Riaditeľ Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach ŠTEFAN MULIK na tomto poste pôsobí rok. Po nástupe do funkcie plánoval boj proti vodičom jazdiacim pod vplyvom alkoholu, v kraji preto kvôli kontrolám začali uzatvárať mestá, aby im neprekĺzol žiadny vodič.
Jeho podriadený, dnes už obvinený policajt Marek Á. pri zásahu v obchodnom centre na košickom sídlisku Nad jazerom zbil muža tak, že ten na druhý deň zomrel. Z Policajného zboru ho už prepustili.
Aj na túto kauzu sme sa ho pýtali v rozhovore pre Korzár. Krajský policajný riaditeľ v ňom hovorí tiež o tom, ako veľmi potrebujú policajti psychologické testy.
V rozhovore sa tiež dočítate:
- Čo ho prekvapilo po nástupe do funkcie,
- či chýbajú v kraji policajti a koľko ich zo zboru odišlo,
- čo hovorí na snahu zaviesť žandársky zbor,
- aký je jeho vzťah s bývalým prezidentom Policajného zboru Solákom,
- ako policajti využívajú telové kamery.
Vo funkcii riaditeľa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach ste rok, čo vás najviac prekvapilo po nástupe do tejto funkcie, s čím ste nepočítali?
Spolu takmer päť rokov som bol zástupcom predchádzajúcich dvoch krajských riaditeľov, čiže o tejto funkcii i prípadných problémoch v rámci Košického kraja som mal prehľad. Teda som vedel, do čoho idem a čo môžem po mojom nástupe do funkcie očakávať. Najväčším prekvapením bola závisť poniektorých kolegov.
Čo bolo nevyhnutné okamžite riešiť?
Personálny stav a s tým súvisiace problémy pri zabezpečovaní bežného výkonu služby v niektorých obciach, mestách, mestských častiach.
Aký je momentálne stav počtu policajtov, v čase nástupu do funkcie ste hovorili o poddimenzovanom zbore a odchodoch do civilu.
A to sa nezmenilo. Tak ako bolo policajtov málo pri mojom nástupe do funkcie krajského riaditeľa, je ich málo aj teraz. Stále nám chýba približne 20 percent policajtov z plánovaného počtu.
Tak ako doteraz, budeme sa aj naďalej snažiť chýbajúce počty doplniť, a to aj formou prezentácie práce Policajného zboru predovšetkým na verejnosti, v spolupráci so školami, úradmi, ale aj pomocou napríklad sociálnych sietí. Svoju pozornosť musíme upriamiť práve na sociálne siete, pretože to je pre mladú generáciu v súčasnej dobe najväčší zdroj informácií.
Koľko policajtov v poslednom roku z Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach odišlo a koľkých ste prijali?
Predpokladám, že vás zaujíma, koľko policajtov reálne odišlo zo služobného pomeru, ľudovo povedané „do civilu“. V roku 2024 opustilo naše rady 229 policajtov. Neznamená to však, že sa chýbajúci počet policajtov po 1. januári 2025 navýšil o spomínaný počet. Policajti nielen odchádzajú „do civilu“, ale na útvary v pôsobnosti Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach prichádzajú aj policajti z iných krajov, čiže finálny počet chýbajúcich policajtov sa neustále mení.
Počas roka 2024 sme do Policajného zboru, konkrétne na útvary košického krajského riaditeľstva, prijali 80 nových kolegov. Čiže našou úlohou naďalej ostáva čo najlepšie vybrať a po splnení všetkých kritérií prijať čo najviac nových policajtov a aj takto prispieť k stabilizácii Policajného zboru.
Koľko policajtov teda v kraji skutočne chýba?
Ako som už spomínal, príchodom a odchodom policajtov sa toto číslo neustále mení. Momentálne sa počet policajtov pohybuje okolo čísla 2 000 (k 1. januáru to bolo 2003) a chýba nám takmer 500 policajtov (k 1. januáru to bolo 477).
Hovorí sa, že policajtov je tak málo, že napríklad jedna hliadka „nehodovkárov" operuje na území viacerých okresov. Je to tak?
Policajt zaradený na oddelení dopravných nehôd svoju služobnú činnosť vykonáva len v rámci toho okresného riaditeľstva, pod ktoré konkrétny dopravný inšpektorát patrí. Vypomáhajú im však policajti obvodných oddelení, ktorí sú neraz na mieste udalosti ako prví, a tak do príchodu „nehodovkára“ regulujú dopravu.
Prípadne, ak sa na mieste zistí, že udalosť spĺňa zákonné podmienky škodovej udalosti, sú kompetentní túto udalosť na mieste vyriešiť aj oni, a tým v nejednom prípade ušetria čas aj cestu (napríklad z opačnej strany okresu) „nehodovkárovi“.
V nejednom prípade sme už takouto pomocou našli policajta, ktorému sa služba dopravnej polície zapáčila a stal sa tak jedným z dopravných policajtov. Takáto vzájomná pomoc kolegov je neoceniteľná a obrovská.
Na akých pozíciách policajti chýbajú?
V rámci celého Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach a na rôznych útvaroch nám chýbajú napríklad referenti na obvodných oddeleniach, policajti na pohotovostnej motorizovanej jednotke či pohotovostnom policajnom útvare (kukláči, pozn. red.), psovodi, poverení policajti, vyšetrovatelia, ale voľné pozície sú aj v riadiacich funkciách, napríklad na menších obvodných oddeleniach.
Chápem, že vyššie platové triedy sú lukratívnejšie a zaujímavejšie a aj by sme ich sčasti vedeli obsadiť, no v priamom výkone by nám títo policajti veľmi chýbali a nebolo by koho vysielať na preverenie oznámení od občanov či na vykonanie služobného zákroku. Aj to je dôvod, prečo obsadzovanie niektorých funkcií odďaľujeme.
V čom je problém, prečo policajti odchádzajú? Láka ich výsluhový dôchodok?
Každý človek žije z peňazí a pokiaľ policajt alebo policajtka nezarobí toľko, aby si vedel zaplatiť základné veci, ako sú strava, bývanie, oblečenie a podobne, tak si hľadajú buď lepšie pracovné miesto v rámci Policajného zboru alebo v iných rezortoch či v súkromnej sfére, prípadne niektorí začnú podnikať.
A čo sa týka výsluhových dôchodkov, niektorých možno láka predstava, že nebudú nikým a ničím limitovaní, budú mať množstvo voľného času. Sám sa však stretávam s bývalými kolegami, ktorí povedali- nič nerobiť mesiac, dva, pol roka bolo super, ale teraz sa nudím.

Vie Policajný zbor konkurovať napríklad Ozbrojeným silám, ktoré robia neustále nábory na nových ľudí a sľubujú stabilnú prácu a slušný zárobok?
Práca v polícii je omnoho rozmanitejšia ako v armáde a aj toto je stabilná práca. Dôkazom je aj to, že príslušníci armády prichádzajú k nám do Policajného zboru.
Aj my robíme nábory a snažíme sa oslovovať a motivovať budúcich kolegov, aby prišli k nám. Zvyšujú sa platy aj u policajtov, tak snáď sa to bude len a len zlepšovať.
Čo hovoríte na snahu zaviesť žandársky zbor? Čo by mali žandári podľa vás robiť? Neliezli by si „do kapusty“ so štátnou či mestskou políciou?
Nie sme s personálnym stavom v takej situácii, aby sa občan bál, že keď bude ohrozený na živote, nebude mu mať kto prísť pomôcť. Nemyslím si, že by sme si „liezli do kapusty“, pretože bezproblémovo spolupracujeme s mestskou políciou, obecnými políciami, každý vie, aké kompetencie má a doposiaľ sme nezaznamenali žiadne problémy.

Po vašom nástupe do funkcie ste rozpútali boj proti vodičom jazdiacim pod vplyvom alkoholu. Prinieslo to nejaké výsledky?
Ak by to aj neprinieslo nič iné, tak minimálne je pozitívum to, že sa o tomto probléme – probléme alkoholu za volantom začalo hovoriť. Ako prvé krajské riaditeľstvo na Slovensku sme prišli s nápadom, ako odhaliť na cestách čo najviac vodičov pod vplyvom alkoholu tak, že sme začali náhodne, námatkovo a neohlásene zatvárať obce alebo mestá alebo časť mesta.
Za krátku dobu trvania akcie (2 až 4 hodiny) tak dokážeme skontrolovať veľký počet vodičov a dovolím si tvrdiť, že predísť zbytočnej tragédii alebo komplikácii na ceste. Samozrejme, sme si vedomí aj toho, že naše kontroly sa stretávajú aj s nevôľou a hundraním vodičov, ale stále opakujeme – radšej prísť o päť minút neskôr, ale príďme živí, zdraví a bez rozbitých plechov na aute, ako kvôli nezodpovednosti niekoho iného neprísť vôbec.
Tým, že sme vyvinuli väčšiu aktivitu voči takýmto vodičom, bol v roku 2024 celkový počet zistených alkoholov 849, čo je o 114 viac ako v roku 2023. Čo je však alarmujúce, z 849 vodičov, ktorí „nafúkali“, až u 475 vodičov bola hodnota dychovej skúšky nad jedno promile.

Z týchto čísel jednoznačne vyplýva, že to nemôžeme nechať len tak a aj naďalej sa musíme venovať vodičom, ktorí vedú svoje vozidlá pod vplyvom alkoholu, a čo je ešte „modernejšie“ a nebezpečné, že ich vedú už aj pod vplyvom drog. Polícia však disponuje aj drogovými testami, takže vieme odhaliť aj nadrogovaných vodičov a chrániť pred nimi životy občanov.
Po roku vo funkcii riaditeľa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach môžem konštatovať, že keď som si pri svojom nástupe do funkcie predsavzal bojovať proti tomuto neduhu na cestách, tak po roku výsledkom tejto mojej snahy a snahy policajtov celého kraja je, že v porovnaní s rokom 2023 máme v roku 2024 o dvanásť vyhasnutých životov na cestách menej.
Myslím si, že viacerých vodičov to aspoň trochu odrádza od toho, aby si sadli za volant pod vplyvom alkoholu či drog. Mali sme už nejeden prípad, keď sme pod vplyvom alkoholu zastavili vodiča, pre ktorého bol vodičský preukaz „zdrojom obživy“ – autobusár, vodič vozidla na prevoz krvi, kamionista...
Ako poznačila kauza policajta, ktorý na smrť dobil muža bez domova, reputáciu Policajného zboru?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári