Korzár logo Korzár Košice

Raši ich stopol, Polaček sľúbil návrat. Štúdia trolejbusy celkom neodpísala, ale ani im nepomohla

Šéf dopravcu: Nemôžeme ju vnímať emočne.

Trolejbusy nepremávajú na linkách košickej mestskej hromadnej dopravy už od januára 2015.Trolejbusy nepremávajú na linkách košickej mestskej hromadnej dopravy už od januára 2015. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

KOŠICE. Štúdia uskutočniteľnosti pre dopravné projekty mesta Košice z dielne košickej eseročky Sidin je hotová a zverejnená už zhruba mesiac. Odborná a laická verejnosť tak mala dostatok času zoznámiť sa s jej výsledkami.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako sa píše v jej úvode, základným účelom tohto dokumentu je posúdiť socio-ekonomickú realizovateľnosť pripravovaných projektov rozvoja verejnej dopravy v meste Košice.

Spracovatelia hodnotili investičné projekty, resp. ich variantné riešenia, pre ktoré bolo identifikované možné finančné krytie z rôznych zdrojov s výhľadom do roka 2030.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Okrem iného mala priniesť aj odpoveď na to, či je efektívnejšie vydať sa cestou rozvoja elektrobusovej alebo trolejbusovej dopravy.

Priaznivci vozidiel, ktoré premávajú vďaka trolejovému vedeniu, nebudú z výsledkov štúdie určite nadšení.

Táto téma má okrem čisto ekonomického aj nezanedbateľný politický rozmer.

Trolejbusovú dopravu totiž zastavil na úkor elektrobusov ešte v januári 2015 vtedajší primátor Richard Raši (vtedy Smer, teraz Hlas). Jeho riadny nástupca a aj súčasný šéf mesta Jaroslav Polaček (nezávislý) uspel v komunálnych voľbách 2018 aj vďaka sľubu voličom, že trolejbusy vráti do košických ulíc.

Dodnes sa tak nestalo a všetky aktuálne vyjadrenia kompetentných nepriamo naznačujú, že sa tak už naisto ani počas Polačekovho druhého primátorovania neudeje.

SkryťVypnúť reklamu

Definitívne rozhodnutie o tom, ako sa s údajmi zo štúdie naloží, je výhradne na vedeniach Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) a mesta Košice, ktoré je jeho stopercentným akcionárom.

Ako zhruba 230-stranovú štúdiu číta a čo z nej pre neho vyplýva, sme sa preto pýtali povereného generálneho riaditeľa DPMK Romana Danka, ktorý je dlhoročným vedúcim zamestnancom tejto mestskej spoločnosti.

Súvisiaci článok Tvrdia, že trolejbusy neodpísali, ale idú kupovať iba elektrobusy. Argumentujú aj Volvom Čítajte 

Danko: Rozumiem sklamaniu „dopravákov"

„V zásade sa dá povedať, že sa s výsledkom štúdie stotožňujeme a rozumieme mu. Štúdiu si nemôžeme dovoliť vnímať emočne. Pokiaľ by som ju vnímal emočne ja, tak by som bol smutný, pretože si myslím, že trolejbusy do nášho mesta patria a verím, že aj v budúcnosti patriť budú,“ začal Danko svoju reakciu pre Korzár.

Doplnil však, že štúdiu musia vnímať v podniku na základe množiny faktov, dát a čísel.

SkryťVypnúť reklamu

„Aj z laického pohľadu je jasné, že súčasné trolejbusy majú v elektrobusoch pomerne silnú konkurenciu. Ak sa na to pozrieme z ekonomického hľadiska, stále sa zväčšujúca flotila elektrických autobusov, stále sa zväčšujúci počet výrobcov, ktorí ich vyrábajú, a takisto aj pokrok vo výrobe batérií znamenajú, že elektrobusy sú už lacnejšie, ako boli pred desiatimi a viac rokmi.“

Ako dodal, stále ide, samozrejme, o pomerne vysoké sumy, ale o tie ide podľa neho aj v prípade bežného trolejbusu.

„Takže ak sa na problematiku pozrieme z hľadiska financií, na jednej strane máme elektrobusy s nákladmi na údržbu a aj s nákladmi na prevádzku nabíjacích staníc (nerátajme so samotnou spotrebovanou elektrickou energiou, tieto náklady sú na oba typy vozidiel).“

Súvisiaci článok Kritici to predpovedali. Elektrobusy ponúkol jediný uchádzač, magistrát odmieta zvýhodňovanie Čítajte 

Ako pokračoval, na druhej strane stoja klasické trolejbusy, kde im rovnako vstupuje údržba trolejbusov, ale v tomto prípade musia počítať aj s údržbou trolejovej infraštruktúry (stĺpy trolejového vedenia, samotné trolejové vedenie, podzemné spätné a napájacie káble, prevádzka a údržba meniarní).

„To v praxi znamená, že potrebujeme na túto činnosť špeciálne autá, techniku a najmä mať k dispozícii v nonstop režime dostatočný počet pracovníkov, ktorí by reagovali na akékoľvek mimoriadne udalosti, ktoré zastavia trolejbusovú dopravu,“ vysvetľoval Danko.

Ak sa teda na to pozerá z ekonomického pohľadu, neprekvapujú ho výsledky štúdie, že v konečnom dôsledku - napriek tomu, že trolejbusy sú o niečo lacnejšie ako elektrobusy - sú náklady na prevádzku elektrických autobusov nižšie ako náklady na trolejbusy.

„Tu však nastáva prvý problém oživenia trolejbusovej dopravy - Európska únia pri takýchto projektoch vyžaduje CBA analýzu a zaujímajú ju ekonomické dáta, a teda aj ekonomická udržateľnosť investícií. Inak povedané, keď nákladovo vyjde lacnejšie elektrický autobus, je veľmi ťažké zabezpečiť podporu trolejbusu.“

Ako zdôraznil, situácia by bola úplne iná, ak by tieto veci realizovali z vlastných zdrojov.

„Žiaľ, tie nemáme k dispozícii. Samospráva je dlhodobo finančne poddimenzovaná a situácia sa zhoršuje, preto sme odkázaní výlučne na zdroje Európskej únie. Rozumiem určitému sklamaniu ‚dopravákov‘, máme ho aj my.“

Súvisiaci článok Rýchlejšia MHD i hybridné trolejbusy. Košice čiastočne zaktualizovali stratégiu dopravy Čítajte 

Nesúhlasí s tým, že sú zrušené nenávratne

Napriek tomuto skepticizmu z viacerých strán trvá generálny riaditeľ na tom, že sa nemusíme zmieriť s myšlienkou, že trolejbusová doprava je definitívne a nenávratne zrušená.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CB3XZ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Dopravný podnik mesta Košice

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  3. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  4. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  5. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  6. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  7. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  8. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  3. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  5. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  7. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  8. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 794
  2. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 4 722
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 679
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 4 117
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 3 856
  6. Slovenská značka získala Obal roka 2025 3 221
  7. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 2 489
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 853
  1. Elena Antalová: Na novú zimu poctivý kožúšok všetkým
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027.
  3. Martin Fronk: Lavička Adely Ostrolúckej
  4. Martin Sečkár: Svedok
  5. Juraj Sališ: Terén riadia tí, ktorí k terénu nikdy neprivoňali
  6. Samuel Križan: MEDIÁCIA V KAŽDODENNOM ŽIVOTE: AKO ZOSTAŤ V POKOJI AJ MEDZI KONFLIKTNÝMI ĽUĎMI
  7. Jana Reková: Sťahujem sa do Paríža
  8. Peter Hroško: Tvoje telo si pamätá všetko
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 18 309
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 16 713
  3. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 12 535
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 513
  5. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 11 435
  6. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 187
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 7 645
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 333
  1. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  2. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  3. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  4. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  5. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  6. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  7. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  8. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu