KOŠICE. Zoznam košických pamätihodností sa môže rozšíriť. Aktuálne je v ňom napríklad budova magistrátu, kino Družba, historický evanjelický cintorín na Žriedlovej ulici či medzinárodný maratón. O zápis sa usiluje aj Košická detská historická železnica.
Je vyhľadávanou atrakciou, prepája obľúbené rekreačné oblasti Čermeľ a Alpinka. Jej historické vláčiky vozia Čermeľským údolím rodiny z celého východného Slovenska.
Trať dlhá 3,9 kilometra má unikátny, takzvaný nemecký rozchod 1000 milimetrov. Jej trasovanie má stúpanie v intervale 28 až 30 promile, je tak prakticky horskou traťou s náročným výškovým prevýšením.
O zaradenie medzi košické pamätihodnosti žiada občianske združenie Detská železnica Košice, ktorá historickú železnicu prevádzkuje a stará sa o ňu.
„Košická detská historická železnica od svojho založenia zohráva významnú úlohu nielen v oblasti kultúrneho a historického dedičstva mesta Košice, ale aj v oblasti turizmu a vzdelávania mládeže,“ ozrejmuje v predkladanom návrhu štatutár občianskeho združenia Ľubomír Lehotský.
Jeden plán padol, druhý vyšiel
Od Čermeľa k Alpinke mala pôvodne viesť klasická železnica. Plán z konca 19. storočia sa nezrealizoval. Vlakové spojenie pre húfy Košičanov, ktorí k rekreačnému areálu z mesta smerovali, sa podarilo splniť inou formou.
V 50. rokoch 20. storočia náčelník niekdajšej Košickej dráhy navrhol, aby sa v Čermeľskom údolí postavila železnica pre deti. Výstavba Košickej pionierskej železnice sa začala v apríli 1955, skončila o rok neskôr.
Bola to prvá rekreačná železnica vo vtedajšom Československu a v súčasnosti je na slovenskom území jedinou zachovanou železničkou svojho druhu. Ako v zdôvodnení uvádza Lehotský, historickú a technickú hodnotu železnice vyzdvihujú aj vozidlá a prvky infraštruktúry, ktorých história siaha až do 19. storočia.

„V stanici Čermeľ sa nachádzajú dosiaľ používané historické výhybky a koľajnice pochádzajúce zo Štiavnickej železnice a iných už zrušených slovenských, rumunských a uhorských úzkorozchodných železničných tratí. Najväčším historickým klenotom a symbolom železnice v jej novodobej histórii je najstaršia prevádzkyschopná parná lokomotíva v strednej Európe radu U 36.003 (familiárne – Katka) z roku 1884, ktorá je súčasťou lokálnej identity Košíc.“
V prevádzkyschopnom stave udržujú dobrovoľníci aj historické vozne vyrobené v rokoch 1866 a 1966. Niektoré z nich sú hnuteľnými národnými kultúrnymi pamiatkami.
Železničku ročne navštívi vyše 50-tisíc turistov a záujem o ňu sa naďalej zvyšuje. Je súčasťou kultúrneho diania, pravidelne sa tam organizujú rôzne podujatia ako historické jazdy či tematické prehliadky.

Svedok doby
Komisia pamätihodností mesta Košice konštatuje, že železnička v sebe zahŕňa nielen historickú, spoločenskú, krajinnú, urbanistickú, architektonickú a technickú hodnotu viažucu sa k histórii mesta.
„Košická detská historická železnica je svedkom doby a zároveň živou ukážkou funkčnosti niekdajšej prevádzky úzkorozchodných, parostrojných a aj pionierskych, resp. detských železníc. Charakterom, rozsahom, pôvodom, významom a činnosťou patrí medzi nehnuteľné, hnuteľné i nehmotné pamätihodnosti Košíc."
O návrhu rozhodnú mestskí poslanci. Stretnú sa v stredu 11. decembra. Ak to schvália, do pamätihodností budú zapísané napríklad dieselové motorové rušne Janka z roku 1959, Danka z roku 1960, Vlasta z roku 1958 a Anička z roku 1967. Najmä Danku a Janku si pamätajú celé generácie Košičanov.

Výnimočný Krutwig
Vozidlá - kultúrne pamiatky sa do košických pamätihodností už zapisovať nebudú. Takým je aj parný rušeň Katka.
Pôvodne na železnici premávali do roku 1961 tri parné rušne. Nepodarilo sa ich zachrániť a tak sa na 30 rokov z Čermeľského údolia vytratili. Parnú prevádzku obnovili až v roku 1991, a to práve sprevádzkovaním a generálnou opravou Katky.

Občianske združenie chcelo ešte viac podporiť tradíciu parnej prevádzky, a tak v roku 2016 získalo druhú parnú lokomotívu U 29.101 Krutwig z roku 1957. Ide o posledný sériovo vyrábaný typ úzkorozchodnej parnej lokomotívy vo vtedajšom Československu.
„A hoci to bol typový rad s najväčším výrobným zastúpením, v Československu sa vyrobilo asi 1500 kusov, do dnešného dňa sa na celom Slovensku zachoval iba tento jediný rušeň. Je potrebné uviesť, že zo všetkých zachovaných na svete je práve iba tento jediný exemplár pravidelne prevádzkovaný a funkčný,“ hodnotí komisia v dôvodovej správe.

Z tohto dôvodu sa aj Krutwig stane pamätihodnosťou mesta. Rovnako tak viaceré úzkorozchodné osobné, nákladné a hnacie koľajové vozidlá švajčiarskej výroby, ktoré v minulosti brázdili horské trate v Taliansku, Francúzsku a Švajčiarsku.
Do registra nehmotných pamätihodností majú zapísať parnú tradíciu, detskú obsluhu a atmosféru Čermeľského údolia. V tomto zozname je už napríklad aj Tradičné ručné zvonenie na zvony a funkcia zvonárov v Košiciach.
Zaradenie medzi pamätihodnosti mesta by malo zlepšiť možnosti čerpania finančných prostriedkov na ich revitalizáciu z grantových schém, dotačných programov a eurofondov.
Podľa všeobecne záväzného nariadenia má mesto utvárať podmienky potrebné na zachovanie, ochranu, obnovu a využívanie pamätihodností na svojom území.

Z histórie
Výstavbu železnice financovalo Ministerstvo dopravy a šlo o prvú rekreačnú železnicu vo vtedajšom Československu.
Okrem iného však po vzore podobných železníc vo vtedajšom Sovietskom zväze, slúžila aj na výchovu a motiváciu mladých železničiarov. Takéto železničky neskôr vznikli aj v Prešove, Plzni či iných mestách Československa. Zachovala sa však iba tá v Košiciach.
Skúšobná jazda sa uskutočnila 21. augusta 1955 na počesť výročia SNP. Prevádzku od vzniku financovali Československé dráhy, po vzniku Slovenskej republiky v roku 1993 to bol ich nástupca - Železnice Slovenskej republiky.
Po rozdelení železníc v 90. rokoch došlo aj k deleniu majetku. Historické dráhové vozidlá pripadli v roku 2002 majetku Železničnej spoločnosti, trať, vrátane dopravných zariadení, zostala v majetku Železníci SR.
Do roku 2002 sa na prevádzkovej strate podieľali rovnomerne Železnice Slovenskej republiky, Železničná spoločnosť a mesto. Od roku 2003 celé prevádzkové náklady znášali Košice.
V roku 2011 prevzalo všetky dráhové vozidlá občianske združenie Detská železnica Košice a v roku 2012 sa stalo prevádzkovateľom dopravy na železničke.

Poslaním je záchrana a oživenie
Železnica za svojej existencie utrpela rôzne materiálne straty a taktiež jej hrozilo zatvorenie. Napríklad v roku 1973 museli jej prevádzku zrušiť pre nevyhovujúci stav koľajníc. V roku 1993 vandali zničili alebo značne poškodili takmer všetky vozne odstavené v Čermeli.
„Zapálili aj interiér najcennejšieho vagóna, ktorý bol zvláštny tým, že mal oddiel 1. triedy vybavený látkovými čalúnenými sedadlami, oddiel 2. triedy s koženkovými sedadlami a oddiel 3. triedy s drevenými lavicami,“ píše sa na webstránke železničky.

Úplne vyhorený interiér tohto vozňa zreparovali a opätovne pustili na koľajnice v roku 1996.
Združenie sa postaralo o vybudovanie novej staničnej budovy, obnovenie výhybne či výstavbu a sprevádzkovanie drezinového oválu.
„Poslaním občianskeho združenia je okrem samotnej prevádzky železničky predovšetkým jej záchrana, oživenie, udržiavanie nehmotného remeselného dedičstva v podobe pravidelnej parnej prevádzky a pokračovanie v tradícii mládežníckej obsluhy železničky,“ vysvetlil Lehotský.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári