KOŠICE. Úhrada parkovného cez esemesky bude v Košiciach opäť drahšia. Zmenu všeobecne záväzného nariadenia mesta o dočasnom parkovaní schválili poslanci na štvrtkovom zasadnutí mestského zastupiteľstva. Ide už o druhé zdraženie tejto formy platenia za parkovanie v krátkom čase.
Len od 1. novembra 2023 sa zvýšila najdrahšia základná sadzba parkovného v najužšom centre mesta (tarifné pásmo A1) o sto percent z 0,75 na 1,50 eura za polhodinu.
Od 1. apríla stúpne parkovné už iba práve pri esemeskách z 1,50 na 1,72 eura, teda o 0,22 eura, čiže o ďalších 14,67 percenta.
V širšom centre Košíc (pásmo A2) poskočí polhodina parkovania pri tejto forme úhrady parkovného z 1 na 1,15 eura (o 15 percent), v rezidentských lokalitách (pásmo BN) z 0,50 na 0,57 eura (o 14 percent) a na návštevníckych parkovacích miestach (pásmo N) z 0,30 na 0,34 eura (o 13,33 percenta).

Najvyššiu sumu uhradili vodiči cez esemesky
V predloženom materiáli magistrátu sa píše, že len výnosy z predaja parkovacích lístkov dosiahli vlani viac ako 2,96 milióna. Už iba tie znamenajú oproti celkovým parkovacím príjmom za rok 2023 nárast o vyše 78 percent.
Napriek týmto číslam sa presadilo ďalšie zdraženie úhrady cez esemesky, ktorá do celkových výnosov z parkovného roky prispieva najviac - sumou 978-tisíc eur (33 percent). Z parkomatov na nezávorových parkoviskách to bolo 943-tisíc (32 percent) a na závorových 244-tisíc (8 percent), no a z aplikácií 796-tisíc (27 percent).
Platby parkovného cez SMS dominovali napriek tomu, že sa pri nich nedá uplatniť 25-percentná zľava pre držiteľov bonusových kariet, viazaných na trvalý pobyt v Košiciach.
Esemesky sú zároveň z hľadiska nákladov a provízií najdrahším platobným kanálom aj pre mesto, keďže provízia pre prevádzkovateľov SMS parkingu je vysúťažená na rok 2025 vo výške 14,1 percenta. Pri parkovacích automatoch sú náklady plus provízie len zhruba 8,4 percenta a pri aplikáciách predstavuje provízia iba 5 percent.
„Za účelom zníženia 'strát' pre mesto v dôsledku zvýšenia DPH (z 20 na 23 percent), mierneho zvýšenia provízie, ktorá je podstatne vyššia oproti prevádzkovým nákladom/provízii u ostatných platobných kanáloch, a najmä za účelom motivácie k využívaniu ostatných (pre mesto z finančného hľadiska priaznivejších) platobných kanálov sa navrhuje zvýšenie základnej sadzby v prípade SMS platby o 15 percent oproti základnej sadzbe,” obhajovalo mesto svoj zámer zvýšiť cenu parkovného cez esemesky.

Primátor vylúčil, že by mohlo ísť o diskrimináciu
Primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) informoval na štvrtkovom zastupiteľstve, že chcú spustiť informačnú kampaň, aby sa obyvatelia viac sústredili na úhradu parkovného inými kanálmi (aplikácie, parkomaty) ako cez SMS, teda cez tie, ktoré sú lacnejšie a výhodnejšie.
Prostredníctvom platby cez aplikácie môžu vodiči ušetriť nielen 10 percent zo základnej sadzby parkovného, ale držitelia bonusových kariet ešte ďalších 25 percent.
Pri využití oboch zliav ich tak vyjde napríklad polhodina parkovania v najlukratívnejšom pásme A1 iba necelé 1 euro, čo bude znamenať od 1. apríla oproti platbe cez sms úsporu až viac ako 0,7 eura.
Poslanec Ladislav Lörinc (Košická strana) poznamenal, že rozumie tomu, prečo sa mesto snaží znevýhodniť platbu cez SMS.
„Napriek tomu, že je táto platba už dnes mierne znevýhodnená, je pomerne dosť využívaná a jej podiel na trhu je veľký. Je to dané jednoduchosťou pre vodiča. V biznise vyhrávajú riešenia, ktoré sú jednoduché. Ak mesto nechce SMS platbu a chceme zvýhodniť iné formy platenia, tak by malo byť logickým krokom zrušiť ju úplne,” tvrdil Lörinc s tým, že nie je povinnosťou mesta takúto úhradu umožňovať.
Ľudia by sa potom podľa neho prispôsobili a našli by si iné formy (parkomaty, aplikácie).
Vyjadril zároveň obavu, či je v súlade s legislatívou, že sa cenovo znevýhodní jedna forma úhrady parkovného a či to nemôže o pol roka napadnúť prokurátor ako diskrimináciu.
„Nie je to problém a nie je to ani diskriminácia,” reagoval primátor. Pokračoval, že sa esemesky znevýhodňujú aj v Bratislave, kde je to až 20 percentami, pričom v Košiciach je to iba 15 percentami.
„Je to drahý nástroj a vysúťažené bremeno provízie agregátora tejto služby len prenášame do tejto platby.”
Polaček však čiastočne súhlasil s tým, že smerujeme k zrušeniu parkovného cez SMS, ale keďže ho stále využíva vyše 30 percent ľudí, tak sa nedá zastaviť už teraz. Pripomenul, že sa musíme vrátiť k podstate takto nastavených platieb, ktorou je regulácia prostredníctvom ceny.
„Dnes už vidíme, že v centre mesta sa dá zaparkovať, je voľnejšie. Tí, ktorí nechcú platiť, sa mu už vyhýbajú. Najdôležitejšia úloha regulácie v rámci našej stratégie či koncepcie sa teda napĺňa.”
Pomôcť chcú aj ľuďom s preukazom ŤZP
Ani poslanec Michal Djordjevič (nezávislý) nesúhlasil so zrušením SMS parkingu, lebo ho často využívajú cezpoľní vodiči, ktorí nemusia byť technicky zdatní stiahnuť si do mobilu aplikáciu, resp. ju nechcú, lebo parkujú v Košiciach iba výnimočne.
„Nemám ani vedomosť o tom, že by bol parkomat na každej ulici a rohu. Je to len uľahčenie pre ľudí,” doplnil.
Poslanec Tomáš Vasok (nezávislý) upozornil, že väčšina držiteľov ŤZP preukazov si bezplatný lístok na štyri hodiny denne kupuje cez esemesky, keďže na parkomatoch nie je rozpísané, ako sa dajú kúpiť.
Preto by sa podľa neho mala buď zachovať platba cez SMS, alebo by sa malo umožniť získať zvýhodnený lístok pre ŤZP aj prostredníctvom parkomatu, lebo nie každý má alebo vie používať aplikácie.
Polaček reagoval, že sa v tejto súvislosti chystá na apríl alebo jún ďalšia zmena nariadenia, ktorou by sa tieto lístky zrušili a pomohlo by sa ŤZP inou, jednoduchšou formou, len ešte musia dotiahnuť technické riešenie.

Najdrahšie karty zlacnejú
Poslanci schválili vo štvrtok aj návrh na zníženie cien najdrahších (nezľavnených) abonentných parkovacích kariet pre pásma A1 a A2 o 20 percent. Ide o akési permanentky, aby si vodič nemusel zakaždým kupovať parkovací lístok.
Pri nich tiež platí, že od 1. novembra 2023 zvýšilo mesto drasticky ich cenu. V pásme A1 to bolo napríklad za kartu na rok z 1 125 na 3-tisíc eur a v pásme A2 zo 750 na 2-tisíc eur. V oboch prípadoch to predstavovalo nárast takmer o 167 percent. Mesto pristúpilo k tejto zmene „vzhľadom na minimálny, resp. nulový dopyt”.
Od 1. júla sa znížia ceny pri ročných kartách pre pásmo A1 z 3-tisíc na 2 400 eur a pre pásmo A2 z 2-tisíc na 1 600 eur.
Poslanec Dominik Babušík (nezávislý) kritizoval, že sa ceny abonentných kariet znižujú iba pre mimokošických motoristov, ale nie pre obyvateľov mesta.
„Pritom pôvodné ceny boli nastavené tak, že celoročná nezľavnená karta pre pásmo A1 stála 3-tisíc eur, ale zľavnená pre obyvateľov iba 1 500 eur, teda polovica. Prečo teda nedošlo k zníženiu ceny aj za zľavnenú kartu?” pýtal sa vedenia mesta.
Polaček vysvetľoval, že mesto má už v súčasnosti k dispozícii plné portfólio dát vďaka elektronickým službám. „Na základe dát upravujeme tie ceny kariet, o ktoré záujem nie je, aby sme zvýšili výkon tam, kde mu vieme pomôcť.”
Zmenou všeobecne záväzného nariadenia sa zároveň nahradia krátkodobé abonentné karty s dobou platnosti 10 dní kartami s dobou platnosti 5 dní, čo môže byť atraktívnejšie pre turistov v prípade návštevy mesta na 4 - 7 dní (aby si nemuseli kupovať každý deň samostatný parkovací lístok). Ich cena bola určená ako 3,5-násobok maximálnej dennej sadzby v prípade pásma A1 (84 eur) a A2 (56 eur), a ako 4-násobok v prípade ostatných lacnejších pásiem.
Z parkovného má mesto stále viac a viac
Príjmy mesta z parkovného predstavovali podľa starších informácií mesta pre Korzár v roku 2020 len takmer 654-tisíc eur. V tom boli započítané úhrady cez SMS, aplikácie, v parkovacích automatoch, za parkovacie karty a Parkovací dom pri Steel Aréne.
V roku 2022 poskočili na vyše 940-tisíc (bez započítania príjmov od firmy EEI, ktorá skončila ako paralelný prevádzkovateľ parkovania v júni 2022) a v roku 2023 to už bolo takmer 1,66 milióna.
V aktuálnom materiáli magistrátu sa píše, že len výnosy z predaja parkovacích lístkov dosiahli vlani viac ako 2,96 milióna. Už iba tie znamenajú oproti celkovým parkovacím príjmom za rok 2023 nárast o vyše 78 percent.
Pre vytvorenie predstavy o medziročnom vývoji je porovnávanie ziskov a príjmov postačujúce, hoci sú medzi nimi isté rozdiely.
Magistrát totiž upozornil v poznámke, že výnosy v danom roku sa nezhodujú s príjmami, lebo napríklad mesačný zisk z aplikácií je formálne príjmom v nasledujúcom kalendárnom mesiaci a výnosy z platby SMS sú príjmom spravidla ešte o jeden mesiac neskôr, čo v závere roka znamená ich presun už do toho nasledujúceho.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári