Korzár logo Korzár Košice

Raši ich stopol, Polaček sľúbil návrat. Štúdia trolejbusy celkom neodpísala, ale ani im nepomohla

Šéf dopravcu: Nemôžeme ju vnímať emočne.

Trolejbusy nepremávajú na linkách košickej mestskej hromadnej dopravy už od januára 2015.Trolejbusy nepremávajú na linkách košickej mestskej hromadnej dopravy už od januára 2015. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

KOŠICE. Štúdia uskutočniteľnosti pre dopravné projekty mesta Košice z dielne košickej eseročky Sidin je hotová a zverejnená už zhruba mesiac. Odborná a laická verejnosť tak mala dostatok času zoznámiť sa s jej výsledkami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako sa píše v jej úvode, základným účelom tohto dokumentu je posúdiť socio-ekonomickú realizovateľnosť pripravovaných projektov rozvoja verejnej dopravy v meste Košice.

Spracovatelia hodnotili investičné projekty, resp. ich variantné riešenia, pre ktoré bolo identifikované možné finančné krytie z rôznych zdrojov s výhľadom do roka 2030.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem iného mala priniesť aj odpoveď na to, či je efektívnejšie vydať sa cestou rozvoja elektrobusovej alebo trolejbusovej dopravy.

Priaznivci vozidiel, ktoré premávajú vďaka trolejovému vedeniu, nebudú z výsledkov štúdie určite nadšení.

Táto téma má okrem čisto ekonomického aj nezanedbateľný politický rozmer.

Trolejbusovú dopravu totiž zastavil na úkor elektrobusov ešte v januári 2015 vtedajší primátor Richard Raši (vtedy Smer, teraz Hlas). Jeho riadny nástupca a aj súčasný šéf mesta Jaroslav Polaček (nezávislý) uspel v komunálnych voľbách 2018 aj vďaka sľubu voličom, že trolejbusy vráti do košických ulíc.

Dodnes sa tak nestalo a všetky aktuálne vyjadrenia kompetentných nepriamo naznačujú, že sa tak už naisto ani počas Polačekovho druhého primátorovania neudeje.

SkryťVypnúť reklamu

Definitívne rozhodnutie o tom, ako sa s údajmi zo štúdie naloží, je výhradne na vedeniach Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) a mesta Košice, ktoré je jeho stopercentným akcionárom.

Ako zhruba 230-stranovú štúdiu číta a čo z nej pre neho vyplýva, sme sa preto pýtali povereného generálneho riaditeľa DPMK Romana Danka, ktorý je dlhoročným vedúcim zamestnancom tejto mestskej spoločnosti.

Súvisiaci článok Tvrdia, že trolejbusy neodpísali, ale idú kupovať iba elektrobusy. Argumentujú aj Volvom Čítajte 

Danko: Rozumiem sklamaniu „dopravákov"

„V zásade sa dá povedať, že sa s výsledkom štúdie stotožňujeme a rozumieme mu. Štúdiu si nemôžeme dovoliť vnímať emočne. Pokiaľ by som ju vnímal emočne ja, tak by som bol smutný, pretože si myslím, že trolejbusy do nášho mesta patria a verím, že aj v budúcnosti patriť budú,“ začal Danko svoju reakciu pre Korzár.

Doplnil však, že štúdiu musia vnímať v podniku na základe množiny faktov, dát a čísel.

SkryťVypnúť reklamu

„Aj z laického pohľadu je jasné, že súčasné trolejbusy majú v elektrobusoch pomerne silnú konkurenciu. Ak sa na to pozrieme z ekonomického hľadiska, stále sa zväčšujúca flotila elektrických autobusov, stále sa zväčšujúci počet výrobcov, ktorí ich vyrábajú, a takisto aj pokrok vo výrobe batérií znamenajú, že elektrobusy sú už lacnejšie, ako boli pred desiatimi a viac rokmi.“

Ako dodal, stále ide, samozrejme, o pomerne vysoké sumy, ale o tie ide podľa neho aj v prípade bežného trolejbusu.

„Takže ak sa na problematiku pozrieme z hľadiska financií, na jednej strane máme elektrobusy s nákladmi na údržbu a aj s nákladmi na prevádzku nabíjacích staníc (nerátajme so samotnou spotrebovanou elektrickou energiou, tieto náklady sú na oba typy vozidiel).“

Súvisiaci článok Kritici to predpovedali. Elektrobusy ponúkol jediný uchádzač, magistrát odmieta zvýhodňovanie Čítajte 

Ako pokračoval, na druhej strane stoja klasické trolejbusy, kde im rovnako vstupuje údržba trolejbusov, ale v tomto prípade musia počítať aj s údržbou trolejovej infraštruktúry (stĺpy trolejového vedenia, samotné trolejové vedenie, podzemné spätné a napájacie káble, prevádzka a údržba meniarní).

„To v praxi znamená, že potrebujeme na túto činnosť špeciálne autá, techniku a najmä mať k dispozícii v nonstop režime dostatočný počet pracovníkov, ktorí by reagovali na akékoľvek mimoriadne udalosti, ktoré zastavia trolejbusovú dopravu,“ vysvetľoval Danko.

Ak sa teda na to pozerá z ekonomického pohľadu, neprekvapujú ho výsledky štúdie, že v konečnom dôsledku - napriek tomu, že trolejbusy sú o niečo lacnejšie ako elektrobusy - sú náklady na prevádzku elektrických autobusov nižšie ako náklady na trolejbusy.

„Tu však nastáva prvý problém oživenia trolejbusovej dopravy - Európska únia pri takýchto projektoch vyžaduje CBA analýzu a zaujímajú ju ekonomické dáta, a teda aj ekonomická udržateľnosť investícií. Inak povedané, keď nákladovo vyjde lacnejšie elektrický autobus, je veľmi ťažké zabezpečiť podporu trolejbusu.“

Ako zdôraznil, situácia by bola úplne iná, ak by tieto veci realizovali z vlastných zdrojov.

„Žiaľ, tie nemáme k dispozícii. Samospráva je dlhodobo finančne poddimenzovaná a situácia sa zhoršuje, preto sme odkázaní výlučne na zdroje Európskej únie. Rozumiem určitému sklamaniu ‚dopravákov‘, máme ho aj my.“

Súvisiaci článok Rýchlejšia MHD i hybridné trolejbusy. Košice čiastočne zaktualizovali stratégiu dopravy Čítajte 

Nesúhlasí s tým, že sú zrušené nenávratne

Napriek tomuto skepticizmu z viacerých strán trvá generálny riaditeľ na tom, že sa nemusíme zmieriť s myšlienkou, že trolejbusová doprava je definitívne a nenávratne zrušená.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB3XZ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Dopravný podnik mesta Košice

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 11 761
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 475
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 916
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 633
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 534
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 247
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 136
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 066
  1. Elena Antalová: T.č. majú nielen šancu prejaviť sa konzervatívni liberáli
  2. Tomas Hlavaty: Zastavme ich, bratia, ved sa ony stratia...
  3. Ján Škerko: Slovenský Cirkus Humberto
  4. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pohľadom na vysoké veže
  5. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  6. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  7. Štefan Šturdzík: Kréta je krásny kvet stredomoria.
  8. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 30 877
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 587
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 614
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 897
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 945
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 770
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 328
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 824
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: T.č. majú nielen šancu prejaviť sa konzervatívni liberáli
  2. Tomas Hlavaty: Zastavme ich, bratia, ved sa ony stratia...
  3. Ján Škerko: Slovenský Cirkus Humberto
  4. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pohľadom na vysoké veže
  5. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  6. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  7. Štefan Šturdzík: Kréta je krásny kvet stredomoria.
  8. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 30 877
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 587
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 614
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 897
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 945
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 770
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 328
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 824
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu