Korzár logo Korzár Košice

Nová zastávka je v cyklopruhu, ešte bude aj nebezpečná, tvrdí odborník o košickej zvláštnosti

Chodci budú prebehovať, priechod je ďaleko.

Úsek je pre vodičov prejazdný, ale stále s obmedzeniami.Úsek je pre vodičov prejazdný, ale stále s obmedzeniami. (Zdroj: Korzár/Elena Danková)

KOŠICE. V marci osadené nové prístrešky MHD na zastávke Gymnázium Alejová v Košiciach už od začiatku vyvolávajú otázniky. Spolu so stojanmi na bicykle sa nachádzajú uprostred cyklochodníka a zároveň sú ďaleko od najbližšieho priechodu pre chodcov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dopravné zmeny sa na Alejovej pri Moldavskej riešia už takmer rok, a to kvôli výstavbe nového odbočovacieho pruhu. Ten povedie do bývalého Všešportového areálu, v ktorom vyrastá predajňa Sconto nábytku. Nový pruh je už dokončený, ale zatiaľ uzavretý.

„Mohli dať priechod ešte ďalej, aby sme sa viac prešli. Najprv treba čakať, kým vás pustia autá zľava, potom dávať pozor, či nejdú električky, potom čakať, kým vás pustia autá sprava. Ani semafory teraz nefungujú, takže je to len na dobrej vôli vodičov, kedy zastavia. Zdržiava to, ale čo už,“ smeje sa Milan, ktorý tade denne prechádza do práce.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravákom nevyhoveli

Okrem chodcov kritizuje osadenie nových prístreškov na zastávke aj Karol Kuzma, ktorý 40 rokov pracoval v odbore dopravných služieb Dopravného podniku mesta Košice.

„Naše stanovisko bolo jednoznačné – žiadali sme investora v nadväznosti na vybudovanie nového cestného napojenia upraviť umiestnenie všetkých štyroch jestvujúcich zastávkových stanovíšť, električkových aj autobusových, o niečo južnejšie, bližšie k Železníkom,“ uvádza stanovisko dopravného podniku k projektovej dokumentácii z júna 2021, ktoré bolo adresované aj magistrátu mesta.

Píše sa v ňom tiež, že s navrhovaným posunom autobusovej zastávky „Gymnázium Alejová“ smer Spoločenský pavilón (o asi 100 metrov bližšie ku kruhovému objazdu a až asi 110 metrov od navrhovaného pešieho priechodu) dopravný podnik rozhodne nesúhlasí.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Uprostred cyklochodníka v Košiciach osadili dve zastávky aj stojany na bicykle Čítajte 

Mierna úprava

Pôvodný návrh projektant dopravnej časti zmiernil a zastávkové stanovište posunul o pár metrov bližšie k pešiemu priechodu na súčasnú vzdialenosť 85 metrov od zastávky.

„Navrhovali sme, že keď už zastávky nedajú bližšie k priechodu, nech je aspoň posunutý priechod bližšie k zastávke. Ani to kompetentní neurobili,“ dodáva Kuzma.

Hoci bude nové obchodné centrum presne cez cestu oproti zastávkam, trasa k nemu bude pre ľudí využívajúcich MHD zdĺhavejšia.

„Predstavte si, že vystúpite a chcete ísť na druhú stranu. Ale nemôžete, lebo tam nie je peší priechod. Cesta je široká, v danom mieste je až 5 pruhov, aj koľaje električiek. Správne by ste sa mali vrátiť na peší priechod 85 metrov dozadu, prejsť cez všetkých päť pruhov, a zas sa vrátiť na opačnej strane na tú úroveň zastávky, kde ste boli zhruba na začiatku, a tak pokračovať k obchodnému centru,“ hovorí Karol Kuzma.

SkryťVypnúť reklamu

Skúsenosť z iných častí mesta, kde je priechodov pre chodcov pomenej, ale ukazuje, že časť ľudí si cestu skráti priamo cez rušnú päťprúdovku, aj mimo „zebry“. „Je to značné dopravno-bezpečnostné riziko, ktorému sa dalo predísť a na ktoré sme neraz upozorňovali,“ vraví Kuzma.

Podľa neho to prinesie aj ďalšie negatívum, a to nižšiu ochotu zamestnancov a zákazníkov používať na cesty do a z tohto obchodného centra autobusy, pretože ide o priveľký rozdiel v čase a nepohodlí premiestnenia.

Súvisiaci článok Nákupné centrum v Košiciach postavia pri rušnom kruhovom objazde, tvoria sa tam kolóny Čítajte 

Minimum v zákone je, maximum nie

„Takmer žiadne naše pripomienky neboli akceptované ani investorom stavby v rámci spracovania projektovej dokumentácie, ani stavebným úradom,“ vraví Kuzma.

Dodáva, že nová dopravná situácia má byť optimálna najprv pre peších a cyklistov, pre MHD a až potom pre osobnú dopravu, pretože by sa malo postupovať podľa zraniteľnosti účastníkov cestnej dopravy.

Na vysvetlenie zastávok v cyklopruhu sme sa opýtali aj mesta a spoločnosti Sconto, ktorá si dala urobiť dopravný projekt kvôli napojeniu do svojho areálu.

Súvisiaci článok Stĺp uprostred cyklochodníka? V Košiciach žiaden problém Čítajte 

Mesta sme sa opýtali aj to, či považuje vzdialenosť 85 metrov od priechodu pre chodcov za primeranú a či neuvažuje nad ďalším priechodom pre chodcov bližšie pri nových prístreškoch MHD.

Na naše otázky zatiaľ ani jeden z nich nereagoval.

Ministerstvo dopravy uviedlo, že v technických podmienkach existuje len minimálna vzdialenosť, v ktorej môže byť priechod pre chodcov od zastávky. Táto vzdialenosť je 2,5 metra. Žiadna maximálna vzdialenosť však v predpisoch uvedená nie je.

„Samozrejme, platí, že čím je priechod bližšie, tým je to pre ľudí pohodlnejšie. Naopak, čím je priechod ďalej, tým je väčšia pravdepodobnosť, že si chodci budú cestu skracovať mimo priechodu,“ konštatuje hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.

Bariér je veľa

Problém, ktorý chodcom a hlavne cyklistom ako prvý udrel do očí, je umiestnenie dvoch prístreškov zastávok uprostred cyklochodníka.

„Na cyklochodníku nemôže stáť ani auto, nieto ešte prístrešok autobusovej zastávky. Bariér na cyklochodníkoch je veľa, bariér pre chodcov ešte viac. Stále, keď sa objaví nejaká prekážka na cyklochodníku, tak mesto povie, že sa to už nikdy nebude opakovať. A potom príde ďalšia,“ okomentoval zastávky Adrián Chreň zo združenia Cyklokoalícia Košice.

Súvisiaci článok Chceli tam byty alebo šport. Košickí poslanci dali zelenú nábytkárskemu reťazcu Čítajte 

Projekt nábytkového reťazca je rozdelený do troch etáp. V prvej fáze výstavby má na mieste zlikvidovaného 30-tisícového futbalového štadióna vzniknúť predajňa so skladom.

Počas neskoršej etapy vybudujú objekt „Retail I“ pre menších nájomcov ako prevádzky a sklady. Obe časti, nábytkárska aj retailová, majú byť dvojpodlažné. V tretej etape má vzniknúť sedem obchodno-výstavných objektov.

Počíta sa s vyše 400 parkovacími miestami. Areál sa má rozprestierať na zhruba 11 hektároch. Celková podlahová plocha objektov je 28-tisíc metrov štvorcových. Všetky práce na výstavbe Sconta by mali byť hotové do konca roka 2025.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Plač, krik, frustrácia. Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  2. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  4. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  5. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  6. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  7. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  8. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  1. Soňa Müllerová: Po päťdesiatke som začala byť sama sebou
  2. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  4. Do Toskánska netreba cestovať ďaleko. Nájdete ho na Gemeri
  5. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  6. Plač, krik, frustrácia. Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  7. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  8. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  1. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 16 507
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 7 911
  3. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 5 711
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 5 078
  5. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 3 749
  6. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 3 421
  7. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 3 320
  8. Plač, krik, frustrácia. Rodičia opisujú, čo im pomohlo 2 670
  1. Dávid Polák: Mier pre malého Hansa
  2. Tatiana Dlouhá: SME ženy, tak držme kabelku a krok
  3. Dušan Piršel: Ako sa uplatní umelá inteligencia v zdravotníctve?
  4. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico?
  5. Marcel Rebro: Fico tvrdí, že v Kyjive nie je vojna. My práve začíname tábor pre ženy a deti padlých z Kyjiva.
  6. Martin Šuraba: Príbeh jeden električky (1/2)
  7. Ján Valchár: O Trumpovych ponorkách a Putinových rafinériach
  8. Peter Štefãnik: Ako zbankrotovať kasíno? A ako benzínovú pumpu?
  1. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 47 204
  2. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 24 687
  3. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 12 703
  4. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 9 465
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 9 292
  6. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici 6 953
  7. Rastislav Puchala: Pomóóóóc, Angličania idú 5 769
  8. Dorota Nvotová: Nebojím sa pána 4 681
  1. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico?
  2. Marcel Rebro: Fico tvrdí, že v Kyjive nie je vojna. My práve začíname tábor pre ženy a deti padlých z Kyjiva.
  3. Pavel Macko: Nehoráznosť: Europoslanec Ondruš prirovnáva kancelára Merza k Hitlerovi
  4. Marcel Rebro: Už len 116 rokov do víťazstva: Putinova armáda sa plazí za svojim snom
  5. Pavel Macko: Vyrovnáva Ukrajina sily v hlbkových útokoch dronmi?
  6. Marcel Rebro: Ruskú vodku káže, francúzsky koňak pije: Fico a jeho malý geopolitický chaos
  7. Věra Tepličková: Aj kraj pod Veľkou Javorinou už bude v bezpečí - Michal vraj vstúpi!
  8. Roman Kebísek: Novomeský nazval Clementisa „svätým za dedinou, v nej však nevítaným“ (1939)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu