KOŠICE. Ráno často cestuje z Margecian-zastávka do Košíc, kde pracuje. Barbora Andor Tóthová si lístok kupuje zväčša v aplikácii cez mobilný telefón. Stojí 1,90 eura. Toľko stál, aj keď si ho kúpila priamo vo vlaku.
Od polovice marca sa to však zmení, národný dopravca zavádza nové servisné poplatky. Cestujúci zaplatia pri kúpe lístka v pokladni jedno euro navyše. Lístok u sprievodcu vo vlaku vyjde až o tri eurá viac.
Keby mala Andor Tóthová vybitý mobil, musela by si lístok kúpiť priamo vo vlaku. Namiesto 1,90 by zaplatila o tri eurá viac, teda cesta do Košíc by ju stála 4,90 eura.
Ešte pred odchodom do práce nosí syna do škôlky na vedľajšiu zástavku Margecany. Lístok stojí 50 centov. Ak by sa jej nepodarilo kúpiť lístok cez mobil, krátka cesta by ju stála 3,50 eura.
„Na našej zástavke je pritom veľmi slabý signál,“ hovorí Andor Tóthová, ktorá sa spolu s ďalšími pravidelne cestujúcimi stala spoluautorkou petície proti zdražovaniu cestovného vo vlakoch.

Obhajoba úsporou a ekológiou
Železničná spoločnosť Slovensko zavedenie servisných poplatkov pri nákupe lístkov v pokladniciach a vo vlakoch obhajuje digitalizáciou svojich služieb, získaním dodatočných výnosov, šetrením nákladov i času cestujúcich, aj ekológiou.
Národný dopravca nebude nové poplatky uplatňovať u seniorov, ktorí využívajú lístok so stopercentnou zľavou, teda cestujú zadarmo.
Predaj lístka v pokladnici stojí spoločnosť viac ako euro, zatiaľ čo online predaj zníži tieto náklady na menej ako 30 centov.
Petičiari s argumentmi národného dopravcu nesúhlasia. „V prvom rade ide o nepomerné zvýšenie cien za základné služby a o vôbec historicky najzásadnejšiu zmenu v spôsobe využívania železničnej dopravy a deje sa tak bez náležitej informačnej kampane."
Pokračujú, že vo vlakoch či staniciach takmer úplne absentujú plagáty a letáky informujúce o zmene, ktoré by brali ohľad na pravidelných cestujúcich, ale aj na najzraniteľnejšie skupiny obyvateľov využívajúcich železničnú dopravu - ľudí s akýmkoľvek znevýhodnením a sociálne vylúčené skupiny obyvateľov.

Seniori oslobodení
Kontroverzný je podľa nich aj jediný spôsob, ako kúpiť lístok bez poplatku. Považujú ho za diskriminujúci.
„Od 15. marca bude zakúpenie cestovného dokladu bez navýšeného poplatku možné len cez aplikáciu v mobilnom telefóne, prípadne online. Avšak nie všetky miesta a dokonca nie všetky vlakové zástavky na Slovensku majú prístup k internetu. Zároveň, nie všetci obyvatelia vlastnia inteligentný telefón.“
Oceňujú, že od týchto poplatkov sú oslobodení obyvatelia starší ako 62 rokov, napriek tomu je však podľa nich viacero iných skupín, pre ktoré by tieto poplatky znamenali automaticky drahšie cestovné, ktoré by si v niektorých prípadoch ani nemohli dovoliť.
„Ako príklad môžeme uviesť osoby bez prístupu k internetovému pripojeniu, osoby v hmotnej núdzi či osoby z vylúčených komunít. Diskriminačné je to aj pre turistov alebo cudzincov, ktorí sú na Slovensku len na krátkodobom pobyte a aplikáciu stiahnutú nemajú.“
Žiadajú wifi na staniciach
Podľa autorov petície je tiež neakceptovateľné, že k zmene dochádza bez zabezpečenia vhodnej infraštruktúry pre prechod na navrhované riešenie.
„Minimálne by bolo potrebné zabezpečenie vysokorýchlostnej wifi siete v každej stanici na území Slovenska,“ uvádza zverejnená petícia.
Žiadajú aj inú možnosť nákupu lístka bez poplatku, ako len prostredníctvom aplikácie. Napríklad prostredníctvom automatov na lístky na staniciach, prípadne vo vlakoch.
Podľa nich by bolo riešením aj zaviesť karty, na ktoré si obyvatelia vložia peniaze a kúpia si lístky prostredníctvom terminálov.
Nateraz žiadajú odloženie platnosti nových poplatkov. Petíciu zatiaľ podporilo vyše 300 obyvateľov.
Tri eurá navyše
„Je to nemožné zrealizovať v takých podmienkach, kde mnohé dediny ani nemajú pokrytie sieťou. A v rómskych komunitách, kde nemajú bankové účty aj sociálne dávky dostávajú šekom,“ uviedol Štefan Hovan zo Žakaroviec.
„Tri eurá navyše za lístok z jednej dediny do druhej, kúpený vo vlaku, hoci sa nedá kúpiť mobilom, je šialené. Nech si každý dáva ceny, aké chce, ale nie štátny monopol,“ myslí si Ľuboš Lorenz zo Štósu.
Ferdinand Biel z obce Sedliacka Dubová zdôrazňuje, že u národného dopravcu je nemysliteľné, aby nútil občanov, ktorí chcú cestovať vlakom, k vlastníctvu smart mobilného telefónu, internetu a používania ich aplikácií.
„Taktiež je nehorázna drzosť, keď sa servisný poplatok účtuje za každú jazdu a osobu, aj keď je to všetko vytlačené na jednom doklade a úkon prebehol len raz. Príklad: za spiatočný lístok aj z neobsadenej stanice vydaný vo vlaku pre dve osoby je servisný poplatok 12 eur. Plus cestovné. Toto nie je servisný poplatok, to je úžera.“

Zrušené pokladne
Mária Seresová z Rimavskej Soboty hovorí, že Slovensko nie je o Bratislave či Žiline. „Žijú tu aj chudobní ľudia bez internetu, osobných účtov, a je nezmysel platiť miesto 50 centov vo vlaku 3,50 eura. Železničná spoločnosť takto odbúrava cestujúcich, ktorí si nemajú ako obstarať cestovný doklad, keď osobné pokladne sú už väčšinou zrušené.“
Monika Oravcová z Košíc hovorí, že nie je spravodlivé zaviesť poplatok za niečo, čo cestujúci nevie ovplyvniť. „Napríklad, že v Čerhove nie je možnosť kúpy lístka." Internet v mobile nemá.
Podporovatelia petície pripomínajú, že cestovanie by malo byť dostupné aj pre tých,čo si nevedia kúpiť lístok online. „Množstvo ľudí cestuje do práce vlakom, dotkne sa to pracujúcej triedy a chudobnejších ľudí.“
Poslanec: Milión ohrozených chudobou
Nový servisný poplatok národného dopravcu kritizuje aj najsilnejšia opozičná strana Progresívne Slovensko. Poslanec Martin Dubéci avizuje rokovania s dopravcom pre hľadanie spravodlivého riešenia, petíciu podporuje.
„Poplatok vnímam ako znevýhodňujúci pre najcitlivejšie skupiny obyvateľstva, ktorým sa cestovanie neprimerane predraží. Až 54,33 percenta cestujúcich si totižto cestovné lístky stále nakupuje v pokladniach alebo od personálu vo vlaku.“
Do tejto skupiny môžu podľa neho patriť aj skupiny ohrozené chudobou, bez prístupu k internetu alebo bez bankového účtu.
„ Vlastniť zariadenie s dátovým pripojením a mať možnosť robiť nákupy online v dnešnej dobe, keď je na Slovensku podľa Štatistického úradu Slovenskej republiky stále približne milión obyvateľov ohrozených chudobou alebo sociálnym vylúčením, stále nie je samozrejmosťou. Toto opatrenie sa preto môže dotknúť mnohých zraniteľných skupín, ktoré sú zároveň na verejnú dopravu odkázané.“
Online lístky sú dnes v menšine
Národný dopravca pre Korzár reaguje, že petíciu eviduje, no zdôrazňuje, že nejde o zvyšovanie cestovného. „To zostáva nezmenené od roku 2011. Železničná doprava je naďalej najlacnejšou formou verejnej dopravy,“ uvádza hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Dominik Drevický.
Tento systém podľa neho funguje aj v zahraničí – v Rakúsku, Nemecku či Francúzsku je nákup cez internet výhodnejší, pričom podobné poplatky za obsluhu sú dnes bežné napríklad aj v bankách. „ZSSK zaviedla jasný a transparentný model: ak si cestujúci kúpi lístok v predstihu online, neplatí žiadny poplatok.“
Drevický tvrdí, že na zmenu sa pripravili a pripravujú na ňu aj Slovensko.
Informácie o poplatku za servis sú dostupné na staniciach aj online. Priamo na staniciach tiež podľa hovorcu asistenti aktívne oslovujú cestujúcich, najmä tých stojacich v radoch pri pokladniciach, a pomáhajú im s prechodom na digitálny nákup.
Podnety prehodnocujú
Dopravca dodáva, že registruje rôzne názory na zavedenie poplatku za servis, pričom vníma spätnú väzbu najmä od cestujúcich a odbornej verejnosti. „Všetky relevantné podnety prehodnocujeme a analyzujeme na základe faktov a reálnych dát.“
Nie je nový spôsob nákupu lístkov diskriminujúci pre ľudí, ktorí nevlastnia inteligentný telefón, prípadne nemajú dáta?
Drevický odpovedá, že vyše 85 percent Slovákov používa smartfóny s internetom.
„Pre skupiny, ktoré môžu mať s digitálnym nákupom ťažkosti, platia výnimky – poplatok neplatia seniori od 70 rokov, držitelia preukazu ŤZP-S a cestujúci od 62 rokov pri vyzdvihnutí lístka na 100-percentnú zľavu.“
Dnes si pritom lístok online kupuje približne 45 percent cestujúcich.
„Pre cestujúcich tak stále zostáva možnosť kúpy lístka bez poplatku – buď online (e-shop či aplikácia) alebo cez SMS lístok (osobné vlaky a TEŽ), ktorý nevyžaduje smartfón ani dátový balík. Pri pravidelnom cestovaní je napríklad výhodnou alternatívou aj traťový lístok, ktorý umožňuje neobmedzené cestovanie na vybranej trase a odstraňuje potrebu denného kupovania lístkov.“
Nákup cestovných lístkov
Online nákup: Najvýhodnejšia možnosť - lístok je bez poplatku za servis.
Nákup v pokladnici: K cestovnému bude účtovaný poplatok za servis vo výške 1 €.
Nákup vo vlaku: K cestovnému bude účtovaný poplatok za servis vo výške 3 € (pri nástupe v každej stanici, aj v stanici bez otvorenej pokladnice).
Výnimky: Poplatok za servis sa neuplatňuje pri kúpe cestovného lístka na 100 % zľavu pre cestujúcich od 62 rokov, pre osoby od 70 rokov a držiteľov preukazu ŤZP-S. Rovnako sa netýka miesteniek, lôžok, ležadiel, cestovného na bicykel a batožinu, SC príplatkov, preukazov Junior, Klasik a Maxi klasik, medzinárodných dokladov, kuriérnych zásielok, balíkových ponúk, autovlaku, prolongácie režijných preukazov, doplatku do 1. triedy a dobitia kreditu. Železničná spoločnosť Slovensko neprevádzkuje stacionárne automaty na staniciach, mobilné automaty vo vlakoch TEŽ a OŽ sú samoobslužné, a preto sa na ne poplatok nevzťahuje.
(Zdroj: ZSSK)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári