Korzár logo Korzár Košice

Diaľničiari otvorili nad R2 pri Košiciach nový most, je však v území nikoho

K ceste sa roky nik nehlási.

Nový most medzi Krásnou a Košickou Poliankou otvorili diaľničiari v utorok.Nový most medzi Krásnou a Košickou Poliankou otvorili diaľničiari v utorok. (Zdroj: Slavomír Ducár)

KOŠICE. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sprístupnila tento týždeň motoristom nový most, ktorý preklenuje budúcu rýchlostnú cestu R2 na trase existujúcej komunikácie medzi košickou mestskou časťou Krásna a obcou Košická Polianka.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Obmedzenia, ktoré tu komplikovali premávku dlhé mesiace, tak konečne pominuli. Motoristi museli počas nich strpieť najmä čakanie pred semaformi. Tie riadili dopravu striedavo z oboch smerov pri prejazde úzkym bajpasom, ktorý tam vznikol ako dočasná obchádzková trasa.

Šírka nového dvojpruhového mosta je 10,5 metra a celková dĺžka jeho nosnej konštrukcie je viac ako 55 metrov.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Košice čaká 15 obchádzok a obmedzení pre Slaneckú, hrozí kolaps pri Panoráme Čítajte 

Starostka: Most vítame, do majetku ho nechceme

Starostka Košickej Polianky Marta Petrilová (nezávislá) potvrdila, že verejnosť na otvorenie mosta netrpezlivo čakala.

„Vypočula som si od kdekoho kritiku, že občania sú obmedzovaní čakaním na semaforoch. No ja som bola rada, že sa nám podarilo s NDS a so zhotoviteľom diela nájsť riešenie, aby predmetná komunikácia nemusela byť počas stavebných prác uzatvorená. V pôvodnom povolení k výstavbe rýchlostnej cesty bola naplánovaná jej úplná uzávera. Podarilo sa nám zabezpečiť dočasnú asfaltovú komunikáciu riadenú semaformi, čo bolo oveľa prijateľnejšie pre obyvateľov," reagovala starostka.

Pripomenula, že časť pôvodnej komunikácie medzi Poliankou a krajským mestom nie je dodnes zaradená do cestnej siete a k jej vlastníctvu sa nik nehlási.

SkryťVypnúť reklamu

Kto bude správcom nového mosta, starostka nevie. Avšak vylúčila, že by ho prebrala do majetku dedina s tisíckou obyvateľov.

"Obecné zastupiteľstvo prijalo v roku 2018 uznesenie, ktorým Polianka nesúhlasí s uzavretím zmluvy o budúcom odovzdaní a prevzatí objektov vyvolaných investícií NDS. Máme za to, že účelová komunikácia Krásna – Košická Polianka, ktorá sa nachádza v našom katastri, nie je majetkom obce, nie je miestnou komunikáciou, pričom ju využívajú aj obyvatelia Košíc a je spojnicou obcí okresu Košice-okolie, Košického a Prešovského kraja,“ doplnila Petrilová.

Súvisiaci článok Na košickej R2 sa čoskoro rozbehnú práce na vozovkách Čítajte 

Polaček i Trnka o moste mlčia

Kým zhruba dvojkilometrový sporný úsek cesty bez správcu sa nachádza v katastrálnom území Polianky, väčšia časť stavby mosta stojí na území mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Korzár oslovil primátora Košíc Jaroslava Polačeka i predsedu Košického samosprávneho kraja (KSK) Rastislava Trnku (obaja nezávislí), aby vysvetlili, kto preberie zodpovednosť za správu nového mosta.

Ani jeden z miestnych politikov však nereagoval.

Hoci magistrát i župa odmietajú dlhodobo vykonávať správu na tomto úseku cesty, v roku 2021 sa dokázali dohodnúť na spoločnom financovaní jeho opravy.

Udialo sa tak po naliehavej nutnosti zabezpečiť obchádzkovú trasu pre motoristov počas rozsiahlej modernizácie neďalekej Slaneckej cesty, ktorá prechádza cez jedno z najväčších košických sídlisk.

Cesta pri Polianke sa nachádzala v tom čase dlhodobo v mimoriadne zlom stave. Sanáciu najväčších výtlkov vykonávali dovtedy svojpomocne iba zúfalí obyvatelia.

Náklady na výmenu asfaltu v réžii samospráv mali predstavovať 215-tisíc eur, po 100-tisíc dalo mesto i KSK, zvyšnú časť doplatila dedina.

Súvisiaci článok Jedna z najhorších ciest sa konečne dočkala normálnej opravy Čítajte 

Diaľničiari ukázali na magistrát

NDS nás neskôr informovala, komu má nová cestná stavba pripadnúť.

„Mostný objekt bol pre verejnosť sprístupnený v 17. týždni tohto roku. Most je daný do predčasného užívania. Vlastníkom má byť mesto Košice,“ reagoval hovorca diaľničiarov Tomáš Ferenčák.

Doplnil niektoré technické parametre nového objektu. „Z konštrukčného hľadiska ide o dvojpoľový jednotrámový mostný objekt. Nosná konštrukcia je navrhnutá ako monolitická z dodatočne predpätého betónu s nábehom v oblasti stredového piliera. Most tvorí jeden dilatačný celok. Výška mostného objektu je 7,2 metra,“ uviedol hovorca.

Aktuálne sa na stavbe R2 pri Košiciach sústreďujú práce najmä na mostné objekty.

„Tu ukončujeme práce na izolácii mostoviek a pokládke liatych asfaltov. Takisto sa osádzajú stĺpy a výplne protihlukových stien a ukladajú sa betónové zvodidlá do stredného deliaceho pásu ako aj oceľové do krajníc rýchlostnej cesty. Realizujú sa konštrukčné vrstvy vozoviek na hlavnej trase a vetvách mimoúrovňových križovatiek,“ povedal Ferenčák.

Potvrdil, že termín ukončenia výstavby 14-kilometrového úseku R2 medzi Košickými Oľšanmi a mestskou časťou Šebastovce je plánovaný do konca roka 2025. „O odovzdaní budeme však včas informovať,“ doplnil zástupca diaľničiarov.

Pôvodný termín dokončenia zákazky bol pritom plánovaný na marec 2025, neskôr ho NDS posunula na leto toho istého roka.

Doprava

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  2. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  3. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  6. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  7. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  8. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  4. Drevo pod kontrolou: Ako technológia RFID mení vývoz drevnej hmo
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  8. Private equity fondy menia budúcnosť rodinného podnikania
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 14 049
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 8 597
  3. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 4 809
  4. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 4 778
  5. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 3 351
  6. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 221
  7. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 2 716
  8. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov 1 562
  1. Jana Čavojská: Zavolám neskôr...
  2. Robert Štepaník: diel 130 - rubrika: videoklipy / začnite s vysťahovaním!
  3. Jozef Huljak: Snaha odstaviť „pročínske“ hlasy na Taiwane neuspela
  4. Otilia Horrocks: Kam zmizol blog Jána Valchára – a kde ho ešte nájdete
  5. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny...
  6. Adam Ustupsky : Evolučná psychológia a pohľad na teizmus (zamyslenie)
  7. Ivan Čáni: Súdruh „prezident“ Pellegrini, najvyšší čas povedať pravdu. Zaslúžime si ju nielen my občania, ale aj funkcia, ktorú zastávate.
  8. Štefan Šturdzík: Mixle pixle fixle.
  1. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 28 153
  2. Ivan Čáni: Migaľ si svoje prvé a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou aj posledné volebné obdobie užíva „naplno“. 13 855
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 11 637
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 10 717
  5. Juraj Kumičák: Atrapa 7 694
  6. Daniel Guľaš: Drony nad Moskvou: Úderný zásah do ruskej ekonomiky 7 043
  7. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 045
  8. Oskar Kaman: Parkovacia politika Magistrátu zlyháva. 5 438
  1. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  2. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  3. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  4. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  5. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  6. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  7. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  8. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu