MOLDAVA NAD BODVOU, HANISKA. Cestujúcim nedávno oficiálne odovzdali elektrifikovanú železničnú trať v úseku Haniska pri Košiciach - Moldava nad Bodvou. Na slávnosti zaznelo, že trať prispeje k atraktivite vlakovej dopravy, zníženiu emisií skleníkových plynov, hluku i prašnosti v regióne.
Má to však háčik. Elektrifikovaná trať síce už stojí, ale elektrické súpravy po nej nejazdia.
Trať stojí, elektrické vlaky nejazdia
Praktické využitie trate za bezmála sedemdesiat miliónov eur je otázne, pretože v aktuálnom cestovnom poriadku nie je plánovaná prevádzka elektrických súprav.
V prípade, že by sa elektrifikácia predĺžila až do stanice Turňa nad Bodvou, kde sa nakladá vápenec a je vzdialená asi desať kilometrov, po trati by mohli jazdiť aj nákladné vlaky.
Situácia sa podľa našich zistení nezmení skôr ako v roku 2026, či skôr až v roku 2027, kým nespustia výrobu vo Volve.

Na tlačovke k otvoreniu trate minister dopravy, nominant Smeru Jozef Ráž povedal, že „elektrifikácia trate prispeje k rozvoju verejnej dopravy v regióne, čo zjednoduší cestovanie do Košíc a zvýši atraktívnosť vlakovej dopravy. Okrem toho prináša dôležité environmentálne benefity“.
Zaujímali sme sa, prečo na zmodernizovanej trati nejazdia elektrické súpravy a kedy sa tak stane. Pýtali sme sa aj, či bola investícia za niekoľko desiatok miliónov efektívna. Rezort dopravy nás odkázal na Železnice Slovenskej republiky a Železničnú spoločnosť Slovensko.

Súčasť širšieho plánu
Podľa Železníc Slovenskej republiky je elektrifikovaná trať Haniska - Moldava nad Bodvou súčasťou širšieho strategického plánu postupnej modernizácie železničnej infraštruktúry.
„Elektrifikácia jednotlivých úsekov prebieha postupne,“ povedala pre Korzár hovorkyňa Železníc SR Petra Lániková.
Konkrétnym príkladom, okrem elektrifikácie Haniska - Moldava nad Bodvou, sú podľa nej aj momentálne práce na elektrifikácii a kompletnej rekonštrukcii trate Humenné - Bánovce nad Ondavou, ktorej dokončenie je naplánované na 30. júla 2025.
„Aj keď v súčasnosti na trati Haniska - Moldava nad Bodvou ešte nebudú premávať elektrické vlaky, tento úsek bude v budúcnosti súčasťou ucelenej elektrifikovanej trate, čím sa zvýši efektivita a ekologickosť železničnej dopravy na Slovensku,“ dodala Lániková.

Vlaky nasadia najskôr s novým grafikonom
Dominik Drevický, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko, tiež potvrdil, že na tejto trati elektrické vlaky zatiaľ nejazdia, ale v budúcnosti sa to má zmeniť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári