Korzár logo Korzár Košice

Pre Košice sú efektívnejšie parciálne trolejbusy ako elektrobusy, tvrdia odborníci zo zahraničia

Analyzovali sedem liniek košickej MHD.


Parciálna linka 352 v holandskom Arnheme - trolejbus využíva na dobíjanie batérií 6,5-kilometrový úsek trolejbusovej siete, zvyšok trate potom prejde mimo trolejov. 
Parciálna linka 352 v holandskom Arnheme - trolejbus využíva na dobíjanie batérií 6,5-kilometrový úsek trolejbusovej siete, zvyšok trate potom prejde mimo trolejov. (Zdroj: Mikołaj Bartłomiejczyk)

KOŠICE. Dlhoročné diskusie o tom, či sa ešte niekedy dočkáme návratu trolejbusovej dopravy do Košíc po jej odstavení v januári 2015 za primátorovania Richarda Rašiho (vtedy Smer, teraz Hlas), mala definitívne rozlúsknuť Štúdia uskutočniteľnosti pre dopravné projekty mesta Košice z dielne košickej eseročky Sidin.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ich návrat sľuboval Rašiho nástupca Jaroslav Polaček (nezávislý) ešte pred prvým zvolením v závere roka 2018.

Výsledkom štúdie je, že síce trolejbusy de iure neodpísala, ale de facto sa s nimi v dlhoročnom horizonte naďalej nepočíta pre údajné extrémne vysoké počiatočné náklady na obnovu infraštruktúry (troleje, meniarne...).

SkryťVypnúť reklamu

Tie sú vyčíslené aktuálne na sumu medzi 15 až 20 miliónmi eur, pritom bývalý generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) Vladimír Padyšák hovoril ešte pred niekoľkými rokmi len o troch miliónoch eur.

Ako najvýhodnejšie vyšli autorom štúdie elektrobusy a obnova vozového parku aj v kombinácii s autobusmi na CNG pohon. Za povšimnutie stojí, že to prakticky kopíruje reálne kroky dopravného podniku, ktorý už vysúťažil nové elektrobusy a práve obstaráva autobusy na CNG.

Spoza našich hraníc sa ozvali dvaja odborníci, ktorí so závermi štúdie polemizujú, lebo podľa nich nezohľadnila parciálne trolejbusy, ale iba klasické.

Korzáru poskytli aj svoj spoločný odborný text, v ktorom vysvetľujú, prečo je z dlhodobého hľadiska pre mestskú hromadnú dopravu v Košiciach efektívnejšie vybrať sa cestou parciálnych trolejbusov.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Raši ich stopol, Polaček sľúbil návrat. Štúdia trolejbusy celkom neodpísala, ale ani im nepomohla Čítajte 

Využili vlastné skúsenosti z iných projektov

Jedným z dvojice je Mikołaj Bartłomiejczyk. Ide o docenta na Fakulte elektrotechniky a automatizácie Technickej univerzity v Gdaňsku (Poľsko), momentálne na výskumnej stáži na Technickej univerzite v Delfte v Holandsku. Pôsobí aj v PKT Gdynia (tamojší dopravný podnik) a na Ekonomickej fakulte Univerzity v Gdaňsku. Zaoberá sa elektrickou trakciou, mestskou elektrickou dopravou a elektromobilitou.

Druhým je profesor Pavol Bauer, pôvodom z Košíc, ktorý vyštudoval elektrotechniku na Technickej univerzite v Košiciach, ale dlhé roky žije v zahraničí. Od roku 2016 je riadnym profesorom na Technickej univerzite v Delfte, kde ešte v roku 1995 získal aj akademický titul Ph.D. Pôsobí tam ako vedúci katedry zameranej okrem iného na výskum elektromobility na Fakulte elektrotechiky, matematiky a informatiky. Najvyššiu vedecko-pedagogickú hodnosť profesor má aj z Vysokého učení technického v Brne (2008) a z rumunskej Univerzity v Temešvári (2018), odkiaľ má i čestný doktorát (2022).

SkryťVypnúť reklamu

„V minulosti sme sa zaoberali udržateľnými zdrojmi energie pre dopravu a jednou z projektových úloh, ktoré sme riešili, bola trolejbusová sieť v holandskom Arnheme - napríklad nabíjanie elektrických áut z trolejbusovej siete, napájanie siete z fotovoltiky, použitie bateriek atď. Pri riešení tejto úlohy sme nadobudli skúsenosti, ktoré by sme radi využili aj pri návrhu verejnej dopravy v Košiciach,“ uviedol profesor Bauer.

Výsledky štúdie, ktorú si nechalo vypracovať mesto Košice, označili za, dalo by sa povedať, neutrálne.

„Dôležitým prvkom, s ktorým sa však doteraz nepočítalo, je možnosť využitia technológie In Motion Charging (IMC), teda tzv. hovorovo nazývaných ‚parciálov‘. Ide o trolejbusy vybavené batériami, ktoré sa pre použitie týchto vozidiel aj mimo trolejov nabíjajú práve z trolejbusovej siete počas jazdy. Vďaka tomu je možné rozvíjať trolejbusovú dopravu bez nutnosti výraznejších výdavkov na rozširovanie trakčnej siete, prípadne v oveľa nižšej miere ako v prípade klasických trolejbusov,“ popisuje dvojica odborníkov.

Vo svojom texte pre Korzár preto uvádzajú možnosť rozvoja trolejbusovej dopravy pomocou batériových trolejbusov, ktorá umožní jej výrazný rozvoj.

„Zvýšenie počtu používaných vozidiel umožní lepšie využitie infraštruktúry, čím sa zlepší aj ekonomická efektívnosť systému. Naša skrátená analýza vychádzala z predchádzajúcich skúseností TU Delft a univerzity v Gdansku v oblasti mestskej elektrickej dopravy a tiež skúseností z dopravného podniku v Gdynii,“ tvrdia.

Súvisiaci článok Tvrdia, že trolejbusy neodpísali, ale idú kupovať iba elektrobusy. Argumentujú aj Volvom Čítajte 

Za slabinu elektrobusov označujú drahé batérie

Upriamujú pozornosť presne na to, čo sa chystá urobiť preferovaním elektrobusov aj košická samospráva.

„Mestá a dopravné spoločnosti sa pri nákupe elektrobusov často riadia túžbou dosiahnuť výsledky čo najrýchlejšie. Preto sa často kupujú autobusy s veľkými trakčnými batériami, ktoré umožňujú výrazný dojazd a minimalizujú náklady na infraštruktúru. Takýto prístup sa však môže z dlhodobého hľadiska ukázať ako nesprávny vzhľadom na náklady na výmenu trakčných batérií počas životnosti vozidla,“ upozorňujú.

Zdôrazňujú veľmi dôležitý faktor, ktorým je pri elektrobusoch zvyšujúca sa potreba batérií a dávajú ho do súvislosti s elektromobilitou i obmedzenými surovinovými zdrojmi vo svete.

Zjednodušene sa dá povedať, že „parciály" ako alternatíva majú menšie batérie (kWh) aj ako populárne osobné vozidlo Tesla a "na ich nabitie stačí len ‚kúsok‘ trolejbusovej siete“.

Odborníci z Technickej univerzity v Košiciach, ktorí vypracovali odborný posudok o budúcnosti mestskej dopravy, boli síce aj podľa našich oponentov veľmi dobre pripravení, ale nevenovali pozornosť takej veľmi dôležitej veci, akou je práve vývoj trolejbusovej techniky.

„Ak náklady na obnovu a údržbu existujúcej trolejbusovej infraštruktúry v Košiciach len pre pätnásť vozidiel (linky č. 71 a 72 – pozn. red.) môžeme považovať za prekážku udržania tejto formy dopravy, jej možnosť rozvoja na základe moderných technológií stavia košické trolejbusy do neporovnateľne lepšieho svetla,“ konštatujú odborníci zo zahraničia.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB5NG na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  1. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  6. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  7. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  8. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 638
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 379
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 860
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 322
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 067
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 845
  7. Ísť do kúpeľov je IN 4 797
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 579
  1. Viktor Pamula: Máme ešte vôbec opozíciu ?
  2. Martin Eštočák: Nová metodika zmien územného plánu v Prešove: Transparentný nástroj alebo výhoda pre vyvolených?
  3. Erich Mistrík: Načo je vláde taká ministerka a taký splnomocnenec?
  4. Ján Franko: F1: Rýchle kolesá a strážcovia času
  5. Vladimír Bojničan: Deti nie sú otrokmi dogmatickej viery. Sú to ľudia s právom racionálne a kriticky myslieť.
  6. Alex Lupták: Maďarská otázka v rokoch 1990 až 1993 Časť II.
  7. Andrea Ostrihoňová: Trochu poézie do prózy života
  8. Juraj Tušš: Tvorba reality, smrť a nekonečnosť
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 51 920
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 710
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 24 455
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 248
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 8 050
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 008
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 779
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 5 992
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Viktor Pamula: Máme ešte vôbec opozíciu ?
  2. Martin Eštočák: Nová metodika zmien územného plánu v Prešove: Transparentný nástroj alebo výhoda pre vyvolených?
  3. Erich Mistrík: Načo je vláde taká ministerka a taký splnomocnenec?
  4. Ján Franko: F1: Rýchle kolesá a strážcovia času
  5. Vladimír Bojničan: Deti nie sú otrokmi dogmatickej viery. Sú to ľudia s právom racionálne a kriticky myslieť.
  6. Alex Lupták: Maďarská otázka v rokoch 1990 až 1993 Časť II.
  7. Andrea Ostrihoňová: Trochu poézie do prózy života
  8. Juraj Tušš: Tvorba reality, smrť a nekonečnosť
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 51 920
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 710
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 24 455
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 248
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 8 050
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 008
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 779
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 5 992
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu