KOŠICE. Motoristická verejnosť sa už nevie dočkať, kedy sa po dlhých rokoch konečne začne rekonštruovať križovatka pri Crow aréne, ktorá je jedným z dopravných vstupov do Košíc.
Aktuálne zaujalo aj to, ako sa rýchlo mení, koľko bude stáť jej prerobenie z klasickej na okružnú križovatku.
Medzi dvoma uzneseniami mestského zastupiteľstva o jeho súhlase s podaním žiadosti o nenávratný finančný príspevok aj s odsúhlasenou maximálnou výškou totiž uplynuli iba dva mesiace.
Mesto argumentovalo v aprílovom materiáli predloženom na schválenie, že dôvodom navýšenia predpokladaných oprávnených nákladov sú aktualizácia stavebného rozpočtu a zmena sadzby DPH.
Vo schválenom rozpočte mesta na rok 2025 boli na „kruháč“ vyčlenené finančné zdroje vo výške iba necelých 150-tisíc eur.

Fedoročko: Neuvádzajte tam také hlúposti
Na rokovaní košického parlamentu 27. februára schválili mestskí poslanci predloženie žiadosti o nenávratný finančný príspevok z eurofondového Programu Slovensko 2021 - 2027 pre projekt s názvom “Okružná križovatka: Kostolianska cesta - Národná trieda – Podhradová, Košice” s predpokladanou výškou celkových oprávnených výdavkov 308 900 eur s DPH a spoluúčasťou mesta vo výške 8 percent, teda 24 712 eur.
Len o dva mesiace neskôr, 24. apríla, však predložilo vedenie mesta zmenu tohto uznesenia s tým, že oprávnené výdavky navrhlo navýšiť na 400-tisíc eur s DPH a spoluúčasť na 32-tisíc eur.
“K navýšeniu výdavkov došlo z dôvodu aktualizácie stavebného rozpočtu v danom čase a mieste a z dôvodu zmeny sadzby DPH z 20 na 23 percent od 1. 1. 2025,” uvádzalo sa v dôvodovej správe k materiálu.
Člen opozičného Košického klubu Marek Fedoročko poznamenal, že sa asi medzi poslancami nenájde nikto, kto by spochybňoval nevyhnutnú potrebu, aby sa táto križovatka prerobila.
Zarazila ho však zmienka o tom, že jedným z dôvodom navýšenia sumy je aj zvýšenie DPH, hoci tá platí od začiatku roka a prvá žiadosť sa schvaľovala až koncom februára.
“Chcem vás poprosiť do budúcna, že ak budete písať nejaké dôvodové správy k návrhu, tak aby ste tam uvádzali reálne sumy plánovaných investičných aktivít a aby ste si dali pozor, aby ste tam neuvádzali také hlúposti, ako že navýšenie ceny je kvôli zvýšeniu DPH,” kritizoval Fedoročko.
Nikto z vedenia mesta na jeho výčitku nezareagoval a mestské zastupiteľstvo schválilo navýšenú žiadosť všetkými 30 hlasujúcimi poslancami.
Pôvodný projekt nepočítal s niektorými nákladmi
Z referátu dopravy magistrátu reagovali, že k aktualizácii predpokladanej výšky celkových oprávnených výdavkov došlo po kontrole projektovej dokumentácie, ktorú mestu zaslal externý projektant.
“Pôvodný projekt z roku 2023 nepočítal s nákladmi na búracie, výkopové práce pri navrhovaných ostrovčekoch, ochranou existujúcich a položení nových rozvodov inžinierskych sietí a ani so spätným zriadením konštrukcií. Zároveň doň boli zahrnuté aj niektoré dodatočné práce, ako je napríklad súvislá oprava chodníka, oprava časti podkladového betónu, úprava verejného osvetlenia alebo zriadenie ostrovčeka v križovatke Národná trieda – Vodárenská.”
Vysvetľovali, že ak by nepredložili aktualizovaný stavebný rozpočet, všetky náklady navyše aj vrátane zvýšenia DPH by boli považované za neoprávnené výdavky, ktoré by v plnej miere muselo hradiť mesto Košice.

Rekonštrukcia má trvať 16 mesiacov
Aktuálny stav prípravy desiatky rokov uvažovanej prestavby klasickej križovatky na okružnú je taký, že mesto má spracovanú projektovú dokumentáciu, rozpočet stavby a vydané i právoplatné stavebné povolenie.
Plánovaná dĺžka realizácie prestavby križovatky sa predpokladá na 16 mesiacov od augusta 2025 do novembra 2026. Súčasťou projektu sú štyri stavebné objekty - komunikácie a chodník, sadové úpravy, ochrana i preložky inžinierskych sietí a takisto osvetlenie okružnej križovatky.
Cieľom projektu je odstrániť nevyhovujúci stav križovatky tvorenej cestou III/3390 Kostolianska cesta a miestnymi komunikáciami Cesta pod Hradovou a Národná trieda (Vodárenská).
Na tomto severnom vstupe do Košíc vznikajú predovšetkým v rannej špičke zápchy najmä v smere od Kysaku, lebo sa tam hromadia nielen autá premávajúce do mesta z okolitých obcí, ale využívajú ju ako alternatívnu trasu aj obyvatelia z mestských častí Ťahanovce obec a sídlisko.
Tento dopravne najvyťaženejší smer je totiž vedľajšou cestou a pri odbočovaní doľava do vnútra mesta musia pri prejazde križovatkou smerom na Národnú triedu a Vodárenskú dávať všetkým ostatným vozidlám prednosť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári