Korzár logo Korzár Košice

O cyklochodníku v lesoparku rozhodovali dlho. Výber povrchu nevyhovuje všetkým

Spojí sídliská Ťahanovce a Furča.

Takto vyzerá lesopark dnes.Takto vyzerá lesopark dnes. (Zdroj: FB/MČ Ťahanovce)

KOŠICE. Obľúbená turistická trasa medzi košickými sídliskami Ťahanovce a Furča sa dočká zmien.

Zatiaľ čo od vodojemu sa mohol cyklista asfaltkou pokojne pustiť ku krematóriu bez ohľadu na počasie, v ťahanovskom lesoparku od záhradkárskej lokality Moňov potok si už musel dávať pozor na mláky, blato a nespevnenú lesnú cestu, s ktorou „zamával" každý výkyv počasia.

V najbližších mesiacoch sa to však má zmeniť, aj keď plány už narazili aj na kritiku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pozemky vyjmú z lesného fondu

Niekoľkoročný projekt asfaltovej cyklotrasy cez ťahanovský lesopark od Čínskej ulice sa dostáva do finále. Mestská časť Sídlisko Ťahanovce zabezpečuje územné rozhodnutie aj stavebné povolenie ku 760-metrovému chodníku.

SkryťVypnúť reklamu

„Už sme tesne pred získaním územného rozhodnutia. Požiadali sme a čakáme na vyňatie pozemkov z lesného pôdneho fondu. Kvôli tomu sme dali urobiť aj geometrické zameranie, čo sú ďalšie náklady. Po získaní právoplatného územného rozhodnutia, potvrdeného stavebným úradom mimo Košíc, zažiadame o stavebné povolenie Špeciálny stavebný úrad v Košiciach. A pôjdeme do stavebného konania. To najhoršie už máme za sebou,“ konštatuje starosta Sídliska Ťahanovce Miloš Ihnát (nezávislý).

Súvisiaci článok Zaparkovať na košickom sídlisku je problém. Pomôže jednosmerka, začínajú budovať výjazd Čítajte 

Za takmer 300-tisíc

Mestská časť vynaložila z vlastných financií na projekt 7 800 eur. Náklady na cyklochodník budú 280-tisíc eur, pričom 22-tisíc bude platiť mesto ako investor projektu.

„Celý balík aj s právoplatným stavebným povolením odovzdáme na stôl mestu, ktoré zabezpečí nenávratný finančný príspevok z eurofondov. Robíme všetko pre to, aby bol chodník do jesene budúceho roka hotový,“ dodal starosta Ihnát.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčšie zdržanie zapríčinilo rozhodovanie o materiáli chodníka. V hre bol makadam, štrk aj asfalt. Po pol roku zvažovania možností sa kompetentní dohodli na asfalte, aby bol povrch hladko prejazdný aj kočíkom či ľuďom s kolieskovými korčuľami a kolobežkami.

Iný projekt pre cyklistov padol

V ďalšej fáze majú pribudnúť lavičky, koše, stojany na bicykle, prípadne informačné tabule. Nový asfaltový lesný úsek bude končiť pri východe z lesoparku pri nápadne vysokom bilborde.

„Tam je už okolo chatiek štrková cesta, pod ktorou je veľmi veľa vlastníkov pozemkov. Keby sme tú cestu pekne vyrovnali, bola by to perfektná cesta na cyklistiku až po Zelený dvor a vodojem na druhej strane. Je to ďalší projekt do budúcna,“ dodáva starosta Ihnát.

Na Sídlisku Ťahanovce, ktoré má dlhodobý problém s nevysporiadanými pozemkami, je problém postaviť cyklochodník tam, kde by sa najviac žiadal. Kvôli mnohým vlastníkom pozemkov sa nepodaril ani projekt cyklochodníka na Americkej triede.

SkryťVypnúť reklamu

Radšej makadam so žľabom

Adrián Chreň zo združenia Cyklokoalícia Košice si myslí, že nový chodník zvýši kvalitu pohybu ľudí cez lesopark.

„Pre ľudí, ktorí bývajú na Ťahanovciach a na Furči, to bude skvelá rekreačná oblasť. Je to dobrý štart na to, aby sa celý lesopark mohol revitalizovať na oveľa krajšie, funkčnejšie a rekreačnejšie miesto pre obyvateľov.“

Zároveň dodáva, že táto trasa pre cyklistov nie je bežná, každodenná, ale skôr rekreačná víkendová.

Podľa Chreňa však nie je asfalt do lesa práve najvhodnejší povrch. „Ale určite má svojich priaznivcov. Spevnený makadam by bol lepší, pretože je polopriepustný, ale zároveň je aj drahší, pretože ho treba aj vyspádovať a urobiť okolo žľab na odvod vody.“

Súvisiaci článok Obec naliala betón do lesa. Nový cyklochodník z eurofondov narazil aj na kritiku Čítajte 

Chodci a cyklisti by mali byť oddelení

Cykloodborník pripomína, že na zdieľaných chodníkoch pre chodcov, cyklistov, kolobežkárov aj psičkárov zvykne dochádzať k stretom, keďže asfalt dovolí cyklistom ísť aj rýchlejšie, ako šli doteraz.

„V zahraničí zvyknú byť chodníky pre peších a cyklochodníky úplne oddelené, osobitne od seba, alebo aspoň oddelené fyzickou bariérou,“ opisuje elegantnejšie riešenia.

Na nový cyklochodník v ťahanovskom lesoparku sa pôjde zo zaujímavosti pozrieť, keď bude otvorený.

„Ale viac by som privítal napríklad Eurovelo, plynule popri celej dĺžke Hornádu. To by mohlo mať naozaj pekný efekt na sociálnu jazdu, keď môžu cyklisti jazdiť aj vedľa seba a v pokoji sa rozprávať bez ohrozenia iných ľudí.“

Doprava

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  7. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  8. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  4. Drevo pod kontrolou: Ako technológia RFID mení vývoz drevnej hmo
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  8. Private equity fondy menia budúcnosť rodinného podnikania
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 13 484
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 8 163
  3. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 4 719
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 4 561
  5. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 3 245
  6. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 3 077
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 2 955
  8. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 1 437
  1. Anežka Richtariková: Rady skúseneho učiteľa
  2. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová?
  3. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje
  4. Matej Lanča: Gendrová lingvistika – a komu tím prospějete?
  5. Ivan Mlynár: Dokáže chamtivý lotor Fico s uctievačmi jeho hriechov, vymazať Slovensko z mapy Európy ?
  6. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Jozef Tiso pred rokom 1919. Prvá časť.
  7. Viera Gáliková: Ženy, muži, zamilovanosť a Igor Timko
  8. Tomáš Hrubý: Bledé lýtko a palacinky
  1. Ivan Čáni: Migaľ si svoje prvé a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou aj posledné volebné obdobie užíva „naplno“. 31 496
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 25 692
  3. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 10 557
  4. Juraj Kumičák: Atrapa 7 568
  5. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 7 417
  6. Daniel Guľaš: Drony nad Moskvou: Úderný zásah do ruskej ekonomiky 6 784
  7. Ľudmila Križanovská: Zlákal ju multilevel marketing. Prišla o peniaze, aj priateľov 5 902
  8. Matej Galo: Pán Fico, profitujete z ruského plynu? Len sa pýtam. 5 748
  1. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  2. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  3. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  4. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  5. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  6. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  7. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  8. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu