Korzár logo Korzár Košice

Od tragickej leteckej nehody slovenského vojenského špeciálu uplynulo 19 rokov

An-24 havaroval pri maďarskej obci Hejce.

(Zdroj: TASR)

HEJCE, KOŠICE. Vojenský špeciál An-24 havaroval pred 19 rokmi 19. januára 2006 po náraze do kopca Borsó pri severomaďarskej obci Hejce.

Na palube lietadla bolo 43 ľudí vracajúcich sa z mierovej misie KFOR v srbskej provincii Kosovo.

Tragickú leteckú nehodu neprežilo 41 profesionálnych vojakov a jeden civilný zamestnanec Ministerstva obrany SR.

Prežil jediný vojak, v tom čase nadporučík Martin Farkaš.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pristáť mali v Košiciach

Z letiska v kosovskej Prištine odštartovali 19. januára 2006 o 17.15 dve vojenské lietadlá so slovenskými príslušníkmi mierových síl.

SkryťVypnúť reklamu

Ich pristátie bolo plánované o 19.40 na letisku v Košiciach.

Pri približovaní sa na pristátie o 19.30 jedno z lietadiel havarovalo neďaleko maďarsko-slovenských hraníc.

Išlo o lietadlo sovietskej výroby Antonov An-24V z roku 1969.

Súvisiaci článok Haváriu vojenského lietadla pri obci Hejce vyšetrovať nebudú Čítajte 

Prežil Martin Farkaš

Prvé vyrozumenie o nehode získalo Centrum riadenia vzdušných operácií (CRVO) o 19.38.

V priebehu niekoľkých minút (o 19.46) vyhlásila Letecká pátracia záchranná služba (LPZS) pohotovosť prvého stupňa a k miestu nehody vzlietol z letiska Sliač vrtuľník Mi-17, ktorému sa o 20.30 podarilo lokalizovať miesto nehody.

O pol hodiny prekročili slovensko-maďarskú hranicu štyri sanitky a hasiči z Košíc.

Na mieste nehody, v mimoriadne ťažko prístupnom teréne a v mraze, našli záchranári živého len nadporučíka Martina Farkaša a transportovali ho do košickej Fakultnej nemocnice L. Pasteura.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Hejce po desiatich rokoch: Bolestné spomienky stále žijú Čítajte 

Príčina havárie bola dlho nejasná

Trosky lietadla neskôr previezli na leteckú základňu v Prešove a podrobili ho dôkladnému vyšetrovaniu.

Príčina havárie nebola napriek nájdeniu funkčných čiernych skriniek dlhý čas úplne jasná.

Nakoniec sa však potvrdila pôvodná domnienka a vyšetrovanie sa uzavrelo s tým, že hlavnou príčinou havárie bolo pravdepodobne zlyhanie posádky lietadla.

Ministerstvo obrany Slovenskej republiky odtajnilo správu z vyšetrovania nehody vojenského lietadla v roku 2020 a zverejnilo ju na svojej internetovej stránke.

Súvisiaci článok Minister obrany odtajnil spis o leteckej havárii pri Hejciach Čítajte 

Zlyhanie pilotov a letovoda

Hlavnou príčinou nehody lietadla An-24 v roku 2006 pri maďarskej obci Hejce, pri ktorej zahynulo 42 vojakov a civilov, bolo pravdepodobne zlyhanie pilotov a letovoda.

Zo záverov odbornej komisie, ktorá nehodu vyšetrovala, vyplýva, že posádka pri priblížení na pristátie nevyužila prístrojové vybavenie a vykonali výlučne vizuálny spôsob priblíženia.

SkryťVypnúť reklamu

Dostatočne nevyhodnotila svoju výšku a nedodržala bezpečnú výšku lietadla nad terénom.

Analýza technického stavu lietadla An-24 zároveň nepotvrdila zlyhanie techniky lietadla.

Súvisiaci článok Odtajnili spis. Za tragédiu pri Hejciach mohlo zrejme zlyhanie posádky Čítajte 

Podcenili výšku terénu pod lietadlom

Vzhľadom na dobré podmienky klesali piloti na okruhovú výšku letiska 725 metrov nad morom, „pričom pravdepodobne podcenili výšku terénu pod lietadlom a v jeho bezprostrednej blízkosti. Táto výška, vrátane výšky okolitých stromov, bola okolo 770 metrov nad morom,“ uvádza sa v správe.

Kapitán lietadla pred začiatkom klesania nenastavil takzvanú výšku rozhodnutia, teda nebezpečnú výšku na rádiovýškomere.

„Pravdepodobne preto, že zvuková signalizácia po modernizácii lietadla signalizovala pokles pod nastavenú výšku nepretržite, až do pristátia, čo rušivo pôsobilo na rádiokorešpondenciu i na všetkých členov posádky.“

Súvisiaci článok Pád vojenského lietadla pri Hejciach: Občianske združenie podáva žalobu na štát Čítajte 

Nebolí si vedomí nebezpečnej situácie

Ako ďalej informuje správa o nehode, z poslednej komunikácie posádky, ako aj zistení súdneho lekára, posádka lietadla si zrejme nebola vedomá nebezpečnej situácie až do nárazu lietadla do kopca Borsó.

Lekárska pitva a biochemické vyšetrenia nasvedčujú tomu, že pilot a posádka pred stretom s lesným porastom pravdepodobne neriešili žiadnu nebezpečnú situáciu, ktorá by mohla byť dôsledkom zlyhania lietadlových systémov.

„Naopak, zo záznamov radarovej informácie, rádiovej korešpondencie aj záznamu parametrov letu z FDR (Flight data recorder) je zrejmé, že lietadlo klesalo plynulo bez prerušenia z výšky 3 050 metrov až do stretu s terénom,“ vysvetľuje správa s tým, že vertikálna rýchlosť klesania bola 9-10 metrov za sekundu, pričom by stačilo priemerné klesanie 5-6 metrov za sekundu.

„Dôvodom pre túto nezvyčajne vysokú vertikálnu rýchlosť klesania mohla byť obava pilota o včasnosť sklesania na potrebnú výšku do FAF (final approach fix), teda 762 metrov, a zároveň potreba zbrzdiť lietadlo na potrebnú rýchlosť,“ píše sa v odtajnenej správe o havárii lietadla.

Súvisiaci článok Hejce po desiatich rokoch: Bolestné spomienky stále žijú Čítajte 

Kraftova ilúzia čiernej diery

Podľa vyšetrovania mohla mať nezanedbateľnú rolu pri nehode takzvaná Kraftova ilúzia čiernej diery.

„Ak posádka podľahne tejto ilúzii, môže reagovať predčasným klesaním pred priblížením, to znamená, že pilotovi sa môže zdať, že výška letu nezodpovedá vnímanej situácii, je príliš vysoko a preto klesá, aby ju znížil. Vzhľadom na absenciu záznamu komunikácie medzi členmi posádky, nie je možné vyhodnotiť správnosť činnosti letovoda v tomto prípade,“ uvádza správa.

Najväčšia v histórii

Januárová havária slovenského vojenského špeciálu An-24 z roku 2006 je najväčšou tragédiou v histórii slovenského letectva.

Na Slovensku bol po nehode 24-hodinový štátny smútok.

Na rozlúčke s plnými vojenskými poctami sa v prešovskej Mestskej hale Jána Pavla II. zúčastnili tisíce ľudí.

Na pohreb obetí pricestoval aj vtedy úradujúci generálny tajomník NATO Jaap de Hoop Scheffer.

Vtedajší slovenský minister obrany Juraj Liška (SDKÚ-DS) po tragédii podal demisiu.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  2. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  6. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  7. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  8. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  1. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  2. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  3. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  4. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  5. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  6. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  7. Precvičte si mozog s Tréningom pamäti. Predplatné sa oplatí
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 23 764
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 12 422
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 8 047
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 406
  5. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 6 690
  6. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 4 912
  7. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 4 665
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 177
  1. Vladimír Bojničan: V čom tu dnes máme problém, alebo kde je pes zakopaný
  2. Ivan Mlynár: Odbožštený homo kleptomanicus Robert Fico a 47.
  3. Elena Antalová: Zázrak menom gulag, včera prisľúbený článok, odkladám na niekedy, prepáčte
  4. Michal Pavlík: Sú riešením predčasné voľby?
  5. Branko Štefanatný: Každú stredu po celý rok jeden článok
  6. Miroslav Pollák: Ak neutralitu, tak na plochej Zemi
  7. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLVII.
  8. Vladimír Krátky: „ Slovensko stále odoberá väčšinu plynu z Ruska . “
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 189 071
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 11 161
  3. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 7 460
  4. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 895
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 5 823
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 5 549
  7. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 357
  8. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 3 562
  1. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  3. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  4. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  5. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  6. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  7. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  8. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Bojničan: V čom tu dnes máme problém, alebo kde je pes zakopaný
  2. Ivan Mlynár: Odbožštený homo kleptomanicus Robert Fico a 47.
  3. Elena Antalová: Zázrak menom gulag, včera prisľúbený článok, odkladám na niekedy, prepáčte
  4. Michal Pavlík: Sú riešením predčasné voľby?
  5. Branko Štefanatný: Každú stredu po celý rok jeden článok
  6. Miroslav Pollák: Ak neutralitu, tak na plochej Zemi
  7. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLVII.
  8. Vladimír Krátky: „ Slovensko stále odoberá väčšinu plynu z Ruska . “
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 189 071
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 11 161
  3. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 7 460
  4. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 895
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 5 823
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 5 549
  7. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 357
  8. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 3 562
  1. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  3. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  4. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  5. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  6. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  7. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  8. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu