Korzár logo Korzár Košice

IC-čká rušíme, ale vlaky pridáme, nebudú preplnené, kvalita ostane, obhajuje sa dopravca

Pocestuje sa s lepeňákom a termoskou, myslí si Heger.

Nástup cestujúcich do IC vlaku v smere do Bratislavy.Nástup cestujúcich do IC vlaku v smere do Bratislavy. (Zdroj: Korzár/Katarína Gécziová)

KOŠICE. InterCity vlaky definitívne končia. V novom grafikone od polovice decembra už najrýchlejšie vlakové spojenie medzi Košicami a Bratislavom nefiguruje.

„IC-čká“ po vyše tridsiatich rokoch, s prestávkou, zaniknú a nahradia ich expresy. Dĺžka cestovania medzi hlavným mestom a metropolou východu sa natiahne na 5 hodín a 30 minút.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kým národný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko rezort dopravy si novinku pochvaľujú, iní krútia hlavami.

Súvisiaci článok Babráctvo? Zámer? Každopádne, agónia IC vlakov sa skončila (glosa) Čítajte 

Dopravca: Zmena je pozitívna

„Tá zmena je pozitívna, pretože prinesie ľuďom, ktorí cestujú na trase Bratislava - Košice, päť vlakov denne navyše. My pridávame vlaky,“ obhajoval tento krok v relácii Aréna s Janou Krescanko Dibákovou generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Peter Helexa.

„Momentálne chodí jedenásť párov, z toho sedem párov expresov, štyri IC. Po novom to bude šestnásť vlakov, všetko expresy na tej istej trase a prevezú výrazne viac ľudí, až 2,5 milióna ročne navyše,“ nádejal sa.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy takisto zrušenie IC vlakov a ich zmenu na expresy víta: „Kým dnes medzi západom a východom jazdil vlak každé dve hodiny, po novom bude jazdiť každú hodinu. Cestujúci teda získajú viac vlakov, ktoré navyše nebudú také preplnené ako dnes.“

Súvisiaci článok Aréna o veľkých zmenách vlakových spojení: Cestujúci získajú väčšiu možnosť voľby, tvrdí šéf ZSSK Čítajte 

Sľubovali si od nich veľa

„Vlaky InterCity spojili západ a východ Slovenska v najrýchlejšom železničnom čase.“ Týmto sa chválil železničný dopravca v decembri 2016. Pri moci bola vtedy tretia Ficova vláda, ministrom dopravy bol nominant strany Most-Híd Arpád Érsek a generálnym riaditeľom ZSSK Filip Hlubocký. Od návratu IC vlakov si sľubovali veľa.

„ZSSK má ambíciu byť sebavedomým národným železničným dopravcom. Verím v budúcnosť vlakovej dopravy ako ekologickej a ekonomickej alternatívy individuálnej autodoprave. Želám IC vlakom, aby si rýchlo našli svojich cestujúcich a bezpečne a bez meškania spájali Bratislavu a Košice,“ povedal Hlubocký pred odchodom prvého obnoveného IC vlaku z Bratislavy. Spoj bol vyťažený na 68 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Minister Érsek vtedy konštatoval, že reagovali na hlasy ľudí, ktorým chýbalo rýchle spojenie medzi západom a východom Slovenska: „Preto som sa rozhodol vrátiť IC vlaky na koľaje. Prioritou je rýchlosť a spoľahlivosť za rozumnú cenu. Chceme byť rýchlejší, čistejší a komfortnejší.“

Súvisiaci článok Najrýchlejšie vlaky medzi Bratislavou a Košicami zrejme skončia Čítajte 

Polovičná obsadenosť, stále v strate

Rezort dopravy pripomína, že „ícečká“ boli každoročne stratové. Pozreli sme sa preto na to bližšie.

Priemerný počet cestujúcich v jednom vlaku InterCity je podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Dominika Drevického zhruba 165 cestujúcich.

„Ak sa pozrieme len na cestujúcich v smere Košice, resp. Kysak - Bratislava a späť, ide približne o 64 cestujúcich, čo zodpovedá naplneniu len takmer jedného vozňa. V IC vlakoch denne cestuje približne 513 cestujúcich v oboch smeroch. Čo sa týka obsadenosti, tá je priemerne niečo viac ako 50 percent,“ uviedol pre Korzár Drevický.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

(Odchod cestujúcich na IC vlak z Košíc do Bratislavy. Autor: Korzár)

Dopravca: Pohodlie a kvalitu cestovania zachováme

Dôvodom zrušenia IC spojov je ich nerentabilnosť. Aké sú náklady a zisky na jeden vlak? Železničná spoločnosť o tom mlčí.

„Vlaky IC sú komerčným produktom Železničnej spoločnosti Slovensko, pričom konkrétne finančné údaje o ich hospodárení podliehajú obchodnému tajomstvu podľa platných právnych noriem. Avšak je pravda, že v súčasnosti tento produkt nedosahuje akceptovateľný hospodársky výsledok,“ potvrdil hovorca aspoň fakt, že „ícečká“ sú v strate.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB3N3 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Rušenie vlakov na východe

Súvisiace témy: Vlaky

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 321
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 172
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 736
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 543
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 229
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 715
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 350
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 077
  1. Milan Buno: Zlyháva, zabúda, padá, rozbíja veci...napriek tomu sa nevzdáva! | 7 knižných tipov
  2. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  3. Ivan Mlynár: Robert Fico - „ Vy hlupáci, ešte ste nezistili, že keď sa pohoršujete nad každým ďalším mojim svinstvom, je vám to už dávno k ničomu ? “
  4. Martin Fronk: Otto von Habsburg a Slovensko: Tieň koruny, svetlo Európy
  5. Jakub Cipko: Môžeš sa tváriť ako sociálny demokrat, ale komunistu zo seba nedostaneš..
  6. Miroslav Galovič: Ešteže máme toho Rybára (a ďalších) z KHL, čo by sme si bez nich počali...
  7. Rado Surovka: Zastavme ich bratia
  8. Štefan Šturdzík: Ďakujeme KUCO !!!
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 23 001
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 642
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 004
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 703
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 633
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 217
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 345
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák! 4 407
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Zlyháva, zabúda, padá, rozbíja veci...napriek tomu sa nevzdáva! | 7 knižných tipov
  2. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  3. Ivan Mlynár: Robert Fico - „ Vy hlupáci, ešte ste nezistili, že keď sa pohoršujete nad každým ďalším mojim svinstvom, je vám to už dávno k ničomu ? “
  4. Martin Fronk: Otto von Habsburg a Slovensko: Tieň koruny, svetlo Európy
  5. Jakub Cipko: Môžeš sa tváriť ako sociálny demokrat, ale komunistu zo seba nedostaneš..
  6. Miroslav Galovič: Ešteže máme toho Rybára (a ďalších) z KHL, čo by sme si bez nich počali...
  7. Rado Surovka: Zastavme ich bratia
  8. Štefan Šturdzík: Ďakujeme KUCO !!!
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 23 001
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 642
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 004
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 703
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 633
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 217
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 345
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák! 4 407
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu