Korzár logo Korzár Košice

IC-čká rušíme, ale vlaky pridáme, nebudú preplnené, kvalita ostane, obhajuje sa dopravca

Pocestuje sa s lepeňákom a termoskou, myslí si Heger.

Nástup cestujúcich do IC vlaku v smere do Bratislavy.Nástup cestujúcich do IC vlaku v smere do Bratislavy. (Zdroj: Korzár/Katarína Gécziová)

KOŠICE. InterCity vlaky definitívne končia. V novom grafikone od polovice decembra už najrýchlejšie vlakové spojenie medzi Košicami a Bratislavom nefiguruje.

„IC-čká“ po vyše tridsiatich rokoch, s prestávkou, zaniknú a nahradia ich expresy. Dĺžka cestovania medzi hlavným mestom a metropolou východu sa natiahne na 5 hodín a 30 minút.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kým národný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko rezort dopravy si novinku pochvaľujú, iní krútia hlavami.

Súvisiaci článok Babráctvo? Zámer? Každopádne, agónia IC vlakov sa skončila (glosa) Čítajte 

Dopravca: Zmena je pozitívna

„Tá zmena je pozitívna, pretože prinesie ľuďom, ktorí cestujú na trase Bratislava - Košice, päť vlakov denne navyše. My pridávame vlaky,“ obhajoval tento krok v relácii Aréna s Janou Krescanko Dibákovou generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Peter Helexa.

„Momentálne chodí jedenásť párov, z toho sedem párov expresov, štyri IC. Po novom to bude šestnásť vlakov, všetko expresy na tej istej trase a prevezú výrazne viac ľudí, až 2,5 milióna ročne navyše,“ nádejal sa.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy takisto zrušenie IC vlakov a ich zmenu na expresy víta: „Kým dnes medzi západom a východom jazdil vlak každé dve hodiny, po novom bude jazdiť každú hodinu. Cestujúci teda získajú viac vlakov, ktoré navyše nebudú také preplnené ako dnes.“

Súvisiaci článok Aréna o veľkých zmenách vlakových spojení: Cestujúci získajú väčšiu možnosť voľby, tvrdí šéf ZSSK Čítajte 

Sľubovali si od nich veľa

„Vlaky InterCity spojili západ a východ Slovenska v najrýchlejšom železničnom čase.“ Týmto sa chválil železničný dopravca v decembri 2016. Pri moci bola vtedy tretia Ficova vláda, ministrom dopravy bol nominant strany Most-Híd Arpád Érsek a generálnym riaditeľom ZSSK Filip Hlubocký. Od návratu IC vlakov si sľubovali veľa.

„ZSSK má ambíciu byť sebavedomým národným železničným dopravcom. Verím v budúcnosť vlakovej dopravy ako ekologickej a ekonomickej alternatívy individuálnej autodoprave. Želám IC vlakom, aby si rýchlo našli svojich cestujúcich a bezpečne a bez meškania spájali Bratislavu a Košice,“ povedal Hlubocký pred odchodom prvého obnoveného IC vlaku z Bratislavy. Spoj bol vyťažený na 68 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Minister Érsek vtedy konštatoval, že reagovali na hlasy ľudí, ktorým chýbalo rýchle spojenie medzi západom a východom Slovenska: „Preto som sa rozhodol vrátiť IC vlaky na koľaje. Prioritou je rýchlosť a spoľahlivosť za rozumnú cenu. Chceme byť rýchlejší, čistejší a komfortnejší.“

Súvisiaci článok Najrýchlejšie vlaky medzi Bratislavou a Košicami zrejme skončia Čítajte 

Polovičná obsadenosť, stále v strate

Rezort dopravy pripomína, že „ícečká“ boli každoročne stratové. Pozreli sme sa preto na to bližšie.

Priemerný počet cestujúcich v jednom vlaku InterCity je podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Dominika Drevického zhruba 165 cestujúcich.

„Ak sa pozrieme len na cestujúcich v smere Košice, resp. Kysak - Bratislava a späť, ide približne o 64 cestujúcich, čo zodpovedá naplneniu len takmer jedného vozňa. V IC vlakoch denne cestuje približne 513 cestujúcich v oboch smeroch. Čo sa týka obsadenosti, tá je priemerne niečo viac ako 50 percent,“ uviedol pre Korzár Drevický.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

(Odchod cestujúcich na IC vlak z Košíc do Bratislavy. Autor: Korzár)

Dopravca: Pohodlie a kvalitu cestovania zachováme

Dôvodom zrušenia IC spojov je ich nerentabilnosť. Aké sú náklady a zisky na jeden vlak? Železničná spoločnosť o tom mlčí.

„Vlaky IC sú komerčným produktom Železničnej spoločnosti Slovensko, pričom konkrétne finančné údaje o ich hospodárení podliehajú obchodnému tajomstvu podľa platných právnych noriem. Avšak je pravda, že v súčasnosti tento produkt nedosahuje akceptovateľný hospodársky výsledok,“ potvrdil hovorca aspoň fakt, že „ícečká“ sú v strate.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB3N3 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 498
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 959
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 293
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 560
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 551
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 127
  7. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 4 466
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 429
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Adriana Karvaiová: Sedem dôvodov, prečo sa nestať muzikoterapeutom
  3. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  4. Lucia Francescato: Keď vám nikto nezaklope na dvere
  5. Jozef Pivarník: Andrej Danko a Umenie Politického Zmiznutia: Od Leva Salónov k Rohožke Pred Dverami
  6. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  7. Ivan Mlynár: Kostlivec vypadnutý z fašistickej skrine - Tomáš Taraba vs. slovenská príroda.
  8. Michal Michňák: Dáta ako kľúč k čistejšej budúcnosti: Čo nám hovoria energetické trendy
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 520
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 258
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 130
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 570
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 273
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 569
  7. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 6 671
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 800
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Adriana Karvaiová: Sedem dôvodov, prečo sa nestať muzikoterapeutom
  3. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  4. Lucia Francescato: Keď vám nikto nezaklope na dvere
  5. Jozef Pivarník: Andrej Danko a Umenie Politického Zmiznutia: Od Leva Salónov k Rohožke Pred Dverami
  6. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  7. Ivan Mlynár: Kostlivec vypadnutý z fašistickej skrine - Tomáš Taraba vs. slovenská príroda.
  8. Michal Michňák: Dáta ako kľúč k čistejšej budúcnosti: Čo nám hovoria energetické trendy
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 520
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 258
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 130
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 570
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 273
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 569
  7. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 6 671
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 800
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu