KOŠICE. Aké vlaky jazdia medzi Slovenskom a Ukrajinou dnes? O užšom dopravnom prepojení medzi oboma krajinami sa v poslednom čase hovorí čoraz viac.
Či už v súvislosti s priamym vlakovým spojom Kyjev - Košice, ktorý si vlády oboch štátov zaradili do dokumentu cestovná mapa, alebo s dobudovaním cestnej i železničnej infraštruktúry.
Dvakrát denne vlak
Aká je však aktuálna situácia? Do prihraničného Užhorodu premáva z východného Slovenska denne niekoľko liniek. Dvakrát denne jazdí z Košíc priamy vlak do Mukačeva a späť. Vyskúšali sme si ho.
Prvý rýchlik Zakarpatia odchádzal z Košíc o 8.46 ráno. Lístok do Mukačeva stál 11 eur, kúpili sme ho vopred, na meno. Vlak, ktorý tvorili dva vagóny, odchádzal presne a bol plný.
Od sprievodcu sme sa dozvedeli, že takýto plný vlak jazdí každý deň. Naspäť býva o niečo málo prázdnejší, hlavne večerný spoj, ktorým sme sa neskôr vracali aj my.

Podľa štatistík Železničnej spoločnosti Slovensko je priemerná vyťaženosť všetkých vlakov na uvedenej linke okolo 65 percent.
Pri nástupe do dvojvagónového vlaku sa vraciame v čase. Oficiálne je to rýchlik. Rýchlosť tomu nenasvedčuje, stará „bageta“, čiže motorová jednotka 813, hvízda a piští. Ale vezie nás.
Maďari vysielajú IC-čká
Vlak ide mimo územie Európskej únie, čo by mohol byť problém. Ďalším argumentom býva zlý stav infraštruktúry na ukrajinskej strane.
„Maďari s týmto problém nemajú,“ ukazuje spolucestujúci na modernú súpravu InterCity smerujúcu do Budapešti. Križujeme sa s ňou na ukrajinskom území. „Len my posielame najstaršiu šunku,“ podotýka s dôvetkom, že takto vyzerá prvý dotyk mnohých Ukrajincov s Európskou úniou.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári