Vyjadrenie riaditeľa Magistrátu mesta Košice Marcela Čopa k navrhovanému dopravnému riešeniu. Autor: TASR
KOŠICE. Krajský policajný dopravný inšpektorát v Košiciach potvrdil v utorok ráno, že sa v najbližšom čase zmení hlavná cesta v lokalite križovatky pri Crow aréne na vedľajšiu.
Primátor Košíc Jaroslav Polaček (nezávislý) a starosta dotknutej mestskej časti Sever František Ténai (nezávislý) pritom ešte minulý týždeň avizovali, že tomu chcú zabrániť a nájsť iné dopravné riešenie na severnom vstupe do mesta.
Košická krajská policajná hovorkyňa Lenka Ivanová v utorok v tlačovej správe uviedla, že na „ťahu“ je teraz mesto, aby vďaka čo najrýchlejšiemu osadeniu dopravného značenia pocítili komfort plynulej jazdy vodiči čo najskôr.
Popoludní na narýchlo zvolanom brífingu primátor odmietol, že by sa zmena mohla zrealizovať v najbližšom čase, lebo samospráva s ňou v žiadnom prípade nesúhlasí. Vo vyjadreniach mesta a polície sú aj ďalšie zásadné nezrovnalosti.

Primátor: Návrh polície je neprijateľný
Súčasná klasická križovatka Kostolianska cesta - Národná trieda – Podhradová sa má možno už od augusta začať rekonštruovať na okružnú.
Do štartu prác sa má stať vďaka zmene určenia dopravného značenia hlavnou cestou odbočenie z Národnej triedy, resp. Vodárenskej ulice na Kostoliansku cestu a opačne. Aktuálne je hlavnou cestou rovný smer medzi Cestou pod Hradovou a Národnou triedou.
V súčasnosti je teda pri najvyťaženejšom vjazde áut z okolitých obcí i Ťahanoviec do križovatky vedľajšou práve Kostolianska cesta, z ktorej odbočujú doľava na Národnú triedu a Vodárenskú. Tých je väčšina a musia dávať prednosť motoristom zo všetkých ďalších smerov.
Z tlačovej správy polície vyplývalo, že zmenu schválenú „po dôkladnej analýze” považuje za hotovú vec. Zdôraznila, že s návrhom súhlasil aj referát dopravy na košickom magistráte, a že cestné správne orgány (okresný úrad a mesto Košice) aj vydali rozhodnutie o určení dopravného značenia.

Polaček toto o niekoľko hodín neskôr na brífingu poprel. „Veľmi ma mrzí vyjadrenie štátnej polície k tejto križovatke,” povedal na úvod.
Pokračoval, že pre mesto je neprijateľné, aby bol projekt realizovaný tak, ako ho polícia navrhla výlučne z vlastnej iniciatívy. Odmietol zároveň interpretáciu, že by to bolo aj na základe požiadavky mesta.
Opisoval, že ihneď po doručení návrhu z krajského dopravného inšpektorátu sa ním zaoberali opakovane na spoločných stretnutiach.
„Posledné bolo v pondelok, kedy sme sa s políciou dohodli, že mesto nebude tento projekt akceptovať a do konca marca dodá vlastný projekt s analýzou i dopravnou simuláciou, ktorá by mala dať odpovede na to, aký vplyv by malo na dopravu nové značenie.”
Prioritu majú mať obyvatelia
Primátor zároveň prezentoval názor, že na niekoľko mesiacov do začiatku rekonštrukcie križovatky nemá zmysel dávať dočasné značenie a „ľudí nejakým spôsobom terorizovať”.
Zdôraznil, že nejde o žiadnu obyčajnú zmenu, lebo sa po nej zmenia návyky mnohých vodičov, napríklad z Ťahanoviec, pomerne zásadne a teraz sa nedá bez konkrétnych dát predvídať ani dopad na ďalšie križovatky v širšom okolí, ktoré sa môžu začať zahlcovať.
„Mojou prioritou je chrániť obyvateľov Košíc, ktorí chcú, aby boli veci nastavené prioritne pre nich.Neviem si predstaviť, že by sme tým odrezali obyvateľov Podhradovej a mestskej časti Kavečany. Neviem si ani predstaviť, že by začali jazdiť alternatívnou trasou medzi rodinnými domami, aby sa tejto križovatke vyhli, keďže by sa na nej stali sekundárnymi občanmi.”

Ako dodal, je potrebné robiť veci na základe analýz a dát, nie na základe jednej fotografie z dronu.
Narážal na argumentáciu polície, že dopravnú situáciu v okolí križovatky s Kostolianskou cestou pravidelne monitorovala a k záverečnému rozhodnutiu jej pomohlo aj použitie služobného dronu.
„Takéto riešenia nevznikajú zo dňa na deň, ale veľmi dôkladnou analýzou, jej prehodnocovaním a hľadaním tých najoptimálnejších riešení,” tvrdila tiež Ivanová.

Prerokovanie nepovažujú za súhlas mesta
Polaček vysvetľoval aj nezrovnalosti medzi tvrdeniami mesta a polície. Tá napríklad informovala, že so zmenou hlavnej cesty súhlasil aj referát dopravy na magistráte.
„Mesto sa vyjadrovalo k trošku inej situácii, resp. modelu. To, že niečo bolo prerokovávané na pravidelnom dopravnom dispečingu, my nepovažujeme za súhlas mesta,” oponoval primátor.
Riaditeľ magistrátu Marcel Čop ozrejmil, že na dopravnom dispečingu polícia predložila určité dopravné riešenie, ktoré nebolo vopred odkonzultované s vedením mesta.
„Kolega, ktorý sa dispečingu zúčastnil, sa vyjadril iba k čiastočnému dopravnému značeniu, resp. iba k niektorým doplnkovým značkám v návrhu, kde si všimol chyby, teda nie k nemu ako k celku. Bohužiaľ, polícia to vnímala ako jeho súhlasné stanovisko ku komplexnému návrhu.”
Ako Čop priznal, aj pre nich bolo prekvapením, že len niekoľko dní po tomto dispečingu bolo Okresným úradom Košice, odborom cestnej dopravy a pozemných komunikácií vydané rozhodnutie o určení zmeny dopravného značenia.
Nevedel si to vysvetliť, lebo v minulosti muselo mesto predkladať pred rozhodnutím podrobné analýzy, aký dopad na dopravu bude mať nejaká nová navrhovaná zmena, čo sa v tomto prípade nestalo.
Čop: Hlavná cesta sa teraz meniť nebude
Z okresného úradu v piatkovej odpovedi pre Korzár tvrdili, že rozhodli na základe žiadosti i súhlasného stanoviska polície aj mesta a takisto prejednania na dispečingu mesta.
„Toto určenie použitia trvalého dopravného značenia nie je správne vystavené zo strany okresného úradu, lebo mesto Košice nebolo žiadateľom, tým bola iba polícia. Ihneď sme sa voči tomu ohradili a začali sme to riešiť,” zdôraznil Čop.
Informoval preto motoristickú verejnosť, že sa dopravné značenie ani hlavná cesta určite zatiaľ meniť nebude.
„Niečo riešiť bude možné až po našej podrobnej analýze na základe dopravných modelov s následným vyhodnotením vplyvu na dopravnú situáciu. Dovtedy sa žiadne dopravné značenie určite meniť nebude.”
Ako príklad možných negatívnych dôsledkov v prípade realizácie aktuálne schválenej zmeny Čop uviedol, že sa autá po prejdení tejto križovatky dostanú na neďalekú križovatku Národná trieda - Hlinkova, kde je pre tento smer na semafore iba šesťsekundový interval.
„Takže sa tie autá nestratia a ten lievik sa iba posunie o križovatku ďalej.”
Polaček: Kolega bol políciou zavedený
V policajnej tlačovej správe sa nachádza aj citácia, že “cestné správne orgány (okresný úrad a mesto Košice) vydali rozhodnutie o určení dopravného značenia”.
Na otázku Korzára, či teda polícia uviedla nepravdivú informáciu, riaditeľ magistrátu reagoval, že “by som to takto nepovedal, skôr je to neúplná informácia, lebo mesto je len správcom cesty a cestným správnym orgánom je okresný úrad”.
„Podstatné je, čo sa dohodlo v pondelok. Zástupcovia z dopravného inšpektorátu a odborní pracovníci magistrátu sa dohodli, že žiadna zmena nenastane a mesto predloží do konca marca svoju analýzu, dátové toky a dopravné modely, ktoré nám vypracujú dopravní inžinieri. Potom sa stretneme a dohodneme sa, aký bude ďalší postup,” ozrejmil Polaček.
Opätovne sa vrátil k dopravnému dispečingu, kde podľa neho nebola predložená požiadavka magistrátu o zmenu. “Kolega bol zavedený, že sa jedná o žiadosť mesta. Od krajského dopravného inšpektorátu dostal nesprávnu informáciu.”
Doplnil, že sa v utorok spojil s vedením krajskej polície a požiadal, aby sa rešpektovalo, čo sa deň predtým dohodlo a je o tom aj písomný zápis. Pripustil, že mohlo ísť možno zo strany polície len o nedorozumenie, ale možno to vzniklo z rôznych iných dôvodov.
Autobusy by uviazli v zápchach nadlho
Generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice Roman Danko konkretizoval, že cez tento dopravný uzol prechádzajú tri denné a jedna nočná autobusová linka, čo predstavuje denne vyše 250 spojov.
“Máme problém s riešením krajského dopravného inšpektorátu. Je to aj logické, lebo kým teraz sú naše vozidlá na hlavnej ceste, po zmene by sa ocitli na vedľajšej a na tej prednosťou v jazde najposlednejšej vetve štvorramennej križovatky, čiže by museli dávať prednosť úplne všetkým.”
Danko to považuje z hľadiska jazdných časov za krok dozadu, lebo autobusy mestskej hromadnej dopravy by mali mať preferenciu. “Môže to byť aj veľmi nepríjemné a stresujúce pre našich vodičov autobusov.”
Zmeny by sa týkali liniek 12, 16 a 29. Problém je v tom, že veľké zdržanie by mali po zmene hlavnej cesty najprv v smere z Podhradovej na križovatke pri Crow aréne. V rannej špičke by sa pre neustály prúd áut z Kostolianskej zahltila aj Národná trieda pred križovatkou s Hlinkovou pri obchodnom centre Mier, čo by spôsobilo ďalší nárast zdržania autobusov.
Keďže ranná špička trvá okolo jeden a pol až dvoch hodín, jeden spoj by nabral meškanie možno až desiatky minút len na tomto krátkom úseku svojej trasy.
Danko pripomenul, že v letných mesiacov sa výrazne zintenzívňuje aj doprava návštevníkov do košickej zoo v Kavečanoch.
„Práve toto bol jeden z našich hlavných argumentov proti tomuto návrhu, lebo mestská hromadná doprava by sa dostala až na tretiu či štvrtú koľaj. Autobusy by sa nám stratili v dopravných zápchach a tým by sa stratil zmysel mestskej hromadnej dopravy,” komentoval Čop.
Starostovia nesúhlasia
Túto tému otvoril na minulotýždňovom mestskom zastupiteľstve starosta Severu. Na brífingu vyjadril presvedčenie, že keby bola po novom hlavnou Kostolianska cesta, na križovatke by výraznejšie pribudlo áut.
Stala by sa totiž ešte atraktívnejšou ako alternatívna trasa pre obyvateľov obidvoch ťahanovských mestských častí, teda obce aj sídliska.
„Nevidíme zmysel tohto dočasného riešenia bez toho, aby sme mali nejaké dáta. Vnímam to ako dôsledok toho, že je nedostatok policajtov a ráno nemá kto tú križovatku riadiť,” konštatoval Ténai.
Starosta Martin Balčík (nezávislý) z ďalšej dotknutej mestskej časti Kavečany, ktorá je koncovou a jej súčasťou je aj zoo, upriamil pozornosť aj na školské autobusové spoje.
„Sú nastavené tak, aby deti stíhali vyučovací proces. Ale keď my dáme autobusy na vedľajšiu cestu, tak prídu do školy možno o pol desiatej. Toto nemôžeme dopustiť. Do vybudovania okružnej križovatky je toto súčasné riešenie vyhovujúce. Podľa mňa všetky výhrady potvrdí aj avizovaná dopravná štúdia, ktorú dá vypracovať mesto.”
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári