Korzár logo Korzár Košice

Pamätajú si pioniersku železnicu, aj roky predtým. Unikátne pamiatky potrápilo počasie

Historické vozne podstúpia repas.

Historické vozne premávajú Čermeľským údolím pri Košiciach desiatky rokov. Historické vozne premávajú Čermeľským údolím pri Košiciach desiatky rokov. (Zdroj: Košická detská historická železnica )

KOŠICE. Familiárne ich volajú Maťko, Kubko a Samko a košické rodiny ich dobre poznajú. Vozia ich totiž z Čermeľa na Alpinku a späť. Najobľúbenejšie vozne detskej železnice si pamätajú aj otvorenie jednej z prvých pionierskych železníc na Slovensku v roku 1955 a ešte aj oveľa viac.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Poveternostné podmienky, klíma Čermeľského údolia obklopeného lesmi a tisícky odjazdených kilometrov zanechali na najpoužívanejších vagónoch Košickej detskej historickej železnice svoje stopy. Tie si aj po rokoch priebežných renovácii vyžiadali väčšie zásahy.

SkryťVypnúť reklamu

Vozne, ktoré sú národnými kultúrnymi pamiatkami, preto obnovia.

„Pustili sme sa postupne do veľkej renovácie až generálnej opravy našich najobľúbenejších vagónov. V priebehu dvoch rokov prejdú rozsiahlou obnovou pod dohľadom odborného reštaurátora,“ hovorí riaditeľ Detskej železnice Košice Ľubomír Lehotský.

Pokračuje, že obnove pomohol grant Obnovme si svoj dom od ministerstva kultúry a tiež sponzorské príspevky, najmä od AŽD Praha, s. r. o

„Sme radi, že unikátne technické kultúrne pamiatky, aké v Košiciach máme, majú aj svojich tútorov. Len vďaka ich pomoci môžeme obnoviť a predĺžiť život vozidiel, ktoré nemajú na Slovensku páru.“

Súvisiaci článok Ďalšia taká nie je, pamätajú si ju generácie. Košická železnica chce medzi pamätihodnosti Čítajte 

Samko išiel na rad prvý

Cestujúci mohli vidieť prvý z obnovených exponátov – vagón Samko - už túto zimu počas mikulášskych jázd. Ďalšie historické vozne sa predvedú nadchádzajúcu sezónu.

SkryťVypnúť reklamu

Vekovo najstarší vozeň Maťko sa v skutočnosti technicky nazýva Ca/u 610. Vyrobili ho v roku 1904. Pôvodne slúžil ako poštový vozeň na štiavnickej železnici.

O niečo mladší Samko, teda Ca/u 621, je z roku 1910 a pôvodne jazdil ako plošinový nákladný vozeň.

Najmladším zo série reštaurovaných vozňov je Kubko - Ca/u 620 - z roku 1913. Po zrušení štiavnickej železnice vozne smerovali do Gelnice a odtiaľ ich v roku 1955 previezli do žilinského depa

Tam ich prerobili na výletné vozne pre pioniersku železnicu s typickým otáčavým operadlom. Kubko, tzv. cyklovozeň, prešiel v roku 2013 interiérovou úpravou, vďaka ktorej vznikol priestor na prepravu bicyklov a kočiarov.

Súvisiaci článok Košická detská železnička má pred sebou jubilejnú sedemdesiatu sezónu Čítajte 

Celoročný pobyt vonku

Všetky tri vozne sú od svojho príchodu do Čermeľa v roku 1955 celoročne deponovené pod holým nebom. Dobrovoľníkom detskej železnice od začiatku fungovania tejto atrakcie chýba vyhovujúce zázemie na údržbu a odstavenie historických vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Košickí mestskí poslanci nedávno rozhodli, že Košickú detskú historickú železnicu zaradia medzi pamätihodnosti mesta. Jediná detská železnica na Slovensku si v roku 2025 pripomenie 70. výročie vzniku.

Trať dlhá 3,9 kilometra má unikátny, takzvaný nemecký rozchod 1000 milimetrov. Jej trasovanie má stúpanie v intervale 28 až 30 promile, je tak prakticky horskou traťou s náročným výškovým prevýšením.

Od Čermeľa k Alpinke mala pôvodne viesť klasická železnica. Plán z konca 19. storočia sa nezrealizoval. Vlakové spojenie pre húfy Košičanov, ktorí k rekreačnému areálu z mesta smerovali, sa podarilo splniť inou formou.

V 50. rokoch 20. storočia náčelník niekdajšej Košickej dráhy navrhol, aby sa v Čermeľskom údolí postavila železnica pre deti. Výstavba Košickej pionierskej železnice sa začala v apríli 1955, skončila o rok neskôr.

Bola to prvá rekreačná železnica vo vtedajšom Československu a v súčasnosti je na slovenskom území jedinou zachovanou železničkou svojho druhu.

Najväčším historickým klenotom a symbolom železnice v jej novodobej histórii je najstaršia prevádzkyschopná parná lokomotíva v strednej Európe radu U 36.003 (familiárne – Katka) z roku 1884, ktorá je súčasťou lokálnej identity Košíc.“

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 368
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 529
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 700
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 609
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 129
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 565
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 355
  1. Ivan Mlynár: Rýchlo pridajte Šutaj Eštokovi do soli jód, zdravotné následky pominú
  2. Radoslav Medzihradský: Dva týždne v raji, teda v Háji
  3. Štefan Šturdzík: Robo
  4. Júlia Piraňa Mikolášiková: O oživenej pamäti kajúcnika od sýkorovcov
  5. Ján Šeďo: "Nie si vhodný pre prácu s robotníckou triedou", vyhodili ho !
  6. Vladimír Krátky: Kelňa Lupták - verzia 2 ?
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Adriana Karvaiová: Sedem dôvodov, prečo sa nestať muzikoterapeutom
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 656
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 345
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 167
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 117
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 10 913
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 321
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 893
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Mlynár: Rýchlo pridajte Šutaj Eštokovi do soli jód, zdravotné následky pominú
  2. Radoslav Medzihradský: Dva týždne v raji, teda v Háji
  3. Štefan Šturdzík: Robo
  4. Júlia Piraňa Mikolášiková: O oživenej pamäti kajúcnika od sýkorovcov
  5. Ján Šeďo: "Nie si vhodný pre prácu s robotníckou triedou", vyhodili ho !
  6. Vladimír Krátky: Kelňa Lupták - verzia 2 ?
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Adriana Karvaiová: Sedem dôvodov, prečo sa nestať muzikoterapeutom
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 656
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 345
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 167
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 117
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 10 913
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 321
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 893
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu