Korzár logo Korzár Košice

Kraj pustil na Kojšovskú hoľu skibus, po dvoch rokoch a záujme turistov ho zastavil

Rokujú, nehovoria definitívne nie.

Skibus na Kojšovskej holi.Skibus na Kojšovskej holi. (Zdroj: KSK)

KOŠICE, GELNICA. Bežkársky areál na Kojšovskej holi vo Volovských vrchoch vzdialený od Košíc približne 30 kilometrov je aj pri vrtkavom počasí a teplých zimách zvyčajne zárukou kvalitného športového vyžitia.

Destinácia je vyhľadávaná aj turistami. V minulosti patrila k vyhľadávaným lyžiarskym strediskám. Je roky nefunkčné, ale existujú plány na jeho obnovu.

Prekážkou pre bežkárov je, že k upraveným tratiam v nadmorskej výške približne 1200 metrov nad morom vedie od dolného parkoviska pri obci Zlatá Idka asi päťkilometrová cesta. Prekonať ju treba pešo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Asfaltka je v lete dobre zjazdná, v zime je to však pre bežné osobné autá problém. Cesta je v jej začiatkoch prehradená závorou, povolenie cez ňu prejsť nemajú všetky vozidlá, zvyčajne len tie, ktoré patria Štátnym lesom SR.

Pred dvomi rokmi prišiel Košický samosprávny kraj s nápadom, ako prekonať tieto prekážky. V januári 2022 sprevádzkoval spolu so svojou župnou organizáciou Košice Región Turizmus jazdy skibusom.

Bežia rokovania

Fungovalo to dva roky. Dnes nad jazdami visí otáznik. Je pravdepodobné, že začiatkom januára, teda tak ako po minulé roky, premávať nebude. Skibus jazdil v rokoch 2022 a 2023, vlani už nie.

„V súčasnosti prebiehajú rokovania ohľadne nastavenia podmienok spolupráce s partnermi tak, aby bola v prvom rade zabezpečená bezpečnosť prepravovaných osôb,“ informuje PR manager a media Košice Región Turizmus Alžbeta Gajdošová Keruľová.

SkryťVypnúť reklamu

„Problémy, ktoré by mohli nastať pri prevádzke Skibusu, súvisia predovšetkým so zabezpečením dopravcu, ako aj s údržbou a úpravou cesty v tomto náročnom teréne, a to tak, aby sme touto službou neohrozili bezpečnosť prepravovaných osôb ako aj ostatných ľudí, ktorí využívajú túto cestu na turistiku či lyžovanie,“ vysvetlila.

Súvisiaci článok Kojšovka láka počas lockdownu davy ľudí. Naskytajú sa im malebné scenérie Čítajte 

„Pod bezpečnosťou chápeme zabezpečenie vozovky, tak aby bola zjazdná pre väčšie vozidlo/mikrobus, zabezpečenie riešenia kalamitných situácii, ale aj pochopenie či väčšia ohľaduplnosť peších turistov, bežkárov a lyžiarov, ktorí idú smerom dole, keď premáva skibus. Aj vzhľadom na odozvu dopravcu, potrebujeme s partnermi tieto veci zodpovedne riešiť, aby sme nikoho neohrozili," doplnila.

Či a v akom čase plánujú službu opäť spustiť, neuviedla vzhľadom na prebiehajúce rokovania. „V prípade, že bude známy termín, budeme vás samozrejme informovať".

SkryťVypnúť reklamu

Potvrdila zároveň, že o službu je záujem, „Kojšovská hoľa je atraktívna lokalita“.

Benefit nielen pre turistov

O trate na Kojšovke sa stará bežecký lyžiarsky klub Metropol Košice. Jeho predseda Vladimír Olejník vraví, že dve sezóny, počas ktorých skibus jazdil, boli bežkársky silnejšie.

Pokračuje, že sa bežecké trate sprístupnili aj tým bežkárom, ktorí si hore päť kilometrov od parkoviska nevyšliapu.

„Ľudia boli spokojnejší. Pomohlo nám to. Takto sa hore dostali aj rodiny s deťmi. Pravdou však je, že skibus mal napríklad počas sezóny 2023/2024 problémy. Vždy pred víkendom nasnežilo a tak vznikali kolízie. Skibus aj viackrát zapadol. Napriek tomu to bol veľký benefit a nielen pre bežkárov, ale aj turistov.“

Súvisiaci článok Lyžiarske stredisko na Kojšovskej holi dostalo od rezortu životného prostredia zelenú Čítajte 

Konštatuje, že keď sa za rampu dostalo veľa áut, vznikali na trase kolízie, preto je lepšie, aby vozidlá ostali na dolnom parkovisku.

Olejník bol v čase rozhovoru v Tatrách. Konštatoval, že počas jeho pobytu bolo možné bežkovať len na Štrbskom Plese, kde trate zasnežovali. „Okrem toho je možné bežkovať už len na Skalke a u nás. Je škoda, že je to tak, ako to je.“

Poukazuje na veľký potenciál horského strediska v tesnom dotyku s Košicami a Gelnicou. Využívať ho však nemožno pre ťažkosti s dopravou a tiež nefungujúcim lyžiarskym strediskom, ktoré v minulosti patrilo k vyhľadávaným.

Olejník verí, že rokovania košickej župy dopadnú dobre a jazdy skibusu opäť rozbehne.

Opodstatnená aktivita

Skibus štartoval na parkovisku nad Zlatou Idkou, turistov a bežkárov vyviezol k bežkárskym tratiam a k horskej chate Erika. Mikrobus za sebou ťahal aj vozík, ktorý slúžil na uloženie bežiek či kočíkov. Jednosmerná cena za jazdu pre jednu osobu bola dve eurá.

Skibus premával počas víkendových dní od januára do 27. marca a tiež počas prázdninových dní v tomto časovom rozpätí.

Župa v apríli 2022 vyhodnotila projekt s tým, že sa skibus tešil sa veľkému záujmu.

„Kraj intenzívne vníma opodstatnenosť tejto aktivity, čo ukazuje aj vysoká obsadenosť samotného skibusu. Počas zimnej sezóny sme na Kojšovskú hoľu previezli spolu 2 124 osôb, z ktorých si 1 806 zakúpilo vstupenky vopred a ďalších 318 osôb priamo v skibuse u stevarda. Skibus bol vďaka priaznivým podmienkam na bežkovanie v prevádzke 26 dní,“ informoval vtedy predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka (nezávislý).

Kapacita skibusu bola v sezóne 2022/2023 vyťažená v smere hore spolu 1 580 osobami, z maximálnej kapacity 2 340 osôb, čo je 67,5 percenta. Dole jazdilo skibusom spolu 544 osobami, čo predstavovalo 23,2 percenta.

Jazdy na Kojšovku župa opäť sprevádzkovala aj v januári 2023. Gajdošová Keruľová vraví, že v poslednom roku fungovania skibusu previezli spolu 2 124 osôb. Vďaka priaznivým podmienkam na bežkovanie bol v prevádzke 26 dní.

Prívesný vozík a 19 miest

V roku 2023 zabezpečovala prepravnú službu spoločnosť Minibuseuropa, s. r. o., z Družstevnej pri Hornáde. Kontrakt s firmou podpisoval Košice Región Turizmus. Skibus mal podľa zmluvy jazdiť od 14. januára do 22. marca 2022, spolu 18 víkendov (soboty aj nedele) a päť prázdninových dní.

Dopravu zabezpečoval Mercedes Sprinter s 19 miestami na sedenie, s „technickým vybavením prispôsobeným pre jazdu v zasneženom a neudržiavanom teréne“ a tiež s prívesným vozíkom.

Počas jedného dňa mal vyviezť turistov šesťkrát hore a šesťkrát dole. Cena za jeden takýto prepravný deň bola 624 eur s DPH, celková suma za službu bola maximálne 14 360 eur s DPH.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  2. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  3. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  4. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  5. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  7. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  8. Čo bude toto leto in?
  1. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  2. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  3. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  4. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  5. LESY SR hostili prestížne udeľovanie cien CIC
  6. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  7. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo?
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 572
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 8 188
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 919
  4. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 527
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 037
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 926
  7. Čo bude toto leto in? 2 790
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 2 679
  1. Elena Antalová: Hokejových majstrov sveta z rokov 1947 a 1949 zlikvidoval aparát KSČ
  2. Filip Tikl: Pre rodičov: Čo ak vám dcéra povie, že ide „robiť hostesku do Dubaja“?
  3. Nika Göthová: Sú konzervatívci vždy konzervatívni a liberáli liberálni?
  4. Štefan Šturdzík: Šťastné manželstvo ? Áno dá sa to.
  5. Filip Tikl: Detská prostitúcia : Telo, čo nemalo byť na trhu
  6. Filip Tikl: Mužská prostitúcia: Globálny svet ticha a túžob
  7. Martin Fronk: Modrý kameň: miesto, kde si oddýchnete, zaspomínate a nadýchnete sa histórie
  8. Tadeáš Ďurica: Eurofondy ako nástroj vydierania alebo boja za hodnoty EÚ?
  1. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 733
  2. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 940
  3. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 864
  4. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 5 694
  5. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 5 109
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 4 871
  7. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 632
  8. Soňa Kallová: Národný dopravca zvýšil cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%. 4 613
  1. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  2. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
  3. Marcel Rebro: Bude na ochranu premiéra Fica prijatý "LEX ALKOHOL"?
  4. INESS: Cena zamestnanca verzus OECD: ktoré je správne?
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry?
  6. Roman Kebísek: Pilárik: Harpha Davidica, 1651, slovenský literárny barok
  7. Marcel Rebro: Na Slovensku s jeho pomocou lovia medvede, v Ukrajine Rusov
  8. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Hokejových majstrov sveta z rokov 1947 a 1949 zlikvidoval aparát KSČ
  2. Filip Tikl: Pre rodičov: Čo ak vám dcéra povie, že ide „robiť hostesku do Dubaja“?
  3. Nika Göthová: Sú konzervatívci vždy konzervatívni a liberáli liberálni?
  4. Štefan Šturdzík: Šťastné manželstvo ? Áno dá sa to.
  5. Filip Tikl: Detská prostitúcia : Telo, čo nemalo byť na trhu
  6. Filip Tikl: Mužská prostitúcia: Globálny svet ticha a túžob
  7. Martin Fronk: Modrý kameň: miesto, kde si oddýchnete, zaspomínate a nadýchnete sa histórie
  8. Tadeáš Ďurica: Eurofondy ako nástroj vydierania alebo boja za hodnoty EÚ?
  1. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 733
  2. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 940
  3. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 864
  4. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 5 694
  5. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 5 109
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 4 871
  7. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 632
  8. Soňa Kallová: Národný dopravca zvýšil cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%. 4 613
  1. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  2. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
  3. Marcel Rebro: Bude na ochranu premiéra Fica prijatý "LEX ALKOHOL"?
  4. INESS: Cena zamestnanca verzus OECD: ktoré je správne?
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry?
  6. Roman Kebísek: Pilárik: Harpha Davidica, 1651, slovenský literárny barok
  7. Marcel Rebro: Na Slovensku s jeho pomocou lovia medvede, v Ukrajine Rusov
  8. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu