Korzár logo Korzár Košice

Raši ich stopol, Polaček sľúbil návrat. Štúdia trolejbusy celkom neodpísala, ale ani im nepomohla

Šéf dopravcu: Nemôžeme ju vnímať emočne.

Trolejbusy nepremávajú na linkách košickej mestskej hromadnej dopravy už od januára 2015.Trolejbusy nepremávajú na linkách košickej mestskej hromadnej dopravy už od januára 2015. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

KOŠICE. Štúdia uskutočniteľnosti pre dopravné projekty mesta Košice z dielne košickej eseročky Sidin je hotová a zverejnená už zhruba mesiac. Odborná a laická verejnosť tak mala dostatok času zoznámiť sa s jej výsledkami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako sa píše v jej úvode, základným účelom tohto dokumentu je posúdiť socio-ekonomickú realizovateľnosť pripravovaných projektov rozvoja verejnej dopravy v meste Košice.

Spracovatelia hodnotili investičné projekty, resp. ich variantné riešenia, pre ktoré bolo identifikované možné finančné krytie z rôznych zdrojov s výhľadom do roka 2030.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem iného mala priniesť aj odpoveď na to, či je efektívnejšie vydať sa cestou rozvoja elektrobusovej alebo trolejbusovej dopravy.

Priaznivci vozidiel, ktoré premávajú vďaka trolejovému vedeniu, nebudú z výsledkov štúdie určite nadšení.

Táto téma má okrem čisto ekonomického aj nezanedbateľný politický rozmer.

Trolejbusovú dopravu totiž zastavil na úkor elektrobusov ešte v januári 2015 vtedajší primátor Richard Raši (vtedy Smer, teraz Hlas). Jeho riadny nástupca a aj súčasný šéf mesta Jaroslav Polaček (nezávislý) uspel v komunálnych voľbách 2018 aj vďaka sľubu voličom, že trolejbusy vráti do košických ulíc.

Dodnes sa tak nestalo a všetky aktuálne vyjadrenia kompetentných nepriamo naznačujú, že sa tak už naisto ani počas Polačekovho druhého primátorovania neudeje.

SkryťVypnúť reklamu

Definitívne rozhodnutie o tom, ako sa s údajmi zo štúdie naloží, je výhradne na vedeniach Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) a mesta Košice, ktoré je jeho stopercentným akcionárom.

Ako zhruba 230-stranovú štúdiu číta a čo z nej pre neho vyplýva, sme sa preto pýtali povereného generálneho riaditeľa DPMK Romana Danka, ktorý je dlhoročným vedúcim zamestnancom tejto mestskej spoločnosti.

Súvisiaci článok Tvrdia, že trolejbusy neodpísali, ale idú kupovať iba elektrobusy. Argumentujú aj Volvom Čítajte 

Danko: Rozumiem sklamaniu „dopravákov"

„V zásade sa dá povedať, že sa s výsledkom štúdie stotožňujeme a rozumieme mu. Štúdiu si nemôžeme dovoliť vnímať emočne. Pokiaľ by som ju vnímal emočne ja, tak by som bol smutný, pretože si myslím, že trolejbusy do nášho mesta patria a verím, že aj v budúcnosti patriť budú,“ začal Danko svoju reakciu pre Korzár.

Doplnil však, že štúdiu musia vnímať v podniku na základe množiny faktov, dát a čísel.

SkryťVypnúť reklamu

„Aj z laického pohľadu je jasné, že súčasné trolejbusy majú v elektrobusoch pomerne silnú konkurenciu. Ak sa na to pozrieme z ekonomického hľadiska, stále sa zväčšujúca flotila elektrických autobusov, stále sa zväčšujúci počet výrobcov, ktorí ich vyrábajú, a takisto aj pokrok vo výrobe batérií znamenajú, že elektrobusy sú už lacnejšie, ako boli pred desiatimi a viac rokmi.“

Ako dodal, stále ide, samozrejme, o pomerne vysoké sumy, ale o tie ide podľa neho aj v prípade bežného trolejbusu.

„Takže ak sa na problematiku pozrieme z hľadiska financií, na jednej strane máme elektrobusy s nákladmi na údržbu a aj s nákladmi na prevádzku nabíjacích staníc (nerátajme so samotnou spotrebovanou elektrickou energiou, tieto náklady sú na oba typy vozidiel).“

Súvisiaci článok Kritici to predpovedali. Elektrobusy ponúkol jediný uchádzač, magistrát odmieta zvýhodňovanie Čítajte 

Ako pokračoval, na druhej strane stoja klasické trolejbusy, kde im rovnako vstupuje údržba trolejbusov, ale v tomto prípade musia počítať aj s údržbou trolejovej infraštruktúry (stĺpy trolejového vedenia, samotné trolejové vedenie, podzemné spätné a napájacie káble, prevádzka a údržba meniarní).

„To v praxi znamená, že potrebujeme na túto činnosť špeciálne autá, techniku a najmä mať k dispozícii v nonstop režime dostatočný počet pracovníkov, ktorí by reagovali na akékoľvek mimoriadne udalosti, ktoré zastavia trolejbusovú dopravu,“ vysvetľoval Danko.

Ak sa teda na to pozerá z ekonomického pohľadu, neprekvapujú ho výsledky štúdie, že v konečnom dôsledku - napriek tomu, že trolejbusy sú o niečo lacnejšie ako elektrobusy - sú náklady na prevádzku elektrických autobusov nižšie ako náklady na trolejbusy.

„Tu však nastáva prvý problém oživenia trolejbusovej dopravy - Európska únia pri takýchto projektoch vyžaduje CBA analýzu a zaujímajú ju ekonomické dáta, a teda aj ekonomická udržateľnosť investícií. Inak povedané, keď nákladovo vyjde lacnejšie elektrický autobus, je veľmi ťažké zabezpečiť podporu trolejbusu.“

Ako zdôraznil, situácia by bola úplne iná, ak by tieto veci realizovali z vlastných zdrojov.

„Žiaľ, tie nemáme k dispozícii. Samospráva je dlhodobo finančne poddimenzovaná a situácia sa zhoršuje, preto sme odkázaní výlučne na zdroje Európskej únie. Rozumiem určitému sklamaniu ‚dopravákov‘, máme ho aj my.“

Súvisiaci článok Rýchlejšia MHD i hybridné trolejbusy. Košice čiastočne zaktualizovali stratégiu dopravy Čítajte 

Nesúhlasí s tým, že sú zrušené nenávratne

Napriek tomuto skepticizmu z viacerých strán trvá generálny riaditeľ na tom, že sa nemusíme zmieriť s myšlienkou, že trolejbusová doprava je definitívne a nenávratne zrušená.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB3XZ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 835
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 949
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 556
  4. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 444
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 434
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 218
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 113
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 595
  1. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XXXVIII.
  2. Adriana Boysová: Život po živote
  3. Štefan Šturdzík: Čachtický hrad.
  4. Daniel Bíro: Umelá inteligencia začína byť súčasťou našich životov v čoraz väčšej miere. Kde sa s ňou môžeme stretnúť?
  5. Viktor Pamula: Prvý apríl ? Ibažeby nie
  6. Ján Škerko: Fico a Trump: Ako sa z náruče stalo clo
  7. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  8. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 250
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 098
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 990
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 751
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 841
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 347
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 140
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 5 951
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XXXVIII.
  2. Adriana Boysová: Život po živote
  3. Štefan Šturdzík: Čachtický hrad.
  4. Daniel Bíro: Umelá inteligencia začína byť súčasťou našich životov v čoraz väčšej miere. Kde sa s ňou môžeme stretnúť?
  5. Viktor Pamula: Prvý apríl ? Ibažeby nie
  6. Ján Škerko: Fico a Trump: Ako sa z náruče stalo clo
  7. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  8. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 250
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 098
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 990
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 751
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 841
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 347
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 140
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 5 951
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu