KOŠICE. Je prvým z osmičky prepúšťaných vedúcich a dlhoročných zamestnancov Správy ciest Košického samosprávneho kraja (KSK), ktorý sa rozhodol verejne pod svojím menom prehovoriť o pomeroch v tejto príspevkovej organizácii kraja.
Aktuálne už bývalý vedúci trebišovského strediska správy ciest vo výpovednej lehote Gejza Tóth je ako neposlanec aj členom dopravnej komisie pri krajskom zastupiteľstve. Na jej pondelkovom zasadnutí vystúpil s ostrou kritikou vedenia cestárov v mene svojom aj bližšie nekonkretizovanej skupiny zamestnancov.
Generálny riaditeľ cestárov Vladimír Žiarný ešte v čase Tóthovho vystúpenia z komisie narýchlo predčasne odišiel.

Tvrdí, že toľko neúcty a arogancie ešte nezažil
Tóth odôvodnil svoje vystúpenie tým, že chce, aby členovia dopravnej komisie získali informácie aj z druhej strany, teda nielen od vedenia krajských cestárov.
Povedal, že v cestárskej organizácii v jej rôznych podobách pracuje 40 rokov.
„Zažil som všeličo a aj mnohé personálne výmeny riaditeľov. Za celý ten čas som však nezažil toľko neúcty a arogancie ako teraz (za Žiarného – pozn. red.). A to som mal už všelijakých nadriadených.“
Pripomenul Žiarného slová po jeho vymenovaní do funkcie (od 1. marca tohto roka), že každý, kto chce pracovať, bude mať na to príležitosť, lebo roboty je dosť. A takisto, že chce upokojiť situáciu na správe ciest.
Bývalý vedúci strediska tomu veril aj po prvej organizačnej zmene s účinnosťou od 1. mája.
Potom však prišla náhle ďalšia vo forme dodatku k 15. augustu, pri ktorej jemu i ďalším kolegom zrušili dlhoročné pracovné pozície a dostali výpovede, lebo pre nich vraj nemajú inú vhodnú prácu.
„Takže slová o tom, že každý, kto chce robiť, bude mať prácu, platia iba pre poslušných a známych?“ pýtal sa na zasadnutí komisie prítomného generálneho riaditeľa.
Pokračoval, že to určite neplatí pre odborníkov „s kritickým myslením“.

Šéfovi vyčítal neúctu voči poslancom
Venoval sa aj vystúpeniu Žiarného na ostatnom krajskom zastupiteľstve, na ktorom obhajoval potrebu augustovej organizačnej zmeny.
Vystúpenie zarazilo tým, že v ňom používal množstvo odborných výrazov a akýchsi všeobecných teoretických myšlienok, ktoré nemali s prerokovávanou témou žiadny konkrétny súvis.
Tóth nadriadenému vyčítal neúctu už aj voči poslancom, ktorú nemá voči zamestnancom.
Odhalil totiž, že veľkú časť obsahu obhajoby organizačných zmien a prepúšťania pred poslancami si generálny riaditeľ nevypracoval sám, ale ju len jednoducho stiahol z internetu z článku Organizačné štruktúry a moderné systémy riadenia výkonnosti od autorov Gallo, P. – Gallo, J. z Fakulty manažmentu Prešovskej univerzity v Prešove.
Člen komisie označil za hanbu, že človek na takom významnom poste nedokáže ako argumenty sformulovať ani len vlastné myšlienky.
Upozornil, že Žiarný nehovoril poslancom pravdu, keď pri odôvodňovaní potreby augustovej organizačnej zmeny spomínal viaceré nové pozície, lebo tie neboli vytvorené pri tejto príležitosti, ale už skôr, teda ešte k 1. máju.
Pýtal sa ho verejne, koľko nových zamestnancov nastúpilo k 1. septembru, čiže po tom, ako k 15. augustu dostali výpovede starí so skúsenosťami.
Zdroj Korzára prezradil, že to bolo jedenásť ľudí, z toho len dvaja vodiči a všetci ostatní boli technicko-hospodárski pracovníci.
Požadoval tiež od neho uviesť, koľko z novoprijatých v roku 2024 je jeho známych, spolužiakov či spolustraníkov a ich rodinných príslušníkov alebo ľudí odložených zo župy.

Tóth: Zbavuje sa ľudí, ktorí mu vidia na prsty
Korzár už informoval, že výpovede dostali z piatich vedúcich stredísk až štyria. Všetci štyria vypovedali podľa našich informácií na polícii k cestárskym kauzám a jeden získal na svoju žiadosť ochranu oznamovateľa protispoločenskej činnosti, takže jeho prepustenie z práce musí schváliť Úrad na ochranu oznamovateľov.
Tótha na komisii zaujímalo, prečo ponúkli iné novovytvorené miesto len tomu jedinému vedúcemu, ktorý tam bol najkratšie. Narážal tým na to, že ten ako jediný nepôsobil u cestárov v čase prípravy a realizácie kontroverzného 30-miliónového osemročného prenájmu dopravných prostriedkov a mechanizmov.
Táto i ďalšie kauzy sú predmetom vyšetrovania a v jednej z nich je obvineným aj samotný košický župan Rastislav Trnka (nezávislý).
Kritizoval, že Žiarný sa zbavuje dlhoročných odborníkov, ktorí mu „vidia na prsty“, a že hádže vinu za poškodzovanie dobrého mena organizácie na tých, ktorí sa ozývajú, keď vidia nedostatky.

Svoj koniec u cestárov berie ako dehonestáciu
Členov komisie oboznámil aj s tým, že Žiarný zriadil v organizácii primárne určenej na správu a údržby ciest podľa skupiny zamestnancov zbytočné obchodné oddelenie so šiestimi ľuďmi, na ktorom zamestnal svojich známych s dobrými platmi. Ironizoval, že tí ani nevedia, aké stroje majú cestári, na čo sú vhodné a za koľko by si ich mohli objednať prípadní záujemcovia z externého prostredia.
Dožadoval sa informácie, koľko zákaziek už toto oddelenie zabezpečilo od mája, teda od svojho vzniku. Dodal, že jeho prínos bol nulový.
Korzár sa už takisto nedávno podrobne venoval problematickým okolnostiam organizačných zmien.
Náš zdroj nás teraz tiež upozornil okrem iných zvláštností na to, že sa k 15. augustu zrušila pozícia vedúceho právneho oddelenia. Bolo to spojené s výpoveďou, lebo nemali pre túto osobu žiadne voľné miesto, ale od 1. septembra prijali ďalších dvoch právnikov.
Tóth zdôraznil, že nový šéf správy ciest tiež zatajuje v minulosti bežne prístupné výsledky hospodárenia. Má podozrenie, že preto, aby sa neodhalilo, že si na splátky prenájmu techniky nedokážu cestári sami zarobiť, hoci vedenie župy i správy ciest opakovane ubezpečovali poslancov i verejnosť, že z príspevku župy na chod tejto organizácie nepôjde na splátky ani cent.
Tóth smeroval nadriadeným aj otázku, či im alebo niekomu inému prekážalo, že pravdivo vypovedali na polícii o prenájme techniky a aj o nákupe nepoužiteľných posypových nadstavieb na vozidlá zimnej údržby.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári