KOŠICE. Modernizovaná Slanecká cesta, ktorá je súčasťou frekventovaného juhovýchodného vstupu do Košíc, zhltne ďalší milión. Projekt je už síce niekoľko mesiacov stavebne dokončený, no stále neprešiel kolaudačným konaním.
Dôvodom je umiestnenie niektorých stavieb v ochrannom pásme vzdušného vedenia veľmi vysokého napätia 110 kV.
Rozšírená cesta, zastávky MHD i cyklochodník tak mohli byť verejnosti sprístupnené iba na základe povolenia na predčasné užívanie stavby, o ktorom rozhodoval v máji Okresný úrad Košice.
Tender na prekládku elektrického zariadenia rozbehol magistrát niekoľko dní po júnovom slávnostnom strihaní pásky pri otvorení cesty. Pôvodne mal byť projekt dokončený ešte v auguste 2023.

Najnižšiu cenovú ponuku poslala do súťaže na prekládku elektrického vedenia prešovská firma Proenergs. Kontrakt v hodnote necelých 1,1 milióna eur s ňou podpísalo vedenie Košíc v polovici septembra.
Rizikové vedenie priamo nad stavbami
Podľa súťažných materiálov má zhotoviteľ za úlohu zabezpečiť výmenu dvoch stožiarov, ktoré sa nachádzajú v blízkosti napojení ulíc Textilná a Dneperská na Slaneckú.
V tomto úseku nechalo mesto postaviť novú zastávku MHD, ale aj chodník pre peších a cyklistov priamo pod vedením vysokého napätia.
Na riziko upozornil jeho vlastník, ktorým je Východoslovenská distribučná (VSD). Tá najprv odmietla dodať k predčasnému užívaniu Slaneckej cesty svoj súhlas. Stanovisko zmenila až po dohode, ktorou sa Košice zaviazali presunúť elektrické vedenie ďalej od cesty.
Podľa VSD poveternostné podmienky, atmosférické výboje, zásah tretej strany, ale aj nepredvídateľné poruchové stavy môžu spôsobiť ohrozenie zdravia, života a majetku osôb nachádzajúcich sa v zriadenom ochrannom pásme dotknutého vedenia.

Prekládku musia stihnúť do exspirácie povolenia
Energetici teda napokon dali súhlas na predčasné užívanie Slaneckej, no len na dvanásť mesiacov. Počas nich musí magistrát prekládku zrealizovať.
Podľa nedávno podpísanej zmluvy má firma Proenergs na realizáciu zákazky osem mesiacov. Termín ukončenia prác by sa tak mal kryť zhruba s exspiráciou povolenia na predčasné užívanie stavby z konca mája 2024.
Najväčšiu čiastku si zo sumy 1,1 milióna s DPH vyžiadajú náklady na materiál na výrobu dvoch stožiarov. Ide o sumu 566-tisíc eur. Ich montáž bude stáť zhruba 20-tisíc.
Druhou najvyššou položkou v rozpočte sú náklady na realizáciu základov, za ktorú si bude firma účtovať niečo vyše 108-tisíc eur.
Polaček o príchode „mudrcov“
Na prekládku vedenia vysokého napätia sme sa opýtali primátora Košíc Jaroslava Polačeka (nezávislý).

Zaujímalo nás, prečo nebola prekládka stožiarov súčasťou zákazky na modernizáciu Slaneckej, ktorá prebiehala v rokoch 2021 až 2024, ak je pre VSD podmienkou pre kolaudáciu celého projektu.
Zámer totiž počítal v úvode realizácie s 95-percentným spolufinancovaním zo strany Európskej únie.
„Tomu, čo tu hovoríte, nerozumiem. Ja poznám inú verziu. Podľa nej to nebola požiadavka VSD pri spracovaní poslednej verzie projektu. Treba si ešte pripomenúť, že tento zámer sa tvoril 30 rokov a o preložke nepadla žiadna zmienka. Až pri kolaudácii prišli mudrci a povedali, že je to problém. Takže ak niekto zlyhal, bolo to v úvode,“ reagoval Polaček.

Stavba Slaneckej sa naťahovala a dražela
Modernizácia Slaneckej stála podľa magistrátu 18,5 milióna eur. Verejnú súťaž v roku 2021 však vyhrala ponuka spoločnosti Doprastav, ktorá deklarovala cenu na úrovni 11,87 milióna.
Rovnako ako náklady si Doprastav nedokázal pod dohľadom Košíc ustrážiť ani termín dokončenia. Firma mala na realizáciu 24 mesiacov. S otvorením cesty v jej rozšírenom profile sa pôvodne počítalo na konci augusta 2023.
Po komplikáciách na stavenisku, s ktorými pôvodný harmonogram nerátal, posunul magistrát termín odovzdania diela na záver decembra.
Projekt sa tak ocitol pod tlakom, že ak sa firme nepodarí dodržať ani tento termín, Košice prídu o možnosť čerpania eurofondov. Zámer mal byť totiž spolufinancovaný z programového obdobia 2014 – 2020, ktorý sa nadobro uzavrel na konci vlaňajška.
O škodách mlčí mesto i ministerstvo
Termín sa Doprastavu stihnúť nepodarilo. Zástupca riaditeľa magistrátu a zároveň vedúci oddelenia strategického rozvoja Richard Dlhý vtedy odhadoval škody, ktoré utrpí mesto kvôli strate eurofondov, na úrovni pol milióna až milióna eur.
Dopravné obmedzenia spolu s robotníkmi zmizli zo Slaneckej nakoniec až v júni 2024, teda vyše päť mesiacov po uzavretí možnosti čerpať eurofondy.
Koľko z týchto peňazí stihlo mesto reálne na projekt minúť, sme sa opýtali magistrátu i Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR, ktoré vedie bývalý primátor Košíc Richard Raši (Hlas).

Rovnako sme sa v prípade mesta zaujímali aj o kompenzácie, ktoré by si mohli Košice v prípade vzniku škôd žiadať od zhotoviteľa. Primátor Polaček totiž v máji ubezpečoval verejnosť, že práce po termíne pôjdu na vrub stavebnej firmy, no až po odovzdaní hotového diela.
„Zmluva hovorí, aká je výška sankcie za každý deň omeškania, no ten deň budeme poznať vtedy, keď podpíšeme preberacie protokoly. Až vtedy môžeme začať vystavovať sankčné faktúry. A my ich aj musíme vystaviť, pretože ak by sme to neurobili, dostaneme automaticky korekciu v rámci európskych peňazí. Tá môže ísť až do výšky 25 percent z celkových nákladov. Možno aj viac,“ povedal v máji Polaček.
Zároveň vtedy prisľúbil, že mesto zverejní celé financovanie projektu.
Odpovedí na naše aktuálne otázky sme sa však zatiaľ nedočkali.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári