KOŠICE. InterCity vlaky definitívne končia. V novom grafikone od polovice decembra už najrýchlejšie vlakové spojenie medzi Košicami a Bratislavom nefiguruje.
„IC-čká“ po vyše tridsiatich rokoch, s prestávkou, zaniknú a nahradia ich expresy. Dĺžka cestovania medzi hlavným mestom a metropolou východu sa natiahne na 5 hodín a 30 minút.
Kým národný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko rezort dopravy si novinku pochvaľujú, iní krútia hlavami.

Dopravca: Zmena je pozitívna
„Tá zmena je pozitívna, pretože prinesie ľuďom, ktorí cestujú na trase Bratislava - Košice, päť vlakov denne navyše. My pridávame vlaky,“ obhajoval tento krok v relácii Aréna s Janou Krescanko Dibákovou generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Peter Helexa.
„Momentálne chodí jedenásť párov, z toho sedem párov expresov, štyri IC. Po novom to bude šestnásť vlakov, všetko expresy na tej istej trase a prevezú výrazne viac ľudí, až 2,5 milióna ročne navyše,“ nádejal sa.
Ministerstvo dopravy takisto zrušenie IC vlakov a ich zmenu na expresy víta: „Kým dnes medzi západom a východom jazdil vlak každé dve hodiny, po novom bude jazdiť každú hodinu. Cestujúci teda získajú viac vlakov, ktoré navyše nebudú také preplnené ako dnes.“

Sľubovali si od nich veľa
„Vlaky InterCity spojili západ a východ Slovenska v najrýchlejšom železničnom čase.“ Týmto sa chválil železničný dopravca v decembri 2016. Pri moci bola vtedy tretia Ficova vláda, ministrom dopravy bol nominant strany Most-Híd Arpád Érsek a generálnym riaditeľom ZSSK Filip Hlubocký. Od návratu IC vlakov si sľubovali veľa.
„ZSSK má ambíciu byť sebavedomým národným železničným dopravcom. Verím v budúcnosť vlakovej dopravy ako ekologickej a ekonomickej alternatívy individuálnej autodoprave. Želám IC vlakom, aby si rýchlo našli svojich cestujúcich a bezpečne a bez meškania spájali Bratislavu a Košice,“ povedal Hlubocký pred odchodom prvého obnoveného IC vlaku z Bratislavy. Spoj bol vyťažený na 68 percent.
Minister Érsek vtedy konštatoval, že reagovali na hlasy ľudí, ktorým chýbalo rýchle spojenie medzi západom a východom Slovenska: „Preto som sa rozhodol vrátiť IC vlaky na koľaje. Prioritou je rýchlosť a spoľahlivosť za rozumnú cenu. Chceme byť rýchlejší, čistejší a komfortnejší.“

Polovičná obsadenosť, stále v strate
Rezort dopravy pripomína, že „ícečká“ boli každoročne stratové. Pozreli sme sa preto na to bližšie.
Priemerný počet cestujúcich v jednom vlaku InterCity je podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Dominika Drevického zhruba 165 cestujúcich.
„Ak sa pozrieme len na cestujúcich v smere Košice, resp. Kysak - Bratislava a späť, ide približne o 64 cestujúcich, čo zodpovedá naplneniu len takmer jedného vozňa. V IC vlakoch denne cestuje približne 513 cestujúcich v oboch smeroch. Čo sa týka obsadenosti, tá je priemerne niečo viac ako 50 percent,“ uviedol pre Korzár Drevický.
(Odchod cestujúcich na IC vlak z Košíc do Bratislavy. Autor: Korzár)
Dopravca: Pohodlie a kvalitu cestovania zachováme
Dôvodom zrušenia IC spojov je ich nerentabilnosť. Aké sú náklady a zisky na jeden vlak? Železničná spoločnosť o tom mlčí.
„Vlaky IC sú komerčným produktom Železničnej spoločnosti Slovensko, pričom konkrétne finančné údaje o ich hospodárení podliehajú obchodnému tajomstvu podľa platných právnych noriem. Avšak je pravda, že v súčasnosti tento produkt nedosahuje akceptovateľný hospodársky výsledok,“ potvrdil hovorca aspoň fakt, že „ícečká“ sú v strate.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári