Korzár logo Korzár Košice

Víťaz tendra na elektrobusy uviedol minimum, mal maximum. Košický dopravca problém nevidí

Vraví, že parameter si vyrátala komisia.

Kĺbový elektrobus spoločnosti SOR Libchavy testoval vlani dopravný podnik v českom Hradci Králové. Tento výrobca uzavrel zmluvu na dodávku svojich vozidiel aj do Košíc.

Kĺbový elektrobus spoločnosti SOR Libchavy testoval vlani dopravný podnik v českom Hradci Králové. Tento výrobca uzavrel zmluvu na dodávku svojich vozidiel aj do Košíc. (Zdroj: www.dpmhk.cz)

KOŠICE. Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) zverejnil v závere augusta rámcovú zmluvu na možnú dodávku tridsiatich kĺbových elektrobusov za takmer 24,4 milióna eur bez DPH (vyše 812-tisíc eur za kus) s jediným uchádzačom v súťaži – dvojicou českých spoločností SOR Libchavy a Škoda Electric Plzeň.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Garantovaná dodávka prvých desiatich vozidiel bude hradená prevažne z eurofondov. Na verejnosť sa vzápätí dostala aj víťazná ponuka.

Náš zdroj z dopravného prostredia, ktorý si neželá odhaliť svoju totožnosť, tvrdí, že jediný záujemca o zákazku podľa neho nesplnil podmienku účasti v súťaži pri jednom požadovanom parametri v technickej špecifikácii.

SkryťVypnúť reklamu

Uchádzač mal uviesť pri tomto parametri maximálnu hodnotu, ale v jeho ponuke je napísaná minimálna hodnota.

Náš zdroj si preto myslí, že ho mala výberová komisia verejného obstarávateľa zo súťaže vylúčiť.

Dopravný podnik oponuje, že všetko bolo v poriadku.

Korzár pri totožne naformulovanom požadovanom parametri v niekoľkých súťažiach českých dopravných podnikov nenašiel ani jeden prípad, kde by ho uchádzač uviedol v takej podobe ako pri košickej súťaži.

Argumentáciu košického mestského dopravcu nepotvrdzuje nepriamo jedno z rozhodnutí Rady Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) pri inej zákazke.

Súvisiaci článok Kritici to predpovedali. Elektrobusy ponúkol jediný uchádzač, magistrát odmieta zvýhodňovanie Čítajte 

Mali uviesť maximum, napísali minimum

„Podľa požiadavky obstarávateľa mal uchádzač uviesť maximálnu obsaditeľnosť pri maximálnej technicky prípustnej hmotnosti vozidla podľa platného predpisu EHK OSN č. 107,“ začal s popisom vo svojom podnete náš zdroj.

SkryťVypnúť reklamu

Pokračoval, že „víťazný uchádzač to vo svojej ponuke ‚naplnil‘ takto: Maximálna obsaditeľnosť pri maximálnej technicky prípustnej hmotnosti vozidla podľa platného predpisu EHK OSN č. 107: min. 110 cestujúcich + 1 vodič“.

Podľa neho nemôže byť na požiadavku „uveďte maximálnu možnú hodnotu“ odpoveď v štýle „maximálna hodnota je minimálne...“, preto mal byť víťazný uchádzač vylúčený zo súťaže už vo fáze vyhodnocovania splnenia požiadaviek.

Poukázal zároveň na to, že maximálna technicky prípustná hmotnosť vozidla predstavuje súčet pohotovostnej hmotnosti (prázdny autobus) a užitočnej hmotnosti (cestujúci).

Zdôraznil, že priestorové usporiadanie miest na sedenie i státie by nemali umožniť preťaženie vozidla cestujúcimi.

Pozastavil sa preto aj nad tým, že DPMK nepožadoval uviesť v ponuke i konkrétne hmotnosti, vďaka ktorým by sa dalo preveriť dodržanie hmotnostných limitov pri maximálnej naplnenosti vozidla cestujúcimi (priemerná hmotnosť 70 kilogramov na jedného).

SkryťVypnúť reklamu

Ako náš zdroj zdôraznil, práve údaje o hmotnosti i nákres priestorového usporiadania miest pre cestujúcich sú dôležité pre preverenie dodržania maximálnej prípustnej hmotnosti vozidla a výpočet maximálnej obsaditeľnosti.

Kladie preto otázku, ako dokázala komisia vyhodnotiť požiadavku na maximálnu obsaditeľnosť za splnenú, keď pri nej uchádzač uviedol iba číslo minimálnej obsaditeľnosti, čo má „nulovú výpovednú hodnotu pre tento parameter“ a zároveň chýbajú v ponuke akékoľvek údaje o spomínaných hmotnostiach (celková, pohotovostná, úžitková).

Súvisiaci článok Tvrdia, že trolejbusy neodpísali, ale idú kupovať iba elektrobusy. Argumentujú aj Volvom Čítajte 

Dopravný podnik: Komisia obsaditeľnosť vyrátala

Stopercentná mestská akciová spoločnosť okomentovala uvedenie minimálnej hodnoty uchádzačom v jeho ponuke namiesto maximálnej takto:

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CB2BA na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  2. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 16 366
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 424
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 6 023
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 068
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 4 061
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 186
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 1 454
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár 1 210
  1. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 7
  2. Monika Albertiová: Šéf tajných nechce byť tajný. Pozrite sa, ja som štát. A môžem všetko!
  3. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť 35. „Užitoční idioti II.“
  4. Martin Bača: Polnočné matinée. 3. časť, Diváctvo
  5. Ivan Beňovič: TEMPEST: Ako sa dá cez stenu uvidieť, čo máte na obrazovke
  6. Milan Buno: Dejiny písali aj ženy, hoci na ne často zabúdame! | 7 knižných tipov
  7. Michael Achberger: Svadobná forma za 8 týždňov: krok za krokom k užšiemu pásu
  8. Anton Lisinovič: Skautík na výprave (31.diel) - Železný pútnik
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 25 212
  2. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 15 262
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 12 910
  4. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 8 708
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 147
  6. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 6 715
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 5 908
  8. Ján Valchár: Zaujímavé info o ruskom rafinačnom sektore 5 272
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu