Korzár logo Korzár Košice

Župa obstarala tri autá tak, že ponuku predložil jediný zo 61 predajcov. Na dodanie dala mesiac

Sporia sa, či tá lehota bola dostatočná.

Jedným z troch obstaraných áut košickej župy je aj Škoda Superb. Konkrétne tento Superb Sportline 2.0 TDI, 147 kW (200 k) 4x4 za 48 500 eur s DPH si však kúpilo mesto Sečovce.Jedným z troch obstaraných áut košickej župy je aj Škoda Superb. Konkrétne tento Superb Sportline 2.0 TDI, 147 kW (200 k) 4x4 za 48 500 eur s DPH si však kúpilo mesto Sečovce. (Zdroj: Korzár/Katarína Gécziová)

KOŠICE. Úrad Košického samosprávneho kraja nakupuje tri nové osobné motorové vozidlá značky Škoda. Jedno je elektrické, druhé na benzínové a tretie na dieselové palivo. Zákazku získal košický predajca automobilov Moris Slovakia, ktorý ako jediný predložil ponuku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z dokumentov k verejnému obstarávaniu zistil Korzár okrem iného, že jednou z podmienok bolo dodať vozidlá do jedného mesiaca od uzavretia zmluvy. Jediný a zároveň úspešný uchádzač aj župa argumentovali, že je to v súčasnosti úplne štandardná doba dodania.

SkryťVypnúť reklamu

Dvaja z oslovených košických konkurentov však uviedli pre Korzár, že sa rozhodli nezabojovať o túto zákazku práve pre nereálny termín na jej splnenie.

Okrem víťaza to všetci vopred zabalili

Košická župa na čele s predsedom Rastislavom Trnkom (nezávislý) nerobila riadnu verejnú súťaž, lebo išlo o podlimitnú zákazku s hodnotou nižšou ako 221-tisíc eur.

Cez Elektronický kontraktačný systém vyhlásila zákazku ráno 29. júla a lehota na predkladanie ponúk vypršala 1. augusta na poludnie, teda po troch dňoch a troch hodinách.

Hoci bola informácia o vyhlásení zákazky odoslaná takmer tristo spoločnostiam (ich zoznam je súčasťou dokumentácie), ponuku predložil jedine Moris Slovakia, s. r. o., ako autorizovaný predajca vozidiel značiek Škoda a Audi.

Priamo v zmluve zverejnenej v Centrálnom registri zmlúv SR sa neuvádza, aké konkrétne značky či modely áut župe predáva. Nachádzala sa v nej len celková cena za všetky tri vozidlá dovedna vo výške takmer 130-tisíc eur s DPH a župou požadované technické špecifikácie.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže vozidlá audi sú vo vyššej cenovej hladine a jediným kritériom na vyhodnotenie ponúk bola najnižšia cena, tak tie sme ponechali bokom.

Identifikovali sme podľa župou určených minimálnych motorizácií, rozmerov i výbavy modely predávaných škodoviek. Prvou je elektrická Škoda Elroq, druhou benzínová Škoda Superb 2.0 TSI 195 kW 4x4 a treťou dieselová Škoda Octavia 2.0 TDI 110 kW.

Oproti predpokladanej hodnote zákazky 131 449 eur s DPH si vypýtal predajca za tri autá o necelých 1 500 eur menej, čo predstavuje niečo viac ako 1 percento.

Z webovej stránky importéra Škoda Auto Slovensko sme sa dozvedeli, že len v Košiciach má zazmluvnených okrem firmy Moris Slovakia ďalších troch autorizovaných predajcov svojich vozidiel.

Všetci sa nachádzali aj v zozname spoločností, ktorým zaslala župa informáciu o vyhlásení zákazky. Našli sme tam napríklad i PO Car zo susedného Prešova. Pýtali sme sa ich, či zaregistrovali toto verejné obstarávanie a ak áno, prečo sa ho nezúčastnili.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Košickí sudcovia nechcú pojednávať kauzu župana Trnku. Obávajú sa zaujatosti Čítajte 

Tvrdia, že termín bol nereálny

Todos Košice ani PO Car na naše otázky nereagovali.

Vedúca predaja, výkonná riaditeľka a konateľka košickej eseročky Qalt Sandra Szakács potvrdila Korzáru, že im bola zaslaná informácia o vyhlásení zákazky.

„My sme sa rozhodli nezúčastniť z dôvodu nereálneho termínu dodania vozidiel. Štandardná lehota pri objednaní vozidla je 3 – 6 mesiacov v závislosti od motorizácie, výbavy a podobne,” vysvetlila Szakács.

O pripravovanom verejnom obstarávaní mala informácie aj košická eseročka Auto Gábriel, ktorá je dílerom vozidiel značiek Volkswagen, Audi a Škoda.

„Navyše sme boli priamo oslovení Košickým samosprávnym krajom ešte pred jeho oficiálnym vyhlásením s výzvou na predloženie cenovej ponuky v rámci prieskumu trhu. Táto výzva obsahovala technické parametre vozidiel a požiadavku na dodanie všetkých troch vozidiel do 30 dní od podpisu zmluvy, ktorá mala byť uzatvorená bezprostredne po vyhlásení výsledku súťaže,” konštatoval výkonný riaditeľ Pavol Gábriel.

Ako pokračoval, po dôkladnom zhodnotení technických požiadaviek a dodacej lehoty dospeli k záveru, že dodanie vozidiel v požadovanej výbave a konfigurácii v lehote 30 dní nie je technicky možné.

„Štandardná dodacia lehota pri objednávke vozidiel od výrobcu je 8 – 12 kalendárnych týždňov, pričom skladové zásoby v požadovanej kombinácii výbavy a farby nie sú bežne dostupné na našom sklade ani na sklade importéra. Z tohto dôvodu sme sa rozhodli nepredložiť cenovú ponuku v rámci prieskumu trhu a následne sme sa nezúčastnili ani samotného verejného obstarávania.”

Spoločnosť pripojila k odpovediam aj stanovisko, v ktorom napísala, že sa dlhodobo snaží pristupovať k verejným zákazkám zodpovedne, s dôrazom na technickú realizovateľnosť, transparentnosť a efektívnosť.

„V tomto prípade sme sa rozhodli nezúčastniť sa procesu, pretože sme nevideli reálny priestor na splnenie požiadaviek v stanovenom časovom rámci. Závery o charaktere podmienok verejného obstarávania, ich vplyve na hospodársku súťaž a možnom zvýhodnení konkrétneho dodávateľa ponechávame na vaše redakčné posúdenie.”

Župa: Mali dostatok času

Úrad košickej župy v súvislosti so stanovením len troch dní na predloženie ponúk reagoval, že nejde o žiadne „rýchle" obstarávanie.

„Dodávatelia Qalt, Auto Gábriel a Moris Slovakia boli oslovení už 27. júna so žiadosťou o cenovú ponuku na stanovenie predpokladanej hodnoty zákazky. Mali sedem kalendárnych dní (4 pracovné dni) na oboznámenie sa s požiadavkami a predloženie cenových ponúk do 4. júla. Mali teda dostatok času na pripomienkovanie špecifikácií. Zákazka sa vyhlásila 29. júla s lehotou do 1. augusta. Celkovo mali teda viac ako mesiac na prípravu ponúk,” zdôraznila hovorkyňa Košického samosprávneho kraja (KSK) Katarína Strojná.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CBF4U na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  2. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 16 524
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 471
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 6 032
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 133
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 976
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 187
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 1 411
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár 1 230
  1. Monika Kusendová: Jesenický maratón 2025 – „Severní vítr je krutý, počítej trailový běžec s tím…”
  2. Fabian Gres: Hudobná cesta po Ukrajine
  3. Irena Šimuneková: Belianska jaskyňa
  4. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 7
  5. Monika Albertiová: Šéf tajných nechce byť tajný. Pozrite sa, ja som štát. A môžem všetko!
  6. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť 35. „Užitoční idioti II.“
  7. Martin Bača: Polnočné matinée. 3. časť, Diváctvo
  8. Ivan Beňovič: TEMPEST: Ako sa dá cez stenu uvidieť, čo máte na obrazovke
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 25 275
  2. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 13 701
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 13 138
  4. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 8 742
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 208
  6. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 7 629
  7. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 6 768
  8. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 6 179
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu