KOŠICE. Je to definitívne, cena za cestovanie v košickej mestskej hromadnej doprave porastie. Cestujúci si za lístky od prvého augusta tohto roka priplatia.
Základný tridsaťminútový jednorazový lístok zdražie z jedného eura na 1,20 eura. Hodinový lístok bude drahší o 20 centov, po zmene bude stáť 1,40 eura. Zvýšenie ceny o 20 centov postihne aj 24-hodinový lístok, ktorý tak bude stáť štyri eurá, namiesto súčasných 3,80 eura.
Ďalšie tarify cestovného
- V prípade 90-dňového predplatného lístka cena stúpne zo 68 na 80 eur. Zľavnený predplatný lístok stojí v oboch prípadoch polovicu sumy základného.
- Základný predplatný lístok na polroka (180 dní) bude po aktualizácii tarify stáť 140 eur, namiesto súčasných 126 eur.
- Zavádza sa aj 180-dňový zľavnený predplatný lístok, ktorý dosiaľ nebol dostupný. Jeho cena bude 70 eur.
- Okrem sedemdňového by mal zaniknúť aj historický cestovný lístok a lístok na nočné spoje.
Sedemdňový lístok sa zruší a zavedie sa trojdňový lístok, pričom jeho cena bude osem eur. Základný predplatný lístok na 30 dní bude stáť 30 eur, namiesto súčasných 25 eur.
Ročný základný lístok bude po novom stáť 240 eur. V súčasnosti stojí 199 eur.
Drahšie cestovné pre verejnosť sa počas rokovania košických poslancov nezaobišlo bez búrlivých hádok a obviňovania z populizmu.
„Čo vy ešte chcete? A čo ste vy urobili pre vyrovnanie straty? Ľudia by nemali doplácať na nemožný manažment,“ verbálne na seba útočili a prehadzovali si zodpovednosť za zlú finančnú situáciu v Dopravnom podniku mesta Košice.
Podnik tvrdí, že za zvyšovanie môžu rozhodnutia štátu – konsolidácia, transakčná daň, zvýšenie energií a DPH.
Sociálne necitlivé
Roman Matoušek (Košická strana) vyjadril ostrý nesúhlas so zvýšením cien, pretože by šlo o záťaž pre nízkoprijímové domácnosti, dôchodcov a žiakov. Poukázal aj na riziko, že drahšie cestovné odradí ľudí nasadnúť do električiek či autobusov.
„Zdraženie odradí turistov a návštevníkov od používania MHD. Zvýšenie tarify má priniesť zhruba 1,3 milióna eur v roku 2025 a 3,1 milióna eur ročne, čo pokrýva len časť nárastu nákladov."
Mesto tak podľa neho aj tak bude musieť pokrývať väčšinu prevádzkových nákladov. „Rozpočtovým opatrením je to už teraz plus 2,5 milióna eur,“ dodal Matoušek.

Navrhol preto radšej racionalizovať náklady v podniku, urobiť revíziu trás, zlepšiť výber cestovného formou kontroly a získať externé zdroje z eurofondov.
„Zvyšovanie cien MHD v Košiciach je v tejto chvíli sociálne necitlivé, ekonomicky krátkozraké a dopravne neefektívne. Nenechajme ľudí platiť za chyby systému. Neprenášajme konsolidačné opatrenia vlády na bežných Košičanov. Neoslabujme dôveru občanov vo verejnú dopravu!,“ vyzval kolegov.
Je to výsledok rozhodnutia vlády
Viceprimátor Marcel Gibóda (SaS) si nemyslí, že päťeurové zvýšenie mesačného lístka po troch rokoch je veľa.
„Obyvatelia si musia uvedomiť, že je to výsledok rozhodnutia vlády, ktorý zasiahne do všetkých oblastí, nielen cestovania hromadnou dopravou. Preto budem hlasovať za tento návrh, aj keď mi to nie je príjemné,“ uviedol Miroslav Špak (nezávislý).
Marcel Vrchota (SaS) poznamenal, že ešte stále MHD nedosiahlo predcovidové čísla prepravených cestujúcich.

„Chýba nám tam približne niekoľko tisíc cestujúcich, ale náklady na DPMK narástli o 10 miliónov, čo je spôsobené zvýšením DPH, pohonných hmôt a podobne. Ja by som to otočil – najprv získajme viac cestujúcich, zlepšime im podmienky a potom pýtajme vyššie cestovné.“
Matoušek pripomínal, že mestská rada , ktorá je poradným orgánom zastupiteľstva, návrh neschválila.
Pýtal sa, aké optimalizačné opatrenia. „Mesto nie je bezodná diera a ľudia nemôžu doplácať na nemožného manažéra. Ako ste motivovali ľudí, aby prišli do hromadnej dopravy?“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári