Korzár logo Korzár Košice

Obrat pri vyťaženej križovatke Košíc. Polícia informovala o zmene, podľa mesta to neplatí

Varujú pred kolapsom spojov.

Vyjadrenie riaditeľa Magistrátu mesta Košice Marcela Čopa k navrhovanému dopravnému riešeniu. Autor: TASR

KOŠICE. Krajský policajný dopravný inšpektorát v Košiciach potvrdil v utorok ráno, že sa v najbližšom čase zmení hlavná cesta v lokalite križovatky pri Crow aréne na vedľajšiu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Primátor Košíc Jaroslav Polaček (nezávislý) a starosta dotknutej mestskej časti Sever František Ténai (nezávislý) pritom ešte minulý týždeň avizovali, že tomu chcú zabrániť a nájsť iné dopravné riešenie na severnom vstupe do mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Košická krajská policajná hovorkyňa Lenka Ivanová v utorok v tlačovej správe uviedla, že na „ťahu“ je teraz mesto, aby vďaka čo najrýchlejšiemu osadeniu dopravného značenia pocítili komfort plynulej jazdy vodiči čo najskôr.

Popoludní na narýchlo zvolanom brífingu primátor odmietol, že by sa zmena mohla zrealizovať v najbližšom čase, lebo samospráva s ňou v žiadnom prípade nesúhlasí. Vo vyjadreniach mesta a polície sú aj ďalšie zásadné nezrovnalosti.

Súvisiaci článok Z hlavnej cesty vedľajšia. Významný vstup do Košíc sa zmení. Polícia to považuje za hotovú vec Čítajte 

Primátor: Návrh polície je neprijateľný

Súčasná klasická križovatka Kostolianska cesta - Národná trieda – Podhradová sa má možno už od augusta začať rekonštruovať na okružnú.

Do štartu prác sa má stať vďaka zmene určenia dopravného značenia hlavnou cestou odbočenie z Národnej triedy, resp. Vodárenskej ulice na Kostoliansku cestu a opačne. Aktuálne je hlavnou cestou rovný smer medzi Cestou pod Hradovou a Národnou triedou.

V súčasnosti je teda pri najvyťaženejšom vjazde áut z okolitých obcí i Ťahanoviec do križovatky vedľajšou práve Kostolianska cesta, z ktorej odbočujú doľava na Národnú triedu a Vodárenskú. Tých je väčšina a musia dávať prednosť motoristom zo všetkých ďalších smerov.

SkryťVypnúť reklamu

Z tlačovej správy polície vyplývalo, že zmenu schválenú „po dôkladnej analýze” považuje za hotovú vec. Zdôraznila, že s návrhom súhlasil aj referát dopravy na košickom magistráte, a že cestné správne orgány (okresný úrad a mesto Košice) aj vydali rozhodnutie o určení dopravného značenia.

Súvisiaci článok Na významnej košickej križovatke schválili zmenu prednosti. Obišli nás, tvrdí starosta Severu Čítajte 

Polaček toto o niekoľko hodín neskôr na brífingu poprel. „Veľmi ma mrzí vyjadrenie štátnej polície k tejto križovatke,” povedal na úvod.

Pokračoval, že pre mesto je neprijateľné, aby bol projekt realizovaný tak, ako ho polícia navrhla výlučne z vlastnej iniciatívy. Odmietol zároveň interpretáciu, že by to bolo aj na základe požiadavky mesta.

Opisoval, že ihneď po doručení návrhu z krajského dopravného inšpektorátu sa ním zaoberali opakovane na spoločných stretnutiach.

SkryťVypnúť reklamu

„Posledné bolo v pondelok, kedy sme sa s políciou dohodli, že mesto nebude tento projekt akceptovať a do konca marca dodá vlastný projekt s analýzou i dopravnou simuláciou, ktorá by mala dať odpovede na to, aký vplyv by malo na dopravu nové značenie.”

Prioritu majú mať obyvatelia

Primátor zároveň prezentoval názor, že na niekoľko mesiacov do začiatku rekonštrukcie križovatky nemá zmysel dávať dočasné značenie a „ľudí nejakým spôsobom terorizovať”.

Zdôraznil, že nejde o žiadnu obyčajnú zmenu, lebo sa po nej zmenia návyky mnohých vodičov, napríklad z Ťahanoviec, pomerne zásadne a teraz sa nedá bez konkrétnych dát predvídať ani dopad na ďalšie križovatky v širšom okolí, ktoré sa môžu začať zahlcovať.

„Mojou prioritou je chrániť obyvateľov Košíc, ktorí chcú, aby boli veci nastavené prioritne pre nich.Neviem si predstaviť, že by sme tým odrezali obyvateľov Podhradovej a mestskej časti Kavečany. Neviem si ani predstaviť, že by začali jazdiť alternatívnou trasou medzi rodinnými domami, aby sa tejto križovatke vyhli, keďže by sa na nej stali sekundárnymi občanmi.”

Súvisiaci článok Problematická križovatka má stavebné povolenie. Primátor: Na môj vkus to trvalo pridlho Čítajte 

Ako dodal, je potrebné robiť veci na základe analýz a dát, nie na základe jednej fotografie z dronu.

Narážal na argumentáciu polície, že dopravnú situáciu v okolí križovatky s Kostolianskou cestou pravidelne monitorovala a k záverečnému rozhodnutiu jej pomohlo aj použitie služobného dronu.

„Takéto riešenia nevznikajú zo dňa na deň, ale veľmi dôkladnou analýzou, jej prehodnocovaním a hľadaním tých najoptimálnejších riešení,” tvrdila tiež Ivanová.

Súvisiaci článok Volal policajtov, aby prišli riadiť križovatku. Povedali mu, že neprídu, lebo ich je málo Čítajte 

Prerokovanie nepovažujú za súhlas mesta

Polaček vysvetľoval aj nezrovnalosti medzi tvrdeniami mesta a polície. Tá napríklad informovala, že so zmenou hlavnej cesty súhlasil aj referát dopravy na magistráte.

„Mesto sa vyjadrovalo k trošku inej situácii, resp. modelu. To, že niečo bolo prerokovávané na pravidelnom dopravnom dispečingu, my nepovažujeme za súhlas mesta,” oponoval primátor.

Riaditeľ magistrátu Marcel Čop ozrejmil, že na dopravnom dispečingu polícia predložila určité dopravné riešenie, ktoré nebolo vopred odkonzultované s vedením mesta.

„Kolega, ktorý sa dispečingu zúčastnil, sa vyjadril iba k čiastočnému dopravnému značeniu, resp. iba k niektorým doplnkovým značkám v návrhu, kde si všimol chyby, teda nie k nemu ako k celku. Bohužiaľ, polícia to vnímala ako jeho súhlasné stanovisko ku komplexnému návrhu.”

Ako Čop priznal, aj pre nich bolo prekvapením, že len niekoľko dní po tomto dispečingu bolo Okresným úradom Košice, odborom cestnej dopravy a pozemných komunikácií vydané rozhodnutie o určení zmeny dopravného značenia.

Nevedel si to vysvetliť, lebo v minulosti muselo mesto predkladať pred rozhodnutím podrobné analýzy, aký dopad na dopravu bude mať nejaká nová navrhovaná zmena, čo sa v tomto prípade nestalo.

Čop: Hlavná cesta sa teraz meniť nebude

Z okresného úradu v piatkovej odpovedi pre Korzár tvrdili, že rozhodli na základe žiadosti i súhlasného stanoviska polície aj mesta a takisto prejednania na dispečingu mesta.

„Toto určenie použitia trvalého dopravného značenia nie je správne vystavené zo strany okresného úradu, lebo mesto Košice nebolo žiadateľom, tým bola iba polícia. Ihneď sme sa voči tomu ohradili a začali sme to riešiť,” zdôraznil Čop.

Informoval preto motoristickú verejnosť, že sa dopravné značenie ani hlavná cesta určite zatiaľ meniť nebude.

„Niečo riešiť bude možné až po našej podrobnej analýze na základe dopravných modelov s následným vyhodnotením vplyvu na dopravnú situáciu. Dovtedy sa žiadne dopravné značenie určite meniť nebude.”

Ako príklad možných negatívnych dôsledkov v prípade realizácie aktuálne schválenej zmeny Čop uviedol, že sa autá po prejdení tejto križovatky dostanú na neďalekú križovatku Národná trieda - Hlinkova, kde je pre tento smer na semafore iba šesťsekundový interval.

„Takže sa tie autá nestratia a ten lievik sa iba posunie o križovatku ďalej.”

Polaček: Kolega bol políciou zavedený

V policajnej tlačovej správe sa nachádza aj citácia, že “cestné správne orgány (okresný úrad a mesto Košice) vydali rozhodnutie o určení dopravného značenia”.

Na otázku Korzára, či teda polícia uviedla nepravdivú informáciu, riaditeľ magistrátu reagoval, že “by som to takto nepovedal, skôr je to neúplná informácia, lebo mesto je len správcom cesty a cestným správnym orgánom je okresný úrad”.

„Podstatné je, čo sa dohodlo v pondelok. Zástupcovia z dopravného inšpektorátu a odborní pracovníci magistrátu sa dohodli, že žiadna zmena nenastane a mesto predloží do konca marca svoju analýzu, dátové toky a dopravné modely, ktoré nám vypracujú dopravní inžinieri. Potom sa stretneme a dohodneme sa, aký bude ďalší postup,” ozrejmil Polaček.

Opätovne sa vrátil k dopravnému dispečingu, kde podľa neho nebola predložená požiadavka magistrátu o zmenu. “Kolega bol zavedený, že sa jedná o žiadosť mesta. Od krajského dopravného inšpektorátu dostal nesprávnu informáciu.”

Doplnil, že sa v utorok spojil s vedením krajskej polície a požiadal, aby sa rešpektovalo, čo sa deň predtým dohodlo a je o tom aj písomný zápis. Pripustil, že mohlo ísť možno zo strany polície len o nedorozumenie, ale možno to vzniklo z rôznych iných dôvodov.

Autobusy by uviazli v zápchach nadlho

Generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice Roman Danko konkretizoval, že cez tento dopravný uzol prechádzajú tri denné a jedna nočná autobusová linka, čo predstavuje denne vyše 250 spojov.

“Máme problém s riešením krajského dopravného inšpektorátu. Je to aj logické, lebo kým teraz sú naše vozidlá na hlavnej ceste, po zmene by sa ocitli na vedľajšej a na tej prednosťou v jazde najposlednejšej vetve štvorramennej križovatky, čiže by museli dávať prednosť úplne všetkým.”

Danko to považuje z hľadiska jazdných časov za krok dozadu, lebo autobusy mestskej hromadnej dopravy by mali mať preferenciu. “Môže to byť aj veľmi nepríjemné a stresujúce pre našich vodičov autobusov.”

Zmeny by sa týkali liniek 12, 16 a 29. Problém je v tom, že veľké zdržanie by mali po zmene hlavnej cesty najprv v smere z Podhradovej na križovatke pri Crow aréne. V rannej špičke by sa pre neustály prúd áut z Kostolianskej zahltila aj Národná trieda pred križovatkou s Hlinkovou pri obchodnom centre Mier, čo by spôsobilo ďalší nárast zdržania autobusov.

Keďže ranná špička trvá okolo jeden a pol až dvoch hodín, jeden spoj by nabral meškanie možno až desiatky minút len na tomto krátkom úseku svojej trasy.

Danko pripomenul, že v letných mesiacov sa výrazne zintenzívňuje aj doprava návštevníkov do košickej zoo v Kavečanoch.

„Práve toto bol jeden z našich hlavných argumentov proti tomuto návrhu, lebo mestská hromadná doprava by sa dostala až na tretiu či štvrtú koľaj. Autobusy by sa nám stratili v dopravných zápchach a tým by sa stratil zmysel mestskej hromadnej dopravy,” komentoval Čop.

Starostovia nesúhlasia

Túto tému otvoril na minulotýždňovom mestskom zastupiteľstve starosta Severu. Na brífingu vyjadril presvedčenie, že keby bola po novom hlavnou Kostolianska cesta, na križovatke by výraznejšie pribudlo áut.

Stala by sa totiž ešte atraktívnejšou ako alternatívna trasa pre obyvateľov obidvoch ťahanovských mestských častí, teda obce aj sídliska.

„Nevidíme zmysel tohto dočasného riešenia bez toho, aby sme mali nejaké dáta. Vnímam to ako dôsledok toho, že je nedostatok policajtov a ráno nemá kto tú križovatku riadiť,” konštatoval Ténai.

Starosta Martin Balčík (nezávislý) z ďalšej dotknutej mestskej časti Kavečany, ktorá je koncovou a jej súčasťou je aj zoo, upriamil pozornosť aj na školské autobusové spoje.

„Sú nastavené tak, aby deti stíhali vyučovací proces. Ale keď my dáme autobusy na vedľajšiu cestu, tak prídu do školy možno o pol desiatej. Toto nemôžeme dopustiť. Do vybudovania okružnej križovatky je toto súčasné riešenie vyhovujúce. Podľa mňa všetky výhrady potvrdí aj avizovaná dopravná štúdia, ktorú dá vypracovať mesto.”

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Plátené tašky a opakované použitie
  2. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  3. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  4. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  5. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  6. Takto chutí zlato
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 872
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 6 393
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 036
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 806
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 3 757
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 707
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 317
  8. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 2 313
  1. Matúš Radusovsky: Medobranie – Oslava získavania čerstvého medu
  2. Daniel Rabina: Kultúra na povel. Čo sa stane, keď ústava začne diktovať umeniu?
  3. Martin Kresák: "Zrušený" 17. november? A čo tak generálny štrajk?
  4. Rado Surovka: Ficovci zatĺkli ďalší klinec do rakvy demokracie
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti.
  6. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 9
  7. Martin Fronk: Rodinný klub, štátny úväzok: Keď verejná inštitúcia patrí len „našim“
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe?
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 368
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 16 099
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 570
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 335
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 10 233
  6. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 7 394
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 752
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 584
  1. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  2. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  3. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  4. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  5. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  6. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  8. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Matúš Radusovsky: Medobranie – Oslava získavania čerstvého medu
  2. Daniel Rabina: Kultúra na povel. Čo sa stane, keď ústava začne diktovať umeniu?
  3. Martin Kresák: "Zrušený" 17. november? A čo tak generálny štrajk?
  4. Rado Surovka: Ficovci zatĺkli ďalší klinec do rakvy demokracie
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti.
  6. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 9
  7. Martin Fronk: Rodinný klub, štátny úväzok: Keď verejná inštitúcia patrí len „našim“
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe?
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 368
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 16 099
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 570
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 335
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 10 233
  6. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 7 394
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 752
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 584
  1. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  2. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  3. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  4. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  5. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  6. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  8. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu