Korzár logo Korzár Košice

Reklamný smog pri štvorprúdovke doteraz neprekážal, bilbordy spília až kvôli obchvatu Košíc

Nelegálne pútače sú realitou.

Úsek rýchlostnej cesty R2 si vyžiada likvidáciu desiatok bilbordov v blízkosti existujúcej cesty medzi Šacou a Košicami.Úsek rýchlostnej cesty R2 si vyžiada likvidáciu desiatok bilbordov v blízkosti existujúcej cesty medzi Šacou a Košicami. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

KOŠICE. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) plánuje odstrániť desiatky reklamných stavieb v okolí frekventovanej štvorprúdovky medzi Košicami a mestskou časťou Šaca.

Bilbordmi obsypaná cesta prepája zároveň priemyselný areál spoločnosti U. S. Steel, ktorá je stále jedným z najväčších zamestnávateľov v regióne, s najrozsiahlejšou obchodnou zónou v Košiciach. V okolí ulíc Moldavská a Alejová stoja viaceré obchodné centrá, prevádzky veľkých obchodných reťazcov alebo hobymarketov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aktivity diaľničiarov však nesúvisia s odstraňovaním reklamného smogu, ale s výstavbou takmer sedemkilometrového úseku rýchlostnej cesty R2 medzi Šacou a obcou Haniska, ktorý má byť súčasťou vonkajšieho obchvatu Košíc.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Na košickej R2 sa čoskoro rozbehnú práce na vozovkách Čítajte 

Smrť na priechode pripomenula bezpečnosť

Cesta I/16 tvorí hlavný juhozápadný vstup do Košíc zo smeru od Rožňavy, ktorým prejde denne zhruba 35-tisíc vozidiel. Celý štvorprúdový úsek má približne desať kilometrov, pričom v roku 2020 bol preklasifikovaný z rýchlostnej cesty na komunikáciu prvej triedy.

Jazdí sa tam rýchlosťami od 60 do 130 kilometrov za hodinu. Znížená rýchlosť platí v zastavanom území mestskej časti Pereš, ako aj pri odbočke na Poľov a pri Ludvíkovom dvore.

Súčasťou troch križovatiek sú aj priechody pre chodcov, ktoré spájajú zastavané územia so zastávkami MHD umiestnenými za štvorprúdovkou. Na priechode pri Poľove došlo v utorok 18. februára k tragickej nehode. Chodec zomrel po strete s SUV pri prevoze do nemocnice.

„Les“ dopravných značiek upozorňujúcich na križovatky či obmedzujúcich rýchlosť prehliada na týchto miestach časť vodičov pravidelne. Vo štvrtok poobede sme v blízkosti miesta tragédie natrafili na policajtov v civilnom volkswagene, ktorí práve zastavili na krajnici jedného z vodičov.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Pri dopravnej nehode v Košiciach auto zrazilo muža, zraneniam podľahol Čítajte 

Množstvo reklamy popri ceste

Počas našej cesty do Šace a späť sme napočítali po oboch stranách cesty dovedna 160 reklamných plôch. To znamená, že ak by sme ich rozložili rovnomerne pozdĺž celej 20-kilometrovej trasy, reklamný pútač by sa nachádzal každých 125 metrov.

Dopravný analytik Tomáš Burger považuje reklamné pútače pri cestných komunikáciách za bezpečnostné riziko pre účastníkov premávky.

„Vytvárajú reklamný smog, čím môžu znížiť pozornosť pri sledovaní dopravného značenia. Osvetlené pútače môže v noci vodiča oslepovať a v tých najhorších prípadoch dokonca zacláňajú výhľadu vodiča. Reklamné agentúry zákonné regulácie rôzne obchádzajú, napríklad odsadením bilbordov aj niekoľko desiatok metrov od cesty, avšak vzhľadom na ich enormnú veľkosť sú aj tak zreteľne z vozovky viditeľné,“ reagoval odborník pre Korzár.

SkryťVypnúť reklamu

Doplnil, že aktívne riešenie týchto problémov zo strany správcov ciest je preto vítané.

Mimoúrovňová križovatka Ludvíkov dvor. Po kliknutí na fotku si mapku zväčšíte. (zdroj: usske.sk)Mimoúrovňová križovatka Ludvíkov dvor. Po kliknutí na fotku si mapku zväčšíte. (zdroj: usske.sk)

Potrebujú priestor pre R2

Diaľničiari iniciovali proces odstránenia časti reklamných stavieb na košickom stavebnom úrade začiatkom decembra 2024. Ide o pútače, ktoré stoja na štátnych pozemkoch v okolí cesty pri Ludvíkovom dvore a Šaci.

Správca dostal kladné stanovisko k likvidácii zatiaľ 14 neoznačených bilbordov a dvoch pútačov, ktorých majitelia sú známi. Rozhodnutie stavebného úradu uvádza reklamné spoločnosti Rabaka a Q&Q.

Všetky reklamné stavby, ktoré majú byť zlikvidované, pozostávajú z kovovej konštrukcie na nosníkoch, pevne spojených so zemou, a s jednou alebo dvoma informačnými plochami.

Primárnym zámerom diaľničiarov však nie je znížiť reklamný smog v blízkosti frekventovanej cesty, ale uvoľniť priestor pre dlho avizovaný projekt.

„Uvedené bilbordy sú umiestnené na úseku pripravovanej rýchlostnej cesty R2 Šaca – Košické Oľšany, I. úsek, preto bolo nevyhnutné pristúpiť k ich odstráneniu. Celkovo ide o takmer 30 bilbordov,“ uviedla NDS vo svojom stanovisku.

Súvisiaci článok Na košickej R2 sa čoskoro rozbehnú práce na vozovkách Čítajte 

Minister: Etapa je v procese povoľovania

Pôvodne jednotný projekt rýchlostnej cesty R2 pri Košiciach s dĺžkou 24 kilometrov rozdelili diaľničiari v roku 2019 na dve etapy. Kým prvý úsek Šaca – Haniska s dĺžkou 6,8 kilometra je stále ešte len na papieri, druhý úsek Košice, juh – Košické Oľšany s dĺžkou 14,2 kilometra má byť dokončený v tomto roku.

Nová cesta bude tvoriť spolu s existujúcim asi trojkilometrovým úsekom rýchlostnej komunikácie R4 juhovýchodný obchvat Košíc. Súčasťou zámeru je aj rozsiahla križovatka pri Ludvíkovom dvore.

Termín začatia výstavby takmer sedemkilometrového úseku medzi Šacou a obcou Haniska nebol doteraz zverejnený.

V pondelok 17. februára uviedol minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru), že táto etapa obchvatu je momentálne v procese stavebného povoľovania. „Takže verím tomu, že nebude dlho trvať a budeme môcť vyhlásiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa,“ zaželal si minister pred médiami.

Národná diaľničná spoločnosť nám vo štvrtok doplnila, že aktuálne sa už pripravujú súťažné podklady potrebné na vyhlásenie verejného obstarávania.

NDS netuší, ktoré bilbordy sú nelegálne

Diaľničiari spresnili, že aktuálne vysporadúvajú len tie bilbordy, ktoré sú umiestnené na trase pripravovanej rýchlostnej cesty.

„Všetci známi vlastníci reklamných stavieb boli vyzvaní na ich odstránenie, taktiež na doloženie dokumentov týkajúcich sa napríklad stavebného povolenia. Na základe týchto dokumentov bude možné rozlíšiť legálne stavby od nelegálnych,“ uviedla NDS na margo toho, či majú súkromníci súhlas správcu cesty na umiestnenie svojich zariadení na jeho pozemkoch.

Diaľničiari sa majú s reklamnými spoločnosťami rozprávať aj o termínoch likvidácie pútačov.

„V prípade známych vlastníkov, ktorí sa neozvú, respektíve neodstránia reklamné stavby v termíne, bude podané na príslušný stavebný úrad ohlásenie za účelom udelenia súhlasu na odstránenie reklamnej stavby,“ doplnila NDS.

Súhlas na odstránenie týchto stavieb musí zabezpečiť správca aj v prípade neznámych vlastníkov.

Diaľničiarov sme sa zároveň pýtali, či považujú pútače v okolí cesty za bezpečnostné riziko. „Pre NDS je bezpečnosť účastníkov cestnej premávky najvyššou prioritou. Preto v rámci zvýšenia bezpečnosti už zabezpečila pri ceste I/16 Košice - Šaca oceľové zvodidlá v celom úseku v oboch smeroch,“ reagoval správca.

Súvisiaci článok Prvý chodkyňu pustil, druhý do neho vpálil. Ešte v ten deň semafor opravili Čítajte 

Podnikateľ: Likvidáciu bilbordov má robiť investor

Korzáru sa podarilo rozprávať s vlastníkom jednej z reklamných spoločností, ktorým diaľničiari zaslali požiadavku na odstránenie reklamnej stavby. V jej prípade malo ísť o jeden bilbord.

„NDS nám zaslala požiadavku zhruba v polovici decembra, aby sme pútač odstránili do 30 dní. Bola tam síce fotka, ale nebolo celkom jasné, o ktorý bilbord ide a či vôbec patrí mne,“ reagoval súkromník.

K požiadavke na odstránenie reklamnej stavby nemal podľa jeho slov výhrady.

„Samozrejme, pri výstavbe takejto cesty ide o verejný záujem. Rovnako sa postupovalo aj pri Šebastovciach, kde nám pútač odstránili kvôli výstavbe priemyselného parku pre Volvo. Postaral sa o to investor, ktorý realizoval likvidáciu bilbordov rad-radom. Je to jednoduchšie, ako by si to mal riešiť každý z vlastníkov osobitne. Podľa mňa je to hlavne v prospech bezpečnosti a plynulosti premávky,“ povedal podnikateľ.

Nelegálne reklamné stavby tam sú, tvrdí podnikateľ

Vylúčil, že by bol jeho bilbord osadený v blízkosti cesty do Šace nelegálne. S kým má podpísanú zmluvu, ktorá by mu umožnila užívať pozemok, nám však povedať nevedel.

„Nie som si istý, s kým sme to podpisovali v tomto konkrétnom prípade, musel by som sa pozrieť. Myslím, že časť parciel medzi Košicami a Šacou patrí mestu, časť NDS a niečo pri Poľove máme podpísané s mestskou časťou. K umiestneniu reklamnej stavby sa nám vtedy vyjadroval aj dopravný inšpektorát,“ tvrdí zástupca reklamnej spoločnosti.

Zároveň však potvrdil, že vlastníci niektorých komerčných plôch si s povoleniami ťažkú hlavu nerobia.

„Ja sám som dával podnety na stavebný úrad. Prvýkrát to bolo pred asi desiatimi rokmi, no legislatíva nedávala v tom čase veľké možnosti riešiť to. Niečo sa tam zmenilo, no je to stále ťažké identifikovať. Ja som dával napríklad podnet, keď som si všimol, že niekto postavil bilbord hneď vedľa mojej reklamy, no natočený na opačnú stranu. Ja som pritom mal stavebné povolenie na typ pútača – takzvané véčko. Čiže niekto chcel využiť na nelegálne podnikanie môj priestor. Avšak riešiť to je časovo veľmi náročné,“ dodal podnikateľ.

Súvisiaci článok Košice sú zaplavené bilbordmi, starosta ich začal odstraňovať Čítajte 

Aktuálne primátor mlčí

Stanovisko k téme sme sa pokúšali získať aj od vedenia Košíc. Primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) informoval v roku 2021, že jednou z dôležitých úloh mesta je zabezpečiť zníženie množstva vizuálneho smogu vo verejnom priestore.

Magistrát vtedy uviedol, že v priebehu roka 2021 vydal jeho stavebný úrad takmer sto rozhodnutí na odstránenie nelegálnych reklamných plôch.

Vedenia mesta sme sa teraz opýtali, či Košice vlastnia v blízkosti cesty do Šace nejaké pozemky a či na nich eviduje magistrát reklamné stavby. Odpovedí sme sa počas niekoľkých dní nedočkali.

Doprava
Odoberať tému

Ilustračné foto

Z Mlynských nív sa nebude dať pokračovať priamo na Dunajskú.


TASR
Práce sú súčasťou projektu Bezpečnejšia Dunajská a Mlynské nivy.

Jazda po Dunajskej ulici bude možná po ľavej strane vozovky.


TASR 3

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  2. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  3. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  4. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  1. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  2. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  3. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  7. Zlatý sen vo vzduchu
  8. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 165
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 726
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 657
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 567
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 770
  6. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 3 254
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 910
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 227
  1. Jozef Drahovský: Ktoré vozidlo produkuje najmenej oxidu uhličitého, vrátane výroby paliva ?
  2. Martin Šuraba: Chlapec, ktorý stratil zápalky XXVI
  3. Jozef Pivarník: Dánsko a Slovensko: Dve Európy, dva svety spokojnosti
  4. Miloš Majšík: 500. výročie prvej písomnej zmienky o obci Papradno
  5. Miroslav Daniš: Historický úspech súdruha precedu
  6. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia
  7. Naďa Serafínová: Kto je Sulíkov syn a prečo obťažuje ľudí.
  8. Ivan Čáni: Dokáže NR SR prijať uznesenie odsudzujúce cestu Roberta Fica do Moskvy?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 624
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 24 035
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 615
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 122
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 9 392
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 518
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 061
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 196
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Drahovský: Ktoré vozidlo produkuje najmenej oxidu uhličitého, vrátane výroby paliva ?
  2. Martin Šuraba: Chlapec, ktorý stratil zápalky XXVI
  3. Jozef Pivarník: Dánsko a Slovensko: Dve Európy, dva svety spokojnosti
  4. Miloš Majšík: 500. výročie prvej písomnej zmienky o obci Papradno
  5. Miroslav Daniš: Historický úspech súdruha precedu
  6. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia
  7. Naďa Serafínová: Kto je Sulíkov syn a prečo obťažuje ľudí.
  8. Ivan Čáni: Dokáže NR SR prijať uznesenie odsudzujúce cestu Roberta Fica do Moskvy?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 624
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 24 035
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 615
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 122
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 9 392
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 518
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 061
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 196
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu