KOŠICE. Táto kauza bola v minulosti predmetom búrlivých výmen názorov medzi vedením mesta Košice a viacerými poslancami hneď na troch mestských zastupiteľstvách. Časť zamestnancov Strediska sociálnej pomoci mesta Košice na Garbiarskej ulici sa verejne sťažovala na ťažké pracovné podmienky, preťaženosť pre nedostatok personálu, nízke mzdy či nátlak, šikanu a zastrašovanie zo strany vedenia na čele s riaditeľkou Zdenkou Slovikovou.
Uznesenie poslancov zo septembra 2023, aby ju z funkcie odvolal, primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) nepodpísal. Vedenie mesta pri jej obhajobe argumentovalo, že problémom nie je ona, ale nedostatok peňazí. Podľa neho ani štyri predchádzajúce kontroly príslušných orgánov nezistili žiadne nedostatky, takže tam asi nie sú. Sloviková napokon aj tak ku koncu uvedeného roka sama pod tlakom rezignovala.
Nasledoval dozor v tomto zariadení pre seniorov za obdobie 1. september 2023 - 23. január 2024 zo strany inšpektoriek ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny. Dal za pravdu aj nespokojným zamestnancom a odhalil viacero porušení zákona o sociálnych službách.
Protokol o tomto dozore, ku ktorému sa nedávno Korzár dostal, bol vypracovaný ešte vlani 25. októbra, ale dodnes sa táto téma nedostala na rokovanie mestského zastupiteľstva.
Požiadali sme o vyjadrenie vedenie mesta k výsledkom dozoru. Už dávnejšie sme mali z magistrátu informáciu, že súčasný riaditeľ sociálneho zariadenia na Garbiarskej Anton Širgeľ začal na odpovediach pre Korzár pracovať.
Z komunikačného referátu magistrátu nám napokon zaslali vyjadrenie až po zverejnení článku.

Personálu vraj mali dosť. Dozor preukázal iné
Za Slovikovej éry bol Širgeľ vedúcim ekonomického strediska. Ona z rôznych dôvodov na zastupiteľstvá nechodila napriek požiadavkám poslancov, aby prišla podozrenia osobne vysvetľovať, takže ju na nich zastupoval on.
Bol to práve Širgeľ, ktorý osobne v septembri 2023 presviedčal poslancov, že personálne je všetko v súlade so zákonom.
„Stredisko má v súčasnosti 60 odborných zamestnancov, čo tvorí 58,5 percenta. Zo zákona musí tvoriť 52 percent. Celkovo máme v zariadení na Garbiarskej 103 zamestnancov a 188 klientov. Jednoznačne to teda vychádza ,“ bránil vtedy Slovikovú i stredisko jej zástupca.
Vysvetľoval, že počet prijímateľov sociálnych služieb na jedného zamestnanca vychádza na 1,83, pričom zákon pripúšťa počet 2,3.
Inšpektorky z ministerstva napriek tomu konštatovali v protokole o dozore, že stredisko „prekračuje maximálny počet prijímateľov sociálnej služby na jedného zamestnanca”.
V predloženom zozname bolo síce uvedených 114 zamestnancov, ale podľa nich sa musí od tohto počtu odpočítať v zmysle legislatívy 14 zamestnancov jedálne i šesť tých, ktorí vykonávali činnosti pre „Monitorovanie a signalizácia potreby pomoci“. Navyše ku dňu začiatku dozoru ukončilo pracovný pomer ďalších osem ľudí.
Viacerí takisto nemali zmluvy na plný týždenný fond pracovného času, takže po prepočte vyšiel nakoniec inšpektorkám vtedy aktuálny faktický stav 77,51 zamestnanca na plný úväzok. Zákonom požadovaný minimálny mal byť však 94 vzhľadom na počet klientov zariadenia.
To predstavovalo podstav viac ako šestnásť zamestnancov v čase dozoru. Na jedného zamestnanca tak vychádzalo po prepočte viac ako 2,4 klienta.

Zamestnanci boli ohrození neprimeranou záťažou
Formálne bola dodržaná povinnosť mať najmenej 52 percent odborných zamestnancov, lebo ich malo zariadenie viac ako 54 z necelých 78.
„Dozorovaný subjekt síce preukázal percentuálne plnenie podielu odborných zamestnancov na celkovom počte zamestnancov, avšak pracovné náplne a dosiahnuté kvalifikačné predpoklady odborných zamestnancov vo vzťahu k pracovnej pozícii nie sú v súlade so zákonnými požiadavkami,” upozornili v protokole.
Pokračovali, že spolu s vyšším počtom klientov na jedného pracovníka, ako požaduje zákon, to malo negatívny vplyv na spôsob poskytovania celoročnej pobytovej sociálnej služby, jej kvalitu a odbornosť.
„Zároveň nie je zabezpečená ochrana zamestnancov pred neprimeranou záťažou a ohrozením ich zdravia,” skonštatovali presne to isté, čo kritizovala aj časť zamestnancov v čase prepuknutia kauzy.
Jedna z opatrovateliek opísala poslancom na zastupiteľstve, že „máme na zmenách na piatich poschodiach šesť opatrovateliek, ale zato máme desať sociálnych (sestier – pozn. red.), ktoré sedia a nerobia nič”.
Doplnila, že majú päť poschodí a na troch z nich robia po jednej. „Niekedy tam bolo 30 pacientov, z toho dvaja ležiaci. Teraz je tam pätnásť ležiakov, desať nehybných a štyria, ktorí chodia.“
„Jeden človek však nemôže obsluhovať toľkých ľudí, nedá sa to,“ pridala sa vtedy aj druhá opatrovateľka.
Ministerský dozor zdôraznil, že personálne zabezpečenie a organizačná štruktúra podľa ustanovenia zákona a plnenie kvalifikačných predpokladov sú pritom jednou z podmienok zápisu do registra poskytovateľov sociálnej služby počas celej doby jej poskytovania.

Inzulín podávala neoprávnená osoba
V protokole je konkrétne popísaných aj viacero nezrovnalostí medzi pozíciami zamestnancov v uzavretých pracovných zmluvách a reálnym výkonom práce či zákonom požadovanou kvalifikáciou.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári