KOŠICE. Neslávne známy most VSS sa stal opäť témou číslo jeden v Košiciach. Tento dopravný uzol je Achillovou pätou mesta, neraz stačí, že sa na ňom ťuknú autá a okamžite sa upchá celá lokalita.
Počnúc uplynulým víkendom ho však pracovníci Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) opravujú, čo v metropole východu spôsobuje doslova dopravný kolaps.
Dôvodom opráv sú poruchy a nedostatky na mostných uzáveroch, ktoré si vyžadovali okamžitú pozornosť.

Hodinové zdržania
Zápchy sa tiahnu mestom aj niekoľko dní od spustenia opráv mosta. V stredu ráno boli zdržania na viacerých hlavných ťahoch. Vodiči hlásili aj takmer hodinové čakanie v kolónach.
Ukázalo sa, že dopravná situácia v Košiciach, po uzávere dvoch jazdných pruhov smerom do Prešova, ústi každé ráno do kolabujúcej premávky.
Počas našej jazdy mestom sme natrafili na kolóny v rôznych častiach mesta či na chaos pri radení áut.
Zápcha začínala už na konci Alejovej ulice, preťala most VSS a pokračovala cez Južné nábrežie až po Bytový podnik mesta Košice. Od tohto miesta sa kolóna vliekla aj v opačnom smere, kde nielen osobné, ale aj nákladné autá uviazli v dopravnej zápche.
Vodiči sa správali disciplinovane, trúbenie bolo výnimočné a paniku nahradila nevyhnutná trpezlivosť.
Na konci Južného nábrežia sa viacerí snažili odbočiť späť na centrum Košíc, no preradenie sa do iného pruhu vyžadovalo pevné nervy.
Jazda po Prešovskej ceste smerom na Prešov bola o niečo plynulejšia, aj keď ani tento smer sa kolónam nevyhol.
Horšie to bolo v opačnom smere, kde kolóny začínali takmer pri Zelenom dvore.
Dostať sa do centra Košíc tak znamenalo zdržanie okolo hodiny. Autá sa posúvali krokom, vodiči sa snažili hľadať alternatívne trasy.
V úseku výjazdu z Ťahanoviec či pripojenia na Hlinkovu ulicu panoval chaos, zaradenie do správneho pruhu bolo náročné, doprava sa zasekávala.
Viac sa stálo, než išlo aj na Palackého. Ako prijateľnejšia možnosť sa po ôsmej ráno ukázala trasa cez Južné nábrežie. Aj tam boli kolóny, ale v porovnaní s predošlými hodinami bola v tomto úseku premávka o niečo plynulejšia.
Najhoršia situácia tam nastala ráno medzi 7. a 8. hodinou, keď sa celé úseky doslova zastavili a autá vytvárali kilometrové kolóny.

Horšie ako čakať na Večerník
Šoféri sú nespokojní, vravia, že meškajú do práce či do škôl so svojimi deťmi.
„Katastrofa. Zápchy tu boli aj predtým, no ak sa vyskytla podobná tejto, tak mi navigácia ukázala, že sa stala niekde nehoda. Teraz sa kolóny stali každodennou realitou. Rozumiem, aj opravovať treba, ale prečo teraz? Čoskoro sú prázdniny, cesty budú voľnejšie. Nadávať však nemá význam, musíme sa s tým zmieriť. Alternatívy nie sú,“ povedal nám Branislav, ktorý sa do kolón na Prešovskej ceste dostáva každý pracovný deň.
Nespokojní vodiči sú však aj na sociálnych sieťach. Síce apelujú na trpezlivosť, na druhej strane však vinu kladú nielen NDS, ale aj polícii, ktorá sa na sociálnej sieti pochválila, že nedošlo k mimoriadnej situácii.
„Nenachádzam slušné slová. Vraj nedošlo k mimoriadnej situácii? Zastavenie dopravy v druhom najväčšom meste na Slovensku je v poriadku? Na takýto status treba mať veľa guráže,“ reagovala Košičanka.
Dokonca niektorí vtipkujú, že by mal byť popri cestách pojazdný fastfood, aby sa občerstvili.
Situáciu porovnávajú aj s minulosťou, keď v meste na semaforoch počúvali výkriky kolportérov: „Košický Večer, piatkový Večer“.
Teraz podľa poniektorých ani semafor nie je potrebný a pokojne by sa mohla predávať káva či hamburger.
Expert: Opravovať mali nepretržite
Situáciu kritizuje aj dopravný expert Pavel Titl. Ten upresňuje, že most na ceste I/16 nad železničnou traťou v Košiciach v správe NDS je vedený v cestnej databanke so stavom dobrý.
„Motoristi, ktorí sa doslova vlečú inkriminovaným úsekom, môžu zaznamenať sporadický pracovný ruch. Osobne si myslím, že stavba mala byť realizovaná systémom 24/7, teda sa malo robiť aj v nočných hodinách. Pracovisko je možné dobre osvetliť aj pre nočné práce,“ vysvetľuje Titl.
Ak to podľa neho NDS nevie zabezpečiť, odporúča, nech si zájde napríklad do Talianska, aby videla, ako prebiehajú práce na opravách diaľničných mostov tam.
"Robotníkov tam vidieť aj o polnoci zo soboty na nedeľu. Myslím si, že most pred križovatkou VSS by mal byť pri lepšej organizácii práce a tvrdých podmienkach NDS hotový do 10 dní. Otázkou je, prečo sa riešili dve etapy realizácie prác, keďže to má vplyv na obidva smery dôležitej dopravnej tepny, prepájajúcej západnú a východnú polovicu mesta,“ uviedol Titl.
Dodal, že by to riešil na štyri etapy, vždy iba so zabratím jedného jazdného pruhu, aby obmedzenie dopravy bolo iba v jednom smere, a druhý bol voľný.
Nešťastím je podľa experta aj vedenie obchádzky zo Slaneckej v smere k VSS cez podjazd pri teplárni.
Je tam obmedzená maximálna výška vozidiel na 3,8 metra, to robí problém mnohým vodičom, ktorí musia využiť túto obchádzku, a má to negatívny vplyv na plynulosť dopravy.
„Možno by stálo za úvahu kamióny púšťať zo Slaneckej priamo doľava k VSS.“

Rozhodli v Bratislave
Titl sa prikláňa k názoru väčšiny Košičanov, že práce na moste mali byť realizované v dovolenkovom čase letných prázdnin.
Teda v čase, keď intenzita dopravy v Košiciach, vzhľadom na skutočnosť, že nie sme dovolenková destinácia, klesá oproti bežným mesiacom školského vyučovania o asi 15 - 20 percent.
Určite by došlo ku skráteniu kolón a zachovala sa aká-taká plynulosť dopravy, najmä na vjazdoch do mesta.
„Ale o termíne rozhodli kompetentní v Bratislave, ktorí možno ani nemajú informácie o doprave v Košiciach. Podobne ako Slovenská správa ciest, aj Národná diaľničná spoločnosť má strediská v Košiciach, ale tie nemajú žiadne rozhodovacie kompetencie, o všetkom sa rozhoduje v Bratislave. A v Košiciach trpia vodiči,“ reaguje dopravný expert.
Zdôrazňuje však, že Košičanov čaká od leta obmedzenie dopravy na úseku medzi Slaneckou a križovatkou VSS. Dôvodom je príprava stavebných prác na električkovej trati VSS – Slanecká - Važecká v rámci stavby MET2.
„Bude musieť byť zriadený pracovný stavebný pás pozdĺž električkovej trate a zabrať jeden z dvoch pruhov v smere od Južného nábrežia v smere ku križovatke VSS. Našťastie, protismer bude prejazdný v dvoch pruhoch bez obmedzenia,“ uzavrel Titl.
NDS: Nedalo sa inak
Zaujímalo nás, prečo NDS neopravuje most v lete, keď je v Košiciach menej hustá doprava, prípadne práce neodsunuli ku koncu roka, keď má byť do užívania odovzdaný košický obchvat.
Národná diaľničná spoločnosť podľa jej hovorcu Tomáša Ferenčáka musela s opravami začať okamžite.
„Výmena mostných záverov na spomínanom moste bola absolútne nevyhnutná vzhľadom na technický stav. Mostné závery sú kľúčovou súčasťou mostných objektov a kontinuálna starostlivosť o ne je extrémne dôležitá z hľadiska celkovej životnosti mosta. Ide o najnamáhanejší konštrukčný prvok celého mosta,“ vysvetlil Ferenčák.
Doplnil, že práce naplánovali približne na mesiac a prebiehajú v dvoch etapách, vykonáva ich firma Aqua-Vita, s. r. o., ich cena je 120-tisíc eur.

Najskôr sa vymieňajú mostné závery v smere Rožňava a v druhej etape sa bude pracovať v smere Michalovce, Prešov.
„Vodičov prosíme o trpezlivosť, práve motoristi, ktorí denne využívajú tento most, sa vďaka oprave dočkajú vyššieho komfortu a bezpečnejšej jazdy. V prípade, ak by sa opravy odkladali, z dlhodobého hľadiska by hrozilo, že obmedzenia by boli výrazne dlhšie a náklady vyššie,“ uviedol Ferenčák.
Pýtali sme sa ho aj na to, prečo sa na moste nepracuje nepretržite.
„Na tomto moste sa pracuje aj cez víkendy. Nepretržité práce momentálne, vzhľadom na klimatické podmienky a technológie, nie je možné realizovať. Keďže sa oprava robí na moste a v úzkom pruhu, kvôli bezpečnosti nie je možné, aby tam naraz robili desiatky pracovníkov,“ reaguje NDS.
Polícia: Kolónam sa nevyhnete
Krajská policajná hovorkyňa Jana Mésarová vysvetľuje, že v mieste vykonávania rekonštrukčných prác zaznamenali zhustenie dopravy a v čase rannej a poobednej špičky aj tvorbu kolón.
„Premávka na mostoch VSS je síce spomalená, avšak plynulá. Veľa vodičov sa snaží využívať iné alternatívne trasy, o ktorých si myslia, že sú v čase rekonštrukcie cesty pre nich výhodnejšie. Napríklad niektorí vodiči, ktorí zo smeru Slanecká cesta jazdili po moste VSS, teraz idú cez dopravný uzol na Palackého ulicu,“ uviedla Mésarová.
Najväčšie zápchy sú podľa polície zo smerov MČ Nad jazerom, Južné nábrežie, cesta I/20 v úseku od Zeleného dvora, Prešovská cesta a Hlinkova ulica.
„Doba zdržania je primeraná danej situácii v dopravnom uzle, a teda ju presne nevieme špecifikovať, nakoľko je v každej hodine rôzna. Najväčšiu hustotu a spomalenie cestnej premávky sme zaznamenali v čase rannej a poobednej špičky,“ tvrdí polícia.
Zaujímalo nás, aké alternatívne trasy môžu vodiči využiť, aby sa vyhli dlhému čakaniu v zápchach.
„Kolónam sa nedá vyhnúť, pretože obchvat zohráva jednu z kľúčových úloh vedenia dopravy mimo centra Košíc. Alternatívne trasy je potrebné si hľadať individuálne, podľa vlastného uváženia,“ povedala Mésarová.
Titl: Kolapsov sa bez mostov a nových tratí nezbavíme
Dopravný expert Pavel Titl v súvislosti s aktuálnou nepriaznivou dopravnou situáciou kvôli čiastočnej uzávierke mosta Nižné Kapustníky nad železničnou traťou upozornil, že mestu Košice vracia ako bumerang dlhodobá nekoncepčnosť v rozvoji dopravného systému zo strany samosprávy.
“Nebudujú sa nutné stavby, ktoré boli ešte Útvarom dopravného inžinierstva mesta Košice plánované v 70. a 80. rokoch minulého storočia, ako sú nové mosty cez Hornád a železnicu pod Sídliskom Ťahanovce v smere na Kostoliansku, pod Furčou v smere na Masarykovu, od Vyšného Opátskeho na Jantárovú, cestné prepojenie mestských častí Krásna a Barca.”
Kritizoval aj to, že sa nebudujú žiadne električkové trate, ktoré by donútili obyvateľov Sídlisk Ťahanovce a KVP rozmýšľať o používaní mestskej hromadnej dopravy (MHD) namiesto individuálnej automobilovej.
“Aj električkové trate navrhované pred 50 rokmi sa dokonca vyškrtli z návrhu nového územného plánu mesta. Mesto nerozvíja základný komunikačný systém, nerobí nič pre MHD.”
Konštatoval, že vedenie košickej samosprávy skôr len ticho súhlasí s jej postupným úpadkom a sústreďuje sa na cyklistickú dopravu.
“Tá pritom vzhľadom na kopcovitý terén nemá v Košiciach šancu stať sa nosnou dopravou. Spýtajte sa tých, ktorí momentálne stoja v nekonečných kolónach kvôli prácam na moste VSS, či by použili bicykel, keby mali v smere svojej trasy cyklochodník. Prakticky nikto... Lebo deti do školy, chorých do nemocnice, ponáhľajúcich sa podnikateľov, dovoz liekov, zásobovanie obchodov sa na bicykloch nerobilo, nerobí ani sa robiť nebude.”
Mesto musí podľa neho urýchlene zmeniť koncepciu rozvoja dopravného systému a ako prioritu si stanoviť vybudovanie spomínaných mostov a nových električkových tratí na Ťahanovce a KVP, predĺžiť trate do Krásnej i v Barci, prepojiť električkou nový futbalový štadión či Námestie Maratóna mieru cez Masarykovu so železničnou stanicou...
“Až potom môžeme očakávať postupné znižovanie stupňa automobilizmu v meste, ako o tom snívajú tvorcovia nového územného plánu,” zdôraznil Titl.
Vyjadril sa takisto k tomu, či sa nemalo čakať na obchvat a až tak opravovať mostné uzávery na VSS.
“Áno, mohlo, ale niekto od stola v Bratislave rozhodol a v Košiciach trpíme. Chcem však upozorniť na fakt, že to, čo nám z trasy Južné nábrežie – Nižné Kapustníky – VSS odoberie na jeseň tohto roku obchvat, to nám a ešte viac vráti naspäť minimálne do 2 rokov dopravná obsluha Volvo Industrial Parku Valaliky.”
Dopravný expert doplnil, že o to viac bude dôležité pre funkčnosť mesta realizovať chýbajúce dopravné stavby, aby sa predišlo ďalším a ešte väčším kolapsom dopravy.
“Netreba zabúdať, že v tých kolónach často stoja aj sanitky s pacientom alebo vozidlá so zdravotníckym materiálom,” uzavrel Titl.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári