KOŠICE. Familiárne ich volajú Maťko, Kubko a Samko a košické rodiny ich dobre poznajú. Vozia ich totiž z Čermeľa na Alpinku a späť. Najobľúbenejšie vozne detskej železnice si pamätajú aj otvorenie jednej z prvých pionierskych železníc na Slovensku v roku 1955 a ešte aj oveľa viac.
Poveternostné podmienky, klíma Čermeľského údolia obklopeného lesmi a tisícky odjazdených kilometrov zanechali na najpoužívanejších vagónoch Košickej detskej historickej železnice svoje stopy. Tie si aj po rokoch priebežných renovácii vyžiadali väčšie zásahy.
Vozne, ktoré sú národnými kultúrnymi pamiatkami, preto obnovia.
„Pustili sme sa postupne do veľkej renovácie až generálnej opravy našich najobľúbenejších vagónov. V priebehu dvoch rokov prejdú rozsiahlou obnovou pod dohľadom odborného reštaurátora,“ hovorí riaditeľ Detskej železnice Košice Ľubomír Lehotský.
Pokračuje, že obnove pomohol grant Obnovme si svoj dom od ministerstva kultúry a tiež sponzorské príspevky, najmä od AŽD Praha, s. r. o
„Sme radi, že unikátne technické kultúrne pamiatky, aké v Košiciach máme, majú aj svojich tútorov. Len vďaka ich pomoci môžeme obnoviť a predĺžiť život vozidiel, ktoré nemajú na Slovensku páru.“

Samko išiel na rad prvý
Cestujúci mohli vidieť prvý z obnovených exponátov – vagón Samko - už túto zimu počas mikulášskych jázd. Ďalšie historické vozne sa predvedú nadchádzajúcu sezónu.
Vekovo najstarší vozeň Maťko sa v skutočnosti technicky nazýva Ca/u 610. Vyrobili ho v roku 1904. Pôvodne slúžil ako poštový vozeň na štiavnickej železnici.
O niečo mladší Samko, teda Ca/u 621, je z roku 1910 a pôvodne jazdil ako plošinový nákladný vozeň.
Najmladším zo série reštaurovaných vozňov je Kubko - Ca/u 620 - z roku 1913. Po zrušení štiavnickej železnice vozne smerovali do Gelnice a odtiaľ ich v roku 1955 previezli do žilinského depa
Tam ich prerobili na výletné vozne pre pioniersku železnicu s typickým otáčavým operadlom. Kubko, tzv. cyklovozeň, prešiel v roku 2013 interiérovou úpravou, vďaka ktorej vznikol priestor na prepravu bicyklov a kočiarov.

Celoročný pobyt vonku
Všetky tri vozne sú od svojho príchodu do Čermeľa v roku 1955 celoročne deponovené pod holým nebom. Dobrovoľníkom detskej železnice od začiatku fungovania tejto atrakcie chýba vyhovujúce zázemie na údržbu a odstavenie historických vozidiel.
Košickí mestskí poslanci nedávno rozhodli, že Košickú detskú historickú železnicu zaradia medzi pamätihodnosti mesta. Jediná detská železnica na Slovensku si v roku 2025 pripomenie 70. výročie vzniku.
Trať dlhá 3,9 kilometra má unikátny, takzvaný nemecký rozchod 1000 milimetrov. Jej trasovanie má stúpanie v intervale 28 až 30 promile, je tak prakticky horskou traťou s náročným výškovým prevýšením.
Od Čermeľa k Alpinke mala pôvodne viesť klasická železnica. Plán z konca 19. storočia sa nezrealizoval. Vlakové spojenie pre húfy Košičanov, ktorí k rekreačnému areálu z mesta smerovali, sa podarilo splniť inou formou.
V 50. rokoch 20. storočia náčelník niekdajšej Košickej dráhy navrhol, aby sa v Čermeľskom údolí postavila železnica pre deti. Výstavba Košickej pionierskej železnice sa začala v apríli 1955, skončila o rok neskôr.
Bola to prvá rekreačná železnica vo vtedajšom Československu a v súčasnosti je na slovenskom území jedinou zachovanou železničkou svojho druhu.
Najväčším historickým klenotom a symbolom železnice v jej novodobej histórii je najstaršia prevádzkyschopná parná lokomotíva v strednej Európe radu U 36.003 (familiárne – Katka) z roku 1884, ktorá je súčasťou lokálnej identity Košíc.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári