KOŠICE. Nejasné kontúry toho, prečo aktuálne visí nad košickým županom Rastislavom Trnkom (nezávislý) a triom spoluobvinených obžaloba v kauze predraženého nákupu štyroch tatroviek, sú známe od medializácie denníkom Korzár v novembri 2020.
Významnú časť skladačky potom vyplnil po známej policajnej akcii Valentín vo februári 2023 verdikt sudcu Špecializovaného trestného súdu v Pezinku Petra Pulmana, ktorý síce nevzal Trnku do väzby, ale jeho kamaráta a košického podnikateľa Richarda Redaya na istý čas áno.
Keďže však bolo písomné vyhotovenie uznesenia anonymizované a neobsahovalo ešte ani všetky políciou získané dôkazy, stále zostávalo v prípade podozrení na machinácie pri verejnom obstarávaní viacero bielych miest.
Korzár teraz získal nové informácie, ktoré už umožňujú poskytnúť podrobnejší a ucelenejší obraz o tom, čo sa dialo v zákulisí pred a počas obstarávania sypačov na zimnú i letnú údržbu krajských ciest.
Ešte posilnili verziu polície, že celá súťaž Správy ciest Košického samosprávneho kraja (KSK) bola ušitá na napokon víťaznú košickú spoločnosť Tempus-Trans.
Ako sme sa tiež dozvedeli, vyšetrovateľ Úradu boja proti organizovanej kriminalite, expozitúra stred získal dôkazy, ktoré zásadným spôsobom spochybňujú aj krajom verejne prezentované dôvody zrušenia prvej súťaže.
Všetky spomínané dôkazy sú, podľa našich nijako bližšie nešpecifikovaných zdrojov z dôvodu ich ochrany, súčasťou obžaloby Krajskej prokuratúry v Banskej Bystrici, ktorá bola v júli podaná na Mestský súd v Košiciach.

Hneď po súťaži bolo podozrenie na predraženie
Správe ciest KSK ako príspevkovej organizácii kraja schválilo zastupiteľstvo ešte za končiaceho župana Zdenka Trebuľu (Smer) v októbri 2017 zhruba 5,8 milióna eur na nákup mechanizmov.
V apríli 2018 už po krajských voľbách novozložené zastupiteľstvo za župana Trnku znížilo túto sumu na 4,6 milióna eur. Za ňu sa plánovalo nakúpiť sedem strojov, vrátane sypačov.
Cestári si dali ihneď na pokyn svojho vtedajšieho generálneho riaditeľa Jozefa Raucha externe vypracovať technickú špecifikáciu potrebnej techniky.
Zhruba rok a pol sa však okrem toho v tejto veci nič neurobilo. Prvé verejné obstarávanie bolo vyhlásené 4. februára 2020 a vzápätí zrušené 4. marca.
Napriek tomu, že v ňom cestári požadovali dodanie vozidiel expresne rýchlo do 30 dní, druhé napokon len vyhlásili až 4. júna 2020, teda tri mesiace po zrušení prvého.
Z dvoch uchádzačov vyhral Tempus-Trans s cenou za štyri sypače vo výške 1,3 milióna eur s DPH. Zmluvu so správou ciest uzavreli 25. septembra 2020.
O dva mesiace neskôr zverejnil Korzár, že podobné nákladiaky s príslušenstvom nakúpil Prešovský samosprávny kraj o 100-tisíc eur lacnejšie ako južní susedia, teda dovedna o 400-tisíc.
Župan Trnka vtedy reagoval, že „sa nedá porovnávať octavia v základe s passatom v plnej výbave”, čím argumentoval, že jeho podriadení obstarali neporovnateľne kvalitnejšie sypače.

Vypovedal, že ho poslal do Tempusu župan
Kľúčovým svedkom proti Trnkovi je exriaditeľ Rauch. Ten v minulosti pre Korzár a neskôr podľa našich aktuálnych informácií z dôveryhodného zdroja aj pred vyšetrovateľom opísal rozhovor so županom niekoľko mesiacov pred súťažou.
Nadriadenému referoval, že majú možnosť zabezpečiť prenájom dvoch sypačov od GTB, a. s., Liptovský Hrádok. Ako tvrdil, Trnka mu kázal obrátiť sa s tým na firmu Tempus-Trans. Prečo to mal riešiť práve s ňou, mu nijako neodôvodnil.
Keď potom telefonicky kontaktoval riaditeľa košickej spoločnosti a ďalšieho obvineného v tejto kauze Jána Sendreia, ten už o vozidlách vedel. Aj neskôr mal viac informácií o súťaži ako on, ktorý bol šéfom cestárov. Dokonca sa práve až od tohto zástupcu firmy dozvedel, že správa ciest kúpi nie dva, ale štyri sypače.
Ako takisto vyplýva z výpovedí aj iných svedkov zo správy ciest, niekto na úrade kraja napokon naozaj rozhodol o tom, že sa budú kupovať štyri vozidlá.
Súhlas s každým verejným obstarávaním nad 5-tisíc eur z kapitálových výdavkov pritom musel dať priamo župan na základe jeho interného pokynu.

Cestári konali, keď si firma zaistila sypače
Ako sa nám teraz podarilo zistiť, polícia získala po prehliadkach priestorov a zaistení elektronických zariadení u obvinených i viacerých firiem vďaka prizvanému znalcovi viaceré zásadné písomné dôkazy.
Prvým je e-mail ešte zo septembra 2019 od jednej spoločnosti zaslaný Sendreiovi a aj ďalšia neskoršia komunikácia s niekoľkými inými firmami, ktoré dokazujú, že Tempus-Trans zisťoval už viac ako štyri mesiace pred súťažou možnosť nákupu tatroviek.
Keďže dve z tých, ktoré boli k dispozícii na okamžitú kúpu od dvoch českých firiem, potrebovali dodatočnú technickú úpravu podvozkov, preveroval neskorší víťaz u biznisových partnerov predpokladaný čas na jej vykonanie.
Ako sa ukázalo, išlo vyslovene o úpravy, aby vozidlá presne spĺňali technické špecifikácie, ktoré boli o niekoľko mesiacov neskôr zadané krajskými cestármi v prvom verejnom obstarávaní.
Náš zdroj popisoval na základe analyzovanej komunikácie, že mal Sendrei minimálne od 12. novembra 2019 istotu, že Tempus-Trans si zabezpečil štyri sypače a že technické úpravy by sa mali stihnúť do potrebného termínu.
Ako zistil vyšetrovateľ, akurát hneď na druhý deň, teda 13. novembra 2019, zaslali cestári Tempusu e-mailom prvú cenovú ponuku na stanovenie predpokladanej hodnoty zákazky. Oslovili ešte tri ďalšie subjekty.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári