KOŠICE. Počas uplynulých týždňov v Košiciach viackrát vypadli električkové spoje. Časť z nich úplne vynechávala, časť sa podarilo Dopravnému podniku mesta Košice (DPMK) nahrádzať autobusmi.
Najrozsiahlejší výpadok električiek za posledné dni hlásil podnik 25. októbra. Autobusy vtedy nahradili 14 spojov na električkovej linke číslo 9. Celkovo ostalo nevypravených takmer sedemdesiat spojov.
Na situáciu upozornil dopravca prostredníctvom svojej facebookovej stránky DPMK Aktuálne.

Chýba im 12 percent vodičov električiek
Vedenie mestského podniku nám výpadok električiek potvrdilo. Presné štatistiky o počtoch odrieknutých spojov a nákladoch na ich nahradenie autobusmi však podľa hovorkyne Vladimíry Bujňákovej dopravca ešte nemá k dispozícii.
Situácia má súvisieť s nedostatkom personálu, za ktorým sú pravidelné školenia vodičov, zvýšená chorobnosť v jesennom období, dlhodobá práceneschopnosť i čerpanie plánovaných dovoleniek.
„Aktuálny podstav u vodičov električiek v DPMK je zhruba na úrovni 12 percent,“ uviedla hovorkyňa.
Doplnila, že počty odrieknutých električkových spojov sa snaží dopravca minimalizovať použitím autobusových záloh. V prípade týchto vodičov sú totiž stavy menej nepriaznivé. Podnik pri nich eviduje podstav zhruba 3 percentá.
„Kurzy na autobus otvárame častejšie, pretože je to technicky jednoduchšie, a taktiež trvajú kratšie obdobie ako kurz na električku. Aj napriek nízkemu stavu vodičov električky vypravujeme maximálne možný počet služieb,“ reagovala hovorkyňa.

Príspevok pre vodičov autobusov
Vedenie dopravcu očakáva zlepšenie situácie vo výprave v najbližších dňoch.
„Hoci aktuálne situáciu nemôžeme považovať za stabilizovanú, mesto Košice v kooperácii s DPMK naďalej pracuje na zlepšovaní pracovných a sociálnych podmienok našich zamestnancov,“ povedala Bujňáková.
Podľa nej obdobné problémy majú dlhodobo vo viacerých dopravných podnikoch.
Personálnu situáciu rieši vedenie košického dopravcu okrem iného poskytnutím náborového príspevku. Ten sa však vypláca iba vodičom autobusov, ktorí pri nástupe podpíšu dohodu.
„Po odpracovaní prvého mesiaca majú vyplatených tisíc eur a potom ďalších tisíc eur po odpracovaní 12, 24 a 36 mesiacov. Čiže ide spolu o sumu 4-tisíc eur. Súčasným vodičom autobusu bol ponúknutý stabilizačný príspevok vo výške 1 500 eur,“ dodala Bujňáková.
Kritika cestujúcich
Cestujúci, s ktorými sme sa v piatok rozprávali na viacerých zastávkach na sídlisku Nad jazerom, nám potvrdili, že výpadky električiek evidujú. Ich nespokojnosť so službami MHD v meste je však širšia.
„Problém je, že sa na košickú MHD nedá spoľahnúť. Ak potrebujete ísť niekde na konkrétnu hodinu, či už k lekárovi, na vlak alebo do školy, tak musíte vyraziť oveľa skôr. Výpadky spojov znamenajú, že podnik má asi problém buď s technikou alebo s nedostatkom ľudí. Prečo k tomu dochádza teraz vo väčšom rozsahu, nedokážem posúdiť, ale deje sa to,“ reagoval dôchodca čakajúci na zastávke Važecká.
Na Rovníkovej sme natrafili na študenta, ktorý čakal na spoj, aby sa odviezol k Technickej univerzite.
„Kým v Bratislave sa stavajú nové trate električiek, v Košiciach sa neobsluhujú poriadne ani staré. Neviem, koho je to vina a či niekto znáša zodpovednosť za to, že ľudia strácajú čas zbytočným čakaním na zastávkach, ale v tomto meste verejná doprava jednoducho dlhodobo nefunguje. Aj keby šli všetky spoje načas, rozostupy odchodov sú také veľké, že väčší zmysel dáva pohybovať sa po meste inak ako MHD,“ uviedol budúci architekt.
„Napríklad linka číslo 9 chodí každých 15 minút, ďalších 20 minút trvá električke cesta k amfiteátru a zhruba 10 minút treba ísť pešo ku škole. Ak k tomu pripočítam čas, keď vynechá nejaký spoj, tak je to, tuším, rovná hodina. To je v meste veľkosti Košíc skutočne neprimeraná doba na cestovanie,“ zhodnotil mladík.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári