KOŠICE. Stavebné práce na druhej etape košického obchvatu sú blízko dokončenia, informovala Národná diaľničná spoločnosť.
Na trase R2 finišujú asfaltové vrstvy a na odpočívadle Valaliky montujú drobnú architektúru.
„Úsek R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, II. etapa bude motoristom odovzdaný na jeseň tohto roka,“ uviedol Július Mihálik, investičný riaditeľ a člen predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti.
Mesto Košice pred niekoľkými dňami uviedlo pre Korzár, že by to malo byť koncom septembra.

Fakty o úseku
Úsek košického obchvatu je dlhý 14,2 kilometra a jeho súčasťou je 13 mostov a tri križovatky, pričom jeho súčasťou bude aj 7,2 kilometra protihlukových stien.
Začiatok košickej R2 je v km 9,564 v križovatke Košice - Juh, kde sa napája na už postavenú rýchlostnú cestu R4 Košice – Milhosť a končí v km 23,826.
V tomto mieste sa spája s už dokončenou a vodičmi využívanou diaľnicou D1 Budimír – Bidovce.
V km 11,5 je navrhnuté veľké jednostranné odpočívadlo Valaliky, dopravne napojené na obidva smery.
Súčasťou stavby je dostavba mimoúrovňovej križovatky Košice – Juh, výstavba novej mimoúrovňovej križovatky Krásna a križovatky Hrašovík.

Majú za sebou stovky dní práce i objavy
Od podpisu zmluvy po finálne asfaltovanie – rýchlostná cesta R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany má za sebou stovky dní prác, desiatky míľnikov a aj niekoľko nečakaných nálezov.
"Na stavbe košického rýchlostného obchvatu R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany II. úsek sa už naplno finišuje – dokončujú sa asfaltové vrstvy, dokončujú sa protihlukové steny, zvodidlá a na odpočívadle Valaliky pribúdajú prvky drobnej architektúry, sadia sa rastliny a iná vegetácia," informuje NDS.
Testujú sa technológie, osádza sa kamerový systém a prebiehajú kolaudačné konania.
„Kontrola priamo na mieste v teréne je pre mňa základ. Je to priestor, kde sa rodia rozhodnutia – nie za stolom, ale na stavbe, spolu s ľuďmi, ktorí za projektom stoja,“ hovorí Filip Macháček, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorý nedávno absolvoval jeden z posledných kontrolných dní na stavbe.

Tri roky míľnikov a zaujímavostí
Príbeh tohto úseku sa začal písať v marci 2022 podpisom zmluvy.
Základný kameň sa symbolicky poklepal za účasti vtedajšej prezidentky SR Zuzany Čaputovej a v tom čase ministra dopravy Andreja Doležala (Sme rodina), predstaviteľov Európskej komisie a ďalších hostí. O pár dní neskôr už stavenisko patrilo stavbárom a začali sa prvé práce – výrub krovín, pyrotechnický a archeologický prieskum.
"Pod povrchom sa ukrývali nečakané poklady – a to doslova. Pyrotechnici objavili takmer 200 kusov munície z druhej svetovej vojny, vrátane granátov a nábojov. Archeológovia zasa odkryli tri významné lokality – deväť hrobov z doby bronzovej, keramiku z praveku aj stredoveku," pokračuje NDS.
Prvý veľký stavebný míľnik prišiel v júni 2022, keď sa po ukončení pyrotechnického prieskumu začalo s odstraňovaním ornice a spevňovaním vjazdov na stavenisko. V júli 2023 už bola hotová tretina mostov.
Mosty, ktoré spájajú
Súčasťou stavby je 13 mostných objektov.
"Niektoré z nich slúžia motoristom už dnes – napríklad most nad R2 medzi mestskou časťou Krásna a Nižnou Hutkou, most pri Valalikoch, spojenie Košíc s Kokšov-Bakšou či Košickou Poliankou," pokračuje NDS.
Ich odovzdanie umožnilo zrušiť dočasné obchádzky a prinieslo lepšiu dostupnosť ešte pred otvorením celej rýchlostnej cesty.
R2 aj pre prírodu
Výstavba nezabúda ani na životné prostredie.
Súčasťou projektu je aj revitalizácia mokrade s rozlohou viac ako 52-tisíc m² – jedného z najcennejších prírodných biotopov.
"Mokrade stabilizujú klímu, zadržiavajú vodu a zachovávajú rozmanitosť života. Ešte pred začatím prác bolo potrebné odstrániť inváznu zlatobyľ, prevažne ručne," uvádza NDS.
Pribudla retenčná nádrž, jazierka a nová zeleň.
Finále na dohľad
Medzi posledné činnosti, ktoré sa zrealizujú na stavbe, budú vegetačné úpravy.
S ukončením stavebných prác prichádza druhá, nemenej dôležitá etapa – správa a údržba úseku.
O novú rýchlostnú cestu sa budú starať cestári zo Strediska správy a údržby v Košiciach, ktorí už dnes pripravujú techniku a zázemie.
„Na jeseň sa Košice dočkajú obchvatu, ktorý spojí región, zrýchli cesty a prinesie modernú infraštruktúru pre desaťtisíce motoristov,“ doplnil Rastislav Droppa, podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.
R2 nielenže výrazne odbremení mesto Košice od tranzitnej dopravy, ale prepojí rýchlostnú cestu R4 od hraníc s Maďarskom cez D1 až po Prešov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári