KOŠICE. Mestskú hromadnú dopravu v Košiciach čakajú zakrátko zmeny, ktoré zrýchlia najmä v čase dopravných špičiek viaceré autobusové spoje.
Motoristi i cestujúca verejnosť si už mohli všimnúť, že medzi električkovými koľajnicami pri zastávkach Spoločenský pavilón a Amfiteáter (smer Námestie Maratónu mieru) pribudli biele nápisy BUS aj so šípkami.
Vodiči tiež budú musieť v týchto miestach dávať prednosť nielen električkám, ale aj autobusom.
„Dopravný podnik si nechal vypracovať projekt spoločných zastávok, ktorý bol následne schválený na krajskom dopravnom inšpektoráte Policajného zboru a aj mestom Košice ako cestným správnym orgánom,“ reagovala hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice Vladimíra Bujňáková.
Pokračovala, že práve na týchto zastávkach považujú „za vhodné, aby autobusy zastavovali na električkových zastávkach. V týchto dňoch sa pripravuje vodorovné aj zvislé dopravné značenie. Spustenie prevádzky týchto spoločných zastávok budeme včas verejnosti komunikovať“.
Bujňáková pripomenula, že už v decembri 2019 bola sfunkčnená preferencia električiek na Triede SNP v čase mimo dopravnej špičky a aj počas voľných dní.
Spresnila, že tam preferencia (okrem Spoločenského pavilónu) funguje ráno do 6.30, potom medzi 8.30 - 14.30 a 17.30 – 22.00.
Ako to má fungovať
Na spoločnej zastávke Spoločenský pavilón to bude podľa už namaľovaného vodorovného značenia tak, že autobus na Triede SNP v smere od kruhového objazdu na Moldavskej ceste prejde v mieste prejazdu cez koľajnice z cesty na električkovú trať. Za zastávkou bude potom pokračovať doľava na Bardejovskú ulicu.
Na spoločnú zastávku Amfiteáter na Festivalovom námestí sa dostane autobus tak, že z cesty prejde v smere od novej nemocnice na úpätí kopca na koľajnice. Za zastávkou v obratisku električiek sa vráti späť na tú cestu, ktorá prechádza v smere z Triedy SNP na Watsonovu cez električkovú trať.
Vodiči vozidiel tam teda budú dávať prednosť už nielen električkám, ale aj autobusom.
V Košiciach je len pár krátkych bus pruhov
Už roky sa hovorí aj o vytvorení ďalších klasických bus pruhov priamo na košických cestách. Zisťovali sme, či v tom nenastanú v blízkej budúcnosti nejaké zmeny.
„Čo sa týka problematiky novozriaďovaných bus pruhov, je potrebné sa obrátiť na mesto Košice, nakoľko je zadávateľom dokumentácie pre tieto bus pruhy a aj cestným správnym orgánom,“ uviedla Bujňáková.
Hovorkyňa pokračovala, že zriadením bus pruhu „sa v danom úseku zvyšuje rýchlosť autobusov, čo má najmä počas dopravnej špičky za následok zníženie meškania jednotlivých spojov. Z pohľadu cestujúcich sa zatraktívňuje MHD z hľadiska časovej úspory a zvýšenia bezpečnosti“.
Bus pruhy fungujú podľa oficiálnych informácií z košického magistrátu zatiaľ len na častiach niekoľkých košických ulíc.
Na Štúrovej je to najprv kratučký úsek cesty pri Steel Aréne v smere do centra, ale bus pruh je prerušený už pred križovatkou so Žižkovou a Kuzmányho ulicou. Jeho celková dĺžka je asi 110 metrov vrátane dĺžky stanovišťa zastávky Krajský súd.
Potom pokračuje bus pruh na Štúrovej za križovatkou s Rastislavovou a Moyzesovou až k Auparku na Námestí osloboditeľov (dĺžka zhruba 670 metrov).
Krátky bus pruh sa nachádza aj na Považskej ulici v smere do kopca k novej nemocnici od odbočky na Belanskú ulicu (resp. stanovišťa zastávky Cassovar) zhruba po odbočku na Novú Terasu (celková dĺžka asi 140 metrov),
Ďalší v dĺžke zhruba 80 metrov je na Magnezitárskej ulici pred križovatkou s Dopravnou ulicou, od ktorej vedú cesty k hypermarketu Tesco a na Hlinkovu ulicu.
Za bus pruh označilo mesto aj asi 50-metrový úsek na Továrenskej ulici (vrátane stanovišťa zastávky Námestie Maratónu mieru).

Mesto má v zálohe tri úseky
Mesto vraví, že opätovne obnovilo tému vytvárania bus pruhov na problematických úsekoch. Odvoláva sa pritom na schválenú Stratégiu dopravy a dopravných stavieb mesta Košice.
Projekčne má radnica pripravené ďalšie tri úseky: Prešovská - Palackého (úsek Rampová - Pri plynárni cez Priemyselnú I. etapa), Masarykova ulica (celková dĺžka zhruba 200 metrov) a Štúrova – Moldavská (úsek Dunajská – Žižkova v celkovej dĺžke zhruba 970 metrov).
„Veríme, že už v najbližšom čase nájdeme zhodu s kompetentnými orgánmi a budeme môcť vytvoriť podmienky pre prioritizáciu hromadnej dopravy,“ avizovalo mesto.
Dopravná polícia doteraz vždy vydávala nesúhlasné stanoviská k novým bus pruhom. Dôvodila obavami zo zhoršenia už aj tak kritickej dopravnej situácie na mimoriadne vyťažených cestách.
O vytvorení bus pruhov uvažoval v minulosti dopravný podnik aj na Palackého a Hlinkovej ulici.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári