KOŠICE. Je doprava v Košiciach dobrá alebo by mohla byť oveľa lepšia? Náklady na dopravný podnik stúpajú, počet cestujúcich verejnou dopravou však klesá. Linky meškajú, cestujúci hovoria o málo častej frekvencii spojov.
Od septembra prebieha petícia za lepšiu dopravu v Košiciach. Žiada investície do verejnej dopravy, cyklistickej infraštruktúry a bezpečnosti chodcov.

Za petíciou je parlamentná opozičná strana Progresívne Slovensko, za osem mesiacov je pod ňou 232 podpisov.
Mesto v slabej podpore verejnosti vidí dôkaz, že Košičania sú s dopravou spokojní.
„Ako sme si prečítali, počas jej trvania sa pod ňu nepodpísal v priemere ani len jeden človek denne. Aj z prejaveného (ne)záujmu je zjavné, že Košičania nemajú dôvod protestovať za lepšiu dopravu,“ reaguje košická radnica.
Vraví, že cestujúci naopak oceňujú, čo sa podarilo dosiahnuť a to napriek investičnému dlhu v hodnote jednej miliardy, ktorý súčasnému vedeniu mesta podľa jeho slov „zanechali naši predchodcovia.“

Petícia hovorí o poklese kvality služieb verejnej dopravy a to napriek tomu, že náklady mesta na prevádzku dopravného podniku stúpli za šesť rokov o viac ako 40 percent.
Hodnotí, že dopravný podnik nemá dosť vodičov, klesá počet vypravených spojov, aj počet prepravených osôb. „Dostupnosť verejnej dopravy je podstatne obmedzená. Zároveň stúpa počet automobilov, čo spôsobuje zvýšenú dopravnú záťaž a zhoršenie kvality ovzdušia.“
Mali sme náskok a zaspali sme, vraví mestský poslanec a šéf dopravnej komisie Miroslav Špak (nezávislý). Dodáva, že košická verejná doprava sa s bratislavskou nedá porovnávať.
Za sedem rokov štyri kilometre
Podľa petície je v Košiciach zanedbaná cyklistická infraštruktúra. Ako príklad dáva, že od roku 2018 bolo vybudovaných iba 4,6 km cyklochodníkov.
Ako ukážku nevyhovujúceho stavu súčasnej infraštruktúry uvádza konce Hlavnej ulice, kde chýba adekvátne značenie a dopravné riešenie pre prevenciu kolízií pri nástupe na cyklochodník.
Prekážky vidia petičiari aj na strane chodcov, nielen kvôli nebezpečným stredovým ostrovčekom, ale aj kvôli chýbajúcim chodníkom a bezpečne značeným priechodom, ako napríklad na Jesennej ulici alebo v projekte Panoráma.
„Existujúce chodníky nie je možné bezpečne využívať kvôli zaparkovaným automobilom, ako napríklad na Čingovskej, Cimborkovej alebo Humenskej ulici. Táto situácia znižuje motiváciu využívať alternatívne a ekologické formy dopravy.“

Chýbajú vyhradené pruhy
Súčasné modernizácie, ktoré v meste prebiehajú, ako sú úpravy na uliciach Jantárová, Hlinkova a Watsonova, neberú podľa PS do úvahy potreby verejnej dopravy, cyklistov a chodcov.
Napriek tomu, že s nimi ráta schválená Stratégia rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice .
„Rovnaký postup môžeme vidieť taktiež pri ukončených projektoch ako križovatka Havlíčkova, križovatka Továrenská, alebo kruhový objazd Alvinczyho. V týchto miestach aj napriek rekonštrukciám chýbajú vyhradené pruhy pre autobusy a cyklistov.“
Ako dobrý príklad uvádzajú petičiari Bratislavu, kde od roku 2018 vybudovali 71 kilometrov nových cyklochodníkov alebo Prešov, ktorý v roku 2023 vybudoval 4,3 kilometra nových cyklochodníkov a zároveň postupne zavádza svetelné križovatky s preferenciou verejnej dopravy.
„Porovnanie s týmito mestami ukazuje, že naše mesto zaostáva.“
Do konca roka 2026 žiadajú zvýšiť počet vypravených spojov mestskej hromadnej dopravy na úroveň porovnateľnú s rokom 2020 a minimálne päť nových buspruhov na hlavných dopravných ťahoch.
Požadujú aj 10 kilometrov nových, stavebne oddelených cyklochodníkov a bezpečnejšie podmienky pre chodcov na priechodoch.

Nákupy autobusov
Radnica zaregistrovala petíciu až po otázkach Korzára. Podľa nej naopak cestujúci oceňujú, čo sa v doprave podarilo dosiahnuť. „A to aj napriek investičnému dlhu v dopravnej infraštruktúre za vyše miliardu eur, ktorý nám zanechali naši predchodcovia.“
Mesto na čele s primátorom Jaroslavom Polačekom (nezávislý) nereagovalo na konkrétne otázky k úbytku cestujúcich, buspruhom, krokom k atraktívnejšej verejnej doprave, regulácii zdieľaných kolobežiek ani na kritiku petičiarov.
Magistrát hovorí o naplánovaných investíciách do zlepšenia stavu ciest, chodníkov, schodísk, podchodov a mostov a rekonštrukcie komunikačnej siete, cyklodopravy a pešej dopravy za vyše 120 miliónov eur.
V nasledujúcich týždňoch a mesiacoch plánuje mesto nakúpiť 11 kĺbových elektrobusov, 15 kĺbových autobusov a 15 krátkych autobusov na CNG pohon.
„Dôjde k modernizácii deviatich električiek so stredným nízkopodlažným článkom za 16,2 milióna eur. Počas letných prázdnin pribudne na linky MHD 15 jazdených autobusov za vyše 2,3 milióna eur,“ vymenúva samospráva.

Esíčko aj kruháč
Vo vozidlách MHD plánuje nákup 252 kusov zariadení na automatické počítanie cestujúcich, 330 kusov palubných počítačov a 1331 čítačiek celkovo za takmer štyri milióny eur.
Má sa zmodernizovať 13 zastávok za 2,6 milióna eur, obnova čaká električkovú trať na sídlisku Nad jazerom za vyše 66 miliónov eur. Od septembra bude v dopravnom podniku nové depo, cesty a chodníky sa majú opraviť za 6,5 milióna eur.
Mesto sa pripravuje na rekonštrukciu mosta nad železničnou traťou na Hlinkovej ulici a na ulici Slovenskej jednoty.
Zlepšiť sa má aj „esíčko“ do zoologickej záhrady v Kavečanoch, práce majú začať koncom leta. Následne sa ráta s výstavbou okružnej križovatky Kostolianska cesta - Národná trieda – Podhradová.

Buspruhy už mali byť
Radnica roky sľubuje aj buspruhy, ktoré by pomohli cestujúcim vo verejnej doprave počas dopravných špičiek. „Už dlhšiu dobu máme na realizáciu pripravených viacero úsekov, zatiaľ sme však aj napriek veľkej snahe nedohodli s vedením krajského dopravného inšpektorátu na tom, aby sme ich mohli uviesť do prevádzky.“
Vlani poverený riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice Roman Danko v rozhovore pre Korzár hovoril, že buspruhy sú veľmi dôležité pre zrýchlenie a zatraktívnenie MHD, môžu zmeniť filozofiu obsluhy verejnou dopravou.
„Pre mňa je mimoriadne dôležité, aby sa podarili v súčasnom odstavnom pruhu aj na Prešovskej ceste, kde je správcom štát, lebo prepája Furču i Sídlisko Ťahanovce s Námestím osloboditeľov v centre mesta.“ S novými buspruhmi sa rátalo aj na Masarykovej a Štúrovej ulici.
Danko vlani v júni predpokladal, že by nové buspruhy mohli fungovať už v minulom roku.
„Myslím si, že by sa to mohlo do konca tohto roka stihnúť, lebo potrebné technické úpravy nie sú nejaké rozsiahle a ani finančne až také náročné."

Šéf dopravnej komisie: Trh to vyrieši
Igor Holéczy z Progresívneho Slovenska hovorí, že petíciu zbierajú aj osobne v teréne a aktuálne majú spolu približne 450 podpisov. Priznáva, že v téme neboli dostatočne aktívni.
Argument mesta, že málo podpisov znamená spokojnosť cestujúcich s dopravou, podľa neho neobstojí. „To nie je dôkazom toho, že stav v meste je vyhovujúci. Skôr je to dôkaz, že o nej ľudia nevedia.“
Mesto by malo byť podľa neho dôraznejšie v presadzovaní buspruhov. „Lebo výsledkom je, že všetci Košičania stoja každý deň v zápche.“
Cieľom je nazbierať tisíc podpisov a odovzdať ju magistrátu. Konkrétne mená podporovateľov nie sú pod petíciou zverejnené.
Predseda dopravnej komisie a mestský poslanec Miroslav Špak (nezávislý) reaguje, že výsledok petície je len nepresnou štatistikou z nepresných čísiel. Podľa neho by bola vhodnejšia anketa s jasnými otázkami.
Trh si podľa poslanca našiel iné formy presunu ako verejnú dopravu, ktoré môžu byť výhodnejšie alebo flexibilnejšie. Na mysli mal zdieľanú bicykle či kolobežky.
„Napríklad moje deti úplne prirodzene prešli v určitom veku na túto formu dopravy, ale občas si 'mamataxi'vychutnajú radšej ako zápchu, z ktorej v autobuse niet úniku. Alfa a omega celej dopravy je rýchlosť a servis. Ak zaplatím kartou v autobuse a ten ma bez státia v zápche dovezie štandardnou rýchlosťou kdekoľvek v rámci mesta, určite ho využijem.“
Buspuhy považuje za veľmi významnú pomôcku. „Mala by to byť každodenná téma na vedení DPMK.“

Začína sa kampaň?
Aké kroky by malo mesto robiť pre to, aby verejnú dopravu využívalo viac ľudí?
„Mne osobne to príde ako nekoordinovaný tanec mnohých referátov, dusenie sa vo vlastnej šťave na DPMK a to všetko vychutnávané trhom, ktorý vie ďaleko rýchlejšie a lepšie reagovať na potreby v doprave. Bicykle takmer zadarmo, kolobežky, pružné taxíky, lacné autá parkujúce aj celý deň zdarma- je kopec iných možností, ktoré odvrátia záujem klienta nasadnúť si do horiaceho autobusu,“ odpovedá s narážkou na nedávny incident.
Pred pár dňami totiž v centre mesta na zastávke Radnica Starého Mesta na Bačíkovej ulici zhorel autobus značky SOR. Dopravný podnik informoval, že išlo o totálnu škodu. Nešlo pritom o prvý prípad.

Podľa Špaka sa nedá porovnať verejná doprava v Košiciach napríklad s bratislavskou. „Mali sme náskok a následne sme tuho zaspali na vavrínoch.“
Holéczy hovorí, že ich petičná aktivita na začiatku nesúvisela s budúcoročnými komunálnymi voľbami, ale teraz je to už možné spájať. Sám chce kandidovať na staromestského starostu.
V minulých voľbách PS nepodporilo primátora Polačeka, aj v budúcoročných chce postaviť vlastného kandidáta. Kto ním bude, ešte nekonkretizuje.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári