Korzár logo Korzár Košice

Nová zastávka je v cyklopruhu, ešte bude aj nebezpečná, tvrdí odborník o košickej zvláštnosti

Chodci budú prebehovať, priechod je ďaleko.

Úsek je pre vodičov prejazdný, ale stále s obmedzeniami.Úsek je pre vodičov prejazdný, ale stále s obmedzeniami. (Zdroj: Korzár/Elena Danková)

KOŠICE. V marci osadené nové prístrešky MHD na zastávke Gymnázium Alejová v Košiciach už od začiatku vyvolávajú otázniky. Spolu so stojanmi na bicykle sa nachádzajú uprostred cyklochodníka a zároveň sú ďaleko od najbližšieho priechodu pre chodcov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dopravné zmeny sa na Alejovej pri Moldavskej riešia už takmer rok, a to kvôli výstavbe nového odbočovacieho pruhu. Ten povedie do bývalého Všešportového areálu, v ktorom vyrastá predajňa Sconto nábytku. Nový pruh je už dokončený, ale zatiaľ uzavretý.

„Mohli dať priechod ešte ďalej, aby sme sa viac prešli. Najprv treba čakať, kým vás pustia autá zľava, potom dávať pozor, či nejdú električky, potom čakať, kým vás pustia autá sprava. Ani semafory teraz nefungujú, takže je to len na dobrej vôli vodičov, kedy zastavia. Zdržiava to, ale čo už,“ smeje sa Milan, ktorý tade denne prechádza do práce.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravákom nevyhoveli

Okrem chodcov kritizuje osadenie nových prístreškov na zastávke aj Karol Kuzma, ktorý 40 rokov pracoval v odbore dopravných služieb Dopravného podniku mesta Košice.

„Naše stanovisko bolo jednoznačné – žiadali sme investora v nadväznosti na vybudovanie nového cestného napojenia upraviť umiestnenie všetkých štyroch jestvujúcich zastávkových stanovíšť, električkových aj autobusových, o niečo južnejšie, bližšie k Železníkom,“ uvádza stanovisko dopravného podniku k projektovej dokumentácii z júna 2021, ktoré bolo adresované aj magistrátu mesta.

Píše sa v ňom tiež, že s navrhovaným posunom autobusovej zastávky „Gymnázium Alejová“ smer Spoločenský pavilón (o asi 100 metrov bližšie ku kruhovému objazdu a až asi 110 metrov od navrhovaného pešieho priechodu) dopravný podnik rozhodne nesúhlasí.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Uprostred cyklochodníka v Košiciach osadili dve zastávky aj stojany na bicykle Čítajte 

Mierna úprava

Pôvodný návrh projektant dopravnej časti zmiernil a zastávkové stanovište posunul o pár metrov bližšie k pešiemu priechodu na súčasnú vzdialenosť 85 metrov od zastávky.

„Navrhovali sme, že keď už zastávky nedajú bližšie k priechodu, nech je aspoň posunutý priechod bližšie k zastávke. Ani to kompetentní neurobili,“ dodáva Kuzma.

Hoci bude nové obchodné centrum presne cez cestu oproti zastávkam, trasa k nemu bude pre ľudí využívajúcich MHD zdĺhavejšia.

„Predstavte si, že vystúpite a chcete ísť na druhú stranu. Ale nemôžete, lebo tam nie je peší priechod. Cesta je široká, v danom mieste je až 5 pruhov, aj koľaje električiek. Správne by ste sa mali vrátiť na peší priechod 85 metrov dozadu, prejsť cez všetkých päť pruhov, a zas sa vrátiť na opačnej strane na tú úroveň zastávky, kde ste boli zhruba na začiatku, a tak pokračovať k obchodnému centru,“ hovorí Karol Kuzma.

SkryťVypnúť reklamu

Skúsenosť z iných častí mesta, kde je priechodov pre chodcov pomenej, ale ukazuje, že časť ľudí si cestu skráti priamo cez rušnú päťprúdovku, aj mimo „zebry“. „Je to značné dopravno-bezpečnostné riziko, ktorému sa dalo predísť a na ktoré sme neraz upozorňovali,“ vraví Kuzma.

Podľa neho to prinesie aj ďalšie negatívum, a to nižšiu ochotu zamestnancov a zákazníkov používať na cesty do a z tohto obchodného centra autobusy, pretože ide o priveľký rozdiel v čase a nepohodlí premiestnenia.

Súvisiaci článok Nákupné centrum v Košiciach postavia pri rušnom kruhovom objazde, tvoria sa tam kolóny Čítajte 

Minimum v zákone je, maximum nie

„Takmer žiadne naše pripomienky neboli akceptované ani investorom stavby v rámci spracovania projektovej dokumentácie, ani stavebným úradom,“ vraví Kuzma.

Dodáva, že nová dopravná situácia má byť optimálna najprv pre peších a cyklistov, pre MHD a až potom pre osobnú dopravu, pretože by sa malo postupovať podľa zraniteľnosti účastníkov cestnej dopravy.

Na vysvetlenie zastávok v cyklopruhu sme sa opýtali aj mesta a spoločnosti Sconto, ktorá si dala urobiť dopravný projekt kvôli napojeniu do svojho areálu.

Súvisiaci článok Stĺp uprostred cyklochodníka? V Košiciach žiaden problém Čítajte 

Mesta sme sa opýtali aj to, či považuje vzdialenosť 85 metrov od priechodu pre chodcov za primeranú a či neuvažuje nad ďalším priechodom pre chodcov bližšie pri nových prístreškoch MHD.

Na naše otázky zatiaľ ani jeden z nich nereagoval.

Ministerstvo dopravy uviedlo, že v technických podmienkach existuje len minimálna vzdialenosť, v ktorej môže byť priechod pre chodcov od zastávky. Táto vzdialenosť je 2,5 metra. Žiadna maximálna vzdialenosť však v predpisoch uvedená nie je.

„Samozrejme, platí, že čím je priechod bližšie, tým je to pre ľudí pohodlnejšie. Naopak, čím je priechod ďalej, tým je väčšia pravdepodobnosť, že si chodci budú cestu skracovať mimo priechodu,“ konštatuje hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.

Bariér je veľa

Problém, ktorý chodcom a hlavne cyklistom ako prvý udrel do očí, je umiestnenie dvoch prístreškov zastávok uprostred cyklochodníka.

„Na cyklochodníku nemôže stáť ani auto, nieto ešte prístrešok autobusovej zastávky. Bariér na cyklochodníkoch je veľa, bariér pre chodcov ešte viac. Stále, keď sa objaví nejaká prekážka na cyklochodníku, tak mesto povie, že sa to už nikdy nebude opakovať. A potom príde ďalšia,“ okomentoval zastávky Adrián Chreň zo združenia Cyklokoalícia Košice.

Súvisiaci článok Chceli tam byty alebo šport. Košickí poslanci dali zelenú nábytkárskemu reťazcu Čítajte 

Projekt nábytkového reťazca je rozdelený do troch etáp. V prvej fáze výstavby má na mieste zlikvidovaného 30-tisícového futbalového štadióna vzniknúť predajňa so skladom.

Počas neskoršej etapy vybudujú objekt „Retail I“ pre menších nájomcov ako prevádzky a sklady. Obe časti, nábytkárska aj retailová, majú byť dvojpodlažné. V tretej etape má vzniknúť sedem obchodno-výstavných objektov.

Počíta sa s vyše 400 parkovacími miestami. Areál sa má rozprestierať na zhruba 11 hektároch. Celková podlahová plocha objektov je 28-tisíc metrov štvorcových. Všetky práce na výstavbe Sconta by mali byť hotové do konca roka 2025.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku aj bez spoluúčasti
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  5. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  6. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  7. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Doma v záhrade je najčítanejší mesačník na Slovensku
  2. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  5. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  6. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku
  7. Príbeh firmy, ktorá si získala celé Slovensko
  8. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 469
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 227
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 699
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 594
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 537
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 170
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 073
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 003
  1. Július Alexy: Volebné výlety
  2. Jakub Cipko: Je lepšie zomrieť ako byť sám sebou?
  3. Miroslav Ferkl: Titanic smeroval na Západ
  4. Ján Valchár: Doplnky k útokom plus prepad ruských regiónov
  5. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  6. Štefan Šturdzík: Pozvoľna padáme ekonomicky aj ľudsky.
  7. Irena Šimuneková: Selčiansky diel
  8. Monika Kučesová: Rodiny nie sú daňový subjekt. Prorodinná politika musí začať od základov.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 100 287
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 059
  3. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 14 781
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 394
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 321
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 645
  7. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 8 957
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 161
  1. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  2. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  3. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  4. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  7. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  8. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Július Alexy: Volebné výlety
  2. Jakub Cipko: Je lepšie zomrieť ako byť sám sebou?
  3. Miroslav Ferkl: Titanic smeroval na Západ
  4. Ján Valchár: Doplnky k útokom plus prepad ruských regiónov
  5. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  6. Štefan Šturdzík: Pozvoľna padáme ekonomicky aj ľudsky.
  7. Irena Šimuneková: Selčiansky diel
  8. Monika Kučesová: Rodiny nie sú daňový subjekt. Prorodinná politika musí začať od základov.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 100 287
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 059
  3. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 14 781
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 394
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 321
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 645
  7. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 8 957
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 161
  1. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  2. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  3. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  4. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  7. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  8. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu