KOŠICE. Dovolenkári, ktorí mali odletieť z Košíc do gréckeho Solúna (Thessaloniki) ešte v utorok o 17.50 hod., sa dočkali svojho lietadla až po dvoch dňoch.
Na Letisku Košice bol podľa portálu flightradar.com napokon naplánovaný let leteckej spoločnosti Getjet airlines do tejto destinácie s odletom vo štvrtok o 16.10 hod.
Zástupca cestovnej kancelárie Seneca Tours Šimon Kniez uviedol pre Korzár pred obedom, že práve týmto letom by mali prepraviť na dovolenku cestujúcich z Košíc.
„Let charterovej spoločnosti Leav do Thessaloník, plánovaný na 29. júla o 17.50 hod., nebol z technických dôvodov z Košíc vypravený. Do tohto momentu zatiaľ nebol uskutočnený ani náhradný let. Podľa aktuálnych informácií je odlet z Letiska Košice do Thessaloník naplánovaný na štvrtok o 16.10,” potvrdil vo štvrtok predpoludním aj hovorca košického letiska Juraj Toth.
Lietadlo napokon vzlietlo s dovolenkármi vo štvrtok o 17. hodine.
S dovolenkármi sme o tom, čo prežili, hovorili v letištnej hale pred ich odletom.
Dovolenkárov odškodnia
„Cestujúcim, ktorí o to prejavili záujem, sme zabezpečili v Košiciach ubytovanie z utorka na stredu aj zo stredy na štvrtok,” uviedol v telefonickom rozhovore Kniez.
Zisťovali sme tiež, ako plánuje cestovná kancelária odškodniť klientov, ktorí pri osemdňovej dovolenke po odrátaní dvoch prepravných dní prišli pre technické problémy zazmluvnených lietadiel z kompletných šiestich dní samotného pobytu až o tretinu.
„O všetkom sme informovali našich klientov už v zaslanej esemeske. Každá osoba dostane od leteckej spoločnosti odškodné 250 eur za zmeškaný let. Naša cestovná kancelária takisto vykompenzuje každému nečerpanie dvoch dní dovolenky z ceny zájazdu a takisto pri kúpe zájazdu na budúcu dovolenkovú sezónu u nás získajú voucher v hodnote 200 eur na izbu,” uviedol zástupca cestovnej kancelárie.
Zaujímalo nás tiež, ako plánuje Seneca Tours vyriešiť tých dovolenkárov, ktorí na skrátenú dovolenku už nechcú odletieť.
„Aj o tejto možnosti sme klientov informovali. Väčšina prijala ponúkané kompenzácie a zájazd nezrušila. Sú však aj takí, ktorí už na dovolenku za týchto okolností odmietli nastúpiť. Tým vrátime plnú sumu celého zájazdu,” ozrejmil Kniez.

Šéf cestovky: Vynaložili sme maximálne úsilie
Neskôr na naše e-mailové otázky konkrétnejšie odpovedal aj riaditeľ Seneca Tours Jozef Sedlár.
„V utorok 29. júla prišlo na letisku v gréckych Thessalonikách k závade na lietadle, ktoré zabezpečovalo let HT 6021 Thessaloniki - Košice. Po dôkladnej technickej kontrole lietadla bola napokon uskutočnená preprava 110 osôb z Thessaloník do Košíc v utorok 29. júla večer s miernym meškaním. Zvyšní cestujúci odleteli z Thessaloník v stredu 30. júla na lete HT 6021 a pristáli v Košiciach o 11.35 hod. predpoludním,” začal Sedlár s popisom udalostí.
Zdôraznil, že na oboch letiskách, v Košiciach i Thessalonikách, boli cestujúcim k dispozícii delegáti cestovnej kancelárie.
„Delegáti, v rámci svojich možností a kompetencií, informovali cestujúcich o situácii, postupe riešenia a v následných krokoch asistovali pri zabezpečení transferov, ubytovania a stravovania pre cestujúcich. Pre tých, ktorí mali letieť z Košíc do Thessaloník, bolo zabezpečené ubytovanie v Košiciach, resp. niektorí uprednostnili návrat domov.”
Na letisku v Solúne zas čakali už dva dni na svoj návrat do Bratislavy ďalší dovolenkári.
„Pre všetkých bolo zabezpečené ubytovanie v hoteli v Thessalonikách a transfery z a na letisko. Títo cestujúci budú prepravení do Bratislavy vo štvrtok 31. júla s odletom z Thessaloník o 19.50 hod.,” poznamenal riaditeľ cestovnej kancelárie.
Uisťoval, že letecká spoločnosť i cestovné kancelárie vynaložili maximálne úsilie pre zabezpečenie náhradného lietadla.
„V špičke hlavnej letnej sezóny je to veľmi náročná úloha, robíme však všetko pre to, aby sme vzniknutú situáciu vyriešili. Bezpečnosť cestujúcich je našou prioritou a preto vždy prijmeme také riešenie, ktoré vyhovuje prísnym medzinárodným bezpečnostným štandardom leteckej dopravy.”
Ubezpečuje, že iné destinácie to neovplyvní
Aj on zopakoval, ako všetkých klientov riadne odškodnia letecká spoločnosť i cestovná kancelária.
Pripomenul, že týždenne lietajú 50 lietadlami do dovolenkových destinácií a uvedená neočakávaná situácia nemá žiadny vplyv na ďalší priebeh všetkých ostatných letov a dovoleniek.
„Vzniknutá situácia nás veľmi mrzí a všetkým dotknutým klientom sa ospravedlňujeme aj touto cestou. Je nám veľmi ľúto, že klienti museli čeliť tejto nepríjemnej situácii, ktorú však nikto z nás nezavinil, a všetci sme ju riešili profesionálne a s maximálnym nasadením,” uzavrel Sedlár.
Hovorca košického letiska Toth takisto informoval, že poskytli cestujúcim poukazy na občerstvenie, pričom deťom bolo zabezpečené aj teplé jedlo.
„Cestujúcim sa snažíme byť maximálne nápomocní v rámci možností, ktoré nám ako prevádzkovateľovi letiska prináležia,” ubezpečil.
To isté o odlete i odškodnení nám povedal aj riaditeľ sesterskej cestovnej kancelárie Koala Tours.
„Úprimne nás mrzí celá situácia ohľadne meškania, avšak smola bola, že náhradné lietadlo, ktoré prišlo zrealizovať let namiesto pokazeného lietadla, sa tiež pokazilo. Preto bolo zložité v najvyššej sezóne zohnať ďalšie náhradné lietadlo, ktoré lety mohlo zrealizovať až dnes (vo štvrtok - pozn. red.).”
Zájazd nezrušili, lebo nie každý má hneď na iný
Ešte niečo vyše dvoch hodín pred plánovaným odletom do Solúna sa v košickej letiskovej hale nachádzalo iba minimum cestujúcich. Zväčša to boli dovolenkári, ktorí smerovali do chorvátskeho Zadaru alebo tureckej Antalyie.
Len zopár ich bolo takých, ktorí už dva dni zažívali nervydrásajúce vyčkávanie, či sa cesty ku gréckemu moru vôbec dočkajú. Nechceli sa však už k vzniknutej nepríjemnej situácii vyjadrovať pre médiá, lebo toho bolo dosť už v stredu.
V neformálnom rozhovore sa však zhodli, že nezrušili nedobrovoľne skrátenú dovolenku, lebo kvôli práci by aj tak nemohli ísť v inom termíne.
„Áno, keby sme tento zájazd zrušili, vrátili by nám peniaze, ale až neskôr, nie hneď. No a nie každý si môže z finančných dôvodov dovoliť ihneď kúpiť inú dovolenku,” pridala ďalší dôvod jedna z cestujúcich.
Chceli letieť, ale iba kvôli deťom
O čosi neskôr sme sa pristavili pri akurát prichádzajúcej skupinke, ktorú tvorili niekoľkí dospelí i deti.
„Mnoho ľudí, prakticky všetci, ešte v stredu na letisku tvrdili, že túto dovolenku zrušia. Takže čakáme, či sa vôbec to lietadlo naplní. Aj preto sme si preverovali, že keby sa rozhodlo cestovať len pár rodín, či by sa vôbec ten let uskutočnil. Povedali nám, že áno, hoci aj s jednou osobou,” dozvedeli sme sa od Humenčanky Tatiany Behúnovej.
Ani by sa nečudovala, keby to mnohí napokon aj vzdali, lebo mnohohodinové čakanie v stredu od desiatej rána aj s malými deťmi, či sa aspoň na druhý deň po plánovanom odlete podarí odcestovať, bolo veľmi náročné. Nakoniec o 18. hodine prišla ďalšia zlá správa, že sa opäť nepoletí.
„Tie detičky boli najprv bez stravy, aj keď vedenie letiska neskôr jedlo zabezpečilo. Aj tak to bolo veľmi náročné. Spisovala sa petícia, aby sme mohli my, klienti cestovných kancelárií, sami z našej strany zrušiť zájazdy s nárokom na vrátenie plnej ceny. Hovorilo sa totiž o tom, že ak my zrušíme pobyty, peniaze naspäť nedostaneme,” ozrejmila Humenčanka.
Upresnila, že až v stredu večer dostali informáciu, že im vrátia peniaze, aj keby zájazd sami zrušili. „Je to dnes (štvrtok - pozn. red.) už tretí pokus, tak dúfam, že sa to podarí.”
Hoci je z Humenného, ona s rodinou mali viac šťastia ako iní, lebo ich v Košiciach prichýlila jej sestra, ktorá si s rodinou kúpila takisto tento zájazd. „Keby nie toho, asi by sme sa na to vykašľali aj my.”
Potvrdila, že disponujú informáciami o vyššie zmienených kompenzáciách od leteckej spoločnosti i cestovnej kancelárie.
„Je to fajn, ale tie dva stratené dni nám už aj tak nikto nevráti. Zrušenie zájazdu a vrátenie peňazí sme nevyužili jedine kvôli deťom, lebo sú už celé nažhavené na more,” pousmiala sa pani Behúnová.
Jej sestra sa už vo vnútri letiskovej haly síce potešila, že na tabuli odletov je konečne aj ten ich do Solúna, ale povzdychla si, keď zistila, že sa odlet posunul zo 16.10 na 16.50 hod. Napokon teda odleteli o 17. hodine. Ale do lietadla smer Grécko nastúpilo už len 31 z celkového počtu 167 cestujúcich.

Lietadlá mali problémy
O tom, že na košickom letisku od utorka čaká takmer 170 ľudí na odlet do Grécka, informoval v stredu portál tvnoviny.sk. Ďalšia skupina Slovákov zas mala podľa neho v utorok večer odletieť zo Solúna do Bratislavy. Let najskôr opakovane odkladali, napokon ho zrušili. Cestujúcim zabezpečili delegátky náhradné ubytovanie.
Ľudia sa sťažovali na nedostatok informácií a zlú komunikáciu zo strany leteckej spoločnosti.
Portál takisto uviedol, že pôvodne malo let zabezpečiť lietadlo spoločnosti Air Horizont. Keď vypadlo, firma si objednala lietadlo od spoločnosti Leav Aviation, no to malo taktiež technické problémy.
Nečerpané služby pre poruchu lietadla poisťovne nehradia
Hovorkyňa Slovenskej asociácie poisťovní Eva Jacková uviedla pre Korzár, že klienti poisťovne, ktorí v cestovnom poistení majú poistené aj riziko meškania alebo zrušenia letu, majú nárok na náhradu nutných výdavkov na občerstvenie a hygienické potreby do výšky dojednaného limitu poistného plnenia.
Nárok na preplatenie nečerpaných služieb v mieste pobytu v prípade poruchy dopravného prostriedku z cestovného poistenia však nevzniká.
„Za vzniknuté škody zodpovedá prepravca. Náhrada za nečerpané služby je poisťovňou poskytnutá iba v prípade neočakávanej udalosti, ako je úraz, ošetrenie, hospitalizácia, ktorá znemožní pokračovanie dovolenky a riadne čerpanie služieb, prípadne živelná udalosť v mieste pobytu, ak sa poistený už nachádza v ohrozenej lokalite.”
Jacková tiež informovala, že poistenie storna sa vzťahuje na situácie, keď poistený musí zrušiť cestu pred jej nástupom z dôvodov výslovne uvedených v poistnej zmluve a iba vtedy má nárok na vrátenie nákladov spojených so zrušením zájazdu alebo služieb cestovného ruchu.
„Ide hlavne o chorobu, úraz, hospitalizáciu, úmrtie blízkeho príbuzného, krádež dokladov, veľkú majetkovú škodu v mieste bydliska, predvolanie na súd, podanie žiadosti o rozvod partnerom, zlyhanie na maturitnej alebo štátnej skúške, živelnú udalosť v mieste pobytu/dovolenky s vyhlásením odporúčania ministerstva zahraniční vecí necestovať do danej krajiny.”
Odmietnutie nástupu na zájazd pre skrátenie pobytu z dôvodov na strane dopravcu podľa hovorkyne asociácie poisťovní nezakladá povinnosť poisťovne nahradiť storno poplatok v prípade zrušenia dovolenky zo strany klienta.
„Klientom odporúčame riešiť vzniknutú situáciu s poskytovateľom služieb, teda s cestovnou kanceláriou, a žiadať o kompenzáciu alebo zľavu z ceny zájazdu, ak sú naplnené príslušné ustanovenia zákona č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu,” uzavrela Jacková.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári