KOŠICE. Na nedostatok vodičov električiek v košickej MHD zareagovala Detská železnica Košice. Ide o občianske združenie, ktoré prevádzkuje dopravu historickej železnice na úzkokoľajovej trati medzi Čermeľom a rekreačnou lokalitou Alpinka.
Podľa jej riaditeľa Ľubomíra Lehotského, združenie po rozhovore s vlastnými rušňovodičmi ponúklo Dopravnému podniku mesta Košice (DPMK) spoluprácu, ktorá by mohla pomôcť zabezpečiť chýbajúce kapacity vodičov.
Počas predošlých týždňov totiž došlo k výpadkom desiatok spojov na trasách električkových liniek. Napríklad 25. októbra vypadlo za 24 hodín na dôležitej linke číslo 9 až 14 spojov. Tie sa v ten deň podarilo mestskému dopravcovi nahradiť autobusmi. Počas ostatných dní však bola časť električkových spojov úplne vynechaná.
Vedenie dopravcu vysvetlilo situáciu nedostatkom personálu, pričom podnik na prelome októbra a novembra evidoval podstav vodičov električiek na úrovni 12 percent, v prípade autobusárov to boli zhruba 3 percentá.

Ponúkli desiatku rušňovodičov
Lehotský uviedol, že detská železnica disponuje viac ako desiatkou rušňovodičov špeciálnej dráhy, ako aj rušňovodičov na normálne rozchodnej železnici.
„Predovšetkým ponúkame ľudí nadšených, s potrebnými znalosťami a zručnosťami a skúsenosťami s prepravou cestujúcej verejnosti,“ povedal na úvod Lehotský.
Upozornil, že legislatíva je dnes postavená tak, že ak by chceli ich rušňovodiči viesť aj električku a pomôcť tak, museli by ešte prejsť odborným kurzom.
„Naši ľudia sú odborne spôsobilí a tiež pravidelne prechádzajú náročnými zdravotnými a psychologickými testami spôsobilosti. Preto sme presvedčení, že po absolvovaní kurzu vodiča električky a zákonom stanovenom praktickom zácviku, by sme mohli v čase najvyššej potreby či núdze vypomôcť DPMK,“ uviedol Lehotský.

Spolupráca im už funguje inde
Združenie podľa jeho slov spolupracuje na podobnej báze už niekoľko rokov s firmami, kde zabezpečujú obsluhu železničných vlečiek, ktorými prebieha zásobovanie podnikov.
„Dalo by sa to prirovnať k službám hodinového manžela. To znamená, ak niekomu vypadne rušňovodič alebo posunovač na železničnej vlečke, tak sme k dispozícii na zastúpenie. Začali sme s tým v čase pandémie, kedy sa bežne stávalo, že vypadli aj celé čaty, ktoré sme dokázali nahradiť ako izolovaná pracovná skupina,“ opísal Lehotský začiatky spolupráce.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári