Korzár logo Korzár Košice

Petícia ukazuje na zanedbanú dopravu v Košiciach. Mesto priestor na protesty nevidí

Cestujúcich ubúda, náklady rastú.

V máji opäť horel autobus MHD v Košiciach. Petícia ukazuje na nedostatky v doprave. V máji opäť horel autobus MHD v Košiciach. Petícia ukazuje na nedostatky v doprave. (Zdroj: LTS)

KOŠICE. Je doprava v Košiciach dobrá alebo by mohla byť oveľa lepšia? Náklady na dopravný podnik stúpajú, počet cestujúcich verejnou dopravou však klesá. Linky meškajú, cestujúci hovoria o málo častej frekvencii spojov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Od septembra prebieha petícia za lepšiu dopravu v Košiciach. Žiada investície do verejnej dopravy, cyklistickej infraštruktúry a bezpečnosti chodcov.

Súvisiaci článok K novému obchodu na Herlianskej nevedie chodník, ľudia sa sťažujú Čítajte 

Za petíciou je parlamentná opozičná strana Progresívne Slovensko, za osem mesiacov je pod ňou 232 podpisov.

Mesto v slabej podpore verejnosti vidí dôkaz, že Košičania sú s dopravou spokojní.

SkryťVypnúť reklamu

„Ako sme si prečítali, počas jej trvania sa pod ňu nepodpísal v priemere ani len jeden človek denne. Aj z prejaveného (ne)záujmu je zjavné, že Košičania nemajú dôvod protestovať za lepšiu dopravu,“ reaguje košická radnica.

Vraví, že cestujúci naopak oceňujú, čo sa podarilo dosiahnuť a to napriek investičnému dlhu v hodnote jednej miliardy, ktorý súčasnému vedeniu mesta podľa jeho slov „zanechali naši predchodcovia.“

Petícia hovorí o poklese kvality služieb verejnej dopravy a to napriek tomu, že náklady mesta na prevádzku dopravného podniku stúpli za šesť rokov o viac ako 40 percent.

Hodnotí, že dopravný podnik nemá dosť vodičov, klesá počet vypravených spojov, aj počet prepravených osôb. „Dostupnosť verejnej dopravy je podstatne obmedzená. Zároveň stúpa počet automobilov, čo spôsobuje zvýšenú dopravnú záťaž a zhoršenie kvality ovzdušia.“

SkryťVypnúť reklamu

Mali sme náskok a zaspali sme, vraví mestský poslanec a šéf dopravnej komisie Miroslav Špak (nezávislý). Dodáva, že košická verejná doprava sa s bratislavskou nedá porovnávať.

Za sedem rokov štyri kilometre

Podľa petície je v Košiciach zanedbaná cyklistická infraštruktúra. Ako príklad dáva, že od roku 2018 bolo vybudovaných iba 4,6 km cyklochodníkov.

Ako ukážku nevyhovujúceho stavu súčasnej infraštruktúry uvádza konce Hlavnej ulice, kde chýba adekvátne značenie a dopravné riešenie pre prevenciu kolízií pri nástupe na cyklochodník.

Prekážky vidia petičiari aj na strane chodcov, nielen kvôli nebezpečným stredovým ostrovčekom, ale aj kvôli chýbajúcim chodníkom a bezpečne značeným priechodom, ako napríklad na Jesennej ulici alebo v projekte Panoráma.

SkryťVypnúť reklamu

„Existujúce chodníky nie je možné bezpečne využívať kvôli zaparkovaným automobilom, ako napríklad na Čingovskej, Cimborkovej alebo Humenskej ulici. Táto situácia znižuje motiváciu využívať alternatívne a ekologické formy dopravy.“

Súvisiaci článok Nový šéf dopravného podniku v Košiciach: Je to nesplniteľná misia, ale idem do toho Čítajte 

Chýbajú vyhradené pruhy

Súčasné modernizácie, ktoré v meste prebiehajú, ako sú úpravy na uliciach Jantárová, Hlinkova a Watsonova, neberú podľa PS do úvahy potreby verejnej dopravy, cyklistov a chodcov.

Napriek tomu, že s nimi ráta schválená Stratégia rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice .

„Rovnaký postup môžeme vidieť taktiež pri ukončených projektoch ako križovatka Havlíčkova, križovatka Továrenská, alebo kruhový objazd Alvinczyho. V týchto miestach aj napriek rekonštrukciám chýbajú vyhradené pruhy pre autobusy a cyklistov.“

Ako dobrý príklad uvádzajú petičiari Bratislavu, kde od roku 2018 vybudovali 71 kilometrov nových cyklochodníkov alebo Prešov, ktorý v roku 2023 vybudoval 4,3 kilometra nových cyklochodníkov a zároveň postupne zavádza svetelné križovatky s preferenciou verejnej dopravy.

„Porovnanie s týmito mestami ukazuje, že naše mesto zaostáva.“

Do konca roka 2026 žiadajú zvýšiť počet vypravených spojov mestskej hromadnej dopravy na úroveň porovnateľnú s rokom 2020 a minimálne päť nových buspruhov na hlavných dopravných ťahoch.

Požadujú aj 10 kilometrov nových, stavebne oddelených cyklochodníkov a bezpečnejšie podmienky pre chodcov na priechodoch.

Nákupy autobusov

Radnica zaregistrovala petíciu až po otázkach Korzára. Podľa nej naopak cestujúci oceňujú, čo sa v doprave podarilo dosiahnuť. „A to aj napriek investičnému dlhu v dopravnej infraštruktúre za vyše miliardu eur, ktorý nám zanechali naši predchodcovia.“

Mesto na čele s primátorom Jaroslavom Polačekom (nezávislý) nereagovalo na konkrétne otázky k úbytku cestujúcich, buspruhom, krokom k atraktívnejšej verejnej doprave, regulácii zdieľaných kolobežiek ani na kritiku petičiarov.

Magistrát hovorí o naplánovaných investíciách do zlepšenia stavu ciest, chodníkov, schodísk, podchodov a mostov a rekonštrukcie komunikačnej siete, cyklodopravy a pešej dopravy za vyše 120 miliónov eur.

V nasledujúcich týždňoch a mesiacoch plánuje mesto nakúpiť 11 kĺbových elektrobusov, 15 kĺbových autobusov a 15 krátkych autobusov na CNG pohon.

„Dôjde k modernizácii deviatich električiek so stredným nízkopodlažným článkom za 16,2 milióna eur. Počas letných prázdnin pribudne na linky MHD 15 jazdených autobusov za vyše 2,3 milióna eur,“ vymenúva samospráva.

Súvisiaci článok Uprostred cyklochodníka v Košiciach osadili dve zastávky aj stojany na bicykle Čítajte 

Esíčko aj kruháč

Vo vozidlách MHD plánuje nákup 252 kusov zariadení na automatické počítanie cestujúcich, 330 kusov palubných počítačov a 1331 čítačiek celkovo za takmer štyri milióny eur.

Má sa zmodernizovať 13 zastávok za 2,6 milióna eur, obnova čaká električkovú trať na sídlisku Nad jazerom za vyše 66 miliónov eur. Od septembra bude v dopravnom podniku nové depo, cesty a chodníky sa majú opraviť za 6,5 milióna eur.

Mesto sa pripravuje na rekonštrukciu mosta nad železničnou traťou na Hlinkovej ulici a na ulici Slovenskej jednoty.

Zlepšiť sa má aj „esíčko“ do zoologickej záhrady v Kavečanoch, práce majú začať koncom leta. Následne sa ráta s výstavbou okružnej križovatky Kostolianska cesta - Národná trieda – Podhradová.

Súvisiaci článok Autobusy v Košiciach zrýchlia vďaka koľajniciam. Využijú aj dve električkové zastávky Čítajte 

Buspruhy už mali byť

Radnica roky sľubuje aj buspruhy, ktoré by pomohli cestujúcim vo verejnej doprave počas dopravných špičiek. „Už dlhšiu dobu máme na realizáciu pripravených viacero úsekov, zatiaľ sme však aj napriek veľkej snahe nedohodli s vedením krajského dopravného inšpektorátu na tom, aby sme ich mohli uviesť do prevádzky.“

Vlani poverený riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice Roman Danko v rozhovore pre Korzár hovoril, že buspruhy sú veľmi dôležité pre zrýchlenie a zatraktívnenie MHD, môžu zmeniť filozofiu obsluhy verejnou dopravou.

„Pre mňa je mimoriadne dôležité, aby sa podarili v súčasnom odstavnom pruhu aj na Prešovskej ceste, kde je správcom štát, lebo prepája Furču i Sídlisko Ťahanovce s Námestím osloboditeľov v centre mesta.“ S novými buspruhmi sa rátalo aj na Masarykovej a Štúrovej ulici.

Danko vlani v júni predpokladal, že by nové buspruhy mohli fungovať už v minulom roku.

„Myslím si, že by sa to mohlo do konca tohto roka stihnúť, lebo potrebné technické úpravy nie sú nejaké rozsiahle a ani finančne až také náročné."

Šéf dopravnej komisie: Trh to vyrieši

Igor Holéczy z Progresívneho Slovenska hovorí, že petíciu zbierajú aj osobne v teréne a aktuálne majú spolu približne 450 podpisov. Priznáva, že v téme neboli dostatočne aktívni.

Argument mesta, že málo podpisov znamená spokojnosť cestujúcich s dopravou, podľa neho neobstojí. „To nie je dôkazom toho, že stav v meste je vyhovujúci. Skôr je to dôkaz, že o nej ľudia nevedia.“

Mesto by malo byť podľa neho dôraznejšie v presadzovaní buspruhov. „Lebo výsledkom je, že všetci Košičania stoja každý deň v zápche.“

Cieľom je nazbierať tisíc podpisov a odovzdať ju magistrátu. Konkrétne mená podporovateľov nie sú pod petíciou zverejnené.

Predseda dopravnej komisie a mestský poslanec Miroslav Špak (nezávislý) reaguje, že výsledok petície je len nepresnou štatistikou z nepresných čísiel. Podľa neho by bola vhodnejšia anketa s jasnými otázkami.

Trh si podľa poslanca našiel iné formy presunu ako verejnú dopravu, ktoré môžu byť výhodnejšie alebo flexibilnejšie. Na mysli mal zdieľanú bicykle či kolobežky.

„Napríklad moje deti úplne prirodzene prešli v určitom veku na túto formu dopravy, ale občas si 'mamataxi'vychutnajú radšej ako zápchu, z ktorej v autobuse niet úniku. Alfa a omega celej dopravy je rýchlosť a servis. Ak zaplatím kartou v autobuse a ten ma bez státia v zápche dovezie štandardnou rýchlosťou kdekoľvek v rámci mesta, určite ho využijem.“

Buspuhy považuje za veľmi významnú pomôcku. „Mala by to byť každodenná téma na vedení DPMK.“

Začína sa kampaň?

Aké kroky by malo mesto robiť pre to, aby verejnú dopravu využívalo viac ľudí?

„Mne osobne to príde ako nekoordinovaný tanec mnohých referátov, dusenie sa vo vlastnej šťave na DPMK a to všetko vychutnávané trhom, ktorý vie ďaleko rýchlejšie a lepšie reagovať na potreby v doprave. Bicykle takmer zadarmo, kolobežky, pružné taxíky, lacné autá parkujúce aj celý deň zdarma- je kopec iných možností, ktoré odvrátia záujem klienta nasadnúť si do horiaceho autobusu,“ odpovedá s narážkou na nedávny incident.

Pred pár dňami totiž v centre mesta na zastávke Radnica Starého Mesta na Bačíkovej ulici zhorel autobus značky SOR. Dopravný podnik informoval, že išlo o totálnu škodu. Nešlo pritom o prvý prípad.

Súvisiaci článok Škodu horiaceho autobusu označil DPMK za totálnu, ku zraneniu osôb pri požiari nedošlo Čítajte 

Podľa Špaka sa nedá porovnať verejná doprava v Košiciach napríklad s bratislavskou. „Mali sme náskok a následne sme tuho zaspali na vavrínoch.“

Holéczy hovorí, že ich petičná aktivita na začiatku nesúvisela s budúcoročnými komunálnymi voľbami, ale teraz je to už možné spájať. Sám chce kandidovať na staromestského starostu.

V minulých voľbách PS nepodporilo primátora Polačeka, aj v budúcoročných chce postaviť vlastného kandidáta. Kto ním bude, ešte nekonkretizuje.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Chcela v Prešove dobrú kávu. Dnes praží pre desiatky kaviarní
  2. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  3. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  4. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  5. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  6. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  7. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  8. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  1. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  2. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  3. LESY SR obnovili 100 km lesných ciest
  4. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  5. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  6. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti
  7. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  8. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 16 158
  2. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 5 577
  3. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 4 225
  4. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 825
  5. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín 3 188
  6. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 810
  7. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 2 628
  8. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 2 561
  1. Vladimír Bojničan: Ruská invázia na Ukrajinu ako logické pokračovanie kultúrnej vojny – porovnanie hodnôt, cieľov a ideológií
  2. Elena Antalová: Keď sme boli aj kultúrni bratia
  3. Otilia Horrocks: VW, Tesco… a kto bude ďalší? Hon na zahraničné firmy ako predohra k ústavným zmenám ?
  4. Marcel Stropkay: Toto nie je chyba. Toto je systém.
  5. Monika Albertiová: Projekt PVE Málinec: Otázka spravodlivosti, dôvery a úcty k miestnym ľuďom a krajine
  6. Miroslav Daniš: Koniec parlamentnej demokracie na Slovensku
  7. Dávid Polák: Rozmanitý Izrael: Spoločnosť plná kontrastov
  8. Adam Ustupsky : Otázka : Môže cirkev slúžiť ako biely kôň (nastrčená firma)?
  1. Ivan Čáni: Migaľ si svoje prvé a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou aj posledné volebné obdobie užíva „naplno“. 17 666
  2. Matúš Radusovsky: Biela pena na mede – Znak kvality alebo dôvod na obavy? 11 894
  3. Rado Surovka: Robert, tak sa o má robiť, do psej matere ! 6 827
  4. Ivan Mlynár: Ficove triky sa pred zavretými dverami Friedricha Merza zmenili na Ficove tiky. 6 218
  5. Matej Galo: Pán Fico, profitujete z ruského plynu? Len sa pýtam. 6 184
  6. Ľudmila Križanovská: Zlákal ju multilevel marketing. Prišla o peniaze, aj priateľov 6 028
  7. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 4 780
  8. Radovan Čipka: Skutok sa stal 4 665
  1. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  2. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  3. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  4. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  5. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  6. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  7. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  8. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Bojničan: Ruská invázia na Ukrajinu ako logické pokračovanie kultúrnej vojny – porovnanie hodnôt, cieľov a ideológií
  2. Elena Antalová: Keď sme boli aj kultúrni bratia
  3. Otilia Horrocks: VW, Tesco… a kto bude ďalší? Hon na zahraničné firmy ako predohra k ústavným zmenám ?
  4. Marcel Stropkay: Toto nie je chyba. Toto je systém.
  5. Monika Albertiová: Projekt PVE Málinec: Otázka spravodlivosti, dôvery a úcty k miestnym ľuďom a krajine
  6. Miroslav Daniš: Koniec parlamentnej demokracie na Slovensku
  7. Dávid Polák: Rozmanitý Izrael: Spoločnosť plná kontrastov
  8. Adam Ustupsky : Otázka : Môže cirkev slúžiť ako biely kôň (nastrčená firma)?
  1. Ivan Čáni: Migaľ si svoje prvé a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou aj posledné volebné obdobie užíva „naplno“. 17 666
  2. Matúš Radusovsky: Biela pena na mede – Znak kvality alebo dôvod na obavy? 11 894
  3. Rado Surovka: Robert, tak sa o má robiť, do psej matere ! 6 827
  4. Ivan Mlynár: Ficove triky sa pred zavretými dverami Friedricha Merza zmenili na Ficove tiky. 6 218
  5. Matej Galo: Pán Fico, profitujete z ruského plynu? Len sa pýtam. 6 184
  6. Ľudmila Križanovská: Zlákal ju multilevel marketing. Prišla o peniaze, aj priateľov 6 028
  7. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 4 780
  8. Radovan Čipka: Skutok sa stal 4 665
  1. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  2. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  3. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  4. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  5. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  6. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  7. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  8. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu