KOŠICE. Pred rokom a pol sľúbil Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) také opatrenia, aby obyvatelia na Podhradovej nepociťovali tak extrémne bezprostrednú blízkosť konečnej zastávky autobusov mestskej hromadnej dopravy medzi dvoma bytovkami.
Jedným zo scenárov bolo aj jej premiestnenie do takej lokality, kde by ľudí nevyrušovali tak intenzívne hluk a vibrácie neustále spustených motorov mestských vozidiel.
Konečná zastávka je však stále na tom istom mieste v mestskej časti Sever. A tak sme zisťovali, čo a či vôbec niečo sa vlastne zmenilo.

Obyvateľ: Autobusy hučia v špičke nepretržite
Vlani v apríli sa na ťaživú situáciu posťažoval Korzáru tamojší obyvateľ Maroš Pekárik, ktorý býva v bytovke vzdialenej od konečnej ani nie pätnásť metrov.
„Autobusy sú často naštartované aj 20 minút. Keď jeden odíde, príde ďalší, a ten to zopakuje. V čase špičky to trvá niekoľko nepretržitých hodín. Často sa stáva, že je tam spolu 3 - 4 až 5 naštartovaných autobusov. Obyvatelia sú ozaj zúfalí,“ popisoval.
Dodal, že najhoršie je to pri nočných spojoch a počas teplejších dní, keď majú v bytoch pootvárané okná.
Navrhoval presunutie konečnej zastávky niekde inde, takže by sa z tej ich stala iba priechodzia. Prípadne skrátenie prestojov na nej a poučenie šoférov, aby nechávali spustený motor len na ten najnevyhnutnejší čas po príchode alebo pred odchodom.
Generálny riaditeľ dopravcu Roman Danko vtedy najprv tvrdil, že sa s tým nedá nič robiť, lebo napríklad vychladenie turba trvá desať minút a až potom „možno bezpečne motor vypnúť“. Takisto musí byť vozidlo naštartované päť minút pred pristavením pre cestujúcich, aby bolo v lete vychladené a v zime vyhriate.
Pekárikovi povedal sused, ktorý sa tomu venoval, že „nikde v technických dokumentoch od výrobcov nenašiel, že by mal autobus takto fungovať a byť naštartovaný po odstavení ešte desať minút.“
Jeden z vodičov Korzáru vysvetlil, že autobusy majú v zime spustené motory aj preto, lebo by nemuseli po vypnutí opäť naštartovať.
Napokon aj generálny riaditeľ priznal, že jedným výrobcom odporúčaný čas na vychladenie a odpojenie elektrických obvodov je iba 90 sekúnd, ale oni sami si v podniku stanovili čas 5 minút po príjazde autobusu na konečnú zastávku a opätovné naštartovanie päť minút pred odchodom z nej, teda dovedna desať minút.
V bratislavskom dopravnom podniku je to podľa našich zistení len 2 + 3 minúty, čiže dokopy päť.
Po stanovisku polície sľúbili viaceré opatrenia
Pred rokom a pol hovorkyňa Prezídia Policajného zboru SR Denisa Baloghová zdôraznila, že zákon o cestnej premávke obsahuje ustanovenie, podľa ktorého vodič nesmie obťažovať ostatných účastníkov cestnej premávky ani iné osoby okrem iného „zbytočným ponechaním motora stojaceho vozidla v chode“.
Za takéto protiprávne konanie označila aj nami popisovanú zaužívanú prax mestského dopravcu na konečnej zastávke, lebo „bol ponechaný chod motora autobusov v situáciách, keď to nebolo z dôvodu situácie v cestnej premávke potrebné, preto možno uvedené konanie charakterizovať ako zbytočné ponechanie motora v chode“.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári