KOŠICE. V areáli U. S. Steel Košice sa v júni 2021 stala tragická dopravná nehoda. Nákladný vlak sa zrazil s autobusom vnútropodnikovej dopravy. Smrteľne sa zranil 31-ročný vlakový posunovač a ľahko jeden z cestujúcich v autobuse.
Polícia obvinila vodiča autobusu Petra H. (64) z prečinu usmrtenia a v septembri 2022 prokuratúra prípad odstúpila Okresnému súdu Košice II. Hoci ten vydal trestný rozkaz, ktorým obžalovaného uznal vinným, mestský súd, ktorý vznikol zlúčením troch okresných, sa musel nehodou zaoberať podrobnejšie.
Jeho vlaňajší rozsudok bol v stredu obsahom verejného zasadnutia na košickom krajskom súde.
Posunovač na mieste zomrel
Nehoda sa stala večer 5. júna 2021. Vodič autobusu značky SOR 18 NB Dopravného podniku mesta Košice premával v areáli oceliarní po účelovej komunikácii od vstupnej brány k areálu štrkovne.
Podľa znenia obžaloby v tesnej blízkosti pred nechráneným železničným priecestím s označením značkou „Stoj, daj prednosť v jazde" sa nevenoval dostatočne vedeniu vozidla a nesledoval situáciu v cestnej premávke.
Dostatočne sa nepresvedčil, či cez priecestie môže prejsť bezpečne a plynulo bez toho, aby ohrozil alebo obmedzil iných účastníkov cestnej premávky. S autobusom začal prechádzať cez priecestie v čase, keď k nemu po koľaji sprava prichádzal nákladný vlak s ôsmimi naloženými vagónmi tlačenými rušňom.

Došlo k nárazu posledného riadne osvetleného vagóna, na ktorého mostíku stál predpísaným spôsobom 31-ročný vedúci posunu Mário N., do zadnej časti autobusu.
Posunovač utrpel viaceré devastačné poranenia najmä hornej časti tela, ktorým na mieste podľahol. Ľahko sa zranil jeden z cestujúcich, Viliam H. (57), ktorý sa liečil sedem dní.
Podľa obvinenia vodič autobusu závažným spôsobom porušil zákon o cestnej premávke tým, že nedal prednosť v jazde.
Videl iba tmu, žiadne svetlá
Petra obvinili po vyše polroku od nehody. Polícia vypočula počas vyšetrovania podozrivého i niekoľko svedkov. Do spisu prispeli posudkami znalci.
Vodič autobusu na polícii opísal svoju jazdu až do chvíle, kým po prechode dvoch koľají, kde vždy zastal, prišiel k tým „posledným“.
Tvrdil, že opäť zastal, aby sa pohľadom doprava i doľava presvedčil, že môže prejsť. Keďže videl iba tmu a žiadne svetlá či signály baterkou a nepočul zvukové znamenie rušňa, myslel si, že trať je voľná a pokračoval ďalej.
Poznamenal, že priecestie bolo v dezolátnom stave a musel po ňom prejsť veľmi pomaly. Autobus má 18 metrov, viedol ho rýchlosťou asi štyri kilometre za hodinu, teda krokom.
Keď prešiel cez koľaje väčšou časťou autobusu a pocítil silný náraz sprava, myslel si, že mu odpadlo koleso. Zavolal na dispečing a vtedy sa od cestujúceho dozvedel, že do nich narazila vlaková súprava. Vystúpil a šiel sa pozrieť, čo sa stalo.
Peter vypovedal, že si je istý, že pred zrážkou sledoval situáciu na ceste i v okolí dostatočne a presvedčil sa, že je cesta voľná. Výhľad mal vraj na obe strany do približne 30 metrov. Vyjadril ľútosť nad tým, čo sa stalo.

Dostal pokyn voľno, tak sa pohol
Aj rušňovodič Marián opísal na polícii všetko podstatné o svojej jazde až do okamihu kolízie.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári