KOŠICE. V marci osadené nové prístrešky MHD na zastávke Gymnázium Alejová v Košiciach už od začiatku vyvolávajú otázniky. Spolu so stojanmi na bicykle sa nachádzajú uprostred cyklochodníka a zároveň sú ďaleko od najbližšieho priechodu pre chodcov.
Dopravné zmeny sa na Alejovej pri Moldavskej riešia už takmer rok, a to kvôli výstavbe nového odbočovacieho pruhu. Ten povedie do bývalého Všešportového areálu, v ktorom vyrastá predajňa Sconto nábytku. Nový pruh je už dokončený, ale zatiaľ uzavretý.
„Mohli dať priechod ešte ďalej, aby sme sa viac prešli. Najprv treba čakať, kým vás pustia autá zľava, potom dávať pozor, či nejdú električky, potom čakať, kým vás pustia autá sprava. Ani semafory teraz nefungujú, takže je to len na dobrej vôli vodičov, kedy zastavia. Zdržiava to, ale čo už,“ smeje sa Milan, ktorý tade denne prechádza do práce.
Dopravákom nevyhoveli
Okrem chodcov kritizuje osadenie nových prístreškov na zastávke aj Karol Kuzma, ktorý 40 rokov pracoval v odbore dopravných služieb Dopravného podniku mesta Košice.
„Naše stanovisko bolo jednoznačné – žiadali sme investora v nadväznosti na vybudovanie nového cestného napojenia upraviť umiestnenie všetkých štyroch jestvujúcich zastávkových stanovíšť, električkových aj autobusových, o niečo južnejšie, bližšie k Železníkom,“ uvádza stanovisko dopravného podniku k projektovej dokumentácii z júna 2021, ktoré bolo adresované aj magistrátu mesta.
Píše sa v ňom tiež, že s navrhovaným posunom autobusovej zastávky „Gymnázium Alejová“ smer Spoločenský pavilón (o asi 100 metrov bližšie ku kruhovému objazdu a až asi 110 metrov od navrhovaného pešieho priechodu) dopravný podnik rozhodne nesúhlasí.

Mierna úprava
Pôvodný návrh projektant dopravnej časti zmiernil a zastávkové stanovište posunul o pár metrov bližšie k pešiemu priechodu na súčasnú vzdialenosť 85 metrov od zastávky.
„Navrhovali sme, že keď už zastávky nedajú bližšie k priechodu, nech je aspoň posunutý priechod bližšie k zastávke. Ani to kompetentní neurobili,“ dodáva Kuzma.
Hoci bude nové obchodné centrum presne cez cestu oproti zastávkam, trasa k nemu bude pre ľudí využívajúcich MHD zdĺhavejšia.
„Predstavte si, že vystúpite a chcete ísť na druhú stranu. Ale nemôžete, lebo tam nie je peší priechod. Cesta je široká, v danom mieste je až 5 pruhov, aj koľaje električiek. Správne by ste sa mali vrátiť na peší priechod 85 metrov dozadu, prejsť cez všetkých päť pruhov, a zas sa vrátiť na opačnej strane na tú úroveň zastávky, kde ste boli zhruba na začiatku, a tak pokračovať k obchodnému centru,“ hovorí Karol Kuzma.
Skúsenosť z iných častí mesta, kde je priechodov pre chodcov pomenej, ale ukazuje, že časť ľudí si cestu skráti priamo cez rušnú päťprúdovku, aj mimo „zebry“. „Je to značné dopravno-bezpečnostné riziko, ktorému sa dalo predísť a na ktoré sme neraz upozorňovali,“ vraví Kuzma.
Podľa neho to prinesie aj ďalšie negatívum, a to nižšiu ochotu zamestnancov a zákazníkov používať na cesty do a z tohto obchodného centra autobusy, pretože ide o priveľký rozdiel v čase a nepohodlí premiestnenia.

Minimum v zákone je, maximum nie
„Takmer žiadne naše pripomienky neboli akceptované ani investorom stavby v rámci spracovania projektovej dokumentácie, ani stavebným úradom,“ vraví Kuzma.
Dodáva, že nová dopravná situácia má byť optimálna najprv pre peších a cyklistov, pre MHD a až potom pre osobnú dopravu, pretože by sa malo postupovať podľa zraniteľnosti účastníkov cestnej dopravy.
Na vysvetlenie zastávok v cyklopruhu sme sa opýtali aj mesta a spoločnosti Sconto, ktorá si dala urobiť dopravný projekt kvôli napojeniu do svojho areálu.

Mesta sme sa opýtali aj to, či považuje vzdialenosť 85 metrov od priechodu pre chodcov za primeranú a či neuvažuje nad ďalším priechodom pre chodcov bližšie pri nových prístreškoch MHD.
Na naše otázky zatiaľ ani jeden z nich nereagoval.
Ministerstvo dopravy uviedlo, že v technických podmienkach existuje len minimálna vzdialenosť, v ktorej môže byť priechod pre chodcov od zastávky. Táto vzdialenosť je 2,5 metra. Žiadna maximálna vzdialenosť však v predpisoch uvedená nie je.
„Samozrejme, platí, že čím je priechod bližšie, tým je to pre ľudí pohodlnejšie. Naopak, čím je priechod ďalej, tým je väčšia pravdepodobnosť, že si chodci budú cestu skracovať mimo priechodu,“ konštatuje hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.
Bariér je veľa
Problém, ktorý chodcom a hlavne cyklistom ako prvý udrel do očí, je umiestnenie dvoch prístreškov zastávok uprostred cyklochodníka.
„Na cyklochodníku nemôže stáť ani auto, nieto ešte prístrešok autobusovej zastávky. Bariér na cyklochodníkoch je veľa, bariér pre chodcov ešte viac. Stále, keď sa objaví nejaká prekážka na cyklochodníku, tak mesto povie, že sa to už nikdy nebude opakovať. A potom príde ďalšia,“ okomentoval zastávky Adrián Chreň zo združenia Cyklokoalícia Košice.

Projekt nábytkového reťazca je rozdelený do troch etáp. V prvej fáze výstavby má na mieste zlikvidovaného 30-tisícového futbalového štadióna vzniknúť predajňa so skladom.
Počas neskoršej etapy vybudujú objekt „Retail I“ pre menších nájomcov ako prevádzky a sklady. Obe časti, nábytkárska aj retailová, majú byť dvojpodlažné. V tretej etape má vzniknúť sedem obchodno-výstavných objektov.
Počíta sa s vyše 400 parkovacími miestami. Areál sa má rozprestierať na zhruba 11 hektároch. Celková podlahová plocha objektov je 28-tisíc metrov štvorcových. Všetky práce na výstavbe Sconta by mali byť hotové do konca roka 2025.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári