Korzár logo Korzár Košice

Na Sídlisku Nad jazerom poklepali základný kameň rekonštrukcie električkových tratí

Električky dočasne nahradia autobusy.

(Zdroj: Bison & Rose)

KOŠICE. Na Sídlisku Nad jazerom v Košiciach poklepali základný kameň rekonštrukcie električkových tratí a obratiska na Važeckej. Primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) zdôraznil, že ide o obrovskú investíciu.

V súťaži na zhotoviteľa zvíťazilo konzorcium firiem Eurovia SK, spoločnosť GJV Praha a Elza Elektromontážny závod Bratislava.

Víťazná ponuka bola necelých 65 miliónov eur, podľa primátorových slov je o takmer 23 percent nižšia než predpokladaná hodnota zákazky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Náhradné spoje

Práce potrvajú viac než rok, naplánované sú na 395 dní. Namiesto električiek budú obyvateľstvu sídliska slúžiť na prepravu náhradné spoje.

SkryťVypnúť reklamu

Polaček priblížil, že okrem výmeny koľajníc prejde modernizáciou aj svetelná signalizácia, oznamovacie zariadenia, riadenie výhybiek, upravia aj jestvujúce osvetlenia križovatiek. Modernizácia čaká aj zastávky električiek, ktorých je na danom úseku 12.

„Komplexnou obnovou prejdú meniarne, trakčné a napájacie káble, ktoré sú potrebné pre správne, bezporuchové fungovanie prevádzky,“ avizoval primátor.

Doplnil, že do koľajníc budú zabudované antivibračné rohože, ktoré pomôžu znížiť hluk. Betón na trati zas nahradí zelený kryt, ktorý by mal napomôcť zlepšeniu mikroklímy.

Obnovené budú aj koľajové prechody. Na obratisku Važecká budú komplexne vymenené spevnené plochy aj elektrické ovládanie výhybiek.

„Toto je prvý úsek. Mestská časť Jazero a obratisko Važecká, teda od mosta VSS. V tejto chvíli pracujeme na tom, aby sme získali stavebné povolenia aj na ďalšie dva úseky, a to je úsek Alejová a Južná trieda,“ podotkol Polaček.

SkryťVypnúť reklamu

Načasovanie prác nie je náhodné

Celková dĺžka rekonštruovaného úseku je takmer sedem kilometrov. Načasovanie prác nie je náhodné, začínajú sa a aj sa majú končiť počas letných prázdnin, pričom cieľom je čo najmenej zasiahnuť cestujúcu verejnosť.

Polaček tiež uviedol, že v súčasnosti je na predmetnej trati znížená rýchlosť na 20 kilometrov za hodinu, a to vzhľadom na absenciu investícií v posledných desaťročiach. Dodal, že po rekonštrukcii sa rýchlosť zvýšiť, vďaka čomu by sa cestovanie malo zrýchliť.

Štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková skonštatovala, že ich teší, že mohli zazmluvniť eurofondový projekt vo výške 77 miliónov eur. Ide o projekt plne krytý z európskych fondov. Účinnosť nadobudla zmluva medzi mestom a rezortom dopravy tento týždeň.

SkryťVypnúť reklamu

„Nie je to prvý projekt z eurofondov. Za 18 rokov mesto Košice a jeho okolie vyčerpalo zhruba trištvrte miliardy eur, a to nielen na verejnú a osobnú dopravu, ale aj na priľahlé cesty, a samozrejme aj na železničnú dopravu,“ uviedla Žiláková.

Dodala, že podporujú aj záujem mesta riešiť električky či CNG autobusy.

Generálny riaditeľ spoločnosti Eurovia SK Róbert Šinály sa vyjadril, že začína najviditeľnejšia fáza realizácie stavby.

„Teším sa, že môžeme na tento projekt nasadiť náš tím, ktorý už má skúsenosti, keďže realizoval predchádzajúcu etapu v centre mesta,“ uviedol.

Stavba bude podľa neho čiastočne realizovaná na etapy. Dôraz bude kladený na zachovanie plynulosti prejazdu MHD, aby obyvatelia sídliska pocítili obmedzenia čo najmenej.

Súvisiaci článok Stavebné povolenie už má aj trať na Alejovej v Košiciach. Stále čakajú na eurofondy pre Jazero Čítajte 

Čoskoro začnú prípravné práce

Poverený riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) Roman Danko skonštatoval, že trať nie je v najlepšom technickom stave, pripomenul zníženie rýchlosti s cieľom zaistiť bezpečnosť jazdy.

Očakáva, že po rekonštrukcii sa rýchlosť v celom úseku vráti na 50 kilometrov za hodinu, časovú úsporu predpokladá na úrovni okolo jednej minúty. Čoskoro začnú prípravné práce, prerušenie električkovej dopravy očakávajú zhruba v polovici júla.

Náhradná autobusová doprava by spolu s predlženou linkou číslo 19 (až k obratisku) v rannej špičke mali počas školských dní premávať každých päť minút. Bližšie informácie poskytne prepravca pred začiatkom výluky.

Prítomní boli aj viacerí mestskí poslanci, medzi nimi starostky MČ Nad Jazerom Lenka Kovačevičová a MČ Juh Anna Súkeníková.

Kovačevičová uviedla, že bude nasledovať rozsiahla informačná kampaň k projektu. Obyvateľov poprosila o trpezlivosť počas obmedzení.

Základný kameň poklepali aj starosta MČ Krásna Peter Tomko a poslanci Národnej rady SR Igor Šimko (Hlas-SD), Andrej Sitkár a Viliam Zahorčák (obaja smer-SD, Sitkár je aj mestským poslancom).

Súvisiaci článok Zmluvu na obnovu električkovej trate v Košiciach už podpísali, ale robiť sa ešte nemôže Čítajte 

Eurofondy

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  4. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  5. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  6. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  1. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  4. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  5. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  6. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Precvičte si mozog s Tréningom pamäti. Predplatné sa oplatí
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 13 824
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 8 627
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 8 160
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 541
  5. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 209
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 471
  7. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 4 314
  8. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 4 039
  1. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  2. Dušan Koniar: Utopiť sa v zlatej vani
  3. Rado Surovka: Fico nevykostí len KDH
  4. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - Kapitola 14
  5. Radoslav Záhumenský: Považská Bystrica, ako ju (ne)poznáte: fontány, umenie, rieka a srdce mesta
  6. Marek Tocimák: Súdny Deň
  7. Ivan Čáni: Bla – bla – bla Blaha.
  8. Ľuboš Vodička: Slovansko-avarská pospolitosť na pohrebisku v Devínskej Novej Vsi
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 190 556
  2. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 7 554
  3. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 7 486
  4. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 971
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 6 413
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 5 726
  7. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 482
  8. Miroslav Ferkl: Jaro na Hrad 3 497
  1. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  2. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  4. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  5. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  6. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  7. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  8. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  2. Dušan Koniar: Utopiť sa v zlatej vani
  3. Rado Surovka: Fico nevykostí len KDH
  4. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - Kapitola 14
  5. Radoslav Záhumenský: Považská Bystrica, ako ju (ne)poznáte: fontány, umenie, rieka a srdce mesta
  6. Marek Tocimák: Súdny Deň
  7. Ivan Čáni: Bla – bla – bla Blaha.
  8. Ľuboš Vodička: Slovansko-avarská pospolitosť na pohrebisku v Devínskej Novej Vsi
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 190 556
  2. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 7 554
  3. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 7 486
  4. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 971
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 6 413
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 5 726
  7. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 482
  8. Miroslav Ferkl: Jaro na Hrad 3 497
  1. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  2. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  4. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  5. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  6. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  7. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  8. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu