemôže byť na požiadavku „uveďte maximálnu možnú hodnotu“ odpoveď v štýle „maximálna hodnota je minimálne...“, preto mal byť víťazný uchádzač vylúčený zo súťaže už vo fáze vyhodnocovania splnenia požiadaviek.

Poukázal zároveň na to, že maximálna technicky prípustná hmotnosť vozidla predstavuje súčet pohotovostnej hmotnosti (prázdny autobus) a užitočnej hmotnosti (cestujúci).

Zdôraznil, že priestorové usporiadanie miest na sedenie i státie by nemali umožniť preťaženie vozidla cestujúcimi.

Pozastavil sa preto aj nad tým, že DPMK nepožadoval uviesť v ponuke i konkrétne hmotnosti, vďaka ktorým by sa dalo preveriť dodržanie hmotnostných limitov pri maximálnej naplnenosti vozidla cestujúcimi (priemerná hmotnosť 70 kilogramov na jedného).

SkryťVypnúť reklamu

Ako náš zdroj zdôraznil, práve údaje o hmotnosti i nákres priestorového usporiadania miest pre cestujúcich sú dôležité pre preverenie dodržania maximálnej prípustnej hmotnosti vozidla a výpočet maximálnej obsaditeľnosti.

Kladie preto otázku, ako dokázala komisia vyhodnotiť požiadavku na maximálnu obsaditeľnosť za splnenú, keď pri nej uchádzač uviedol iba číslo minimálnej obsaditeľnosti, čo má „nulovú výpovednú hodnotu pre tento parameter“ a zároveň chýbajú v ponuke akékoľvek údaje o spomínaných hmotnostiach (celková, pohotovostná, úžitková).

Súvisiaci článok Tvrdia, že trolejbusy neodpísali, ale idú kupovať iba elektrobusy. Argumentujú aj Volvom Čítajte 

Dopravný podnik: Komisia obsaditeľnosť vyrátala

Stopercentná mestská akciová spoločnosť okomentovala uvedenie minimálnej hodnoty uchádzačom v jeho ponuke namiesto maximálnej takto:

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB2BA na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 403
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 938
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 439
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 347
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 064
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 106
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 946
  1. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  2. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  4. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  5. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  6. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  7. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  8. Vladimír Bojničan: Neschopnosť plnohodnotne kriticky myslieť vedie k podpore konzervatívnych populistov a extrémistov
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 114
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 020
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 932
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 467
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 521
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 263
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 917
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 6 153
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  2. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  4. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  5. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  6. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  7. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  8. Vladimír Bojničan: Neschopnosť plnohodnotne kriticky myslieť vedie k podpore konzervatívnych populistov a extrémistov
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 114
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 020
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 932
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 467
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 521
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 263
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 917
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 6 153
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu