Korzár logo Korzár Košice

IC-čká rušíme, ale vlaky pridáme, nebudú preplnené, kvalita ostane, obhajuje sa dopravca

Pocestuje sa s lepeňákom a termoskou, myslí si Heger.

Nástup cestujúcich do IC vlaku v smere do Bratislavy.Nástup cestujúcich do IC vlaku v smere do Bratislavy. (Zdroj: Korzár/Katarína Gécziová)

KOŠICE. InterCity vlaky definitívne končia. V novom grafikone od polovice decembra už najrýchlejšie vlakové spojenie medzi Košicami a Bratislavom nefiguruje.

„IC-čká“ po vyše tridsiatich rokoch, s prestávkou, zaniknú a nahradia ich expresy. Dĺžka cestovania medzi hlavným mestom a metropolou východu sa natiahne na 5 hodín a 30 minút.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kým národný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko rezort dopravy si novinku pochvaľujú, iní krútia hlavami.

Súvisiaci článok Babráctvo? Zámer? Každopádne, agónia IC vlakov sa skončila (glosa) Čítajte 

Dopravca: Zmena je pozitívna

„Tá zmena je pozitívna, pretože prinesie ľuďom, ktorí cestujú na trase Bratislava - Košice, päť vlakov denne navyše. My pridávame vlaky,“ obhajoval tento krok v relácii Aréna s Janou Krescanko Dibákovou generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Peter Helexa.

„Momentálne chodí jedenásť párov, z toho sedem párov expresov, štyri IC. Po novom to bude šestnásť vlakov, všetko expresy na tej istej trase a prevezú výrazne viac ľudí, až 2,5 milióna ročne navyše,“ nádejal sa.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy takisto zrušenie IC vlakov a ich zmenu na expresy víta: „Kým dnes medzi západom a východom jazdil vlak každé dve hodiny, po novom bude jazdiť každú hodinu. Cestujúci teda získajú viac vlakov, ktoré navyše nebudú také preplnené ako dnes.“

Súvisiaci článok Aréna o veľkých zmenách vlakových spojení: Cestujúci získajú väčšiu možnosť voľby, tvrdí šéf ZSSK Čítajte 

Sľubovali si od nich veľa

„Vlaky InterCity spojili západ a východ Slovenska v najrýchlejšom železničnom čase.“ Týmto sa chválil železničný dopravca v decembri 2016. Pri moci bola vtedy tretia Ficova vláda, ministrom dopravy bol nominant strany Most-Híd Arpád Érsek a generálnym riaditeľom ZSSK Filip Hlubocký. Od návratu IC vlakov si sľubovali veľa.

„ZSSK má ambíciu byť sebavedomým národným železničným dopravcom. Verím v budúcnosť vlakovej dopravy ako ekologickej a ekonomickej alternatívy individuálnej autodoprave. Želám IC vlakom, aby si rýchlo našli svojich cestujúcich a bezpečne a bez meškania spájali Bratislavu a Košice,“ povedal Hlubocký pred odchodom prvého obnoveného IC vlaku z Bratislavy. Spoj bol vyťažený na 68 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Minister Érsek vtedy konštatoval, že reagovali na hlasy ľudí, ktorým chýbalo rýchle spojenie medzi západom a východom Slovenska: „Preto som sa rozhodol vrátiť IC vlaky na koľaje. Prioritou je rýchlosť a spoľahlivosť za rozumnú cenu. Chceme byť rýchlejší, čistejší a komfortnejší.“

Súvisiaci článok Najrýchlejšie vlaky medzi Bratislavou a Košicami zrejme skončia Čítajte 

Polovičná obsadenosť, stále v strate

Rezort dopravy pripomína, že „ícečká“ boli každoročne stratové. Pozreli sme sa preto na to bližšie.

Priemerný počet cestujúcich v jednom vlaku InterCity je podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Dominika Drevického zhruba 165 cestujúcich.

„Ak sa pozrieme len na cestujúcich v smere Košice, resp. Kysak - Bratislava a späť, ide približne o 64 cestujúcich, čo zodpovedá naplneniu len takmer jedného vozňa. V IC vlakoch denne cestuje približne 513 cestujúcich v oboch smeroch. Čo sa týka obsadenosti, tá je priemerne niečo viac ako 50 percent,“ uviedol pre Korzár Drevický.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

(Odchod cestujúcich na IC vlak z Košíc do Bratislavy. Autor: Korzár)

Dopravca: Pohodlie a kvalitu cestovania zachováme

Dôvodom zrušenia IC spojov je ich nerentabilnosť. Aké sú náklady a zisky na jeden vlak? Železničná spoločnosť o tom mlčí.

„Vlaky IC sú komerčným produktom Železničnej spoločnosti Slovensko, pričom konkrétne finančné údaje o ich hospodárení podliehajú obchodnému tajomstvu podľa platných právnych noriem. Avšak je pravda, že v súčasnosti tento produkt nedosahuje akceptovateľný hospodársky výsledok,“ potvrdil hovorca aspoň fakt, že „ícečká“ sú v strate.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CB3N3 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  2. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  3. Ako zvládnuť prvý mobil a udržať si dôveru v rodine
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  5. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  6. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  7. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  8. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  2. Jesenné tvorenie pre krajší domov aj nápaditý šatník
  3. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  4. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  5. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  6. Zuzana Porubjaková a Miro Jaroš v naozaj otvorených rozhovoroch
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 6 197
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 6 075
  3. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 5 628
  4. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 5 522
  5. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 5 276
  6. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 820
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 251
  8. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac? 2 982
  1. Filip Glejdura: Láska vo výpredaji
  2. Nicholas Wintzler: Letokruhy cibule
  3. Martin Pollák: Prečo mal Molotov visieť vedľa Ribbentropa a je to dnes dôležité?
  4. Tomáš Šusták: NEOTRAVUJTE: Tu sme pri konsolidácii!
  5. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  6. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  7. ASEKOL SK: Ako môžu použité batérie rozhodnúť o budúcnosti nás a našich detí ?
  8. Emil Lobotka: Európa a Rusko
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 48 673
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 11 631
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 8 820
  4. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 594
  5. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 5 744
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 5 651
  7. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 4 974
  8. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 4 910
  1. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  2. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  3. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  4. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  5. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  6. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  7. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  8. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu