KOŠICE. Juhovýchodný obchvat Košíc medzi košickou Šacou a obcou Košické Oľšany sa mal pôvodne budovať ako jeden celok. Nakoniec ho rozdelili na dva úseky. Po dokončení bude ďalším dielikom stále nekompletnej rýchlostnej cesty R2, ktorá je súčasťou južného ťahu cez Slovensko.
Na II. úseku v dĺžke takmer 14,3 kilometra medzi Košickými Oľšanmi (napojenie na D1) a mimoúrovňovou križovatkou Košice, juh (napojenie na R4 do Maďarska) už práce aktuálne finišujú a odovzdaný by mal byť do užívania ešte tento rok.
Pomaly sa však konečne hýbe už aj príprava na výstavbu I. úseku v dĺžke vyše 6,8 kilometra. Začne sa na budúcej mimoúrovňovej križovatke Haniska, kde sa rozdelí existujúca spoločná trasa R2 a R4 v smere od Košíc. Prvý úsek R2 potom obíde U. S. Steel z východnej strany a končiť bude v jestvujúcej mimoúrovňovej križovatke pri vstupnom areáli oceliarní v Šaci.
Súčasťou I. úseku bude aj najkomplikovanejšia mimoúrovňová križovatka celého obchvatu pri Ludvíkovom dvore v blízkosti fabriky. Oproti pôvodným zámerom však bude predsa len zjednodušená.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) nám poskytla jej aktuálnu vizualizáciu.

Diaľničiari: Akcelerovali sme prípravu I. úseku
Na jar 2022 vysvetlili diaľničiari Korzáru, že stavbu obchvatu rozdelili na dva úseky pre „zložité pomery v území na I. úseku stavby, a to veľké množstvo inžinierskych sietí v okolí U. S. Steelu”.
Informovali vtedy tiež, že I. úsek mal už v tom čase právoplatné územné rozhodnutie, bol takmer celý majetkovoprávne vysporiadaný, projektovala sa realizačná dokumentácia a po jej odovzdaní sa malo požiadať o stavebné povolenie.
V roku 2023 zas štátna diaľničná spoločnosť avizovala, že verejnú súťaž na stavbu tohto úseku v hodnote zhruba 140 miliónov eur vyhlási v roku 2024. Doteraz sa tak neudialo.
„NDS akcelerovala prípravu stavby, dnes sa aktuálne nachádzame v procese stavebného konania a zároveň v etape kontroly a preberania dokumentácie na ponuku,” dozvedeli sme sa po vyše dvoch rokoch od mediálnej komunikácie NDS aktuálny stav.
Kedy by sa mohol začať súťažiť zhotoviteľ tejto stavby, nie je zatiaľ známe.
Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) označil vo februári za košický paradox, že sa začal stavať II. úsek skôr ako prvý.
Už vtedy hovoril o tom, že I. úsek obchvatu „je momentálne v procese stavebného povoľovania, takže verím tomu, že nebude dlho trvať a budeme môcť vyhlásiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa".
Len neoficiálne sa v kuloároch odhaduje i najskorší možný termín začiatku výstavby, ktorým by mohol byť za ideálnych podmienok koniec roka 2026, ale skôr to vyzerá na rok 2027.
Tomuto úseku výrazne pomohlo, že ho vláda zaradila vlani v júli do zoznamu strategických investícií.

Zjednoduší sa križovatka pri Ludvíkovom dvore
Najzložitejším uzlom I. úseku i celého juhovýchodného obchvatu Košíc bude nová mimoúrovňová križovatka Ludvíkov dvor pri U. S. Steele, ktorá prepojí R2 so štvorprúdovkou Košice - Šaca a tzv. Haništianskou cestou a prístupovými cestami do fabriky.
Súčasťou križovatky bude aj električková rýchlodráha Košice – U. S. Steel.
V minulosti už medializovaný pôvodný návrh križovatky sa nezrealizuje.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári