KOŠICE. Štúdia uskutočniteľnosti pre dopravné projekty mesta Košice z dielne košickej eseročky Sidin je hotová a zverejnená už zhruba mesiac. Odborná a laická verejnosť tak mala dostatok času zoznámiť sa s jej výsledkami.
Ako sa píše v jej úvode, základným účelom tohto dokumentu je posúdiť socio-ekonomickú realizovateľnosť pripravovaných projektov rozvoja verejnej dopravy v meste Košice.
Spracovatelia hodnotili investičné projekty, resp. ich variantné riešenia, pre ktoré bolo identifikované možné finančné krytie z rôznych zdrojov s výhľadom do roka 2030.
Okrem iného mala priniesť aj odpoveď na to, či je efektívnejšie vydať sa cestou rozvoja elektrobusovej alebo trolejbusovej dopravy.
Priaznivci vozidiel, ktoré premávajú vďaka trolejovému vedeniu, nebudú z výsledkov štúdie určite nadšení.
Táto téma má okrem čisto ekonomického aj nezanedbateľný politický rozmer.
Trolejbusovú dopravu totiž zastavil na úkor elektrobusov ešte v januári 2015 vtedajší primátor Richard Raši (vtedy Smer, teraz Hlas). Jeho riadny nástupca a aj súčasný šéf mesta Jaroslav Polaček (nezávislý) uspel v komunálnych voľbách 2018 aj vďaka sľubu voličom, že trolejbusy vráti do košických ulíc.
Dodnes sa tak nestalo a všetky aktuálne vyjadrenia kompetentných nepriamo naznačujú, že sa tak už naisto ani počas Polačekovho druhého primátorovania neudeje.
Definitívne rozhodnutie o tom, ako sa s údajmi zo štúdie naloží, je výhradne na vedeniach Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) a mesta Košice, ktoré je jeho stopercentným akcionárom.
Ako zhruba 230-stranovú štúdiu číta a čo z nej pre neho vyplýva, sme sa preto pýtali povereného generálneho riaditeľa DPMK Romana Danka, ktorý je dlhoročným vedúcim zamestnancom tejto mestskej spoločnosti.

Danko: Rozumiem sklamaniu „dopravákov"
„V zásade sa dá povedať, že sa s výsledkom štúdie stotožňujeme a rozumieme mu. Štúdiu si nemôžeme dovoliť vnímať emočne. Pokiaľ by som ju vnímal emočne ja, tak by som bol smutný, pretože si myslím, že trolejbusy do nášho mesta patria a verím, že aj v budúcnosti patriť budú,“ začal Danko svoju reakciu pre Korzár.
Doplnil však, že štúdiu musia vnímať v podniku na základe množiny faktov, dát a čísel.
„Aj z laického pohľadu je jasné, že súčasné trolejbusy majú v elektrobusoch pomerne silnú konkurenciu. Ak sa na to pozrieme z ekonomického hľadiska, stále sa zväčšujúca flotila elektrických autobusov, stále sa zväčšujúci počet výrobcov, ktorí ich vyrábajú, a takisto aj pokrok vo výrobe batérií znamenajú, že elektrobusy sú už lacnejšie, ako boli pred desiatimi a viac rokmi.“
Ako dodal, stále ide, samozrejme, o pomerne vysoké sumy, ale o tie ide podľa neho aj v prípade bežného trolejbusu.
„Takže ak sa na problematiku pozrieme z hľadiska financií, na jednej strane máme elektrobusy s nákladmi na údržbu a aj s nákladmi na prevádzku nabíjacích staníc (nerátajme so samotnou spotrebovanou elektrickou energiou, tieto náklady sú na oba typy vozidiel).“

Ako pokračoval, na druhej strane stoja klasické trolejbusy, kde im rovnako vstupuje údržba trolejbusov, ale v tomto prípade musia počítať aj s údržbou trolejovej infraštruktúry (stĺpy trolejového vedenia, samotné trolejové vedenie, podzemné spätné a napájacie káble, prevádzka a údržba meniarní).
„To v praxi znamená, že potrebujeme na túto činnosť špeciálne autá, techniku a najmä mať k dispozícii v nonstop režime dostatočný počet pracovníkov, ktorí by reagovali na akékoľvek mimoriadne udalosti, ktoré zastavia trolejbusovú dopravu,“ vysvetľoval Danko.
Ak sa teda na to pozerá z ekonomického pohľadu, neprekvapujú ho výsledky štúdie, že v konečnom dôsledku - napriek tomu, že trolejbusy sú o niečo lacnejšie ako elektrobusy - sú náklady na prevádzku elektrických autobusov nižšie ako náklady na trolejbusy.
„Tu však nastáva prvý problém oživenia trolejbusovej dopravy - Európska únia pri takýchto projektoch vyžaduje CBA analýzu a zaujímajú ju ekonomické dáta, a teda aj ekonomická udržateľnosť investícií. Inak povedané, keď nákladovo vyjde lacnejšie elektrický autobus, je veľmi ťažké zabezpečiť podporu trolejbusu.“
Ako zdôraznil, situácia by bola úplne iná, ak by tieto veci realizovali z vlastných zdrojov.
„Žiaľ, tie nemáme k dispozícii. Samospráva je dlhodobo finančne poddimenzovaná a situácia sa zhoršuje, preto sme odkázaní výlučne na zdroje Európskej únie. Rozumiem určitému sklamaniu ‚dopravákov‘, máme ho aj my.“

Nesúhlasí s tým, že sú zrušené nenávratne
Napriek tomuto skepticizmu z viacerých strán trvá generálny riaditeľ na tom, že sa nemusíme zmieriť s myšlienkou, že trolejbusová doprava je definitívne a nenávratne zrušená.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári