Korzár logo Korzár Košice

Mestskí poslanci budú rokovať o zmene tarify MHD, cestovné by sa malo zvýšiť od 1. augusta

Dôvodom sú rastúce náklady a nové dane.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

KOŠICE. Mestské zastupiteľstvo v Košiciach bude rokovať o zmene tarify MHD. Vyplýva to zo zverejnených materiálov na rokovanie. Návrh predložil predseda predstavenstva a poverený riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) Roman Danko.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Posledná zmena tarify bola v júli 2023

Mestskí poslanci by mali o návrhu rokovať 26. júna, ak ho schvália, cestovné by sa malo zvýšiť od 1. augusta tohto roka. Dosiaľ posledná zmena tarify bola v júli 2023. Ako vyplýva z materiálu, východiskami pre aktualizáciu tarify sú najmä zohľadnenie vplyvu konsolidácie na verejné financie, zavedenie transakčnej dane i zvýšenie dane z pridanej hodnoty (DPH) na 23 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Ako materiál ozrejmuje, zvýšenie DPH by pri nezmenenej výške tarify predstavovalo výpadok tržieb na úrovni 350 až 400-tisíc eur ročne. Transakčná daň zas pre DPMK znamená nárast nákladov na úrovni zhruba 100-tisíc eur ročne.

„Bez zmeny tarify v pravidelnej mestskej doprave by v plnom rozsahu muselo znášať celkové navýšenie nákladov mesto Košice ako objednávateľ pravidelnej mestskej dopravy, prostredníctvom rozpočtu mesta Košice," upozorňuje materiál.

Súvisiaci článok Košický dopravný podnik požiadal o zvýšenie cestovného v mestskej hromadnej doprave Čítajte 

Tarifná integrácia s IDF Východ

Prepravcovi tiež narástli náklady na pohonné hmoty a energie, náklady na mzdy, údržbu a opravu vozidiel, a tiež prevádzku a údržbu infraštruktúry.

„Aktualizáciou Tarify pravidelnej mestskej dopravy Košice má dôjsť k predpríprave mestskej dopravy Košice na tarifnú integráciu s Integrovaným dopravným systémom Východ (zjednotenie definícií a pojmov, prepravného poriadku,...), tak aby nebolo nutné realizovať veľké a zásadné zmeny a úpravy Tarify alebo výrazne zvyšovať ceny cestovného pri plánovanej integrácii v roku 2026," dopĺňa materiál.

SkryťVypnúť reklamu

Cieľom aktualizácie tarify je okrem iného motivovanie cestujúcich, aby namiesto jednorazových lístkov väčšmi využívali predplatené cestovné lístky. DPMK chce tiež zastabilizovať tržby z cestovného, predpokladá aj ich nárast. Aktualizácia by tiež mohla zjednodušiť a sprehľadniť sortiment cestovných lístkov, pričom by sa eliminovali také lístky a druhy cestovného, ktoré využíva promile cestujúcich.

Zrušenie zliav

V pláne je aj rušenie zliav pre skupiny cestujúcich, ktorí už vzhľadom na vek spadajú medzi iné tarifné skupiny so zvýhodneným cestovným. Ide napríklad o politických väzňov a násilne odvlečené osoby a ich rodiny či protifašistických bojovníkov a ich rodiny. Skončiť by napríklad mohol sedemdňový cestovný lístok, ktorý je určený najmä turistom. Nahradiť by ho, v prípade schválenia materiálu, mohol cestovný lístok s platnosťou tri dni. Návrh hovorí aj o pilotnom projekte riešenia fungovania „park & ride“.

SkryťVypnúť reklamu

„Doklad o vjazde z parkoviska Festivalové námestie (pri amfiteátri) a parkovacieho domu Steel aréna, bude akceptovaným dokladom oprávňujúcim na bezplatnú prepravu na linkách mestskej dopravy pre skupinu maximmálne štyroch osôb v deň vydania dokladu, a to až do 24:00 tohto dňa," ozrejmuje materiál.

Plánované zdraženie

Ak by mestskí poslanci aktualizáciu tarify schválili, základný tridsať minútový jednorazový lístok by zdražel z jedného eura na 1,20 eura. Hodinový lístok by bol tiež drahší o 20 centov, po zmene by mal stáť 1,40 eura. Zvýšenie ceny o 20 centov môže postihnúť aj 24-hodinový lístok, ktorý by tak stál štyri eurá, namiesto súčasných 3,80 eura. Sedemdňový lístok by sa mal podľa návrhu zrušiť a zavedený by mal byť trojdňový lístok, pričom jeho cena je navrhnutá na osem eur.

Základný predplatný lístok na 30 dní by mal zdražieť zo súčasných 25 na 30 eur, v prípade 90-dňového predplatného lístka má cena stúpnuť zo 68 na 80 eur. Zľavnený predplatný lístok stojí v oboch prípadoch polovicu sumy základného. Základný predplatný lístok na polroka (180 dní) by mal po aktualizácii tarify stáť 140 eur, namiesto súčasných 126 eur. Zaviesť by sa tiež mal 180-dňový zľavnený predplatný lístok, ktorý dosiaľ nebol dostupný. Jeho cena by mala byť 70 eur. Ročný základný lístok by po novom mohol stáť 240 eur. V súčasnosti stojí 199 eur. Okrem sedemdňového by mal zaniknúť aj historický cestovný lístok a lístok na nočné spoje.

Vyššie pokuty

Zvýšiť by sa mali aj pokuty za cestovanie bez platného lístka. Základná sankcia za cestovanie bez platného cestovného lístka by mala podľa návrhu stúpnuť zo súčasných 60 eur na 80 eur. Pokuta uhradená do štyroch pracovných dní by mala byť 60 eur, kým v súčasnosti je to 50 eur. Ak cestujúci uhradí pokutu priamo vo vozidle, zaplatiť by mal od augusta 60 eur. Aktuálna suma je 40 eur. Návrh počíta aj so zvýšením ceny bezkontaktnej čipovej karty, a to zo sedem na osem eur.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  2. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  3. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  5. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  8. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  1. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  2. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. TIPOS spustil novú kampaň
  7. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  8. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 204
  2. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 8 209
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 083
  4. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 7 037
  5. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 6 983
  6. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 544
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy? 4 226
  8. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 3 827
  1. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  2. Irena Šimuneková: Pominovec
  3. Patrik Benčík: Právna poradňa: Likvidátor môže vykonávať len právne úkony smerujúce k likvidácii spoločnosti
  4. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  5. Daniel Bíro: Japonské dny v Ostravě patria medzi populárne a obľúbené podujatia. Čím sú lákavé a zaujímavé pre návštevníkov?
  6. Irena Šimuneková: Letecké múzeum Slávnica
  7. Ján Žabka: Povinná maturita z matematiky zas a znova
  8. Andrii Bashlak: Možno nás už umelá inteligencia nenápadne nahrádza v práci – bez škandálu?
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 17 784
  2. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 644
  3. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 186
  4. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 717
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 11 518
  6. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 9 777
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 8 860
  8. Martin Fronk: Zabudnutý betónový zázrak: Kostol, ktorý predbehol dobu aj Eiffelovu vežu 8 148
  1. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  2. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  3. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  4. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  5. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  6. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  7. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  8. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  2. Irena Šimuneková: Pominovec
  3. Patrik Benčík: Právna poradňa: Likvidátor môže vykonávať len právne úkony smerujúce k likvidácii spoločnosti
  4. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  5. Daniel Bíro: Japonské dny v Ostravě patria medzi populárne a obľúbené podujatia. Čím sú lákavé a zaujímavé pre návštevníkov?
  6. Irena Šimuneková: Letecké múzeum Slávnica
  7. Ján Žabka: Povinná maturita z matematiky zas a znova
  8. Andrii Bashlak: Možno nás už umelá inteligencia nenápadne nahrádza v práci – bez škandálu?
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 17 784
  2. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 644
  3. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 186
  4. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 717
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 11 518
  6. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 9 777
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 8 860
  8. Martin Fronk: Zabudnutý betónový zázrak: Kostol, ktorý predbehol dobu aj Eiffelovu vežu 8 148
  1. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  2. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  3. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  4. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  5. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  6. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  7. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  8. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu