KOŠICE. Košickí poslanci podporili žiadosť mesta o nenávratný finančný príspevok na projekt premeny klasickej križovatky Kostolianska cesta - Národná trieda – Podhradová na okružnú v predpokladanej výške oprávnených výdavkov 308 900 eur.
Popri tom zaznela ešte počas prerokovávania tohto bodu aj jedna znepokojujúca správa pre Košičanov o zmene prednosti v jazde na tomto významnom severnom vstupe do Košíc.
Prišiel s ňou mestský poslanec a starosta mestskej časti Sever František Ténai (nezávislý), v ktorej sa tento dopravný uzol nachádza. Kritizoval, že sa rozhodlo bez toho, aby sa k tomu mohla miestna samospráva vyjadriť, čo považuje za veľmi neobvyklé. Zmena hlavnej cesty podľa neho výrazne obmedzí mestskú hromadnú dopravu a uprednostní cezpoľných motoristov na úkor Košičanov.

Ténai: Je to absolútne nepochopiteľné
Takmer dvadsaťročný zámer riešenia problematickej križovatky pri zimnom štadióne Crow aréna sa výrazne priblížil k svojej realizácii, keď primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) zvestoval vlani v novembri, že mesto konečne získalo stavebné povolenie na jej prerobenie na okružnú.
Zároveň vtedy avizoval, že Košice sa budú uchádzať o eurofondy, čo na štvrtkovom zastupiteľstve schválili aj poslanci. V rámci diskusie vystúpil aj Ténai, ktorý najprv ocenil, že sa táto téma takto výrazne posunula a dlho plánovaná rekonštrukcia by sa mohla zvládnuť do roka.
„Práve preto je pre mňa absolútne nepochopiteľné, že kým odpočítavame mesiace do začiatku realizácie tejto stavby, Okresný úrad Košice spolu s Krajským dopravným inšpektorátom Policajného zboru v Košiciach určil v utorok také dopravné riešenie, ktoré mení aktuálny smer hlavnej cesty a znevýhodňuje obyvateľov Košíc,” upozornil Ténai.
Pokračoval, že tento necitlivý a nekompetentný zásah prinesie v prípade jeho naplnenia bezpečnostné riziko. Popisoval, že motoristi boli dlhé roky naučení na prednosť v jazde v rovnom smere z Podhradovej cez križovatku na Národnú triedu i Vodárenskú ulicu a opačne.
Uviedol, že po zmene určenia dopravného značenia sa má už stať hlavnou cestou odbočenie z Národnej triedy, resp. Vodárenskej ulice na Kostoliansku cestu a opačne.
Kostolianska cesta je pritom komunikáciou, ktorú ako severný vjazd do Košíc využívajú najmä obyvatelia viacerých obcí v smere od vodnej nádrže Ružín (napríklad Kysak, Družstevná pri Hornáde či Kostoľany nad Hornádom). Ako alternatívna trasa do centra mesta slúži aj obyvateľom mestských častí Ťahanovce a Sídlisko Ťahanovce či rekreantom z blízkych záhradkárskych lokalít.
V súčasnosti je vedľajšou cestou práve pre autá pri príjazde do Košíc, ktoré z nej odbočujú doľava na Národnú triedu a Vodárenskú. Tých je väčšina a musia dávať prednosť motoristom zo všetkých ďalších smerov.
Bude to komplikácia pre mestské autobusy
„Uprednostňujú sa cezpoľní motoristi, čo je v absolútnom rozpore s našou schválenou koncepciou dopravnej obslužnosti mesta Košice, lebo sa viac ako sto spojov mestskej hromadnej dopravy, prechádzajúcich tadiaľ v priebehu dňa, ocitne zrazu na vedľajšej ceste a budú musieť namiesto ich preferencie dávať mimokošickým autám prednosť,” varoval poslanec a starosta.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári