Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR prišiel nedávno s informáciami, podľa ktorých bola príprava a výstavba priemyselného parku Valaliky pri Košiciach, ale aj parku v Rimavskej Sobote poznačená „nekoncepčným, nedostatočným a netransparentným riadením“.
Štátni kontrolóri tvrdia, že práve to sa odrazilo v neplnení termínov pri výstavbe, za čo Slovensku hrozia reputačné i finančné škody. Ku kritike sa pridala aj ministerka hospodárstva Denisa Saková (Hlas).
Medzi štátnymi podnikmi, ktorých sa to má týkať, je aj spoločnosť Valaliky Industrial Park, ktorá pripravuje priemyselnú zónu pre automobilku Volvo a jej dodávateľov.
Štátnu eseročku viedol do polovice februára 2024 MILOSLAV DUREC, ktorého z postu odvolala Saková. Dureca tvrdenia štátnych kontrolórov prekvapili, no chce si počkať na zverejnenie celej správy ku kontrole. Podľa neho si však aktuálne vedenie ministerstva hospodárstva uvedomuje, že im pri projekte „začína tiecť do topánok“.
Problémom má byť zrušený tender za 185 miliónov na dopravnú infraštruktúru, dátové rozvody a rozvody nízkeho napätia pre priemyselný park. Stalo sa tak po rozhodnutí Úradu pre verejné obstarávanie. Ten vyhovel námietke účastníka súťaže. Dôvodom bola podmienka, podľa ktorej musí úspešný záujemca v regióne vlastniť alebo mať užívacie práva k dvom betonárňam a dvom obaľovacím súpravám na výrobu asfaltových zmesí.
Podľa Dureca sa podmienka v pripravovaných súťažiach ešte vo februári nenachádzala. „Sú to K.O. podmienky a nemajú tam čo robiť,“ zhodnotil bývalý štátny manažér.
V rozhovore sa dočítate:
- Čo hovorí na tvrdenia NKÚ,
- ako boli nastavené kontrolné mechanizmy,
- ako reálna je možnosť odchodu Volva zo Slovenska,
- prečo podpísal štát zmluvu zvýhodňujúcu investora,
- prečo boli geologické posudky k územiu v utajenom režime,
- ako fungovala spolupráca s ministerkou Sakovou,
- ako prebehol Durecov odchod z firmy,
- ako hodnotí podmienky zrušeného tendra na infraštruktúru za 185 miliónov,
- aký dopad to bude mať na investíciu.
Prekvapili vás niektoré kontrolné zistenia, s ktorými prišiel NKÚ?
Áno, určite. Prekvapili ma viaceré tvrdenia. Zmätočne sú napríklad uvádzané údajné problémy oboch parkov spolu a bez akéhokoľvek rozlíšenia. Očakávam, že neskôr bude táto všeobecná správa uverejnená celá, potom sa budem vedieť vyjadriť presnejšie. V spoločnosti Valaliky Industrial Park však pracoval celý tím schopných a motivovaných manažérov. Takéto tvrdenia sa negatívne dotýkajú každého, kto úspechu projektu obetoval množstvo energie a svojho času.
Čo v skratke predchádzalo ohláseniu investície automobilky Volvo na východnom Slovensku v polovici roku 2022?
Rokovania s investorom začal iniciatívne minister hospodárstva Richard Sulík (SaS). Veľmi dôležitú úlohu si splnila Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu, ktorá dôsledne pripravovala množstvo podporných dokumentov a štúdií. Postupne sa zapájali aj jednotlivé rezorty a ich podniky.
Vo vyjednávacom tíme boli okrem toho aj experti, ktorí sa podieľali na príprave a realizácii investície Jaguar Landrover a Kia. Využili sme skúsenosť, ktorá na Slovensku je, čo investor ocenil.

Čo mala na starosti štátna spoločnosť Valaliky Industrial Park za vášho pôsobenia?
Počas rokovaní s budúcim investorom v takmer ročných diskusiách o jeho potrebách a po dôkladnom posúdení možností a potrieb tohto územia vznikal koncept pre strategické územie. To sa premietlo do investičnej zmluvy a následne do realizácie. Celý dnešný projekt je odrazom tejto koncepcie, ktorá sa postupne napĺňa.
Požiadavky na veľkosť pozemku sa viackrát navyšovali, preto sme museli rozširovať rozsah majetkovoprávneho vysporiadania i prieskumov na tomto území. Každé rozšírenie je však dobrou správou. Ukázalo sa totiž, že Volvo plánuje okrem prvej fázy výstavby závodu neskôr zdvojnásobiť svoju produkciu a postaviť aj baterkáreň. Koncepcia, záber, celá infraštruktúra sa museli preto prispôsobovať týmto novým požiadavkám.
Ekonomiku a návratnosť posudzovalo ministerstvo hospodárstva aj financií, Inštitút hospodárskej politiky. Spracovali sme štúdiu realizovateľnosti a úspešne prešli schvaľovaním na Útvare hodnoty za peniaze. O príprave a aj o priebehu sme aktívne priebežne informovali. Po podpise investičnej zmluvy sme pripravili podrobný prehľad záväzkov rozdelený na jednotlivé rezorty. Úlohy sme priradili podľa ich kompetencií, s každým rezortom sme ich prerokovali. Priebežne sme sa stretávali na koordinačných stretnutiach.
Existovala aj medzirezortná pracovná skupina, ktorú na základe poverenia vlády organizoval štátny tajomník ministerstva hospodárstva. Na každé takéto stretnutie sme pripravovali rozsiahle prezentácie, správy o postupe projektu, semafor úloh, upozorňovali sme na riziká a koordinovali spoluprácu zúčastnených. Správy sme pravidelne poskytovali ministrovi hospodárstva a viackrát aj vláde, resp. predsedovi vlády. Sledovali sme kritické úlohy, definovali krátkodobé a dlhodobé ciele a spoločne hľadali riešenie vznikajúcich alebo hroziacich problémov.
Osobne som aj pripravoval množstvo konkrétnych legislatívnych návrhov do medzirezortných pripomienkovaní alebo požadoval legislatívne zmeny tam, kde sa počas projektu ukázali nedostatky v platnej právnej úprave.

Ako fungovali pri príprave priemyselného parku pri Košiciach kontrolné mechanizmy?
Odpočet plnenia úloh a ich kontrola zo strany ministerstva hospodárstva prebiehala najmä na pravidelných dozorných radách spoločnosti, kde som pravidelne predkladal informácie o našej činnosti.
Rada schvaľovala každú položku nad 3-tisíc eur, vyššie náklady nad 10-tisíc eur boli schvaľované podľa podpisového poriadku na ministerstve hospodárstva. Nájomné zmluvy a niektoré špeciálne prípady boli predkladané na schválenie ministrovi alebo vláde.
Počas môjho pôsobenia vo funkcii konateľa v období od 2. marca 2022 do 21. novembra 2023, počas ktorého sa na poste ministra hospodárstva postupne vystriedali páni Richard Sulík, Karel Hirman a Peter Dovhun, sa konalo 50 zasadnutí dozornej rady spoločnosti. V období od 22. novembra 2023 do 14. februára 2024, teda za pôsobenia pani ministerky Denisy Sakovej, sa konalo 5 zasadnutí dozornej rady.
Kontrolóri NKÚ však aktuálne dospeli k záverom, že štátu hrozili za neplnenie záväzkov voči investorovi miliónové pokuty, v krajnom prípade dokonca jeho odchod zo Slovenska. Bola alebo je situácia v priemyselnom parku pri Košiciach ozaj tak dramatická?
Áno, investičná zmluva má stanovené prísne termíny, čas na nápravu v prípade meškania, penále a aj možnosť odstúpenia od zmluvy. Prakticky si to však už po predaji pozemku Volvu v auguste 2023 a následnom začiatku výstavby závodu v novembri 2023 neviem predstaviť. Situácia je napätá primerane tomu, ako sú napäté termíny počas celého projektu. Tak na strane štátu, ako u investora.
Boli tieto termíny v harmonograme príprav reálne? Kto ich zostavoval?
Harmonogram bol nastavený reálne. Termíny boli a aj sú náročné, ale splniteľné. Nie je v ňom však priestor na rezervy alebo zaváhania. Harmonogram bol priebežne zostavovaný počas rokovaní o investičnej zmluve, spolupracovali sme na ňom so spomínanými expertmi, ktorí pripravovali infraštruktúru napríklad k automobilkám pri Nitre a Žiline.
Za neočakávané vplyvy sa dajú považovať tri výmeny vlády počas projektu a tým opakované pozastavenie schvaľovania nevyhnutných činností. Čas si vyžiadali aj rozsiahle archeologické nálezy, zahniezdenie orla kráľovského a následné pozastavenie prác v jeho blízkosti na niekoľko mesiacov, nález nelegálnej skládky na mieste, kde boli podľa Štátnej ochrany prírody biotopy alebo extrémne dažde na konci roku 2023.
Ak by sme si však na začiatku povedali, že na Slovensku nie je možné dodržať termíny stavebných povolení, konaní na katastri alebo pri vydávaní potrebných stanovísk štátnymi inštitúciami, nemohli by sme robiť nič. Namiesto toho sme sa pustili do práce na riešení prekážok.

Podľa NKÚ mali zmluvy s investorom zvýhodňovať súkromníka. Zmluvné pokuty mali totiž hroziť iba obchodným spoločnostiam ministerstva, investorom pre neplnenie zmluvných podmienok nehrozili žiadne sankcie. Podcenilo to bývalé vedenia ministerstva alebo priamo spoločnosť Valaliky Industrial Park?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári