KOŠICE. Pomaly štyridsať rokov cestuje Košičanka Zuzana mestskou hromadnou dopravou (MHD). Nedávno sa jej pokazil bicykel a potrebovala ho odviezť do opravy. Na Sídlisku Ťahanovce nastúpila na zastávke Sofijská do autobusu linky č. 10 a keďže bol víkend, nebol v ňom takmer nik.
Taký prístup ešte nezažila
Skutočnosť, že do vozidla vstúpila s bicyklom, sa však nepozdávala vodičovi, ktorý ju okríkol, nech vystúpi. Inak vraj nebude pokračovať v jazde.
Zuzana dôvodila, že v autobuse pomaly nik nie je, nikoho neobmedzuje, čudovala sa, prečo ju šofér vyhadzuje, keď preprava bicykla v mestskej hromadnej doprave nie je počas voľných dní zakázaná.
„Mám takmer šesťdesiat rokov, ale s takýmto prístupom som sa ešte nestretla. Košickou hromadnou dopravou jazdím od strednej školy. Nemám auto, preštudovala som si prepravný poriadok, v sobotu sa môže ísť bicyklom do autobusu,“ vraví Zuzana.

Dodáva, že práve preto sa rozhodla odviezť pokazený bicykel do opravy v sobotu dopoludnia.
Vraví, že všetky podmienky prepravcu, teda nastupovanie cez označené dvere, umiestnenie bicykla do vyhradeného priestoru či dodržiavanie stanoveného rozsahu prepravy, splnila.
Nerozumie však tomu, prečo má dať vodič súhlas na prepravu bicykla, keď splnila prepravné podmienky: „Nepovažujem to za správne.“

Podala sťažnosť
Myslela vraj na to, aby bolo počas prepravy bicykla v autobuse málo ľudí, preto si vybrala podľa nej najvhodnejší čas, nech všetko prebehne hladko. Do vozidla nastúpila dverami, kde bol vyznačený bicykel, zaujala s ním miesto presne na ploche, kde môžu v autobuse bicykle byť.
Priznáva, že tam sedela pani, ktorá mala maličký športový kočiarik vedľa seba.
„Kočiar bol prázdny, bicykel som položila predeň a ešte stále tam ostávalo prázdne miesto. Zrazu vodič vybehol z kabíny a začal na mňa kričať. Bol vulgárny. Vravela som mu, že je miesta dosť. Nato sa začali, čo ma prekvapilo, ozývať ostatní ľudia. Priklonili sa na moju stranu,“ opisuje Zuzana.
Tvrdí, že sa za ňu postavili všetci cestujúci. Vodiča prosili, nech nezdržiava a začne šoférovať. Šofér bol však podľa jej slov neoblomný a tak Zuzana, aby ostatným nespôsobovala problémy, vystúpila.
Svoju skúsenosť ihneď telefonicky oznámila dispečerovi dopravného podniku, ten jej povedal, že musí napísať sťažnosť a oni si pozrú kamerový záznam. Tú môže poslať mailom, ak má elektronický podpis, osobne alebo poštou.
Rozhodla sa napísať list, vytlačiť a najjednoduchšie pre ňu ho bolo podať na pošte.
„Urobila som to, ale viete, nie je to zadarmo a na odpoveď majú 60 dní. Vodičov by mali nejako školiť, nie je možné, aby sa vulgárne vyjadrovali, nemali ľudský prístup,“ vysvetlila Zuzana.

Dopravca mlčí
O vyjadrenie k problému sme požiadali aj Dopravný podnik mesta Košice. Ešte v utorok 6. mája sme prepravcovi zaslali otázky s podnetom cestujúcej.
Pri následnej urgencii odpovedí sme sa dozvedeli, že o otázkach vedia, reakcie sme sa však zatiaľ, ani napriek ďalšej žiadosti, nedočkali.
V košickej mestskej hromadnej doprave platí na základe prepravného poriadku pravidlo, podľa ktorého sa v jednom vozidle môže naraz prepravovať len jeden z predmetov detský kočík, invalidný vozík alebo bicykel.
Zároveň však prepravný poriadok umožňuje vodičovi schváliť prepravu ďalších predmetov nad rámec tohto obmedzenia, ak to umožňuje situácia vo vozidle a prevádzkové podmienky.
Pravidlá teda presne nestanovujú, kedy je preprava oboch predmetov povolená, a ponechávajú rozhodovanie výhradne na uvážení vodiča. Pre mnohých cestujúcich tak nie je vopred jasné, či budú môcť cestovať s bicyklom, ak je už vo vozidle kočík.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári