Korzár logo Korzár Košice

Košice dajú na dva rekreačné cyklochodníky pol milióna eur, sľubujú ich už roky

Polaček hovorí o svojom srdcovom projekte.

Prvý úsek v Čermeli je hotový už 5 rokov, druhý by mal pribudnúť onedlho.Prvý úsek v Čermeli je hotový už 5 rokov, druhý by mal pribudnúť onedlho. (Zdroj: mesto Košice)

KOŠICE. S príchodom teplejších dní a ďalšej cyklistickej sezóny ostali cyklisti pri rekreačnej oblasti Alpinka v Košiciach sklamaní.

Na začiatku Čermeľského údolia, pri cvičnej lezeckej stene Rokodromo, boli donedávna dva plagáty, ktoré ich informovali o výstavbe cyklochodníkov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Prvý ohľadom už zrealizovaného cyklochodníka od Havlíčkovej po stenu Rokodromo a druhý ohľadom jeho pokračovania po Alpinku so začiatkom výstavby v lete 2024. Ubehol skoro rok a nie sú žiadne informácie, mesto už o tom tiež neinformuje ako v minulosti. Celkovo mám pocit, že to stojí. Navyše, plagát ohľadom výstavby 2. etapy, ktorá mala byť minulý rok, je už pri lezeckej stene stiahnutý,“ hovorí cyklista Richard.

SkryťVypnúť reklamu

Aj mestská brožúrka cyklistickej infraštruktúry zo septembra 2021 uvádza, že Čermeľ s Alpinkou mali byť spojené cyklochodníkom do konca roka 2024.

Súvisiaci článok Modrý turistický chodník z Baránka na Alpinku čiastočne sprístupnili Čítajte 

Dvojročné výrubové konanie

Z oddelenia dopravy košického magistrátu sme sa dozvedeli, že mesto dlhšie hľadalo financie na vybudovanie tohto chodníka.

„Tie sa našli po nedávnom schválení projektového zámeru integrovanej územnej investície Kooperačnou radou Udržateľného mestského rozvoja Košice,“ uviedlo mesto.

Primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) na meškanie cyklochodníka odpovedal aj občanovi vo svojej facebookovej relácii.

„Toto je chodník, ktorý je mojou srdcovkou, ktorý je vytúžený, a to som nebol ešte ani primátorom. Každopádne je to veľmi zložitá stavba. Ja som sám netušil, koľko papierovačiek môže byť s takouto pomerne jednoduchou stavbou – laicky povedané. Robíme na tom, bude to," odpovedal primátor.

SkryťVypnúť reklamu

Budúci cyklochodník sa nachádza v blízkosti Chráneného vtáčieho územia Volovské vrchy, prechádza náročným terénom v koridore medzi koľajami detskej železnice a Čermeľským potokom, ktorý štyrikrát križuje s vyústením a riešením priechodu cez koľaje a cestu v smere na Jahodnú.

„Všetky tieto aspekty viedli k zdĺhavým povoľovacím procesom. Napríklad len výrubové konanie trvalo aj kvôli rôznym odvolaniam skoro dva roky. Okrem toho musel prebehnúť proces trvalého vyňatia pôdy z pôdneho fondu kvôli podaniu žiadosti o stavebné povolenie. Došlo aj k aktualizácii projektovej dokumentácie z dôvodu platnosti nových predpisov,“ vysvetľuje mesto, prečo došlo k časovému sklzu.

Súvisiaci článok Košice namaľovali na cestu nový cyklochodník a zverejnili, čo ešte chystajú Čítajte 

Takmer 3 kilometre za 6 miliónov

Poslanci mestského zastupiteľstva na svojom aprílovom rokovaní bez diskusií schválili zámer mesta predložiť žiadosť o nenávratný finančný príspevok z eurofondov na cyklochodník Cvičná skala – Alpinka v rámci Programu Slovensko 2021-2027.

SkryťVypnúť reklamu

Celkové predpokladané výdavky na projekt predstavujú 6 miliónov eur, spolufinancovanie mesta bude predstavovať 8 percent, čiže 480-tisíc eur. Výslednú sumu však určí až verejné obstarávanie.

Obojsmerná cyklistická cestička bude mať dĺžku 2,8 kilometra a napojí sa na existujúci cyklochodník, ktorý končí pri cvičnej skale Rokodromo. Cyklochodník bude prechádzať aj cez koľaje detskej železnice blízko železničného priecestia pri ceste.

Na trase cyklochodníka sú navrhnuté dve odpočívadlá, fitnes park, lavičky a informačné tabule.

Súvisiaci článok Chodník pre chodcov a cyklistov na Aničke slúži verejnosti od začiatku roka Čítajte 

Zlepší dopravnú situáciu

„Vybudovaním dlhoočakávaného prepojenia s turisticky atraktívnou a často navštevovanou rekreačnou lokalitou Alpinka zabezpečíme bezpečný presun nielen cyklistickým nadšencom, ale najmä rodinám s deťmi, dôchodcom a širokej verejnosti. V súčasnosti je možný presun bicyklom len po veľmi vyťaženej a nebezpečnej ceste II/547, alebo svahovitým terénom po turistických trasách, kde dochádza k stretom s pešími turistami. Nové cyklistické prepojenie prispeje k zlepšeniu dopravnej situácie na ceste II/547, a to odľahčením individuálnej dopravy, ktorých cieľovou destináciou bola práve rekreačná oblasť Alpinka,“ pýši sa mesto.

Presný dátum výstavby tohto cyklochodníka zatiaľ nie je známy. V súčasnosti prebiehajú procesy súvisiace s prípravou žiadosti na vydanie stavebného povolenia. Následne bude prebiehať proces stavebného konania.

Súvisiaci článok Cyklochodník na Alpinku tento rok nestihnú, Polaček postavil za šesť rokov 500 metrov Čítajte 

Z námestia na Alpinku

Adrián Chreň zo združenia Cyklokoalícia Košice zámer cyklochodníka kvituje.

„Táto vízia je tu už roky, už dlho s tým meškajú. Ak sa to podarí, bude to miesto na príjemnú rekreačnú jazdu a ideálne miesto, kde sa deti môžu učiť bicyklovať. Je tam ticho, čistý vzduch a malo by to byť bezpečné.“

Prvá časť cyklochodníka po Čermeľ bola postavená ešte na jeseň roku 2020, cyklochodník cez Čermeľskú cestu existuje už viac ako dve desiatky rokov.

Po zrealizovaní cyklotrasy na Alpinku sa bude môcť cyklista plynule dostať z Námestia Maratónu mieru popri Lokomotíve, cez Čermeľ až po Alpinku. Podľa Chreňa ale musia cyklisti venovať svojej bezpečnosti pri prechode Čermeľským údolím zvýšenú pozornosť.

„Je to úzke, je tam dlažba, ktorá nie je veľmi vhodná pre bicykle s tenkými kolesami, z jednej strany nelegálne parkujú autá, plus tade chodia chodci. Aj bežci radšej bežia v tieni, čiže po cyklochodníku. Je to tam komplikované,“ vymenúva nástrahy jazdy na bicykli na úzkych chodníkoch popred rodinné domy.

Súvisiaci článok Nahnevaní Košičania: Kto to osadil na cyklochodníku retardéry? Čítajte 

Pribudne aj na Ťahanovciach

Aj keď bude cyklotrasa končiť na Alpinke, cyklista sa nemusí hneď otočiť, ale môže smerovať ďalej.

„Z Alpinky potom ide asfaltka po golfové ihrisko, tiež často využívaná cyklistami. Aj inými trasami sa dá pustiť, ja chodím stále na sever, napríklad na Jahodnú, aj na Hrešnú sa to dá stočiť. Ale to sú skôr rekreačné trasy pre horské bicykle,“ vraví Chreň.

Mestskí poslanci schválili bez diskusie aj zámer mesta predložiť žiadosť o nenávratný finančný príspevok z eurofondov na 760-metrový úsek cyklochodníka, ktorý povedie z Čínskej ulice na sídlisku Ťahanovce k záhradkárskej lokalite Mončí potok.

Náklady na cyklochodník budú 280-tisíc eur, pričom 22-tisíc bude platiť mesto ako investor projektu.

Súvisiaci článok O cyklochodníku v lesoparku rozhodovali dlho. Výber povrchu nevyhovuje všetkým Čítajte 

Zo severu na juh to ide ľahšie

Okrem trasy z Námestia Maratónu mieru na Alpinku majú cyklisti v Košiciach možnosť využívať aj iné dlhé súvislé cyklotrasy, napríklad Triedu SNP, Južnú triedu či Eurovelo popri Hornáde.

„Aj moja návšteva z Bratislavy si pochvaľovala, že máme relatívne dlhé cyklotrasy, aj keď v horšej kvalite. Sme mesto orientované zo severu na juh, takže natiahnuť rovnú čiaru cez mesto je ľahké. Oveľa horšie je spojiť potom napríklad Furču a KVP s mestom,“ vysvetľuje Chreň.

Nepresné údaje

Údaje o tom, koľko kilometrov cyklotrás je v Košiciach, sa rôznia. Cyklokoalícia Košice spočítala cyklotrasy a uviedla, že ich je dohromady 32 kilometrov.

„Mesto uvádza asi 12 rôznych údajov o tom, koľko kilometrov cyklotrás je tu, podľa toho, čo presne považujete za cyklochodník. Niekde sa dočítate, že v Košiciach je až 37 kilometrov cyklotrás, Štatistický úrad SR napríklad hovorí o 180 kilometroch cyklotrás v Košiciach, ale ten berie do úvahy aj trasy v mestských lesoch,“ hovorí Adrián Chreň.

Radnica mesta dodáva, že pre cyklistov pripravuje aj viaceré ďalšie projekty.

A to výstavbu spoločnej cestičky pre chodcov a cyklistov od Železníkov na Gemerskú ulicu, cyklistickú cestičku Popradská – Toryská, dobudovanie chodníka pre cyklistov a chodcov na Alejovej, cyklistickú cestičku Barca - Šebastovce, rekonštrukciu chodníka na Južnej triede a ďalšie.

Investície do cykloinfraštruktúry budú závislé najmä od schválenia projektových zámerov a financovania.

Eurofondy

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  2. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 937
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 914
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 5 833
  4. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 894
  5. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 4 475
  6. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 4 013
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 703
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 496
  1. Lubomir Zahora: Porovnal som pobyt v slovenskej a rakúskej nemocnici
  2. Otilia Horrocks: Slovensko pod paľbou kritiky zvonka aj zvnútra alebo aj o diletantoch /plus video/
  3. Ivan Čáni: „Absolútne nevedomý“ Danko opäť útočí do Fica, aby mu mohol onedlho zas a znova „vyznať lásku“.
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Balkán.
  6. Vladimír Bojničan: Čo tu vlastne ostalo po Cyrilovi a Metodovi? Nič, len iracionálne dogmatické náboženstvo a preto ani nie je čo oslavovať
  7. Ján Škerko: Ak vás toto neohromí, tak vás to musí aspoň prinútiť k zamysleniu
  8. Tomáš Vereš: Cena spokojnosti
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 184 238
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 372
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 160
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 774
  5. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 3 963
  6. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 783
  7. Tomáš Vereš: Obeť, obetovaná obeť 3 312
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 120
  1. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  2. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  3. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  4. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  5. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  7. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  8. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Lubomir Zahora: Porovnal som pobyt v slovenskej a rakúskej nemocnici
  2. Otilia Horrocks: Slovensko pod paľbou kritiky zvonka aj zvnútra alebo aj o diletantoch /plus video/
  3. Ivan Čáni: „Absolútne nevedomý“ Danko opäť útočí do Fica, aby mu mohol onedlho zas a znova „vyznať lásku“.
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Balkán.
  6. Vladimír Bojničan: Čo tu vlastne ostalo po Cyrilovi a Metodovi? Nič, len iracionálne dogmatické náboženstvo a preto ani nie je čo oslavovať
  7. Ján Škerko: Ak vás toto neohromí, tak vás to musí aspoň prinútiť k zamysleniu
  8. Tomáš Vereš: Cena spokojnosti
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 184 238
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 372
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 160
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 774
  5. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 3 963
  6. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 783
  7. Tomáš Vereš: Obeť, obetovaná obeť 3 312
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 120
  1. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  2. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  3. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  4. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  5. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  7. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  8. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu