Korzár logo Korzár Košice

Autobusy v Košiciach zrýchlia vďaka koľajniciam. Využijú aj dve električkové zastávky

Mesto sa stále nevzdalo ani bus pruhov.

Budúca spoločná zastávka električiek a autobusov Amfiteáter v obratisku na Festivalovom námestí. Budúca spoločná zastávka električiek a autobusov Amfiteáter v obratisku na Festivalovom námestí. (Zdroj: Korzár/Katarína Gécziová)

KOŠICE. Mestskú hromadnú dopravu v Košiciach čakajú zakrátko zmeny, ktoré zrýchlia najmä v čase dopravných špičiek viaceré autobusové spoje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Motoristi i cestujúca verejnosť si už mohli všimnúť, že medzi električkovými koľajnicami pri zastávkach Spoločenský pavilón a Amfiteáter (smer Námestie Maratónu mieru) pribudli biele nápisy BUS aj so šípkami.

Vodiči tiež budú musieť v týchto miestach dávať prednosť nielen električkám, ale aj autobusom.

„Dopravný podnik si nechal vypracovať projekt spoločných zastávok, ktorý bol následne schválený na krajskom dopravnom inšpektoráte Policajného zboru a aj mestom Košice ako cestným správnym orgánom,“ reagovala hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice Vladimíra Bujňáková.

SkryťVypnúť reklamu

Pokračovala, že práve na týchto zastávkach považujú „za vhodné, aby autobusy zastavovali na električkových zastávkach. V týchto dňoch sa pripravuje vodorovné aj zvislé dopravné značenie. Spustenie prevádzky týchto spoločných zastávok budeme včas verejnosti komunikovať“.

Bujňáková pripomenula, že už v decembri 2019 bola sfunkčnená preferencia električiek na Triede SNP v čase mimo dopravnej špičky a aj počas voľných dní.

Spresnila, že tam preferencia (okrem Spoločenského pavilónu) funguje ráno do 6.30, potom medzi 8.30 - 14.30 a 17.30 – 22.00.

Ako to má fungovať

Na spoločnej zastávke Spoločenský pavilón to bude podľa už namaľovaného vodorovného značenia tak, že autobus na Triede SNP v smere od kruhového objazdu na Moldavskej ceste prejde v mieste prejazdu cez koľajnice z cesty na električkovú trať. Za zastávkou bude potom pokračovať doľava na Bardejovskú ulicu.

SkryťVypnúť reklamu

Na spoločnú zastávku Amfiteáter na Festivalovom námestí sa dostane autobus tak, že z cesty prejde v smere od novej nemocnice na úpätí kopca na koľajnice. Za zastávkou v obratisku električiek sa vráti späť na tú cestu, ktorá prechádza v smere z Triedy SNP na Watsonovu cez električkovú trať.

Vodiči vozidiel tam teda budú dávať prednosť už nielen električkám, ale aj autobusom.

V Košiciach je len pár krátkych bus pruhov

Už roky sa hovorí aj o vytvorení ďalších klasických bus pruhov priamo na košických cestách. Zisťovali sme, či v tom nenastanú v blízkej budúcnosti nejaké zmeny.

„Čo sa týka problematiky novozriaďovaných bus pruhov, je potrebné sa obrátiť na mesto Košice, nakoľko je zadávateľom dokumentácie pre tieto bus pruhy a aj cestným správnym orgánom,“ uviedla Bujňáková.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorkyňa pokračovala, že zriadením bus pruhu „sa v danom úseku zvyšuje rýchlosť autobusov, čo má najmä počas dopravnej špičky za následok zníženie meškania jednotlivých spojov. Z pohľadu cestujúcich sa zatraktívňuje MHD z hľadiska časovej úspory a zvýšenia bezpečnosti“.

Bus pruhy fungujú podľa oficiálnych informácií z košického magistrátu zatiaľ len na častiach niekoľkých košických ulíc.

Na Štúrovej je to najprv kratučký úsek cesty pri Steel Aréne v smere do centra, ale bus pruh je prerušený už pred križovatkou so Žižkovou a Kuzmányho ulicou. Jeho celková dĺžka je asi 110 metrov vrátane dĺžky stanovišťa zastávky Krajský súd.

Potom pokračuje bus pruh na Štúrovej za križovatkou s Rastislavovou a Moyzesovou až k Auparku na Námestí osloboditeľov (dĺžka zhruba 670 metrov).

Krátky bus pruh sa nachádza aj na Považskej ulici v smere do kopca k novej nemocnici od odbočky na Belanskú ulicu (resp. stanovišťa zastávky Cassovar) zhruba po odbočku na Novú Terasu (celková dĺžka asi 140 metrov),

Ďalší v dĺžke zhruba 80 metrov je na Magnezitárskej ulici pred križovatkou s Dopravnou ulicou, od ktorej vedú cesty k hypermarketu Tesco a na Hlinkovu ulicu.

Za bus pruh označilo mesto aj asi 50-metrový úsek na Továrenskej ulici (vrátane stanovišťa zastávky Námestie Maratónu mieru).

Súvisiaci článok Dopravný podnik hlási výpadky električiek, časť nahrádza autobusmi, chýba mu personál Čítajte 

Mesto má v zálohe tri úseky

Mesto vraví, že opätovne obnovilo tému vytvárania bus pruhov na problematických úsekoch. Odvoláva sa pritom na schválenú Stratégiu dopravy a dopravných stavieb mesta Košice.

Projekčne má radnica pripravené ďalšie tri úseky: Prešovská - Palackého (úsek Rampová - Pri plynárni cez Priemyselnú I. etapa), Masarykova ulica (celková dĺžka zhruba 200 metrov) a Štúrova – Moldavská (úsek Dunajská – Žižkova v celkovej dĺžke zhruba 970 metrov).

„Veríme, že už v najbližšom čase nájdeme zhodu s kompetentnými orgánmi a budeme môcť vytvoriť podmienky pre prioritizáciu hromadnej dopravy,“ avizovalo mesto.

Dopravná polícia doteraz vždy vydávala nesúhlasné stanoviská k novým bus pruhom. Dôvodila obavami zo zhoršenia už aj tak kritickej dopravnej situácie na mimoriadne vyťažených cestách.

O vytvorení bus pruhov uvažoval v minulosti dopravný podnik aj na Palackého a Hlinkovej ulici.

Dopravný podnik mesta Košice

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 9 689
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 417
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 896
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 373
  5. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 2 974
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 530
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 500
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 262
  1. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pohľadom na vysoké veže
  2. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  3. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  4. Štefan Šturdzík: Kréta je krásny kvet stredomoria.
  5. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  6. Martin Pollák: Hra o záchranu
  7. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  8. Tomas Hlavaty: Aj ty Brutus?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 32 305
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 832
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 562
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 207
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 922
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 301
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 772
  8. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 5 635
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pohľadom na vysoké veže
  2. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  3. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  4. Štefan Šturdzík: Kréta je krásny kvet stredomoria.
  5. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  6. Martin Pollák: Hra o záchranu
  7. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  8. Tomas Hlavaty: Aj ty Brutus?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 32 305
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 832
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 562
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 207
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 922
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 301
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 772
  8. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 5 635
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu