KOŠICE. Vodiči si ešte nezvykli na každodenné kolóny, ktoré zapríčinila oprava mosta VSS, a už musia rátať s ďalšími obmedzeniami, ktoré v budúcnosti nastanú pri opravách iných troch mostov v meste.
Praskliny, hrdza, narušený asfaltový povrch, poškodenia vandalmi aj viditeľné prieliačiny či úkryt pre holuby. Viaceré mosty v Košiciach po desaťročiach od svojej výstavby nutne potrebujú opravu.
Dva z nich opraví mesto, jeden nemocnica. Náklady na rekonštrukcie mostov sa vyšplhajú dokopy na 14,5 milióna eur.

Tisíce áut denne
Najviac vyťaženým mostom v nevyhovujúcom technickom stave je premostenie Hlinkovej ponad Dopravnú ulicu, železničnú trať Košice – Kraľovany a ulicu Pri hati.
Hlinkova ulica je pritom jednou z najvyťaženejších dopravných tepien v Košiciach. Prejde ňou podľa posledných dostupných údajov každý deň vyše 31 000 osobných a nákladných automobilov, vrátane vyše 500 prejazdov autobusov MHD.
Riešenie by malo byť trvalé
Lávka ponad Dopravnú ulicu a železničnú trať zabezpečuje premostenie spoločného chodníka pre chodcov a cyklistov a z technického hľadiska je neoddeliteľnou súčasťou mosta, preto je potrebné zrealizovať rekonštrukciu oboch objektov súčasne.
„Pôjde o výmenu nosnej konštrukcie mosta, sanáciu pohľadových a podhľadových plôch spodnej stavby mosta a celej lávky. Cieľom je odstrániť zlý stav, obmedziť postupné poškodzovanie prefabrikátov a zabezpečiť primeraný technický stav mosta a lávky. Riešenie je trvalé,“ uvádza dôvodová správa mesta.
Súčasťou projektu je aj náhradná výsadba, úprava chodníkov, preložka verejného osvetlenia, optických káblov, dočasné prerušenie trakčného vedenia na Dopravnej a Hlinkovej ulici, úprava trakčného vedenia a ukoľajnenie mosta a lávky.
Mesto si od rekonštrukcie sľubuje zlepšenie automobilovej, mestskej hromadnej, cyklistickej a pešej dopravy.
„Dôjde k zvýšeniu technicko-kvalitatívnych parametrov vrátane zlepšenia krytu vozovky, plynulosti dopravy, k zníženiu nehodovosti a kolíznych situácií,“ uvádza dôvodová správa.
Oprava 235-metrového úseku bude stáť 11,7 milióna eur, pričom predpokladaná výška spolufinancovania je 936-tisíc eur.
Susedný most je už po reklamácii
Len o pár metrov ďalej, tiež na Hlinkovej ulici, bol v roku 2021 opravený most ponad rieku Hornád. V októbri 2024 však bol tento most znova čiastočne uzavretý, a to kvôli reklamačným prácam. Využívané mohli byť len dva zo štyroch jazdných pruhov.

Reklamáciu si mesto uplatnilo voči zhotoviteľovi, košickej spoločnosti Lptex, pretože na niektorých miestach pretekala voda cez mostné závery.
Llptex vo verejnom obstarávaní uspela spomedzi siedmich uchádzačov. Víťazná cena 693 113 eur bola o 37 percent nižšia, než bola predpokladaná hodnota zákazky. Lptex urobil i reklamačné práce.
Nestačí ho zrekonštruovať
Nielen rekonštrukcia, ale kompletná výmena čaká o čosi menší most na ulici Slovenskej jednoty, ktorý vedie ponad Mlynský náhon, blízko križovatky Gorkého/Slovenskej Jednoty, ktorá prepája mestské časti Sever a Staré Mesto smerom na juh po Gorkého ulici.
Most je vzhľadom na charakter a stav porúch nosnej konštrukcie hodnotený stupňom VII ako havarijný.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári